mboost-dp1

XP pro 32bit eller Vista Ultimate 32bit

Gå til bund
Gravatar #1 - Svindleren
12. dec. 2008 17:47
Hvilket ivl være bedst at køre på

intel Q9300
4Gb ram
radeon 4870

får dem gratis begge to...

hvad ville i vælge og hvorfor ?
Gravatar #2 - Yulik
12. dec. 2008 18:29
hmm vista ultimate 64BIT vil jeg vælge :D
Gravatar #3 - Svindleren
12. dec. 2008 18:37
HØ HØ HØ HØ !!!!

jeg lægger bare de systemer sammen, så har jeg 64 bit-... høhøhøh

ffs... det er der ikke
...
Gravatar #4 - arne_v
12. dec. 2008 18:42

Enig !
Gravatar #5 - Du3-
16. dec. 2008 08:48
Vista ville jeg tage.. Men jeg synes nu os om systemet :-)
Gravatar #6 - vandfarve
16. dec. 2008 08:50
Vista - alt andet lige!
Gravatar #7 - Svindleren
16. dec. 2008 19:53
hvis jeg får fejl med dette system, så skifter... nu har jeg undersøgt nettet og er kommet frem til vista :)

takker #5 + #6
Gravatar #8 - Emil
16. dec. 2008 20:01
#1/#7 > Taget i betragtning af at 32-bit Windows kun kan udnytte op til 3 GB ram, så ville det være dumt ikke at installere 64-bit. Vista kan i den forbindelse anbefales.
Gravatar #9 - stevns
17. dec. 2008 12:31
#8 op til 4 GB, der ryger godt nok lidt fra til lidt forskelligt.

Men jeg ville tage Vista x64. Vil gætte på det er langt bedre end xp64 til at game i.
Gravatar #10 - Svindleren
17. dec. 2008 15:15
Det er mærkeligt, at man ikke kan læse overskriften... har IKKE et valg mellem 32bit og 64bit, men 32bit og 32bit. Så det er irrelevant med at jeg skal vælge 64bit.

o_O
Gravatar #11 - reefermadness  
17. dec. 2008 15:18
Jeg synes du skulle vælge XP og så give mig vista licensen :)

(omvendt er også acceptabelt)
Gravatar #12 - Svindleren
17. dec. 2008 19:05
jo, jeg sender den afsted

her er track and trace nr: DK 009283
Gravatar #13 - reefermadness  
17. dec. 2008 20:37
Du har jo sendt den uden adressering :(
Gravatar #14 - Svindleren
17. dec. 2008 22:40
jeg googlede...
Gravatar #15 - stevns
18. dec. 2008 07:12
#10 Okay, men så ville jeg da klart vælge xp x86. Det eneste fordel vista har er at man kan justere lyden for de enkelte programmer inddividuelt. Kan være meget rat når man sidder og spiller og har gang i andre ting samme tid som fx VT (eller hva man nu bruger). De andre ting i vista er altså spild af ram (der er vel ca 500 mb til forskel) i følge min mening. : )
Gravatar #16 - Borg[One]
22. dec. 2008 09:32
Så længe der ikke er mere memory i maskinen end 4GB, kan det ikke betale sig at smide et 64bit OS på maskinen.

Når du hælder et 64bit OS i maskinen, skal du forvente at hver enkelt 64bit applikation, vil bruge betydelig mere hukommelse, end hvis det havde været en tilsvarende 32bit.

Med mere hukommelse taler vi om, at en standard java/.NET applikation forbruger omkring 70% mere memory, hvilket også kan ses på adskillige poster fra folk der er skiftet fra en 32bit XP til en 64bit Vista og er chokeret over det øgede memory-forbrug.

Jo mere hukommelse de enkelte applikationer bruger, jo langsommere bliver maskinen - det skyldes blandt andet, at din CPU cache bliver betydelig mindre effektiv, når den pludselig skal indeholde de samme apps, der bare fylder 70% mere.
Ifølge test fra IBM, vil skiftet fra 32bit til 64bit give dig et performancetab på omkring 20%.

Hvis du alligevel holder på at 64bit er vejen frem, skal du kigge på 2 ting.
1. Du skal minimum ligge 70% til din nuværende mængde hukommelse, for at få samme virkning som dit nuværende system - roughly ville jeg sige minimum 8GB.
2. Du skal kigge mere på cache-størrelsen af den CPU du indkøber, end på hastigheden. Der vil være langt emre performance at hente ved at skifte fra 8 til 12MB, end ved 3.0Ghz til 3.3Ghz.

Når vi alligevel er ude i de her overvejelse, kan er det måske en ide at kigge på dit nuværende memory-forbug. Har du 4GB i maskinen, men forbruger reelt kun 2GB ad gangen, så synes jeg det er en rigtig dårlig ide, at sifte til 64bit.
Hvis du omvendt kører nogle applikationer, der forbruger så meget hukommelse, at din maskine er nødt til at swappe memory til disken, jamen så giver det god mening at skifte...men det kræver igen, at du øger mængden af hukommelse i maskinen.

Som en slut-note skal det siges, at en 32bit applikation, kørende på et 64bit OS, stadig kun kan allokere en heap på 32bit, og det overhead jeg taler om længere oppe, vil naturligvis ikke berøre din 32bit applikation. Til gengæld kan en 32bit aplikation, der afvikles i et 64bit OS, med tilpas store mængder hukommelse, få hele 32bit til sin heap, hvor den i et 32bit OS, skal deles med alle andre ressourcer.

...men overvejer du 64bit - skal du have behov for at allokere mere end 4GB RAM, og du skal øge mængden afhuokmmelse i din maskine.

Mht kampen XP vs Vista...XP suport, og udvikling af fixpacks til XP er ved at sive helt ud og væk - og applikationer begynder så småt at benytte Vista's faciliteter. Jeg ved godt hvad jeg ville vælge.
Gravatar #17 - Svindleren
22. dec. 2008 21:35
det hjalp fandeme meget... nu blev jeg meget klogere :-) så ryger vista 32bit ind på lortet..

takker :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login