mboost-dp1

unknown

Gentoo Linux stifter Gentoo Games Inc.

- Via Gentoo - , redigeret af Pernicious

D. 15 Maj stiftede Daniel Robbins og andre Gentoo Linux udviklere firmaet Gentoo Games Inc. Meningen med firmaet er at styrke Linux på spilfronten.

Deres første indsats focuserer på deres Games CD teknologi, hvor man blot sætter en cd i drevet og tænder for computeren. Under bootningen autokonfigurere den så sig selv, og starter spillet. På denne facon vil en PC med Nvidia eller ATI kort, fungere lidt a’la en konsol.

Gentoo Games Inc. er et seperat uafhængigt selskab fra Gentoo Linux, som jo er et fri software projekt. Denne fremgangmåde skal hindre konflikter mellem den frie Gentoo Linux sociale kontrakt, og Gentoo Games kommercielle struktur.

Alt overskud skal dog bruges til videreudvikling af Gentoo Linux og GNU/Linux generelt.

Første eksempel der blev annonceret for nylig, kan hentes her. (Americas Army)





Gå til bund
Gravatar #1 - west
21. maj 2003 06:32
Fuck .. de har jo ild i røven =)
Gravatar #2 - FISKER_Q
21. maj 2003 06:32
Faktisk en meget fed idé, så bliver resourcerne koncentreret på spillet. Nok noget en fleste gamere med halvgode computere kunne bruge.

Windows kunne bruge den som en slags standby funktion så man ikke mistede det arbejde man var i gang med. Og en bootfunktion som her.
Gravatar #3 - Gruesome
21. maj 2003 06:50
Meget funky idé. Jeg bliver dog hurtigt træt af at spille et spil i længere tid (alt efter hvad det er for et spil) så jeg tror ikke lige løsningen ville falde på mig, medmindre det var et spil man lige skulle køre en "all nighter" i ;).

Men et godt tiltag fra Gentoo og jeg er sikker på der er mange der vil synes det er en god idé (der er ihvertfald mange der godt kan li' konsoller, så mon ikke?)
Gravatar #4 - Doglike
21. maj 2003 08:17
Det virker sq da som et absolut genialt tiltag! Er igang med at hente iso'en ned, og vil prøve den når jeg kommer hjem. Har en rimelig standard konfiguration, så det burde virke...

Alt magt til bedre gaming på linux, så kan jeg endelig slippe fuldstændigt for ms.
Gravatar #5 - sKIDROw
21. maj 2003 08:29
Jeps.
Der er gang i vore gæve Gentoo hackere.. :)
Der er godtnok også sket meget, med vores herlige metadisto i den korte tid den har eksisteret.
Har kun godt at sige om den nye cd her, virkeligt gennemført og kælet for detaljer.. :)
Gravatar #6 - ScumBag
21. maj 2003 09:25
Den er lige så langsom til at starte som den Unreal Tournament dims de prøvede med tidligere ...at den så også går ned med et brag, gør jo heller ikke oplevelsen specielt bedre. Nå jeg tror jeg smutter ind og kyler Halo på Xboxen ;)

/ScumBag
Gravatar #7 - _VeNtUrAx_
21. maj 2003 09:56
Det er da en fin ide. Så slipper jeg også for at skulle konfigurere alting selv.

Jeg er stadig forholdsvis ny til Gentoo og linux generelt, men dette udrydder da endnu en forhindring, som kræver at jeg stadig har adgang til windows
Gravatar #8 - seahawk
21. maj 2003 10:08
Kombiner det med at man får den til at boote på Xbox - farvel til dyre licenser til MS når man laver XBox spil...

Hvis nogen fandt på at gøre noget i denne stil, kunne det meget vel betyde døden for x-boxen, da hele indkomstgrundlaget ville forsvinde!
Gravatar #9 - sKIDROw
21. maj 2003 10:29
#6 Scumbag

"Den er lige så langsom til at starte som den Unreal Tournament dims de prøvede med tidligere..."

LiveCD'er bliver tit noget tunge, når så meget skal loades fra en cdrom..
Iøvrigt mit eneste kritikpunkt lige pt.

