mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
#947: Der er 3 muligheder som jeg ser det.
1. Der findes en gud og han er kun ude på at irritere dig.
2. Der er forskelle i dine brugsmønstre afhængig af hvad du laver, og dette skift i mønster gør åbenbart at skidtet bliver ustabilt.
3. Der er ingen forskel i stabiliteten, du lægger bare mere mere til det og husker det bedre (samt det irriterer dig mere) når du har en deadline der nærmer sig. Det er ligesom kløe; vigtigheden af en kløe er omvendt proportional med muligheden for at klø igen (ja den virker bedre på engelsk).
1. Der findes en gud og han er kun ude på at irritere dig.
2. Der er forskelle i dine brugsmønstre afhængig af hvad du laver, og dette skift i mønster gør åbenbart at skidtet bliver ustabilt.
3. Der er ingen forskel i stabiliteten, du lægger bare mere mere til det og husker det bedre (samt det irriterer dig mere) når du har en deadline der nærmer sig. Det er ligesom kløe; vigtigheden af en kløe er omvendt proportional med muligheden for at klø igen (ja den virker bedre på engelsk).
Spørgsmål:
Er det bare mit voksende had til TV 2 der farver min opfattelse, eller er TV 2 i den senere tid, ja faktisk siden hende kvinder overtog det, gået over til at sende kvinde/mode-orienteret - helst i prime time?
Vi kan jo tage et kig på Zulu i dag:
20:00
Desperate Housewives
Amerikansk dramaserie.
20:45
Ugly Betty
Amerikansk dramaserie.
21:35
Style Her Famous
Fra husmor til Halle Berry.
22:00
Goks Fashion Fix
Guld, glans og glamour.
Det er faktisk en lidt usædvanlig programflade i dag, da de normalt fylder den op med E!-programmer. Altså programmer om kendte og meget gerne kendte kvinder og deres tøj og andet fnidder.
Er det virkelig kun mig der synes alle programmer på TV 2 og deres mange kanaler efterhånden handler om tøj eller hunde eller dyre boliger eller er der andre der har også har bemærket det?
Er det bare mit voksende had til TV 2 der farver min opfattelse, eller er TV 2 i den senere tid, ja faktisk siden hende kvinder overtog det, gået over til at sende kvinde/mode-orienteret - helst i prime time?
Vi kan jo tage et kig på Zulu i dag:
20:00
Desperate Housewives
Amerikansk dramaserie.
20:45
Ugly Betty
Amerikansk dramaserie.
21:35
Style Her Famous
Fra husmor til Halle Berry.
22:00
Goks Fashion Fix
Guld, glans og glamour.
Det er faktisk en lidt usædvanlig programflade i dag, da de normalt fylder den op med E!-programmer. Altså programmer om kendte og meget gerne kendte kvinder og deres tøj og andet fnidder.
Er det virkelig kun mig der synes alle programmer på TV 2 og deres mange kanaler efterhånden handler om tøj eller hunde eller dyre boliger eller er der andre der har også har bemærket det?
Ronson (961) skrev:Er det virkelig kun mig der synes alle programmer på TV 2 og deres mange kanaler efterhånden handler om tøj eller hunde eller dyre boliger eller er der andre der har også har bemærket det?
Jeg har bemærket nøjatig det samme i løbet af de sidste par år - i hvert fald på deres primære kanal, som er den eneste jeg kan modtage.
Der er også rigtig mange haveprogrammer og vild med dans-programmer og den slags.
#961 Onsdag er vidst nok kvindeaften, ligesom torsdag har de (zulu) Sort humor aften og fredag er vidst sci-fi aften...
#961:
Desværre er der sket lidt det samme med DR1, der dog, efter min mening, stadig er en relevant TV-kanal i Danmark.
DR2 er også ret godt.
TV3 og diverse tysker-kanaler tabte mig allerede dengang man begyndte at afbryde film med reklamer. Aldrig i livet. Film og serier skal ses fra start til slut - ikke afbrydes af noget stort set irrelevant.
Desværre er der sket lidt det samme med DR1, der dog, efter min mening, stadig er en relevant TV-kanal i Danmark.
