Google vil ikke længere tillade annoncører, udgivere og YouTube-skabere at tjene penge på indhold, der benægter eksistensen af klimaforandringer. Det annoncerede selskabet i torsdags ifølge The Verge.
“I dag annoncerer vi en ny politik for indtægtsgenerering for Google-annoncører, udgivere og YouTube-skabere, som vil forbyde annoncer for og indtægtsgenerering af indhold, der modsiger veletableret videnskabelig konsensus om eksistensen af og årsagerne til klimaforandringer,” skrev Google Ads-teamet.
Google vil håndhæve politikken ved hjælp af en blanding af automatiserde værktøjer og menneskelig rapportering. “Når vi vurderer indhold i henhold til denne nye politik, ser vi omhyggeligt på den kontekst, hvori påstande fremsættes, og skelner mellem indhold, der angiver falske påstande som værende fakta, versus indhold, der rapporterer om eller diskuterer falske påstande.”
Annonceindtægter vil fortsat være en mulighed for indhold omhandlende klimaet, herunder offentlige debatter om klimapolitik, forskning med mere.
Den øgede indsats mod klimabenægtere markerer Googles anden store ændring af deres politik målrettet misinformation inden for en kort periode og cirka en uge efter, at YouTube forbød videoer med vildledende oplysninger om godkendte vacciner.
Læs også: YouTube sætter foden ned over for anti-vaxxere: Alle vildledende vaccine-videoer skal fjernes.