"at den så også går ned med et brag, gør jo heller ikke oplevelsen specielt bedre. Nå jeg tror jeg smutter ind og kyler Halo på Xboxen ;)"

Det kan jeg så ikke påstå at have oplevet.
Gravatar #10 - Porthos
21. maj 2003 10:32
/me har det ikke godt med Games CD teknologien.

For mig virker det som om det er et skridt tilbage til amiga500 / MsDos-bootdisk tiden hvor man satte sin diskette i bootede og ellers ikke få skyggen af styresystemet.
Jeg vil mene at det nærmest latterliggør formålet med, og funktionaliteten i en PC - hvoffor så ikke bare købe en konsol.
Desuden kunne man forvente, såfremt teknologien slår igennem, at det kan være medførende til øget computeranalfabetisme, udrydelse af styresystemer og standardiseret software udvikling. Når alle udviklere bare kan lave deres eget "klyt" system som er optimeret til lige nettop deres spil, og ellers ikke kan en skid andet.

/Porthos
Gravatar #11 - sKIDROw
21. maj 2003 10:48
#10 Porthos.

De STARTER her.
Men målet er langt mere vidtrækkende.
Målet er jo at få folk, og spilhusene til at indse at Linux ikke er så skidt til spil.. ;)
GAME CD'er er fine til at demonstrere spil på Linux med.
Gravatar #12 - Copyright
21. maj 2003 11:06
Jeg syntes helt klart at GAME CD er et skridt i den rigtige retning, jeg bruger hovedsagelig min PC'r til at game på, og kunne faktisk godt nøjes med at bruge mit styresystem til at gå på internettet med, chekke mail osv, så helt sikker et godt tiltag.

Nu skal vi bare have cd'n op i søgetid og hastighed...
Gravatar #13 - Porthos
21. maj 2003 11:33
#12
Tak, du understreger nettop min tidligere erklæring om at systemet vil være fordummende - du har jo ikke brug for en PC - køb en konsol - det er billigere.
der er så småt begyndt at komme konsoller med mulighed for internet adgang.
Gravatar #14 - Cyrack
21. maj 2003 11:55
Porthos: Og det er en dårlig ting? Jeg mener personligt at lettere pc == tilfredse pc brugere.
Jeg er efterhånden ved at være træt af blive ringet ned af min onkel fordi hans ungers spil ikke vil køre på deres pc... :-/ med dette system kunne de fleste nok får deres spil til at virke, det eneste problem jeg lige kan se er opdatering af drivere, men det kunne måske klares med en sød lille ext3 på 100MB (resize af ntfs/fat/whatever og så en ny lille ext3, det kan man næsten lave med et 15 linjers shell-scipt, inkl. kommentarer ;)
Gravatar #15 - Porthos
21. maj 2003 12:13
#14
Støn !!
jeg siger det igen..
hvis man ikke vil sætte sig ind hvordan man bruger en pc og reelt ikke har brug for en pc. skal man lade være med at købe en PC.
Så er en Xbox/Ps2 en ganske udemærket opfindelse, som tilmed er billigere.
Gravatar #16 - Copyright
21. maj 2003 13:55
#15
Støøn !!
Jeg ved såmen udemærket hvordan man sætter en pc op, men når man nu arbejder seriøst 8 timer dagligt med sådan én, så bruger jeg min egen til at game på - og så har jeg tilmed en PS2 - som du sagde er en ganske udemærket opfindelse.
Gravatar #17 - Malcolm_X
21. maj 2003 14:17
"...hvor man blot sætter en cd i drevet og tænder for computeren. Under bootningen autokonfigurere den så sig selv, og starter spillet."

hvorledes er det lige at man skal åbne for cd drevet og isætte cden uden at tænde for computeren?
Gravatar #18 - neko-chan
21. maj 2003 15:16
#17

På snart alle cd-drev sidder der et lille hul, og hvis man stopper en lang tynd ting ind (fx en papirklips), popper skuffen ud. Alt sammen helt uden brug af strøm, ganske smart :)
Gravatar #19 - Cyrack
21. maj 2003 15:26
#15 - Porthos

hvis man ikke vil sætte sig ind hvordan man bruger en pc og reelt ikke har brug for en pc. skal man lade være med at købe en PC.
Så er en Xbox/Ps2 en ganske udemærket opfindelse, som tilmed er billigere.


