mboost-dp1
Nogle kloge hoveder?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Hej jeg ville lige høre om der var nogle kloge hoveder derude som kunne hjælpe mig med noget.
Jeg købte en bærbar her for 23 måneder siden, som desværre gik i stykker. Jeg tog så ind til forretningen jeg købte den i (fona) hvor de sendte den til rep, efter ca 10 fik jeg en mail fra stedet som skulle lave min bærbar, i den mail stod der at computeren var blevet total skadet og jeg derfor skal kontakte fona. Det skal også lige siges at jeg har købt en ekstra forsikring som duer 1 år endnu.
Mit spørgsmål er så. Da det kun er 23 måneder siden, har jeg krav på en ny bærbar eller hvordan forholder tingene sig ? Og hvis ja hvor længe kan det tage en få en ny com?
Jeg købte en bærbar her for 23 måneder siden, som desværre gik i stykker. Jeg tog så ind til forretningen jeg købte den i (fona) hvor de sendte den til rep, efter ca 10 fik jeg en mail fra stedet som skulle lave min bærbar, i den mail stod der at computeren var blevet total skadet og jeg derfor skal kontakte fona. Det skal også lige siges at jeg har købt en ekstra forsikring som duer 1 år endnu.
Mit spørgsmål er så. Da det kun er 23 måneder siden, har jeg krav på en ny bærbar eller hvordan forholder tingene sig ? Og hvis ja hvor længe kan det tage en få en ny com?
Det kommer vel an på om det er dækket af den ekstra forsikring som du har købt?
Du har vel selv været skyld i den blev totaltskadet? Altså, det er vel næppe en produktionsfejl, der har foresaget det.
Du har vel selv været skyld i den blev totaltskadet? Altså, det er vel næppe en produktionsfejl, der har foresaget det.
Der er 1 år tilbage af forsikringen. Nej det er ikke selv forskyldt, det var skærmen som gik i sort, det skal lige siges at den har været til rep før, der fik jeg at vide at det var grafik som gik.
#1 Fona extra forsikring dækker total skade.
efter 2år nedskrives varen med 25% per år.
Så du har stadig fuld pris, som deres regler var dengang jeg købte min bærbar hos dem, har ret til at kunne købe en ny bærbar til sammepris som den du gav første gang.
Den nye bærbare skal du så tegne en ny forsikring på.
efter 2år nedskrives varen med 25% per år.
Så du har stadig fuld pris, som deres regler var dengang jeg købte min bærbar hos dem, har ret til at kunne købe en ny bærbar til sammepris som den du gav første gang.
Den nye bærbare skal du så tegne en ny forsikring på.
#8 inden for en overskuelig fremtid.
Det mener jeg at forbrugerklagenævnet siger.
Men prøv at tjekke om der ikke står noget i din police.
Det mener jeg at forbrugerklagenævnet siger.
Men prøv at tjekke om der ikke står noget i din police.
Da jeg havde nogle højtalere til rep hos Fredgaard (vist nok fona nu tror jeg) der mente forbrugerklagenævnet at i min sag var den overskuelige fremtid maks 3 uger, ellers skulle de give mig pengene tilbage eller det samme produkt eller et produkt i samme stand, pris og kvalitet, mener jeg.. er mange år siden, så kan ikke lige huske det præcist.
#8
Jeg fik en gang en helt ny PC, fordi jeg havde ventet på den gamle i 4 uger til rep for samme fejl. Mener jeg læste noget om det i købeloven, men den er jo ændret mange gange siden.
Prøv at granske den lidt, ellers prøv at rodde lidt rundt på http://www.forbrug.dk/
Jeg fik en gang en helt ny PC, fordi jeg havde ventet på den gamle i 4 uger til rep for samme fejl. Mener jeg læste noget om det i købeloven, men den er jo ændret mange gange siden.
Prøv at granske den lidt, ellers prøv at rodde lidt rundt på http://www.forbrug.dk/
Heller ikke her?
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsgui...
Eller her:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/03/afhjae...
Men da det er din forlængede garanti, som skal dække her, bør du nok bare læse dén police igennem og se hvad den siger.
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsgui...
Eller her:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/03/afhjae...
Men da det er din forlængede garanti, som skal dække her, bør du nok bare læse dén police igennem og se hvad den siger.
Forsikringen udløber om ca 15 måneder på computeren. Der står bl.a i policen.
1. Forskirngen dækker kun :
# Funktionsfejl, som følge af mekanisk eller elektronisk nedbrud.
# Købeloven omfatter mangler og skader i de første 24 måneder efter købet. Efter lovens bestemmelser har køberen , efter udløb formodningsperioden imidlertid bevisbyrden for, at skaden også var til stede på leveringtidspunktet. I de tilfælde, hvor køberen ikke kan løfte denne bevisbyrde dækker forsikringen sådanna skader.
