mboost-dp1

unknown

Mandrake retter LG cd-rom-drev fejl

- Via Heise - , redigeret af Zero

Som tidligere berettet her på newz, har der sneget sig en fejl ind i Mandrake Softs seneste distribution, Mandrake 9.2, der kunne ødelægge diverse cd-rom-drev af mærket LG.

Årsagen er, at når der blev sendt en FLUSH_CACHE kommando til drevet, så slettedes firmwaren. Mandrake har nu lavet en rettelse så dette ikke længere sker.

Det er dog ikke Mandrake Soft der er synderen, men derimod LG. De har lavet et drev der ikke holder sig til ATAPI standarden, havde de gjort det, ville der ikke være sket noget.

Nyheden er på tysk. Engelsk babel fish oversættelse.





Gå til bund
Gravatar #1 - stone
28. okt. 2003 11:21
ja, det er surt at softwareproducenten maa rette op paa hardwareproducentens fejltagelser. det loeser jo ikke problemet i alle operativsystemer, og goer ikke just driverne paenere eller mere forstaaelige, naar de skal tage hoejde for saadanne fejlkonstruktioner og ikke kan anvende standarder.

/stone
Gravatar #2 - bitnissen
28. okt. 2003 11:31
Men dem der har fået smadret deres drev burde vel kunne få byttet deres cd-rom-drev uden gebyr...? Imho burde LG betale for fejlen...
Gravatar #3 - kryster
28. okt. 2003 11:58
Hvorfor sender de en FLUSH_CACHE til drevet?
Gravatar #4 - ZaphyR
28. okt. 2003 12:00
Dette må nok LG stå til ansvar for
Gravatar #5 - Ladefoged
28. okt. 2003 12:10
Hmm det var da også på tide at få rettet sådan en fejl.

Men kan den nu ikke udnyttes af ondsindet mennesker ???
Gravatar #6 - jensendk
28. okt. 2003 12:20
Tror jeg vil indføre Flush_cache på alle CD og DVD drev som standard.. Det er jo en del af standarden..

Nej, LG er sgu for usmarte...
Gravatar #7 - Hekatombe
28. okt. 2003 12:46
#5 "Men kan den nu ikke udnyttes af ondsindet mennesker ???"

Jo, ligesom mulighed for at updatere BIOS'en, cdrom drev (fra alle producenter), m.m... dog ville det så vidt jeg ved krave administrator rettigheder, da man ellers ikke kan snakke direkte til drevet ellers...
Gravatar #8 - shadowsurfer
28. okt. 2003 13:58
#7
Hvorfor skal man hvad admin rettigheder? virus kunne jo evt udnytte et hul til at opnår disse rettigheder... eller endnu smartere, køre dem under opstarten, før bruger genkendelses systemet er startet, dette vil naturligvis også krave at der skal udnyttes et eller andet hul, før man kan bestemme hvilken applikationer der startes under opstarten...
I windows er det hvis ikke så svært, så hvidt jeg husker kan man forholdsvis nemt (det har ihvertfald tidligere været nemt, ved ikke med sikkerhed hvor nemt det er nu, blot at det er muligt) få et program til at køre som en baggrundsapplikationer, hvilket betyder at den opnår admin rettigheder.
Gravatar #9 - TullejR
28. okt. 2003 14:14
Som tidligere berettet her på newz, har der sneget sig en fejl ind i Mandrake Softs seneste distribution, Mandrake 9.2, der kunne ødelægge diverse cd-rom-drev af mærket LG.

Okay, her står der at det er mandrake der har lavet en fejl.

Det er dog ikke Mandrake Soft der er synderen, men derimod LG. De har lavet et drev der ikke holder sig til ATAPI standarden, havde de gjort det, ville der ikke være sket noget.

Okay, her står der så at det er LG der har lavet en fejl...

det er sku den mest tvetydige nyhed jeg har set indtil videre...


til dem der skulle være i tvivl så er det LG der har lavet en fejl, og mandrake der omgår fejlen.
Gravatar #10 - sKIDROw
28. okt. 2003 14:31
Det er meget almindeligt at man laver workarounds til buggy hardware i fri software miljøet.
Her mener man nemlig at softwaren skal virke på AL hardware... ;)
Dog kikset at andre må løse problemmet for LG...
Gravatar #11 - Kjellerup
28. okt. 2003 15:20
#10 sKIDRow;

Det er meget almindeligt at man laver workarounds til buggy hardware i fri software miljøet.
Her mener man nemlig at softwaren skal virke på AL hardware... ;)


Hvad er egentlig formålet med ovenstående kommentar (og de lignende kommentarer du ofte kommer med)?

Er der for at fremme fri software, så folk der benytter proprietært software måske begynder at bruge fri software, eller er det for at drille/mobbe brugere af proprietært software?

Eller er det en helt tredje grund?
Gravatar #12 - TullejR
28. okt. 2003 15:28
#11:

sKIDROw konstaterer jo bare at det er tit man bliver nød til at lave sådanne nødløsninger når der findes buggy hardware på markedet. Og grunden til at han siger at det tit sker i fri software miljøet er vel for at hentyde til at der er flere producenter der kun mener at der er ét OS der er værd at udvikle til - windows.
Gravatar #13 - Hekatombe
28. okt. 2003 17:18
#8, modsiger du ikke dig selv? Først siger du at man ikke skal havde admin rettigheder til det, og derefter siger du at en evt. virus, skal udnytte et hul, som ville give den admin rettigheder, før den kan ødelægge drevet.
Gravatar #14 - sKIDROw
28. okt. 2003 19:26
#11 Kjellerup

[Hvad er egentlig formålet med ovenstående kommentar (og de lignende kommentarer du ofte kommer med)?]

I dette tilfælde drejer det sig om, at udviklerne tit må lave nogle hacks for at kompencere for buggy hardware.
Hvis Via laver en bug i et chipsæt, så er det på Windows platformen op til DEM at løse problemmet software mæssigt i driveren.
I fri software miljøet løses den slags så vidt det er muligt, af kerne hackerne i kernen.
Nogen gange uden den store hjælp, fra dem som har skylden for problemmerne.

[Er der for at fremme fri software, så folk der benytter proprietært software måske begynder at bruge fri software, eller er det for at drille/mobbe brugere af proprietært software?]

Det glæder mig da for hver person jeg skulle kunne få til at stræbe efter den frihed, man kun kan få ved at sige nej til properitært software.
Jeg fortæller om de fordele jeg selv har til dagligt, så må folk jo selv vælge.

[Eller er det en helt tredje grund?]

Tit og often debatere jeg.
Jeg har ikke nogen skjult dagsorden.
Men jeg går heller ikke af vejen, for at forklare mit syn på sagen.
Gravatar #15 - lyck
29. okt. 2003 06:45
#3

Jeg vil gætte på at grunden til de sender en flush til drevet er for at sikre sig at de data der er læst derfra og skulle f.eks. være skrevet til disken med det samme, for at de er sikre på at det er sendt videre og ikke bare ligger i cachen og venter.

#6

Hvad mener du dog? flush_cache er til for at tømme cachen. Den bør indføres på alle cd- og dvd-drev. Der hvor LG har jokket i det er ved at implementere den forkert. Altså i stedet for at tømme cachen tømmer den memoryen hvor firmwaren ligger... :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login