Og du gider fortælle familien Danmark at de burde købe sig en PC til at skrive breve på, og en PS2/SBox/whatever til at spille på, bare fordi du synes at alle skal vide hvordan hyperthreading og SATA fungere? No way! Når de fleste køber en PC er det fordi den kan bruges til andet end at spille, og den alm. forbruger forventer at lortet virker! Det kan godt være det ikke passer ind i dit billede af hvordan verden er skruet sammen, well sorry, men så må du hellere vågne op!
Gravatar #20 - vEnOm
22. maj 2003 00:52
jeg syns også nettop som det er nu er det ikke ret smart det gentoo gaming haløj der ... men jeg kan da også se der er en fremtid i det for gaming i linux da det er en meget stor mangel i linux for mig.
med hensyn til det med pc/console vil jeg da stadig klart hellere have en pc pga mus/tastatur og internetadgangen ...
og der håber jeg så gentoo initiativet ender hvor man lige smider en alt+tab efter spillet så puf har man en irc og tilbage (lidt ala windows sørme)
Gravatar #21 - Porthos
22. maj 2003 07:50
#19
Tænk dig lige om.
Hvor i mine indlæg har jeg omtalt eller sågar hentydet til de teknologier du omtaler ?.
Jeg tror ikke det er specielt svært at udlede at jeg hentyder til almindelig lærdom om hvordan man udfører de mest almindelige operationer i sit styresystem.
Min pointe er nettop at der udover måske lige tekstbehandling, ikke er noget som den almindelige forbruger har brug for, som ikke kan løses af en spillekonsol med webbrowser og internet adgang.

En løsning der vil være både nemmere, billigere og mere tilfredsstillende for forbrugeren.
Gravatar #22 - Cyrack
22. maj 2003 07:58
#21 - Porthos

Som du netop selv siger så kan en konsol bruges til det meste, bare ikke tekstbehandling (eller scanning, printing, billedemanipulation og en bunke andre ting) så under alle omstændigheder skal de fleste nok alligevel have en pc, hvorfor så ikke også bruge den som konsol?

Jeg tror de fleste forbrugere er ligeglade med hvordan man sætter sin computer op, bare det virker, derfor vil de fleste nok også være tilfredse med at smide en cd i og spillet kører, frem for at få kryptiske* beskeder med at det ikke er den rigtige DirectX/Driver/whaterver.


*En stor del brugere aner ikke hvad DirectX er for en størrelse
Gravatar #23 - sKIDROw
22. maj 2003 08:17
Jeg kan godt se at så nemme ting, kan gøre folk om muligt endnu mere hjælpeløse end i dag.
Men hvem er vi til at bestemme hvordan DERES computer skal betjenes?
Selvom jeg ikke er glad for tendensen, så mener jeg ikke at min ret til at pille under hjelmen er vigtigere end deres ønske om at blive fri.. ;)
Så lad dem få mere og mere brugervenlige interfaces, sålænge det ikke betyder at man fjerner det tekniske fra os andre er jeg tilfreds.
Gravatar #24 - ZnabelA
22. maj 2003 10:23
Jeg er enig med Porthos ... hvis man ikke gider tænke på OS, drivere, directx, så køber man en konsol.

Hvis man vil sende emails, surfe på nettet, så køber man en pc.

Men igen ... hvis man vil bruge noget avanceret, så skal man også sætte sig ind i hvordan det fungerer. Hvor mange her kører i bil uden at vide hvordan man skifter et dæk?

Idéen bag Gentoo's Game CD'er er sikkert udemærket for at fremme Linux ... og for spil hvor man ikke skal gemme noget.

Og at nogen ( #6 Scumbag ) oplever at den går ned ... gør X-box ikke også det? Hvad med PS2 ? Har oplevet at de begge går ned, og det kommer man nok heller ikke udenom, medmindre vi som forbruger er interesseret i at betale for det.

Jeg er selv ikke så vild for at gå igang med Linux, for efter mit møde med RedHat 5.2 (ja jeg ved godt den er gammel) hvor jeg efter gentagende forsøg ikke kunne få skidtet til at virke, droppede jeg det, og gik tilbage til windows ... simpelthen fordi dér virkede mine drivere, og jeg behøvede ikke læse mig igennem flere side for at forstå installations processen. Tingene har ændret sig, og det er blevet nemmere at installere Linux ... men når man med Gentoo's Games CD'er ikke engang bliver konfronteret med det jeg vil kalde et OS, hvordan gavner det så udbredelsen af Linux ?
Gravatar #25 - sKIDROw
22. maj 2003 10:47
#24

"Jeg er enig med Porthos ... hvis man ikke gider tænke på OS, drivere, directx, så køber man en konsol."