Og som sagt er det 23 måneder siden, så jeg burde vel få fuld erstatning eller hvordan ?
1. Forskirngen dækker kun :
# Funktionsfejl, som følge af mekanisk eller elektronisk nedbrud.
# Købeloven omfatter mangler og skader i de første 24 måneder efter købet. Efter lovens bestemmelser har køberen , efter udløb formodningsperioden imidlertid bevisbyrden for, at skaden også var til stede på leveringtidspunktet. I de tilfælde, hvor køberen ikke kan løfte denne bevisbyrde dækker forsikringen sådanna skader.
Og som sagt er det 23 måneder siden, så jeg burde vel få fuld erstatning eller hvordan ?
/flame
Igen er fona jo bare super lækre :D
flame/
Har du kontaktet fona, for synes lidt det lyder til at vi skal svare dig på hvad du har krav på, men at du endnu ikke har forhørt dig i butikken.
Men ellers så skriv til forbrugerstyrelsen. De kan svare dig præsist på hvordan det er, hvis butikken ikke er samarbejdsvillige.
Igen er fona jo bare super lækre :D
flame/
Har du kontaktet fona, for synes lidt det lyder til at vi skal svare dig på hvad du har krav på, men at du endnu ikke har forhørt dig i butikken.
Men ellers så skriv til forbrugerstyrelsen. De kan svare dig præsist på hvordan det er, hvis butikken ikke er samarbejdsvillige.
Efter lovens bestemmelser har køberen , efter udløb formodningsperioden imidlertid bevisbyrden for, at skaden også var til stede på leveringtidspunktet. I de tilfælde, hvor køberen ikke kan løfte denne bevisbyrde dækker forsikringen sådanna skader.
Ja, det er så Fredgaards egen lille bekvemme tolkning af loven. Men det er aldrig ALENE købers bevisbyrde. Forhandleren skal, også EFTER formodningsperioden, være behjælpelig og servicere kunden.
Hvis den blot er holdt op med at virke fra den ene dag til den anden, må der jo ligge en fabrikationsfejl til grund. Dette tæller ikke som slidtage.
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/28/reklam...
[i] 0-6 måneder: fejl der viser sig i denne periode formodes at have
været tilstede på købstidspunktet, medmindre sælgeren
sandsynliggør at det ikke er tilfældet.
7-24 måneder: forbrugeren skal bevise, at den fejl eller
mangel, der klages over, var til stede på købstidspunktet.
Forbrugerklagenævnet kan evt. lade en uafhængig sagkyndig
undersøge varen.[i]
Kilde: http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsgui...
Jeg havde første gange min bærbar til rep, efter ca et par måneder derinde, der fik jeg at vide at det var grafik kortet som var gået, og fik derefter set et nyt gratis i.
Så her for et stykke tid siden, begyndte skærmen at gå i sort hele tiden, men kunne godt hvis man kigge godt efter skimte ikonerne i baggrunden men slet ikke nok til at den er brugbar.
Så her for et stykke tid siden, begyndte skærmen at gå i sort hele tiden, men kunne godt hvis man kigge godt efter skimte ikonerne i baggrunden men slet ikke nok til at den er brugbar.
Men faktisk tror jeg du skal læne dig mere op ad din tilkøbsforsikring/garanti. For normalt stiller de dig bedre end reklamationsretten.
Det de nævner i det du skrev ovenfor er fra reklamationsretten, men står der ikke mere om hvad og hvornår din tilkøbsforsikring dækker? I så fald kan det undre at den er tegnet, for de er møgdyre og sælgerne hælder dem ned over kunderne, fordi de bliver aflønnet på antal solgte.
Men af og til stiller de dig faktisk ret positivt, hvis uheldet er ude. Den typiske sælger replik er: "Så om to år pisser du i den og kommer ind og får en ny - høhø"
Helt så farverig er verden nu nok ikke og jeg vil da råde folk til IKKE at pisse i deres udstyr. :P
Det de nævner i det du skrev ovenfor er fra reklamationsretten, men står der ikke mere om hvad og hvornår din tilkøbsforsikring dækker? I så fald kan det undre at den er tegnet, for de er møgdyre og sælgerne hælder dem ned over kunderne, fordi de bliver aflønnet på antal solgte.
Men af og til stiller de dig faktisk ret positivt, hvis uheldet er ude. Den typiske sælger replik er: "Så om to år pisser du i den og kommer ind og får en ny - høhø"
Helt så farverig er verden nu nok ikke og jeg vil da råde folk til IKKE at pisse i deres udstyr. :P
#21
Der står bl.a i en lille brochure jeg har fået med.
