mboost-dp1

unknown

Janus Friis er på top 100 i verden

- Via Time - , redigeret af Pernicious , indsendt af amokk

Time Magazine har opdateret deres liste over de 100 mest indflydelsesrige personer i verden.

På denne liste i kategorien “Builders and Titans”, finder man ”The Skype Guys”.

The Skype Guys er naturligvis Janus Friis og Niklas Zennström, der udviklede det populære VOIP program Skype, der netop har rundet 100 millioner brugere.





Gå til bund
Gravatar #1 - mxee
1. maj 2006 13:17
Lækkert med nogen fra lille DK :P
Gravatar #2 - Derfor
1. maj 2006 13:19
#1 Niklas Zennström er jo sådan set ikke fra dk, men fra Sverige ;)
Gravatar #3 - XxX
1. maj 2006 13:27
Fatter så ikke lige hvorfor skype er blevet så populært. Jeg mener, det er da ikke det som folk bruger til IP telefoni herhjemme alligevel. ?

Har også haft det installeret dengang alle skulle have det men ingen af dem jeg kender som installerede det bruger det idag ?

XxX
Gravatar #4 - saucer
1. maj 2006 13:35
#3 Folk bruger jo meget Skype til udlands-telefoni efter at man kan spare flere 1000 kr på den måde.

Personligt bruger jeg selv VoIpBuster efter at det er en del billiger end Skype men har selv brugt Skype til at ringe til udlandet til lokaltakst hvilken er sweet.

Så jeg tror at der er flere der bruger skype til den slags tlf end os nørder til at kunne kommunikere p2p.
Gravatar #5 - Miwer
1. maj 2006 13:47
#2: Nej men det er Janus Friis, og det kunne tænkes at det var ham der blev hentydet til.
Gravatar #6 - Jazzy182
1. maj 2006 13:47
#3

Jow jeg tror nok at de fleste der bruger Ip telefoni i DK benytter sig af Skype.
Gravatar #7 - Disky
1. maj 2006 13:48
#3
Helt enig.

Rigtigt open protokols VoIP er langt bedre. Og kan præcis det samme, og man kan via et simpelt hardware modul bruge almindelige telefoner, istedet for at låse sig til noget Skype specifikt hø.
Gravatar #8 - Eniac
1. maj 2006 13:56
Hvorfor er han blandt de mest indflydelsesrige?
Er det ikke ensbetydende med en person der har magt til at kunne påvirke noget i et eller andet omfang efter eget ønske?

Janus har udviklet et program som mange bruger, men det opfatter jeg nu ikke som værende indflydelsesrig men mere at han har lavet noget som har haft stor indflydelse.

I øvrigt er han da vist ikke involveret i Skype efter han har solgt det, så han har vel groft sagt ikke anden "indflydelse" end den hans mange penge kan give ham?
Gravatar #9 - Mr.VTEC
1. maj 2006 13:57
Næh der har jo været mange Skype ligende programmer igennem tiden
Men de har jo nok været lidt heldige, og så var de dem der kom på det rigtige tidspunkt.
Gravatar #10 - Disky
1. maj 2006 14:25
#9
Egentligt ikke, men de har været gode til at lave markedsføring og/eller havde de rigtige folk til det.

De viser bare hvor stor magt markedsføring egentligt har.
Gravatar #11 - 2xmy
1. maj 2006 14:26
#9: Jeg tror nu ikke det er noget med helt at gøre. De har begge haft en række virksomheder, der ikke er blevet de store pengemaskiner. De har erfaring, en seriøs tilgang og så moddet til at gøre hvad det krævede - tænker blandt andet på, at de jo afhændede næsten halvdelen af virksomheden til gengæld for at få den nødvendige kapital, til at udbrede konceptet.
At lave selve programmet er den mindste del af det.
Gravatar #12 - mathiass
1. maj 2006 15:15
#8 Hvis det han laver har indflydelse har han vel også indflydelse. Kan ikke helt se hvor du vil hen.

De hundrede mio. er ikke noget særligt brugbart tal. Det bunder blandt andet i at brugernavne aldrig slettes og de ikke kan ændres så hvis folk vil hedde noget andet, så må de oprette en ny bruger. Der er typisk 5-6 mio brugere på ad gangen, og det tal siger nok mere om populariteten. Så er der måske 2-3 gange så mange brugere der jævnligt er på.

#10 Tjaah, de startede nærmest med ingenting så markedsføringen er kommet til senere. De var derimod de første der lavet et VoIP program som almindelige dødelige kunne finde ud af at konfigurere og bruge.
Gravatar #13 - bugger
1. maj 2006 15:28
#10 Jeg læste en artikel i Euroman (so shoot me) om Janus Friis og den store success skyldtes ikke heftig marketing, men minimal og smart marketing.

- Et sensationsbegreb som at tale gratis med venner over hele verden.
- Web 2.0 == Application does not tell users what to do. It does what users tell it (expect).

Jeg kan sgu ikke helt huske detaljerne, jeg læste det kun flygtigt, men så må i selv gå på toilettet på biblioteket og læse Euroman.