Så alle dem der bruger Windows til at lave seriøst arbejde, burde købe en konsol?

"Hvis man vil sende emails, surfe på nettet, så køber man en pc."

Denne gruppe folk interessere sig heller ikke for hverken directx, drivere eller lignende.. :)

"Men igen ... hvis man vil bruge noget avanceret, så skal man også sætte sig ind i hvordan det fungerer. Hvor mange her kører i bil uden at vide hvordan man skifter et dæk?"

Det gjorde min mor da f.eks
De fleste folk kører bare i deres bil, og lader andre om servicen.. ;)

"Idéen bag Gentoo's Game CD'er er sikkert udemærket for at fremme Linux ... og for spil hvor man ikke skal gemme noget.
Og at nogen ( #6 Scumbag ) oplever at den går ned ... gør X-box ikke også det? Hvad med PS2 ? Har oplevet at de begge går ned, og det kommer man nok heller ikke udenom, medmindre vi som forbruger er interesseret i at betale for det."

Al software kan gå ned.

"Jeg er selv ikke så vild for at gå igang med Linux, for efter mit møde med RedHat 5.2 (ja jeg ved godt den er gammel) hvor jeg efter gentagende forsøg ikke kunne få skidtet til at virke, droppede jeg det, og gik tilbage til windows ... simpelthen fordi dér virkede mine drivere, og jeg behøvede ikke læse mig igennem flere side for at forstå installations processen. Tingene har ændret sig, og det er blevet nemmere at installere Linux..."

Okay?!?
Hvis jeg dømte Windows efter deres version 3.0, ville jeg da også være fordomsfuld. ;)
Jeg er selv Gentoo bruger, fordi jeg kan lide at få 'beskidte fingre'.
Men at installere en moderne Redhat, Mandrake, Suse eller lignende er piece of cake.

"men når man med Gentoo's Games CD'er ikke engang bliver konfronteret med det jeg vil kalde et OS, hvordan gavner det så udbredelsen af Linux?"

Ved at sprede budskabet om at Linux kan bruges som en kraftfuld gaming platform.
Og at konfigureringen ikke behøver være noget problem overhovedet!.. ;)
Gravatar #26 - ZnabelA
22. maj 2003 11:19
Gentoo burde fokusere mere på at få spilproducenter til at portere deres spil til Linux fremfor at fokusere på brugeren ... Americas Army er en WIN32 platforms spil, og ikke Linux ?! ( ref: http://www.americasarmy.com/faq.php?section=System... )

Hvordan kan man markedsføre det som værende et Linux spil ?

Og nej, jeg har stadig ikke noget imod Linux, men selv i Linux skal man altså opdatere ting, og spilproducenter har (siden den gode gamle C64'er/Amiga tid) været rimeligt gode til at udsende opdateringer til spil ... det er jo så nemt at få smidt et spil på markedet uden at gennemteste det som førhen (ok spil er også langt mere komplicerede nu! :)

Indtil videre ville spil som f.eks Diablo II (som jo var rimeligt udbredt) skulle downloades og brændes ca. 9 gange før man havde en version som alle kunne bruge ...

Og Americas Army kan man ikke bruge så snart der er kommet en ny opdatering ... værsgo at brænde igen ...

og med de priser som staten tager i afgift (nej nej lad os ikke starte en afgifts diskution) så løber det jo også op.
Gravatar #27 - Porthos
22. maj 2003 11:54
#25
Når vi nu er i gang med at sammenligne biler og computere skal du måske lige overveje hvad folk så forventer af deres computer i forhold til deres bil.
Det kan godt være at din mor ikke ved hvordan hun skifter dæk, men så har hun vel at falck abbonement (eller lignende) til x-kroner om året. - hvor mange privat brugere ofrer det til deres PC ?
Og når den kære bil har kørt 10-15.000 km skal den til service og have lavet eftersyn - det koster kassen.
Når privatbrugeren efter ½år har møget sin computer tilstrækkeligt til med kazaa og andet lort, betaler de så for at få nogen til at efterse maskinen og installere de nødvendige sikkerhedsopdateringer ?
- nej de venter da til computeren en dag laver blå-skærm og stopper af sig selv.
Prøv at gøre det med din bil og så gå ned til mekkeren og så forvente at han fixer det på garantien !!.
desuden mener jeg ikke at man kan sidestille et dækskift med installation af Direct-x
Det må sku i computerverdenen være på linie med tankning af benzin. og tjek af olien.
Gravatar #28 - sKIDROw
22. maj 2003 12:18
#26

