mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #4601 - Fjolle
15. feb. 2010 12:42
Har mpeg4 understøttelse og kan se eurosport 2 hd og andre hd kanaler.
Rettighederne er ikke rigtigt noget problem, da den stadigvæk skulle dukke op i programlisten selvom jeg ikke har rettigheder til den, men jeg ringede til yousee i dag og burde have adgang til den.
Måske er det støj. Prøver at rode lidt med det og se om det hjælper...
Gravatar #4602 - Systran
15. feb. 2010 13:22
Jeg synes også mit digitale signal driller lidt en gang imellem. Jeg kunne se TV 2 Sport HD i to dage, og nu kan jeg ikke mere.
Gravatar #4603 - Dreadnought
15. feb. 2010 13:52
Jeg havde et problem med et billigt antennekabel ved TV'et og en passiv splitter der sad i kælderen (Jeg bor på 2. sal.) Efter jeg fik pillet splitteren af og skiftede kablet dukkede 12 kanaler op. YouSee garanterer kun ordenligt signal frem til første splitter/forstærker/tuner. Men jeg fik dog ikke en regning for fejlsøgningen.
Gravatar #4604 - markjensen
15. feb. 2010 15:04
Spørgsmål: Jeg har lidt problemer med danske bogstaver og Linux vs. Windows i LaTeX. Hvis jeg bruger \ae og \aa får jeg det rigtige resultat, men \oe laver ikke et ø. Er der en anden måde at lave ø på?

Fundet! Det hedder bare \o
Gravatar #4605 - vandfarve
15. feb. 2010 17:01
Svenske dådyr er sødest

Et hurtigt spørgsmål til alle skabsfysikerne herinde: Er der forskel på kogetiden af fx pasta eller kartofler, hvis man tilbereder dem for fuld blus (måske 1-1,5 kW) ift. ved svag varme, men stadig kogende vand (måske 100-150 W)?

Jeg har flere gange set folk, der koger deres pasta, kartofler, ris og lignende på fuld blus uden låg, som jeg mener både er ineffektivt, men også ligegyldigt, da vandet under normalt tryk ikke kan blive mere end 100 grader varmt.

Holder argumentet derfor, at man sagtens kan opnå samme resultatet ved at koge sine grøntsager, pasta og lignende ved svag varme?
Gravatar #4606 - Jakob Jakobsen
15. feb. 2010 17:14
Teknisk set bliver det kogt hurtigere, men de par sekunder står vist ikke mål til den tabte energi.
Til gengæld, så har pasta en tendens til at blive "slimet" hvis man koger det for fuld blus, fordi overfladen bliver for opløst.
Med grønsager er det en hel anden ting. Der gælder det oftest at man skal koge dem så varmt som muligt så kort tid som muligt.
Gravatar #4607 - gnаrfsan
15. feb. 2010 17:17
vandfarve (4605) skrev:
Er der forskel på kogetiden af fx pasta eller kartofler, hvis man tilbereder dem for fuld blus (måske 1-1,5 kW) ift. ved svag varme, men stadig kogende vand (måske 100-150 W)?

Så længe du er sikker på at vand + salt + stivelse har maks temperatur, så får du ikke noget ud af at skrue mere op.
Gravatar #4608 - vandfarve
15. feb. 2010 17:22
gnarfsan (4607) skrev:
Så længe du er sikker på at vand + salt + stivelse har maks temperatur, så får du ikke noget ud af at skrue mere op.

Præcis!

Jeg kunne dog godt forestille mig, at vand, der holdes ved fuld blus, måske er 1-2 grader varmere, men det burde da ikke betyde noget.
Gravatar #4609 - Jakob Jakobsen
15. feb. 2010 17:25
Det er ikke kun temperaturen der gør forskellen, men også hvor megen bevægelse der er i vandet.
Men faktisk er det vandet under låg der har den højeste temperatur, låget vil øge trykket i gryden, hvilket kan øge temperaturen i gryden til over 100 grader.
Gravatar #4610 - gnаrfsan
15. feb. 2010 17:26
Jakob Jakobsen (4609) skrev:
Men faktisk er det vandet under låg der har den højeste temperatur, låget vil øge trykket i gryden, hvilket kan øge temperaturen i gryden til over 100 grader.

Er det nok til at det batter noget? Eller holder det bare damp inde, så ikke så meget varme stiger op og afsætter energien andensteds...

