mboost-dp1

har brug for hjælp til at kommer vider med min computer

Gå til bund
Gravatar #1 - Anelguso
29. jun. 2007 06:18
hej jeg har dette bundkort http://www.jacomputer.dk/product.asp?product=1621&...

som i kan se har den kun et stik til harddisk/dvd rom
den anden stik er for lille så mit spørgsmål er skal dvd og harddisk sættes sammen med 1 stik/hul men plejer jo at sætte dem for sig selv ???
Gravatar #2 - Anelguso
29. jun. 2007 06:19
det er måske en noob spørgsmål :(
Gravatar #3 - rackbox
29. jun. 2007 06:31
Det ser ud til, at den bruger SATA. Måske er det et IDE-interface, der sidder på den også? Det kan jeg ikke lige se på billedet. Med på IDE kan du have 2 enheder på hver kanal. Det vil sige, at du kan sætte en harddisk som master og et DVD-drev som slave på samme kabel.

Derudover kan du velsagtens smide dine SATA-devices på.
Gravatar #4 - fidomuh
29. jun. 2007 06:31

Det er fordi motherboardet benytter sig af SATA forbindelser til harddiske istedet.

Der er derfor kun 1 ATA port, men du kan saette 2 enheder paa vha. Slave/Master princippet.

Du kan sagtens saette begge paa samme stik, saa det goer du bare.. Bare husk at saette jumpere til Master og Slave ( paa hver af dem :) )
Gravatar #5 - tgr
29. jun. 2007 06:33
Offtopic: fedt butik slogan :D

JA COMPUTER - fordi livet er for kort til nej
Gravatar #6 - Anelguso
29. jun. 2007 06:36
så jeg skal bare sætte et stik i bundkortet og op til harddisken i og vider til dvd rom ??? og så skal de bare have strøm fra strømforsyningen så ville det virke som normalt ???
Gravatar #7 - rackbox
29. jun. 2007 06:42
#6 principielt, ja:

Dit ATA-kabel er et fladt kabel med en masse små ledninger i, som ender i 2 aflange stik, det ene efter det andet. Rækkefølgen, du sætter udstyret på i er underordnet. Bare husk at sætte harddisken til master og dvd'en til slave gennem jumper-settings på selve drevene.

Derefter monterer du et MOLEX (strøm) stik i begge enheder og starter computeren.
Gravatar #8 - ztyle
29. jun. 2007 06:43
er der forskellige farver stik på dit kabel?
Gravatar #9 - fidomuh
29. jun. 2007 06:44

Husk at den roede ledning skal vaere ud mod stroemstikket ( paa harddisken ), naesten altid ;)
Gravatar #10 - Anelguso
29. jun. 2007 06:44
ok vil prøve tak for hjælpen
vender tilbage hvis det ikke virker :D
Gravatar #11 - Anelguso
29. jun. 2007 06:45
der er rød i enderne og resten er grå
Gravatar #12 - Anelguso
29. jun. 2007 11:06
jeg har fundet ud af hvordan jeg kobler harddisken imd i bundkortet det gør jeg via en tynd serial ata stik men nu ved jeg ikke hvordan haddisken skal få strøm ??eller får den strøm via bundkortet ??

det er en sata harddisk jeg lige har købt :D
Gravatar #13 - fidomuh
29. jun. 2007 11:08

du skal saette stroem til hdd'en.

Enten via et SATA-stroemstik, eller et normalt MOLEX stik.

Du skal nok bruge en adapter fra MOLEX -> Sata power :)
Gravatar #14 - Anelguso
29. jun. 2007 11:10
ja sådan en har jeg men hved ikke hvor den skal hen ???

altsåhar fået et lille sata stik som jeg kan sætte ind i harddisken men den passer ikke nogle steder i bundkortet ??
Gravatar #15 - MiniatureZeus
29. jun. 2007 11:11
#14 den burde meget gerne passe i de to blå stik på dit bundkort..
Gravatar #16 - Anelguso
29. jun. 2007 11:12
ja men der er kun et blå her :D
Gravatar #17 - Anelguso
29. jun. 2007 11:18
cme on der burde være en der har forstand på sata harddisk ??
Gravatar #18 - mindzero
29. jun. 2007 11:32
Det er altså ikke så svært.
Du har 1 ledning der går fra bundkortet til harddisken og en anden ledning der går fra strømforsyningen til harddisken.
Gravatar #19 - fidomuh
29. jun. 2007 11:36

Du skal ikke bruge det blaa stik til din SATA harddisk, du skal bruge de smaa sorte som stikket passer til.

Derefter skal du saette din adapter til stroemmen i og forbinde den til molex stikket..

Det kan vaere du skal ud og investere i en adapter, hvis den ikek fulgte med.
Gravatar #20 - Anelguso
29. jun. 2007 11:37
hahaha jeg så dum jeg har fået det til at fungere jeg skulle bare tage en ledning ind fra harddisken til den der sstrømforsynings ledning !!!!

har prøvet det før men kunne ikke få ledningen ind tror den var ledt skæv men nu fik jeg den sq ind

ellers tak for hjælpen til alle :D
Gravatar #21 - fidomuh
29. jun. 2007 11:42

Stikket er L formet, saa det kan kun vende een vej.. Hvis du ikke har kunnet faa det paa, proever du sandsynligvis den forkerte vej :)
Gravatar #22 - Anelguso
29. jun. 2007 11:45
hehe sikkert hehe....:§!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login