Tekniske fejl. Fejl rammer i flæng. Det kan fek.s være fjernsynets billedrør, der går i stykker eller cdens/dvdens laserhoved, som beslutter sig for at holde op med at fungere. Vi ser flere af den slags skader og kendetegnede for dem er, at de er særdeles bekostelige at reparere. Medmindre at man har tegnet en FONA serviceforsikring eller en FONA X-TRA service forsikring.
Der står bl.a i en lille brochure jeg har fået med.
Tekniske fejl. Fejl rammer i flæng. Det kan fek.s være fjernsynets billedrør, der går i stykker eller cdens/dvdens laserhoved, som beslutter sig for at holde op med at fungere. Vi ser flere af den slags skader og kendetegnede for dem er, at de er særdeles bekostelige at reparere. Medmindre at man har tegnet en FONA serviceforsikring eller en FONA X-TRA service forsikring.
#22
Og dét har du ;)
Du siger bare til dem at hvis de ikke kan fikse indenfor tre-fire uger, må du kræve den udleveret i repareret stand ellers må de sørge for en ombytning eller at handlen går tilbage.
Du kan måske blive lidt klogere på det her:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/36/
Det henvender sig dog til Reklamationsretten, men din forsikring stiller dig normalt langt fra dårligere. De ekstra forsikringer man tegner, tegnes normalt reelt ikke af Fredgaard/Fona, men af et udefra kommende forsikringsselskab. Derfor burde Fredgaard reelt ikke have nogen udgift forbundet med en ombytning/refundering.
Men ring evt. til en forbruger kontakt, hvis du vil vide besked. Der findes et par stykker. TÆNK.DK har måske noget.
Og dét har du ;)
Du siger bare til dem at hvis de ikke kan fikse indenfor tre-fire uger, må du kræve den udleveret i repareret stand ellers må de sørge for en ombytning eller at handlen går tilbage.
Du kan måske blive lidt klogere på det her:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/36/
Det henvender sig dog til Reklamationsretten, men din forsikring stiller dig normalt langt fra dårligere. De ekstra forsikringer man tegner, tegnes normalt reelt ikke af Fredgaard/Fona, men af et udefra kommende forsikringsselskab. Derfor burde Fredgaard reelt ikke have nogen udgift forbundet med en ombytning/refundering.
Men ring evt. til en forbruger kontakt, hvis du vil vide besked. Der findes et par stykker. TÆNK.DK har måske noget.
Nåh gode nyheder. Vi ringede til Fona da de åbnede, men der gik alligevel omkring 1 time før vi fik fat i den rette. Han sagde så at han ikke havde modtaget alle papirerne fra forsikringselskabet og kunne derfor ikke gøre noget. Vi besluttede så os for at ringe til forsikringselskabet selv, der fik vi fat i en meget hjælpsom dame, som sagde at hun også manglede nogle papir selv fra Fona, før hun kunne fastlægge hvor meget den nye bærbar kunne koste.
Vi ringede så tilbage igen igen til Fona hvor ham vi skulle snakke med ikke var til at få fat i, så efter et par timer var vi lige langt. Vi prøvede dog igen lidt efter, og denne gang var der bonus. Han lovede så at faxe papirene ind til selskabet så de kunne se at den var totalskadet, og når han havde gjort det skulle han så få mail tilbage, med pris. Vi ringede igen så til forsikringen og de lovede at de ville sende den mail med pris og det med det samme til Fona, så når vi kom ind i fona halvanden time senere, kunne vi godt få en bærbar med hjem. Og det gjorde vi også, så det var rigtig dejligt :)
Jeg startede med at give 7.000 kr for den første bærbar, og fik så 5.700 at købe en ny for.
Vi gerne lige sige tak til alle dem som har hjulpet mig i denne tråd, det er jeg meget glad for.
Woodgate
Vi ringede så tilbage igen igen til Fona hvor ham vi skulle snakke med ikke var til at få fat i, så efter et par timer var vi lige langt. Vi prøvede dog igen lidt efter, og denne gang var der bonus. Han lovede så at faxe papirene ind til selskabet så de kunne se at den var totalskadet, og når han havde gjort det skulle han så få mail tilbage, med pris. Vi ringede igen så til forsikringen og de lovede at de ville sende den mail med pris og det med det samme til Fona, så når vi kom ind i fona halvanden time senere, kunne vi godt få en bærbar med hjem. Og det gjorde vi også, så det var rigtig dejligt :)
Jeg startede med at give 7.000 kr for den første bærbar, og fik så 5.700 at købe en ny for.
Vi gerne lige sige tak til alle dem som har hjulpet mig i denne tråd, det er jeg meget glad for.
Woodgate
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.