Frances Haugen, whistlebloweren, der frigav en bunke interne dokumenter og data fra Facebook og vidnede foran lovgivere om det sociale netværks adfærd, søger nu at starte en non-profit med fokus på at holde virksomheder som Meta ansvarlige.
Det fremgår af en rapport fra Politico ifølge The Verge.
Organisationen, som Haugen ønsker at kalde “Beyond the Screen”, planlægger at fokusere på tre hovedmål: At uddanne advokater, der potentielt kan gå op imod sociale medievirksomheder, at incitamentere investorer til at undersøge, hvor socialt ansvarlig en teknologivirksomhed er, før de investerer i den, samt at give regulatorer og forskere et indblik i, hvordan platforme fungerer.
Politico rapporterer, at Haugen i øjeblikket arbejder sammen med to andre personer på projektet og søger at rejse omkring fem millioner dollars i finansiering for at få det i gang.
Haugen håber, at Beyond the Screen kan give advokater en fordel, når de er involveret i gruppesøgsmål mod sociale mediegiganter. Hun ønsker at skabe et målesystem, som investorer kan bruge til at sammenligne, hvor meget virksomheder gør for at holde deres brugere sikre – altså en måde at retfærdiggøre, hvorfor de skiller sig af med en virksomhed, der måske er god for forretningen, men dårlig for samfundet.
Derudover vil Haugen lave et fiktivt socialt medie, der kan bruges til at demonstrere og teste, hvordan platforme og deres algoritmer fungerer under motorhjelmen. Tanken er, at en simuleret platform kan hjælpe folk med bedre at forstå, hvordan virksomheder gør tingene, uden at disse virksomheder faktisk behøver at være involveret.