mboost-dp1

Valg af OS

Gå til bund
Gravatar #1 - mib-vejle
4. nov. 2004 16:43
Hejsa

Jeg står og skal formatere min laptop, og tænkte på om der ikke er andre OS end MS der efterhånden kan egne sig til desktop brug ? Jeg bruger på min MS box i dag flg applikationer:

Word, excel, Outlook 2003 mod firmaets Exchange server med rpc over https. (hvis dette eks. ikke er understøttet i linux kan jeg sætte en rdesktop op mod vores server i firmaet og få et desktop der)

Jeg ved lidt om linux, og det jeg har prøvet (Redhat) synes jeg at den grafiske brugerflade var meget tung og arbejde med. Senere har jeg dog fundet ud af at redhat ikke liiige var det bedste valg. jeg har sat flere debian test servere op til vores test software i firmat og det er da 1000 gangere smartere end redhat, men jeg har ikke forstand på at compile kerne mm. Så alt hjælp vil være påskynntet. Men hvad siger eksperterne ? Skal det være Windows, Linux, BSD eller ???

Hvis i mener andet end windows får jeg nok brug for lidt hjælp da jeg ikke ved sååå frygtelig meget om installation af ukendt hw osv.

Jeg ser frem til at høre jeres kommentar
Gravatar #2 - mib-vejle
4. nov. 2004 17:48
forresten hvis i kan henvise til lidt screenshots mm. vil det være total cool :)
Gravatar #3 - Cyrack
5. nov. 2004 00:08
Hvis du har tid og mod p* det s* er gentoo.org et godt sted at starte. Der findes en meget god installationsvejledning (p* dansk, hvis det t*nder dig :-) og p* forums.gentoo.org kan du sikkert f* svar p* alle dine sp*rgsm*l.
Pt. st*r min egen maskine og tygger sig igennem en gentoo-installation p* ~48 timer :-/ men i sidste ende er det tiden v*rd.
Gravatar #4 - mib-vejle
5. nov. 2004 08:02
Jeg har læst om den Mephis distro. er det noget der kan anbefales ?
Gravatar #5 - mib-vejle
5. nov. 2004 08:38
er her slet ikke nogen som har nogle gode råd / meninger ?
Gravatar #6 - west
5. nov. 2004 09:00
Well ... hvad var det du ikke kunne lide ved RH ?

Kender ikke Mepis .. stod af distro-raeset for et godt stykke tid siden.
Idag vaelger jeg altid enten Gentoo (Desktop), Debian (server) eller Fedora (sjaeldent, men ..)
Gravatar #7 - mib-vejle
5. nov. 2004 09:02
Sidst jeg prøvede RH var det i ver 9 jeg synes for det første at RPM er noget bras. Vil hellere have apt muligheden. Udover det synes jeg den grafiske brugerflade var MMMEEEEGET tung !

Er der nogen der har prøvet den der simply memphis ?
Gravatar #8 - west
5. nov. 2004 09:09
Okay. Apt findes til Fedora, saa ingen problemer der ..

Default brugerfladen er jo bare en Gnome - intet forhindrer dig i at skifte til fx. XFCE, ogsaa i Fedora. Men hey, Gnome er da dejlig ? :)

Saa hvis jeg var dig ville jeg nok give Fedora en 2nd chance.
Gravatar #9 - mib-vejle
5. nov. 2004 09:12
kan man med feudora køre små server apllikationer såsom apache mm? og hvordan har feudora det med Windows diske i samme maskine ?
Gravatar #10 - west
5. nov. 2004 09:16
> kan man med feudora køre små server apllikationer såsom apache mm?

Hov. Fedora er bare RedHat uden support (AFAIR). Saa no problemo.

> og hvordan har feudora det med Windows diske i samme maskine ?

Den faar en anden lige lov til at svare paa ;)
Der var vist nogle issues paa et tidspunkt, men jeg husker ikke detaljerne.
Gravatar #11 - sKIDROw
5. nov. 2004 16:33
Det kommer an på hvad du mener med "Windows diske".
Hvis du mener NTFS diske, så er der kun læseadgang. (Begrænset skrive adgang.)
Der findes dog en klamt hack, som skulle virke ret godt.
http://www.jankratochvil.net/project/captive/
Ved at bruge Windows egne NTFS drivere, kan man opnå 100% læse/skrive understøttelse.
Men da jeg ikke længere kører Windows, så kan jeg ikke give anbefalinger hverken for eller imod.
Gravatar #12 - mib-vejle
5. nov. 2004 20:11
hva kører du af os ?
Gravatar #13 - sKIDROw
5. nov. 2004 22:37

Who me?.. :)
Gentoo GNU/Linux.
Tror så nok at du skal starte lidt blødere ud første gang... ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login