mboost-dp1

Shutterstock

Google og YouTube vil afskære klimabenægtere retten til annonceindtægter

- Via The Verge -

Google vil ikke længere tillade annoncører, udgivere og YouTube-skabere at tjene penge på indhold, der benægter eksistensen af klimaforandringer. Det annoncerede selskabet i torsdags ifølge The Verge.

“I dag annoncerer vi en ny politik for indtægtsgenerering for Google-annoncører, udgivere og YouTube-skabere, som vil forbyde annoncer for og indtægtsgenerering af indhold, der modsiger veletableret videnskabelig konsensus om eksistensen af og årsagerne til klimaforandringer,” skrev Google Ads-teamet.

Google vil håndhæve politikken ved hjælp af en blanding af automatiserde værktøjer og menneskelig rapportering. “Når vi vurderer indhold i henhold til denne nye politik, ser vi omhyggeligt på den kontekst, hvori påstande fremsættes, og skelner mellem indhold, der angiver falske påstande som værende fakta, versus indhold, der rapporterer om eller diskuterer falske påstande.”

Annonceindtægter vil fortsat være en mulighed for indhold omhandlende klimaet, herunder offentlige debatter om klimapolitik, forskning med mere.

Den øgede indsats mod klimabenægtere markerer Googles anden store ændring af deres politik målrettet misinformation inden for en kort periode og cirka en uge efter, at YouTube forbød videoer med vildledende oplysninger om godkendte vacciner.

Læs også: YouTube sætter foden ned over for anti-vaxxere: Alle vildledende vaccine-videoer skal fjernes.





Gå til bund
Gravatar #1 - Vanvittig
12. okt. 2021 09:30
De drukner sig selv i woke. Det ender med at få den modsatte virkning og en dag vil et eller andet alternativt medie blive mainstream. Lige som YouTube selv blev det i 2005.
Gravatar #2 - nwinther
12. okt. 2021 10:28
The science is settled!

Because that's how science works.
Gravatar #3 - JesperBentzen
12. okt. 2021 10:36
Der er vel ikke mange som benægter eksistensen af klimaforandringer. Det er bevist, at de findes og at vi bidrager. Det kontroversielle ligger i hvor afgørende det menneskelige bidrag er, men det må man så ikke stille spørgsmålstegn ved længere. Når man begynder at tale om "konsensus", så er der ikke meget videnskab i det mere. Det er for så vidt lige meget, da vi uanset hvad, skal vi stoppe med at bruge fossilebrændstoffer, da de ikke vil blive ved med at være der.
Gravatar #4 - Xaroc
12. okt. 2021 11:16
Mærkeligt de kun fjerner reklameindtægter fra brugeren, men ikke reklamerne.
Går den, så går den.
Gravatar #5 - larsp
12. okt. 2021 11:46
Google er udmærket til at fremsøge det korrekte modelnavn for reservedele til gamle cykler og til at finde frem til kode snippets man kan copy paste ind i sin kode og gå hjem.

Google kan også bruges til at få den politisk korrekte, renskurede og woke godkendte holdning til emner. Det er relevant nok hvis man vil følge med i hvor den etablissement-godkendte holdning er og bevæger sig hen.

Men hvis man vil have hele spektret af synspunkter om et kontroversielt emne dur Google bare ikke mere. Længere er den sådan set ikke, og sådan har det været i mange år.
Gravatar #6 - cnr
12. okt. 2021 12:25
Så hvis de vil fjerne usande påstande, så fjerne de vel også alle de sensationalistiske og overdrevede påstande om, hvor slemt det er og at temperaturen aldrig er steget så hurtigt osv? Det ville jo være usagligt og partisk, hvis de kun fjerne over(under)drivelser fra den ene side af debatten
Gravatar #7 - speedfreak
12. okt. 2021 13:08
De har vist også skrottet Dont Be Evil slogan.

Søg på https://duckduckgo.com/
Se video på https://odysee.com/
Eller via deres app LBRY
Gravatar #8 - AppleSheep
12. okt. 2021 15:03
Xaroc (4) skrev:
Mærkeligt de kun fjerner reklameindtægter fra brugeren, men ikke reklamerne.
Går den, så går den.


Ja, og det i takt med, at der kommer flere og flere 20 sekunders reklamer, man ikke kan springe over. Og jeg har også lagt mærke til, at der bliver klemt flere reklamer ind i selve videoerne nu.
Gravatar #9 - arne_v
12. okt. 2021 15:06
#4

Ja pussigt.

Google vil faktisk tjene mere på klimabenægtelse ved denne ændring.
Gravatar #10 - nwinther
13. okt. 2021 08:17
Xaroc (4) skrev:
Mærkeligt de kun fjerner reklameindtægter fra brugeren, men ikke reklamerne.
Går den, så går den.


Det er en gammel taktik. Red Pill-segmentet har længe været demonitized, men Youtube profitere fortsat.

Skal man være meget søde ved Youtube kan man sige, at hvis de fjernede reklamerne, ville disse kanaler blive mere populære, fordi man netop slipper for reklamer. Men det er nok for naivt.

Jeg har i øvrigt bemærket ift. reklamer for deres kanaler målrettet børn, at der er enormt lange reklamer. Min datter ser af og til nogle børnesange-videoer, og det er ikke sjældent, at der dukker en bestemt reklame op - Adam og Noah's (to komikere) show i sin fulde længde. 1 time og 45 minutter!
Andre gange værktøjsvideoer på 5-20 minutters varighed.

Jeg er selv begyndt at bruge Bitchute mere, selvom appen ikke er særlig god. Men dér kan man i det mindste få lov at se det man gerne vil (jeg er stor fan af AIU).

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login