mboost-dp1

software til velgørenhed

Gå til bund
Gravatar #1 - egs
23. nov. 2005 13:53
Kære Debattører.

En masse spændende debat der er i gang herinde synes jeg. Vil blot lige oprette et nyt emne hvor jeg især håber på inspiration fra jer - til nye idéer. Nemlig hvordan man bruger Internettet og i det hele taget moderne teknologi til at samle penge ind til velgørenhed? De danske organisationer er i stadigt større konkurrence omkring folks og mediernes opmærksomhed, hvorfor nettet fremover bliver et vigtigt medie - hvis der også i fremtiden skal skaffes nok midler til de mange mennesker rundt omkring i verden, som har brug for dem. Så har I idéer til, hvordan man gør det - og hvilke teknologier man kan gøre brug af? Det kunne være alternative indsamlingsformer, sjove kampagner, communities etc. Og kan nettet bruges til at skabe endnu større gennemsigtighed og troværdighed for organisationerne, tror I?

Jeg vil selv sparke ind til debatten med ét bud på en løsning for fremtidens fundraising - nemlig Det Gode Program, som vi hos ENGODSAG.DK netop har lanceret. ENGODSAG.DK er et samarbejde mellem 70 danske organisationer. Tanken er i al sin enkelthed, at du kan støtte organisationerne økonomisk, når du handler via Internettet - uden at det koster en krone ekstra for dig. Vi har så udviklet Det Gode Program - en lille fil, som du gratis kan hente ned på computeren. Med Det Gode Program på din PC støtter du hver gang, du handler via Internettet i én af de flere hundrede butikker, som samarbejder med ENGODSAG.DK. Du betaler ikke ekstra for varerne, da det er butikkerne, som donerer pengene. Din støtte går altid ubeskåret, og du vælger selv den organisation, som skal have glæde og gavn af pengene. Det Gode Program husker dig på at støtte, og pengene sendes automatisk videre til din foretrukne organisation.

Programmet er gratis, og du skal ikke indtaste nogen personlige oplysninger om dig selv for at downloade det. Alt er 100% anonymt, ingen spam, ingen spyware etc. Programmet fylder kun 3 megabyte og installeres hurtigt og nemt på din computer. Når du har installeret programmet, bliver du bedt om at vælge den organisation, du ønsker at støtte. Du kan altid ændre dette valg senere! Læs mere om dette på www.engodsag.dk

Hvad I synes om dette tiltag er også velkomment, og I må naturligvis hellere end gerne hente programmet ned, men ligeså meget er dette indlæg tænkt som et oplæg til en debat - samt en brainstorming over nettets muligheder i forhold til fundraising og støtte til organisationerne. Og i håb om at der findes nogle kreative og velgørende hjerner herinde :-)

Jeg takker på forhånd for jeres input!

VH Jonathan.
Gravatar #2 - mrmorris
23. nov. 2005 20:34
Jeg må indrømme, jeg foretrækker nok at give den 100,- lap et par gange om året som jeg gør nu, i mit tilfælde typisk til MSF, da det ganske enkelt er det mest gennemskuelige. Af principiel karakter kan jeg i alt fald ikke støtte ideen med at have software kørende med formålet at indkræve en-god-sag-skat.
Gravatar #3 - bugger
23. nov. 2005 21:02
#1 Hvad var der galt med det gamle system? Der kunne man da sagtens øremærke pengene uden brug af et program. Jeg bryder mig ikke om det. Det virker unødvendigt.
Gravatar #4 - franke1
23. nov. 2005 21:16
Du betaler ikke ekstra for varerne, da det er butikkerne, som donerer pengene

Undskyld mig men det lyder da meget mystisk!

Tror vist at der skulle have stået: "Du betaler ikke direkte ekstra for varerne..."
Der er kun en måde butikkerne kan få de penge hjem som de donerer til EGS og det er ved at tage mere for deres varer.

Jeg tror næppe at der er nogen butikker, der beslutter sig for at begynde at køre med underskud (eller lavere overskud) bare for at støtte en god sag og holde samtigdig sine priser i ro!

Det er måske ikke meget de behøver at hæve priserne.
Hvis butikkerne kun giver en krone pr kunde med dette program - og kun 10% af kunderne har dette program, så er det kun 10 øre mere pr kunde, men det er stadig noget ekstra, som kunderne skal betale!
Gravatar #5 - egs
24. nov. 2005 12:14
Kære Debattører.

Tak for jeres svar!

1. Der er jo ikke tale om skat, men blot en alternativ måde at støtte på - som IKKE skal erstatte traditionelle indsamlingsformer, tværtimod. Fordelen er jo netop, at du ikke selv skal have penge op af lommen her - og altså stadig kan støtte på normal vis.

2. Det gamle system kører stadig videre inde på hjemmesiden. Blot måtte vi konstatere, at rigtig mange ønskede sådan et program - for at huske dem på det, fordi nogle ikke huskede at gå forbi hjemmesiden. Så nu er der altså begge muligheder!

3. Ja, butikkerne skal tjene penge som virksomheder, men det samme kan du jo så sige om tv-reklamer, avis-annoncering, bannere osv. osv. Forskellen er blot her, at butikkerne kun betaler pr. ordre - for dem er det meget målrettet og billig markedsføring, der altså gør en forskel - hvilket normal marketing ikke gør.

Tak for input og håber det var svar nok.

VH Jonathan.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login