Evt. Kan en trykkoger måske hjælpe. Det dutter ihvertfald.
Gravatar #4611 - vandfarve
15. feb. 2010 17:27
gnarfsan (4610) skrev:
Er det nok til at det batter noget? Eller holder det bare damp inde, så ikke så meget varme stiger op og afsætter energien andensteds...

Under alle omstændigheder er varmetabet mindre med låg på, så jeg beholder det altid på. Det sparer energi og tid. :)
Gravatar #4612 - vandfarve
15. feb. 2010 17:27
gnarfsan (4610) skrev:
Evt. Kan en trykkoger måske hjælpe. Det dutter ihvertfald.

Mit køkken er cirka 1 kvm, så en trykkoger vil være en uforholdsvis dårlig investering for mig. Ellers tak! ;)
Gravatar #4613 - gnаrfsan
15. feb. 2010 17:49
Du lyder som typen, der burde have induktion istedet ;)
Gravatar #4614 - Daniel-Dane
15. feb. 2010 18:01
Eller en kok.
Gravatar #4615 - MiniatureZeus
15. feb. 2010 19:08
vandfarve (4605) skrev:
Svenske dådyr er sødest

Et hurtigt spørgsmål til alle skabsfysikerne herinde: Er der forskel på kogetiden af fx pasta eller kartofler, hvis man tilbereder dem for fuld blus (måske 1-1,5 kW) ift. ved svag varme, men stadig kogende vand (måske 100-150 W)?

Jeg har flere gange set folk, der koger deres pasta, kartofler, ris og lignende på fuld blus uden låg, som jeg mener både er ineffektivt, men også ligegyldigt, da vandet under normalt tryk ikke kan blive mere end 100 grader varmt.

Holder argumentet derfor, at man sagtens kan opnå samme resultatet ved at koge sine grøntsager, pasta og lignende ved svag varme?

Kan også være at folk gør det bevidst. Eller, når jeg skal lave noget pasta med sovs, f.eks. pasta bolognese (som jeg så aldrig laver, men lad nu det ligge) så koger jeg pastaen i på fuld knald og låg i ca. 20 pct. under den tid som der står på pakken. Det passer lige til min smag, da pastaen (som JJ siger) bliver mere slimet, og derved kan "suge" mere sovs. Hvis det er pasta til en pastasalat, så bliver den med varme så den kun lige bobler svagt, og så i samme antal minutter som står på pakken. Så bliver den (meget vil nogen sige) al dente ifht. hvad jeg godt kan lide.
Gulerødder, som jeg ikke kan tåle rå, bliver kun lige blancheret i 1 minut, så de stadig smager rå og er faste. Dette gøres for bulder kog uden låg.

Som regel kan jeg ikke finde mit (ene) grydelåg, og så bliver det med en tallerken ovenpå

Jakob Jakobsen (4609) skrev:
Det er ikke kun temperaturen der gør forskellen, men også hvor megen bevægelse der er i vandet.

Er det ikke begrænset hvor stort et tryk der kan komme når man putter låg på? Låget slutter jo ikke specielt tæt og og der er som regel et hul i også?
Gravatar #4616 - Jakob Jakobsen
15. feb. 2010 19:31

Næste gang du laver gulerødder, så prøv at blanchere dem i en smule smør ved svag varme. De smager så meget bedre og beholder sine vitaminer da de ikke bliver opløst i fedtstof.

Ja det er begrænset hvor meget tryk der kan komme på, men jeg tror sagtens det kan komme så højt op at man kan nå 103-5 grader. Det virker jo som en trykkoger, hvor dampen skal løfte vægten af låget og derfor danner et overtryk. De huller der normalt er i et låg, er jo ikke store nok til at de kan udligne trykket helt.
Gravatar #4617 - Jakob Jakobsen
15. feb. 2010 19:36
Varm lakrids

Hvor går man hen og køber den epoxy de bruger til at indkapsle elektronik?
Det er en hård epoxy som er varmeledende men ikke elektrisk ledende. Man ser den normalt brugt i strømforsyninger og lign.
Gravatar #4618 - Daniel-Dane
15. feb. 2010 19:40
Der skal ikke meget til, førend vitaminer ødelægges. Varme, surhedsgrad, kontakt med luft, fugtighed, sollys, you name it. F.eks. betyder en smule varme, at de bliver irreversibelt denatureret.
Gravatar #4619 - Jakob Jakobsen
15. feb. 2010 19:43
Stadig er det dummeste man kan gøre, hvis man vil have vitaminerne, at koge grønsager der er baseret på vandopløselige vitaminer i vand, eller omvendt. Så er man først sikker på at vitaminerne er væk.
Gravatar #4620 - Systran
15. feb. 2010 22:20
Potensinterferens og Tommy One Three Hill Finger:

Hvornår og/eller hvordan kan man være "idle" (ikke til stede/månen) i Facebooks chatfunktion. Jeg kan se, folk, der er det, men jeg har aldrig set, jeg selv er det. Der er øjensynligt ingen knap, hvor man kan sætte sig som idle.

