mboost-dp1
Windows XP på internettet
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Windows XP var et højdepunkt for Windows, med en solid kernel fra NT, et modent filsystem med NTFS og bred hardware support og USB plug-n-play der virkede.
Hvad gør en moderne Windows bedre end XP? Ud over under-the-hood forbedringer og sikkerhedsfixes, kan jeg næsten ikke komme i tanke om noget.
Alligevel fylder de nyere udgaver af Windows 100 gange mere og kræver 100 kraftigere hardware og hvad får man for pengene? Telemetri, Microsoft account nagging og reklamer for One drive.
Microsoft burde lave en Windows "minus 11" med nyeste core teknologi kombineret med en uhyre simpel brugergrænseflade ligesom de gamle windowser.
Hvad gør en moderne Windows bedre end XP? Ud over under-the-hood forbedringer og sikkerhedsfixes, kan jeg næsten ikke komme i tanke om noget.
Alligevel fylder de nyere udgaver af Windows 100 gange mere og kræver 100 kraftigere hardware og hvad får man for pengene? Telemetri, Microsoft account nagging og reklamer for One drive.
Microsoft burde lave en Windows "minus 11" med nyeste core teknologi kombineret med en uhyre simpel brugergrænseflade ligesom de gamle windowser.
Der er en del ændringer.
Sikkerhed (UAC etc.). Docker support. WinRT. WSL.
Selv look and feel har også ændret sig lidt. Hvis man skifter tilbage fra 10 til XP så kan man godt se forskel.
Men set som platform for web browser, email klient og kontorpakke så er der ikke meget nyt. Men hvad skulle det også være? OS starter op og man dobbeltklikker på ikon for den applikation man vil køre.
Der er en del ændringer.
Sikkerhed (UAC etc.). Docker support. WinRT. WSL.
Selv look and feel har også ændret sig lidt. Hvis man skifter tilbage fra 10 til XP så kan man godt se forskel.
Men set som platform for web browser, email klient og kontorpakke så er der ikke meget nyt. Men hvad skulle det også være? OS starter op og man dobbeltklikker på ikon for den applikation man vil køre.
Men problemet er ret generelt. Hvis der er penge i et software produkt så vokser kode basen. Nogle gange ret uhæmmet.
Et klassisk eksempel er Linux kernel systemd. Nogen kan ikke lide systemd - nogen kan lide systemd. Jeg er helt neutral i det spørgsmål. Men det skulle bestå af 1.3 million linier C kode. 1.3 million linier C kode for at styre konfiguration og opstart. Uanset om man kan lide resultatet eller ej, så er det rigtigt meget kode.
Men problemet er ret generelt. Hvis der er penge i et software produkt så vokser kode basen. Nogle gange ret uhæmmet.
Et klassisk eksempel er Linux kernel systemd. Nogen kan ikke lide systemd - nogen kan lide systemd. Jeg er helt neutral i det spørgsmål. Men det skulle bestå af 1.3 million linier C kode. 1.3 million linier C kode for at styre konfiguration og opstart. Uanset om man kan lide resultatet eller ej, så er det rigtigt meget kode.
arne_v (4) skrev:Sikkerhed (UAC etc.). Docker support. WinRT. WSL.
Det er rigtigt. Og DirectX og mange APIer er fornyet.
arne_v (4) skrev:Men set som platform for web browser, email klient og kontorpakke så er der ikke meget nyt. Men hvad skulle det også være? OS starter op og man dobbeltklikker på ikon for den applikation man vil køre.
Enormt mange brugerere bruger kun deres PC til det og de mærker ikke den store forskel på de skiftende windows versioner. Undtaget irritation over nye tiltag der ikke hjælper og distraherer.
Det er lidt af en kæphest for mig, men jeg synes at den klassiske kontorpakke, email og filhåndterings metafor faktisk aldrig er blevet perfektioneret. Selv efter alle disse dekader, hvilket er meget pinligt.
1. Man kan ikke altid drag droppe filer og materiale alle steder. Linux er typisk værre end Windows her.
2. Det er altid smertefuldt at skulle navigere til en folder i diverse file save dialoger. Der burde være et bedre "points of interest" koncept hvor systemet finder ud af hvor man har arbejdet den seneste tid og laver velvalgte shortcuts baseret på det.
2b. Når man er ved at vælge en folder i en file save dialog, og har en fil explorer åben samtidig, hvorfor kan man ikke direkte dirigere filen der? Det kunne laves ved at der var en liste over "currently open folders" i dialogen, eller der kunne være en ikon i file save dialogen der representerer det man vil save, som man kunne drag droppe til destinationen.
Men hvad får vi? File picker dialoger bliver værre og værre, og filhåndteringsprogrammerne ligeså. Både på Windows og Linux. Gnomes filhåndtering har mistet træstrukturern. Mac har aldrig haft en træstruktur i Finder, og er stolte af det. Fuldstændig vanvittigt. (og det var en af grundende til at jeg droppede Mac efter at have prøvet den platform et års tid)
Det er faktisk ret forbløffende hvor dårlige nuværende OSer er til filhåndtering. Det er som om ingen har mod til at tænke lidt ud af boksen og lave nogle skarpe løsninger. Filer går ikke væk lige forløbig, selvom de enormt gerne vil den vej i forsøget på at fordumme brugerne. Men udviklere, i det mindste, vil altid skulle arbejde med filer, og UX er bare ikke optimal.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.