mboost-dp1
Ubuntu som alternativ til XP
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Jeg har en bærbar drevet med Windows XP, men jeg vil gerne have Ubuntu på den også, som sekundært OS.
Jeg skal måske dele harddisken op. Hvordan gør jeg det smertefrit? Har cd til XP, så der burde ikke være nogle problemer hvis det er.
En jeg kendte talte om Virtuel Ubuntu, og det fattede jeg juleklejne af, så hvad er det?
Håber i kan hjælpe mig. BIG_G
Jeg skal måske dele harddisken op. Hvordan gør jeg det smertefrit? Har cd til XP, så der burde ikke være nogle problemer hvis det er.
En jeg kendte talte om Virtuel Ubuntu, og det fattede jeg juleklejne af, så hvad er det?
Håber i kan hjælpe mig. BIG_G
Du kan jo "lege" med ubuntu inden du installere det ved hjælp af Live CD hvor du smider install cden i drevet og kører direkte fra den uden at smide noget på pc'en..
ved ikke om det er Virtuel Ubuntu?
ved ikke om det er Virtuel Ubuntu?
Det letteste er umiddelbart hvis du kan flytte alt dit data over på en anden disk og så partitionere den for fra.
Det med at resize eksisterende partition er noget juks generelt.
Så skal du installere Windows først, og under installationen opretter du en partition til Windows på den størrelse af harddisken du ønsker at bruge på Windows.
Når den er færdig kan du så installere Ubuntu og sætte den til at benytte den resterende plads på disken.
Grunden til du skal installere Windows først er at den ellers overtager MBR, så den menu hvor du kan vælge ubuntu forsvinder. Den kan gendannes, men det er lettere bare at installere Windows først.
Det med at resize eksisterende partition er noget juks generelt.
Så skal du installere Windows først, og under installationen opretter du en partition til Windows på den størrelse af harddisken du ønsker at bruge på Windows.
Når den er færdig kan du så installere Ubuntu og sætte den til at benytte den resterende plads på disken.
Grunden til du skal installere Windows først er at den ellers overtager MBR, så den menu hvor du kan vælge ubuntu forsvinder. Den kan gendannes, men det er lettere bare at installere Windows først.
#3 er ikke noget så langt med at få installeret det og sådan og ved egentlig ikke en skid om det, men prøv at spørg sKIDROw omkring det, han er vist lidt af en haj til Linux :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.