DR2 er også ret godt.
TV3 og diverse tysker-kanaler tabte mig allerede dengang man begyndte at afbryde film med reklamer. Aldrig i livet. Film og serier skal ses fra start til slut - ikke afbrydes af noget stort set irrelevant.
Spiderboy (962) skrev:Er det virkelig kun mig der synes alle programmer på TV 2 og deres mange kanaler efterhånden handler om tøj eller hunde eller dyre boliger eller er der andre der har også har bemærket det?
Reality tv er åbenbart blevet mere populært, eller så er det blevet billigere at købe end at lave sine egne programmer. Personligt, er jeg mest til den sidste.
Men nu at vi snakker reality, så kan jeg anbefalde at se NeXt (MTV program) - Reality, forfattet på den bedste måde.
Jeg har heller ikke helt fattet den, medmindre man synes det er mere end 10 gange så fedt at stå med en fugl i hånden, end at se en stå på taget.
Hellere 100 kr i hånden, end 1.000 kr. i naboens hånd.
Hellere end babe i sengen, end 10 i H&M.
Hellere en fil på harddisken, end 10 på en ridset DVD.
Jeg har heller ikke helt fattet den, medmindre man synes det er mere end 10 gange så fedt at stå med en fugl i hånden, end at se en stå på taget.
Hellere 100 kr i hånden, end 1.000 kr. i naboens hånd.
Hellere end babe i sengen, end 10 i H&M.
Hellere en fil på harddisken, end 10 på en ridset DVD.
Spørgsmål
Hvorfor hedder en gummiged egentligt det den hedder? Den ligner da ikke en ged og der er da mere metal end gummi.
Hvorfor hedder en gummiged egentligt det den hedder? Den ligner da ikke en ged og der er da mere metal end gummi.
McNasty (965) skrev:Reality tv er åbenbart blevet mere populært, eller så er det blevet billigere at købe end at lave sine egne programmer. Personligt, er jeg mest til den sidste.
Hvis det stadig er TV 2, vi snakker om, så har de altid kun selv produceret nyhederne, sport og regionalprogrammer, mens andre har stået for at lave alt det andet.
http://da.wikipedia.org/wiki/TV_2 skrev:
Det blev ligeledes besluttet, at TV 2 fungerer efter en enterprisemodel, hvor nyheder, aktualitet og sport blev produceret af stationen selv, mens øvrige programmer enten er licenskøb, typisk af film og serier, eller programmer lavet af eksterne produktionsselskaber som f.eks. Nordisk Film TV, Skandinavisk Film Kompagni og Metronome.
gnarfsan (985) skrev:#982: Det er meget mere effektivt at lave en kulbue lampe. Der kan du blive solskoldet på få sekunder :)
Det er også dumt at TIG-svejse en hel dag, kun iført en tynd hvid t-shirt.
Taler desværre af erfaring :D
sissy (982) skrev:Udsendet et bål uv stråler?...
Interessant spørgsmål.
Alt med en temperatur på over det absolutte nul-punk (dvs. i praksis alt) udsender elektromagnetiske stråler. De fleste ting er dog så kolde, at de kun udstråler termisk infrarøde stråler. *)
Når temparaturen stiger, stiger strålernes intensitet. På et tidspunkt
udsendes der infrarøde stråler fordelt over hele det infrarøde spektrum.
Derefter bliver det interessant. Så bliver det nemlig så varmt, at der også sendes stråler i det røde område. Det kalder vi "rødglødende".
Når det grønne område rammes ser det gult ud. (rødt lys + grønt lys = gult lys)
Lidt varmere endnu, og så udsendes der også blåt lys, og så ser det hvidt ud. Dvs. hvid-glødende.
Næste trin er UV-A stråler, og derefter igen UV-B. Og som du selv er inde på, er det UV-strålerne man bliver solbrun af. (Kan dog ikke huske om det er A, B eller begge dele.)
Selv om noget kun er rød-glødende, kan der stadig komme en smule fra resten af spektret, men det er ubetydeligt lidt.