"Gentoo burde fokusere mere på at få spilproducenter til at portere deres spil til Linux fremfor at fokusere på brugeren ... Americas Army er en WIN32 platforms spil, og ikke Linux ?! ( ref: http://www.americasarmy.com/faq.php?section=System...
ments )
Hvordan kan man markedsføre det som værende et Linux spil ?"

Det ER på tide at man få dem til at lette røven, når det er sagt ja så skal man selvfølgelig fokusere på native spil.
Men det kan vi bare ikke nøjes med.
Derfor skal vi have lagt noget pres på softwarehusene.

"Og nej, jeg har stadig ikke noget imod Linux, men selv i Linux skal man altså opdatere ting, og spilproducenter har (siden den gode gamle C64'er/Amiga tid) været rimeligt gode til at udsende opdateringer til spil ... det er jo så nemt at få smidt et spil på markedet uden at gennemteste det som førhen (ok spil er også langt mere komplicerede nu! :)"

Enig.
Og selvfølgelig skal alle Linux titler ikke komme på denne måde.. ;)

"og med de priser som staten tager i afgift (nej nej lad os ikke starte en afgifts diskution) så løber det jo også op."

Det eneste jeg vil indvende er at staten ikke ser en krone af de afgifter du nævner der.. ;)
Det hedder jo ikke Copydan afgift for ingenting..

#27 Porthos

"Når vi nu er i gang med at sammenligne biler og computere skal du måske lige overveje hvad folk så forventer af deres computer i forhold til deres bil."

Jeg afholder mig normalt også fra at sammenligne matrielle ting med imatrielle... ;)

"Det kan godt være at din mor ikke ved hvordan hun skifter dæk, men så har hun vel at falck abbonement (eller lignende) til x-kroner om året. - hvor mange privat brugere ofrer det til deres PC?"

Ikke nødvendigvis abo, men den lokale computerbiks klarer det så.. ;)

"Og når den kære bil har kørt 10-15.000 km skal den til service og have lavet eftersyn - det koster kassen.
Når privatbrugeren efter ½år har møget sin computer tilstrækkeligt til med kazaa og andet lort, betaler de så for at få nogen til at efterse maskinen og installere de nødvendige sikkerhedsopdateringer ?
- nej de venter da til computeren en dag laver blå-skærm og stopper af sig selv.
Prøv at gøre det med din bil og så gå ned til mekkeren og så forvente at han fixer det på garantien !!."

Det dækker garantien IKKE!.
Garantien dækker fabriksfejl på hardwaren, der er INGEN garanti på software.

"desuden mener jeg ikke at man kan sidestille et dækskift med installation af Direct-x
Det må sku i computerverdenen være på linie med tankning af benzin. og tjek af olien."

Ja okay..
Som sagt du kan sjældent sammenligne matrielle og imatrielle ting direkte.. ;)
Gravatar #29 - ZnabelA
22. maj 2003 13:22
#27
"Det må sku i computerverdenen være på linie med tankning af benzin. og tjek af olien."

Ja ... det er der nok noget om ... DirectX skal man opdatere oftere end man skifter dæk :)

Men kort og godt, så spår jeg ikke den vilde fremtid for denne type "produkter" til pc'en, da den samtidig lukker af for så mange andre fordele ved pc'en. Lad nu folk køre linux, OS/2, MS-DOS, Win32, AmigaOS eller hvad de nu har lyst til ... og bare være glad for at der er konkurrence på markedet! :)
Gravatar #30 - sKIDROw
22. maj 2003 14:25
#29

Der vil snart komme konkurrence på markedet, hvis vi fortsætter indsatsen.. ;)
Microsofts monopol position kan ikke ændres fra den ene gang til den anden..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login