mboost-dp1

Windows OEM licens på anden maskine?

Gå til bund
Gravatar #1 - Fafler
10. maj 2004 12:01
Jeg fik en Windows 98 OEM licens med da jeg købte min bærbare i sin tid, men jeg har dog altid brugt linux på den bærbare, kan jeg, uden at bryde loven, installere den i min virtuelle vmware maskine, som kører på en anden maskine?
Gravatar #2 - blackthorne_dk
10. maj 2004 13:53
Jeg vil mene at der i din EULA står at du må bruge windows på en maskine, ikke hvilken maskine det skal være. Muligvis står der at det skal være den maskine den er købt med?
Gravatar #3 - sKIDROw
10. maj 2004 15:10
Hvis du har en licens, må du installere den. (selvfølgelig kun et sted)
Det er ikke alt i EULA'en som loven giver dem dækning for.
Gravatar #4 - Yasw
10. maj 2004 15:31
På OEM versioner af software plejer der at stå noget i retning af "kun til distribution med ny PC", så den må KUN bruges på den maskine den er købt sammen med.
Gravatar #5 - Wolly
10. maj 2004 16:07
Jeg tror nu ALDRIG at der er nogen der ville brokke sig hvis du installerede det på en anden maskine. Hverken microsoft, AGP eller andre der kunne have lyst til det.
Gravatar #6 - Raenil
10. maj 2004 16:11
Der er ingen tvivl i henhold til licensen: OEM-produkter skal følge de produkter de er købt sammen med. Det er derfor man kan få dem billigere.
Hvad Microsoft så siger til det er jo nok en anden sag - jeg kunne ikke forestille mig at de ville stille sig på bagbenene.
Gravatar #7 - Fafler
10. maj 2004 18:08
Jeg har også allerede installeret den, og jeg har ikke tænkt mig at ændre på det, hvis jeg ikke må, jeg ville bare gerne lige vide hvordan man egentlig skal fortolke licensen.
Gravatar #8 - blackthorne_dk
11. maj 2004 06:27
#4 og #6: At den ikke må sælges uden at der følger kvalificeret hardware med, er ikke det samme som at det skal installeres på dette hardware!!

Jeg kender ikke den præcise ordlyd i win98 licensen, men som i ridser den op der, kan han godt installere den.
Gravatar #9 - Yasw
11. maj 2004 14:38
#8 - Nej, måske ikke lige præcis med DEN hardware, men jeg har forstået OEM som en slags bordet fanger agtig licens. Installerer man det på en computer, er det kun den computer der må bruge den Windows. Man kan jo godt købe OEM licenser seperat.

Det er jo egentlig derfor at der findes både OEM licenser og almindelige licenser. Med almindelige licenser kan man gøre det som han vil her. Nemlig afinstallerer fra en og installere på en ny. Sålænge den samme licens kun bruges på en computer ad gangen. Hvis man kunne det samme med en OEM licens, ville der ikke være grund til at have den anden slags som koster mere.
Gravatar #10 - nightH
11. maj 2004 16:06
hmm, jeg gider ikke blande mig (er ikke jurist), men tænk lige over hvad OEM står for : Original Equipment Manufacturer.
Gravatar #11 - Deternal
11. maj 2004 16:32
MS ønsker at man kun bruger en OEM licens på den maskine den følger med (og at man kun må købe en OEM licens med en ny maskine - tidligere betød det at man kun kunne købe OEM licenser med en ny CPU eller HDD, dette er ikke længere tilfældet, nu kan du få den med en ny mus!).

Licensen er lige så god som andre licenser - og den kan derfor også flyttes fra maskine til maskine. Det er dig der ejer softwaren og du har dermed lov til at bruge/sælge/sove med/kaste op på/etc. som du vil. Så længe du kun installerer dem på det antal maskiner du har licens til.
Gravatar #12 - Yasw
11. maj 2004 16:42
#11 - Hmm, det vil jo være licensbrud. Og hvis en billig OEM licens giver ret til nøjagtig det samme som en dyr almindelig licens, hvorfor så have to forskellige? Det holder altså ikke helt.

Vi er desværre bundet af de skøre licensregler. Jo også derfor at flere og flere skifter til software udgivet under GPL eller lignende ;)
Gravatar #13 - blackthorne_dk
11. maj 2004 19:15
#11: Du ejer ikke din windows! Du har den i licens.. Det vil sige at du har betalt for at kunne bruge denne software under visse betingelser. Det kunne påvirke f.eks hvor, til hvad og hvor længe du må bruge softwaren.
Gravatar #14 - Deternal
12. maj 2004 06:59
#12: Ja i det tilfælde at licensen galdt. Du mener måske også at man ikke må flytte et OEM cd-rw fra en maskine til en anden når først det er installeret? Set fra en forbrugers synspunkt er det et produkt man har købt og smider man sin gamle maskine ud, eller skal man ikke bruge windows licensen har man altså ret til at flytte den til en anden maskine eller sælge den.

#13: Nu snakker jeg om det specifikke tilfælde windows OEM - vi er så heldige at vi som privatbrugere har nogle love der beskytter os.

Virkeligheden er en anden for virksomheder - der er det dog tilladt at flytte en OEM licens hvis man køber en upgrade (eller har jeg ihvertfald fået lov til).
Gravatar #15 - Yasw
12. maj 2004 10:19
#14 - Dvs. loven gør egentlig OEM licenser ugyldige? Så man får de samme rettigheder ved en OEM licens selvom den koster mindre? Det tror jeg simpelthen ikke på. Vi er bundet til de licenser og vi ejer faktisk ikke engang softwaren. Vi ejer ret til at bruge den på en meget begrænset måde.
Gravatar #16 - amokk
12. maj 2004 22:46
#15 du skal tænke på at det er et amerikansk firma som har skrevet disse licensbetingelser. og i USA kan man lave klausuler og efterfølgende retssager om alt...

men i DK kan man ikke på samme måde lave aftaler som begrænser brugeren på denne måde, præcis ligesom man ikke må indgå hvilken som helst aftale i en ansættelseskontrakt

så en OEM-licens er i DK at betragte som en bulk version af et stykke hardware...

dvs. man får CDen og en licens, men må undvære manual, flot kasse osv, som ma jo får i en retail version

i øvrigt, er licenser til private ikke begrænset pr. maskine men pr. bruger, dvs. du gerne må installere windows og office fx. på både din stationære, uden 2 licenser, så længe der kun er dig selv som bruger
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login