Så kort sagt: Flammerne i et bål er typisk røde og gule, derfor tror jeg ikke der kommer væsentligt mængder UV-stråler, og slet ikke noget til at blive solbrun.
Som #983 er lidt inde på, bliver så nok nærmere flæskesvær-brun.
*) Plus de reflektrerer stråler der kommer andre steder fra, hvilket gør det muligt for os at oplyse noget og se det, men det er ikke relevant her.
Spørgsmål:
Når man anvender USB-hardware af forskellig art, så findes der den her funktion til "sikker fjernelse af udstyr", eller hvad de nu kalder det. Hvad er det lige, den skal gøre godt for? Jeg hiver bare stikket ud, når jeg vil koble USB-udstyr fra, og det har altid virket fint.
Når man anvender USB-hardware af forskellig art, så findes der den her funktion til "sikker fjernelse af udstyr", eller hvad de nu kalder det. Hvad er det lige, den skal gøre godt for? Jeg hiver bare stikket ud, når jeg vil koble USB-udstyr fra, og det har altid virket fint.
#991 Jeg mener at den lukker af for usb-porten og forbindelsen, ved (fysisk?) at slukke for USB porten, når al aktivitet er stoppet (overførelser etc)..
Jeg har dog prøvet at ødelægge et webkamera fordi jeg bare hev stikket ud... Og har hørt fra flere af mine venner at de har prøvet at miste data på enten usb-pinde eller usb-harddiske ved bare at hive stikket ud..
Jeg har dog prøvet at ødelægge et webkamera fordi jeg bare hev stikket ud... Og har hørt fra flere af mine venner at de har prøvet at miste data på enten usb-pinde eller usb-harddiske ved bare at hive stikket ud..
Det er især relevant for lager-medier. Når man ændrer data på et lager-medie er det ikke praksis at overstå al skrivning på én gang. Det vil betyde at visse områder får vildt mange overskrivninger. Det er bedre at vente lidt, og se om der kommer flere ændringer, før der gemmes.
Derfor risikerer du at der er ting der ikke er gemt, selv om den er stoppet med at skrive.
Hvis du fx. overfører en masse små filer, så bliver der jo konstant rettet i FAT-tabellen. Hvilke filer er der, hvad hedder, hvilke sektorer er de i, hvilke sektorer er ledige, hvor meget diskplads er der tilbage. I stedet for at opdatere hver gang en fil er overført (eller en del af en fil er overført), så venter OS'et lige lidt, og ser om der kommer flere ændringer.
Men hvis du så flår sticken ud, uden at fortælle OS'et det først, så risikierer du at din FAT-tabel er f*cked, og du slet ikke kan læse noget som helst. (Jeg har set det ske flere gange. Det kan måske reddes med de rigtige værktøjer, men det er da nemmere at unmounte først.)
For andre apparater - tjah. En bluetooth-dongle burde lukke alle forbindelser inden den slukkes osv.
Det er især relevant for lager-medier. Når man ændrer data på et lager-medie er det ikke praksis at overstå al skrivning på én gang. Det vil betyde at visse områder får vildt mange overskrivninger. Det er bedre at vente lidt, og se om der kommer flere ændringer, før der gemmes.
Derfor risikerer du at der er ting der ikke er gemt, selv om den er stoppet med at skrive.
Hvis du fx. overfører en masse små filer, så bliver der jo konstant rettet i FAT-tabellen. Hvilke filer er der, hvad hedder, hvilke sektorer er de i, hvilke sektorer er ledige, hvor meget diskplads er der tilbage. I stedet for at opdatere hver gang en fil er overført (eller en del af en fil er overført), så venter OS'et lige lidt, og ser om der kommer flere ændringer.
Men hvis du så flår sticken ud, uden at fortælle OS'et det først, så risikierer du at din FAT-tabel er f*cked, og du slet ikke kan læse noget som helst. (Jeg har set det ske flere gange. Det kan måske reddes med de rigtige værktøjer, men det er da nemmere at unmounte først.)
For andre apparater - tjah. En bluetooth-dongle burde lukke alle forbindelser inden den slukkes osv.