Ej heller har Facebook en FAQ, der kan opklare mysteriet.

Det er ikke livsvigtigt, jeg er blot nysgerrig.
Gravatar #4621 - vandfarve
15. feb. 2010 22:23
Systran (4620) skrev:
Potensinterferens og Tommy One Three Hill Finger:

Hvornår og/eller hvordan kan man være "idle" (ikke til stede/månen) i Facebooks chatfunktion. Jeg kan se, folk, der er det, men jeg har aldrig set, jeg selv er det. Der er øjensynligt ingen knap, hvor man kan sætte sig som idle.

Ej heller har Facebook en FAQ, der kan opklare mysteriet.

Det er ikke livsvigtigt, jeg er blot nysgerrig.

Hvis du har Facebook åben, men ikke har været aktiv i et givent antal minutter, eller hvis du ikke har vinduet stående som dit aktive?

Det vil da give god mening.
Gravatar #4622 - Systran
15. feb. 2010 22:26
vandfarve (4621) skrev:

Hvis du har Facebook åben, men ikke har været aktiv i et givent antal minutter, eller hvis du ikke har vinduet stående som dit aktive?

Det vil da give god mening.

Jeg har tænkt samme tanke, men jeg ikke lige haft tålmodighed til at stirre på min skærm i 5 min. uden at røre noget for at se om det passer.

I Live Messenger fx er det jo på denne måde. Der er det bare lidt mere gennemsigtigt, synes jeg, og man kan vælge, hvornår ens profil går i "ikke til stede".

Gravatar #4623 - Clauzii
15. feb. 2010 22:46
#4617:
Normalt kan du bestille 2-komponent epoxy hos Båd-forhandlere. Jeg har en ven der arbejder meget med limblandinger, som laves af et pulver og noget væske. Det er pi... giftigt at lege med, men ikke umuligt ;)

Du kan kigge lidt hos Alt Ombord
Gravatar #4624 - Jakob Jakobsen
16. feb. 2010 09:18
Tak, men det er en speciel varmeledende og elektrisk isolerende epoxy der skal bruges. Almindelig epoxy vil ødelægge mange kredsløb.
Gravatar #4626 - Daniel-Dane
16. feb. 2010 10:12
#Systran
Nu tror jeg bare, at den kigger på, hvornår du sidst hentede en side fra dem. Med AJAX kan de jo stadig se, at du har en side åben.
Gravatar #4627 - Clauzii
16. feb. 2010 12:33
#4623:
Sort 'Kina'-epoxy, velsagtens ;)

3M har elektronik epoxy

Det tyske firma Wevo har udviklet en højtemperaturs polyurethan til Danelektro som et alternativ til epoxy.
Ved ikke om det ville være et alternativ, men nok svært at fremskaffe til hobbybrug.

Wevo

Artikel i Ingeniøren
Gravatar #4628 - Jakob Jakobsen
16. feb. 2010 12:48
Har luret den side, men det ville koste over 1000kr at skaffe ½Kg hjem til danmark. Der må det kunne gøres bedre.
Det er rimeligt nemt at finde i USA, men det billigeste jeg har fundet det til, er omkring 7-800 incl. moms og det er stadig for meget til at det kan betale sig.
Jeg har også kig på silicone elastomerer som jeg har fundet til omkring 250Kr for ½ kg. Men det er ikke nemt at finde en butik der fører det i Danmark til rimelig pris og i mindre mængder, ½-2Kg.
Gravatar #4629 - Riotfellow
16. feb. 2010 16:16

Det er ikke på lager lige i øjeblikket men her er et link Araldit 2014

Datablad
Gravatar #4630 - Jakob Jakobsen
16. feb. 2010 17:42
Takker for info, men jeg har netop fundet dette
25€ for 450g fra UK, så der ryger ikke told og moms på.
Gravatar #4631 - praktikant muffe AKA pewbe
16. feb. 2010 19:38
Bacon wrapped bacon ball wrapped in bacon
Når man sidder med en masse Lego, hvorfor kan man så aldrig finde det man skal bruge, men man ser det konstant når man ikke skal bruge det?
Gravatar #4632 - Jakob Jakobsen
16. feb. 2010 19:40
Så har du ikke leget nok med lego :)
Har selv over en flyttekasse med technics og har sjældent de problemer. Men så har man trods alt mere end en af hver del :)
Gravatar #4633 - praktikant muffe AKA pewbe
16. feb. 2010 19:47
Jakob Jakobsen (4632) skrev:
Så har du ikke leget nok med lego :)

