De fleste bilproducenter går over til touchskærme i nye biler, men disse klarer sig langt dårligere end fysiske knapper i en test udført af Vi Bilägare.
Fysiske knapper bliver mere og mere sjældne i moderne biler, selvom en nylig test viser, at føreren i den dårligst ydende bil med touchskærm bruger fire gange længere tid på at udføre simple opgaver sammenlignet med den bedst ydende bil med fysiske knapper.
Sådan lyder konklusionen, da det svenske bilmagasin Vi Bilägare denne sommer udførte en grundig test af HMI-systemet (Human-Machine Interface) i tolv forskellige biler.
Inspirationen til det skærmtunge interiør i moderne biler kommer fra smartphones og tablets. Designere ønsker et “rent” interiør med minimalt koblingsudstyr, mens økonomiafdelingen ønsker at sænke omkostningerne. I stedet for at udvikle, fremstille og holde fysiske knapper på lager over de kommende år, er bilproducenterne opsatte på at integrere flere funktioner i en digital skærm, som kan opdateres over tid.
Så på hvilken måde har disse skærme påvirket sikkerheden? Vi Bilägare samlede elleve moderne biler fra forskellige producenter på en flyveplads og målte den tid, det tager for en chauffør at udføre forskellige simple opgaver, såsom at skifte radiostation eller justere klimaanlægget – alt imens bilen blev kørt med en fart på 110 km/t. Og til sammenligning: en 17 år gammel Volvo V70 uden touchskærm.
Nedenfor kan du se, hvor langt føreren kørte under udførelsen af opgaverne (målt på distance):