mboost-dp1

SVCD hakker.....

Gå til bund
Gravatar #1 - HolM
28. dec. 2003 19:32
Jeg har convertet en avi film codec xvid til SVCD med TMPGEnc plus 2.59.

Når jeg converter en Dansk film (det er lovlige film alle sammen), som jeg converter i PAL og brænder med NERO i PAL bliver det perfekt....
Men når jeg brænder en anden film som convertes i NTSC. Det brænder jeg også i NERO i NTSC. Men det hakker i filmen når den afspilles på min stationære dvd-afspiller... Hvorfor?

Jeg kunne forestille mig at jeg laver fejl i det med PAL og NTSC, forklar gerne...

Dansk film: fps: 25 = PAL = perfekt
Udlandsk film: fps: 23,976 = NTSC med 3:2 pulldown i TMPGEnc = hak, hak, hak. Kan godt holde ud at kigge på det, men er irriterende.

hvad gør jeg galt?
Gravatar #2 - Wolly
28. dec. 2003 21:53
Det er meget længe siden jeg har rodet med konverteringer, men er din fejl ikke at du forsøger at have en fps på ca 24. NTSC er normalt på 30, hvis jeg husker rigtigt. Hvis ellers din DVD og TV kan klare NTSC ( det kan de fleste ) kan du da lige så godt beholde de 30 fps..
Gravatar #3 - HolM
28. dec. 2003 22:17
NTSC er 23,.... el. 29,....

Men jeg har læst at hvis filmen er 23,.... skal der sættes flueben i 3:2 pulldown i TMPGEnc, så skulle det hjælpe som det også har gjort men det hakker lidt stadig..
Gravatar #4 - Cyrack
29. dec. 2003 01:20
Nu er det ikke for at være et bæst, men hvis du ændre frameraten fra 29 til 24 fps må det jo betyde at du fjerner 5 frames (medmindre dit program laver et morph-billede mellem frames, hvilket giver et allerhelveds sløret billedet ved hurtige scener). Af den simple grund vil der være en anelse hakken (specielt ved panorama scener) En ting man i øvrigt kan se på de fleste film når de ryger på VHS eller DVD...

(Ovenstående bør tages med et gran salt, har fundet oplysningerne via google)
Gravatar #5 - Kadann
29. dec. 2003 10:01
#3 -

Den asiatiske NTSC er 23, den amerikanske NTSC er 29.. man skal passe på, at man ikke forveksler dem.
Gravatar #6 - Skum
6. jan. 2004 19:33
Ahhh det er nu ikke korrekt:
NTSC er en standard, hvor der bliver vist 29.97fps (~30fps) (med 525 linier i might add).
Når en film bliver optaget bliver de for det meste optaget i 23.962fps (~24fps). Når filmen så f.eks. skal på NTSC DVD bliver der lavet såkaldt 3:2 pulldown/telecine, således filmen nu er på 30fps (det tekniske er relativt teknisk men der kan læses meget om det på nettet) Hvilket basically består i at sætte nogle frames ind som er et mix mellem to frames samt replikere et frame (rff/tff flags). Derfor når man f.eks. skal rippe en NTSC DVD, fjerner man de overskydende "frames" vha. inverse telecine (IVTC) for at spare plads.

Asiatiske DVDer med NTSC er også på 30fps ligesom de amerikanske...

On topic: Når en film er rippet til 24fps og programmet så skal konvertere tilbage til de 30fps igen, kan det ligne at billedet hakker især når billedet panorerer... Men en IDE var at konvertere filmen til 24fps MPEG2 og så selv lave 3:2 pulldown vha. f.eks. DoPulldown, hvilket virker fint :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login