... Jo ... -.-'

Og har det hver gang jeg bygger noget :P
Gravatar #4634 - Ronson ⅍
16. feb. 2010 20:51
Den her den får i gratis:
Hvorfor synes nogle retarderede mennesker at det giver mening at stave "endnu" som "i nu"?
Gravatar #4635 - Daniel-Dane
16. feb. 2010 21:02
Det får du ikke afvide.
Gravatar #4636 - Jakob Jakobsen
16. feb. 2010 21:07
Samme spørgsmål som #4634, dog med "afvide" i stedet for "at vide" :D
Gravatar #4637 - Anders Fedеr
16. feb. 2010 21:11
#4636 WHooooooooooooooooooooooooooooooooooooooosh!

Jeg er intelligent.
Gravatar #4638 - Ronson ⅍
16. feb. 2010 21:28
Jeg har flere:
Hvorfor mener visse kunder at "den er blevet langsommere siden jeg købte den for et år siden" kræver en garantireperation?
Gravatar #4639 - lorric
17. feb. 2010 10:52
#4638 - ska' du ikke snart ha' huen af?
Gravatar #4640 - Fjolle
17. feb. 2010 12:07
Lige til opfølgning på mit kabel-tv problem, så gav et andet kabel mit de kanaler jeg manglede.

Og til folk med yousee og hd-tv så er deress hd-pakke gratis i øjeblikket :)
Gravatar #4641 - LinguaIgnota
17. feb. 2010 16:17
Hvorfor skal "Historien om"-udsendelserne på DR2 absolut være så korte? Jeg synes, at det er nogle fascinerende programmer, og 10 min. gør dem bare ikke ret. - Jeg har stadig uafklarede spørgsmål om historien bag konservesdåsen, for fanden!

Jeg er ikke sikker på, om jeg har nerver til at se "Historien om plastik" i aften, når det hele alligevel bare er én stor omgang tease.
Tv-svin.
Gravatar #4642 - gnаrfsan
17. feb. 2010 16:50
Ja, de bør som minimum nå omkring alle anvendelser, så folk ikke er i tvivl.
Gravatar #4643 - LinguaIgnota
17. feb. 2010 19:02
Jeg går og overvejer lidt selvpromovering - det kunne f.eks. være i form af flyers og streamers med opløftende budskaber som "LinguaIgnota, han virker sympatisk" - men da jeg gerne vil nå ud til så mange mennesker som overhovedet muligt, så var det jeg tænkte: Hvad koster sådan en bannerplads på Newz?
Jeg forestiller mig, at den f.eks. kunne køre i en måneds tid eller sådan noget.

Kunne nogen være interesseret i at hjælpe mig med selve designet? Jeg laver selvfølgelig en fiks lille skitse, men da jeg aldrig har lavet sådan et banner før, og i øvrigt er superdoven, får jeg brug for lidt assistance til det tekniske - format, proportioner and such.

Budgettet er naturligvis begrænset. 100-200 kr. virker fair.
Gravatar #4644 - Jakob Jakobsen
17. feb. 2010 19:05
Du skal da bare tillade Newz.dk at reklamere med at du er her på foraet. Så vil der da komme så mange nye medlemmer at de giver dig en bannerplads for livet.
Gravatar #4645 - gnаrfsan
17. feb. 2010 19:09
http://i2.photobucket.com/albums/y6/genobreaker_ex... + et billede af dig + Photoshop... hvad siger du?
Gravatar #4646 - LinguaIgnota
17. feb. 2010 19:24
I liek it!
Gravatar #4647 - gnаrfsan
17. feb. 2010 19:26
Yep, det virker :D
Gravatar #4648 - tazimn
17. feb. 2010 21:08
Hvad med denne, Hr. Lingualgnota..

Jeg må virkelig kede mig..
Gravatar #4649 - Jakob Jakobsen
17. feb. 2010 21:09
+1 til tazimn
Gravatar #4650 - tazimn
17. feb. 2010 21:38
Er der et sted på nettet hvor man kan se sine eksamens papirer fra folkeskole og/eller gymnasiele uddannelser?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login