I begyndelsen af 2022 skulle Google efter planen stoppe med at tracke sine brugere via cookies, men nu vil selskabet tidligst stoppe brugen af tredjepartscookies i slutningen af 2023.
Googles brug af tredjepartscookies til at tracke Chrome-brugerne er en vital del af Googles annonceforretning, skriver Computerworld. Ved hjælp af disse kan selskabet holde øje med brugernes gøren og laden på tværs af hjemmesider, hvis de altså bruger Chrome som browser.
Tilbage i marts meddelte Google, at selskabet har planer om at indstille brugen af cookies til fordel for et nyt system, som kaldes “Privacy Sandbox”, og som skal tage særlige hensyn til brugernes privatliv.
Beslutningen om at udskyde skrotningen af cookies skyldes et behov for, at udviklingen sker i et mere ansvarligt tempo, hvor diverse medier og annoncører har tilpas tid til at forberede sig til afløseren.
Der skal være tid til forhandling med både annoncører og ikke mindst offentlige myndigheder, som interesserer sig for Googles nye politikker på området, lyder det fra Google.