Jeg kan huske noget om at ham de hyrede til PR var blevet træt af PR branchen, og det blev en success for Skype. Desuden kan Janus Friis ikke programmere.
Gravatar #14 - TullejR
1. maj 2006 17:59
#6

skype er bare ikke VoIP. det er mere MSN-agtigt.
Gravatar #15 - Acro
1. maj 2006 19:32
#7 Disky:
Jeg støtter SIP langt mere end Skype, men jeg har til dato ikke oplevet at sidde på en linje, hvor SIP bare virker fra starten. Der har altid været en indstilling, der skulle ændres, eller en port, der skulle åbnes.

Det er netop den brugervenlighed, som Skype tilbyder. Det drejer sig ikke kun om, at brugerfladen er intuitiv, men at det bare virker, når det er installeret.

Nu har jeg prøvet forskellige udbydere, forskellig hardware og forskellig software, men det er altså kun Skype, der har virket uden nogle problemer og uden nogen opsætning. Hvis VoIP var lige så simpelt, så ville Skypes succes være begrænset.
Gravatar #16 - Disky
1. maj 2006 19:59
#15
Det er muligt, jeg har brugt hardware til IP telefoni, og det virker bare.

Skype, ja det kan connecte men lydkvaliteten er ikke imponerende, det har det med at hakke osv. Det var de problemmer jeg havde i Egypten, hvorimod Musimi VoIP bare virkede med det samme.
Og jeg havde et dansk telefon nummer, folk kunne ringe til mig uden at min PC var tændt osv. Det kunne Skype ikke på daværende tidspunkt.

I dag bruger jeg Cybercity Telefoni, som også er enten VoDSL eller VoIP afhængig af hvilken central man sidder på, det virker også bare hele tiden uden at jeg skal installere software osv. Og jeg kan bruge min almindelig telefon.

Skype's marketingsafdeling har bare været super gode til at få det til at lyde som at Skype var noget vildt revolutionerende, selvom der intet nyt var i det.

Der er ingen tvivl om at skype er fint for folk der f.eks. sidder på en Cafe i Egypten, med deres laptop og et bluetooth headset og kobler sig på det åbne Wlan de tilbyder.(jeg tænker her på Makani bageriet i Haddaba, Sharm el Sheikh, Egypten. De laver forresten nogle suveræne Chicken Club sandwiches til 12 kroner :-) )
Så kan de ringe hjem osv uden problemmer. Men til bare lidt mere seriøst brug hjemme hos folk, er det efter min mening noget være pop.
Gravatar #17 - Chucara
1. maj 2006 21:17
Har prøvet både en Grandstream adapter(med musimi) og har lige tilmeldt mig Skype.

Opsætningen på Skype er KLART bedre og lettere, og den ene faktor gør, at alle ikke-nørder nok ville foretrække Skype.

Jeg ville meget hellere se VoIP blive mere udbredt, da det giver os langt større friheder mht. valg af software og telefoner.

Men man må trods alt give skype én ting: lortet virker.
Gravatar #18 - byteeater
1. maj 2006 21:34
I bund og grund er det vil Kazaa der har sørget for markedsføringen af Skype. Det var utroligt mange penge de har fået for en masse inaktive "kunder". Men hvem ved, måske pengene er givet godt ud.
Det hjælper nogen gange at lave det simpelt - 1 - 2 - 3 og så virker det. Se bare på Telmore.
Gravatar #19 - Disky
2. maj 2006 05:54
#18
Helt enig, Kazaa har haft stor indflydelse på Skype's success.

Det sjove er at når man ser på hvad Kazaa egentligt kunne var det et elendigt program-. Det kunne jo ikke engang se at to filer var ens selvom de havde et forskelligt filnavn. En simpel MD5 sum havde kunne afsløre dette.

Hvilket bare understreger at bare et program bliver ordentligt markedsført kan det sagtens blive populært selvom det reelt er et dårligt stykke software. Hvis man kan få medierne til at spille med, så er man nærmest sikret success
Gravatar #20 - Eniac
2. maj 2006 07:33
#12 Min kommentar går på forskellen på ordene "indflydelse" og "indflydelsesrig" som jeg ikke mener har samme betydning.

Det kan godt være det er lidt ordkløveri, men når nu nogen har lavet en "officiel" liste...
Gravatar #21 - Cloud02
2. maj 2006 13:47
#19
Kazaa's succes skyldtes markedsføring?!
Jeg mindes det var fordi, det var ligetil, og det virkede.

#Topic
Janus friis har da haft meget indflydelse på den måde som Skype tog førertrøjen i at udbrede VoIP og ramme telefonselskaberne.
Gravatar #22 - Disky
2. maj 2006 14:15
#19
Mouth 2 mouth er også en form for markedsføring.

Virkede, tja hvis man overså det utalt af fejl og uhensigtsmæssigheder programmet havde, kan man vel godt sige det virkede.

Jeg brugte det i måske en time eller to og blev så seriøst træt af den ikke kunne se at to filer med forskelligt navn var det samme, at jeg smed det ud. Og installerede eDonkey istedet for som også bare virkede, var meget ligetil og endda var gennemtænkt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login