#991:
Under 'Egenskaber/Politikker' for et givent USB device kan man vælge at 'Optimere for hurtig fjernelse' eller 'Optimere for ydelse'.
'Optimere for hurtig fjernelse' betyder at der ikke laves en cache-buffer, og derfor bliver alle data skrevet til et device med det samme.
'Optimere for hurtigere ydelse' laver en cache-buffer. Denne buffer bliver ikke nødvendigvis skrevet til et device på en gang, og det er derfor at man kan opleve 'bad data' hvis man hiver en stick (f.eks.) ud uden at bruge 'Sikker fjernelse af hardware' først.
Så ved at sætte 'Optimere til hurtig fjernelse' kan man altså undgå dårlige data, hvis man kan leve med den lidt langsommere(?) USB-ydelse.
I min XP-installation er 'Optimere til hurtig fjernelse' default ved installation af en ny stick, så jeg har aldrig haft problemer. Men man bør altid lige tjekke 'Egenskaber/politikker' inden man bare hiver et device ud.
Under 'Egenskaber/Politikker' for et givent USB device kan man vælge at 'Optimere for hurtig fjernelse' eller 'Optimere for ydelse'.
'Optimere for hurtig fjernelse' betyder at der ikke laves en cache-buffer, og derfor bliver alle data skrevet til et device med det samme.
'Optimere for hurtigere ydelse' laver en cache-buffer. Denne buffer bliver ikke nødvendigvis skrevet til et device på en gang, og det er derfor at man kan opleve 'bad data' hvis man hiver en stick (f.eks.) ud uden at bruge 'Sikker fjernelse af hardware' først.
Så ved at sætte 'Optimere til hurtig fjernelse' kan man altså undgå dårlige data, hvis man kan leve med den lidt langsommere(?) USB-ydelse.
I min XP-installation er 'Optimere til hurtig fjernelse' default ved installation af en ny stick, så jeg har aldrig haft problemer. Men man bør altid lige tjekke 'Egenskaber/politikker' inden man bare hiver et device ud.
Spørgsmål:
Hvis jeg smider to gigabyte ekstra RAM i min MBP 2.4Ghz Early 2008 så den har 4 gb i alt, hvor kan jeg så mærke det? (bliver den hurtigere på nettet? hurtigere til at starte op? hurtigere til at eksportere film fra iMovie og QuickTime?)
Hvis jeg smider to gigabyte ekstra RAM i min MBP 2.4Ghz Early 2008 så den har 4 gb i alt, hvor kan jeg så mærke det? (bliver den hurtigere på nettet? hurtigere til at starte op? hurtigere til at eksportere film fra iMovie og QuickTime?)
MiniatureZeus (995) skrev:Spørgsmål:
du vil mærke den blive ca 50 gram tungere.
#995:
Du vil kunne køre med flere programmer (med større filer) åbne af gangen, uden at det føles langsommere. I f.eks. Photoshop bliver det også sjovere at arbejde med MEGET store billeder :)
Selv sidder jeg på XP med 2 GB, der er alt rigeligt til at have Firefox, Photoshop, Word, en stak PDF-filer, og en Cubase Wavelab med en 800MB wav-fil åbne på en gang uden at ydelsen sættes mærkbart ned ved skift mellem programmer.
Dog var det lidt mærkeligt da jeg gik fra 1 GB til 2 GB: Uden præcist at kunne sige hvad, er der nogle ting i windows selv, der 'føles' sløvere...
Du vil kunne køre med flere programmer (med større filer) åbne af gangen, uden at det føles langsommere. I f.eks. Photoshop bliver det også sjovere at arbejde med MEGET store billeder :)
Selv sidder jeg på XP med 2 GB, der er alt rigeligt til at have Firefox, Photoshop, Word, en stak PDF-filer, og en Cubase Wavelab med en 800MB wav-fil åbne på en gang uden at ydelsen sættes mærkbart ned ved skift mellem programmer.
Dog var det lidt mærkeligt da jeg gik fra 1 GB til 2 GB: Uden præcist at kunne sige hvad, er der nogle ting i windows selv, der 'føles' sløvere...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.