mboost-dp1

Prøve linux, hjælp

Gå til bund
Gravatar #1 - apocalypse
10. jan. 2005 20:26
Jeg har længe overvejet at prøve linux på min computer.

Hvis der er nogen der har lyst til at skubbe mig igang vil jeg blive meget glad :)

Så første spørsmål bliver nok, hvilken version bør jeg prøve først?

ps. den i foreslår skal gerne også kunne installeres på min bærbar hvis det er noget for mig.

:edit: fandt lige en anden tråd med et ligende spørsmål, så ingen hast med at svare på det samme spørsmål her.
Gravatar #2 - The-Lone-Gunman
10. jan. 2005 20:32
Gravatar #3 - Gruesome
10. jan. 2005 22:29
Min kæreste ville gerne prøve linux, og jeg tænkte så jeg kunne hjælpe lidt med det. Jeg hjalp hende (minimalt) igennem en Mandrake 10 installation, og det gik også fint nok. Dog var det noget bøvl (båede for hende og for mig) at få added ekstra Mandrake repositories så det ville være let at hente og installere mere software. Prøvede også at hente apt4rpm, men det ville ikke helt som jeg ville.

Så prøvede vi Ubuntu, og der gik hun helt selv igennem installationen. Hun klagede over den ikke kørte KDE, så jeg viste hende hvordan man installerede ting igennem programmet Synaptic (jeg added dog lige restrictid, universe og multiverse så der var alt det software hun kunne få brug for) og hun har aldrig været mere tilfreds med sin bærbar.

Der var to ting der ikke helt virkede som det skulle. APM er ikke enabled af en eller anden grund som default, så der skal man lige gøre som der står på http://www.ubuntulinux.org/wiki/SuspendHowto men det er ikke mere end 2 mins roden rundt. Det anden er hendes FN tast genveje som jeg ikke lige har vist hende hvordan man sætter op endnu :).

Held og lykke.
Gravatar #4 - sKIDROw
11. jan. 2005 00:59
#3 Gruesome

Arrrg!... Hører om Ubuntu hele tiden... :(
Min nysgerrighed kan ikke klare mere nu... ;oD
Må se hvad i snakker om på Laptoppen... hehe
(Rigtige nørder har jo trodsalt, mere end en 2.5" disk til den jo... :HOST:)
Gravatar #5 - Wolly
11. jan. 2005 15:24
hmmm de har en liveCD... den må prøves!
Gravatar #6 - sKIDROw
12. jan. 2005 08:56
Hmmm... Den kan ikke lide min laptop... :(
Den går i står forskellige steder, og jeg kan ikke lige gennemskue hvorfor.
Gravatar #7 - apocalypse
18. jan. 2005 12:43
Så sidder jeg med mandrake 10.1, Det må siges at det ikke er smærte frit at skife. Jeg vil lige nævne et par problemer som jeg har haft intil vidre.

Konqueror virkede pludselig ikke mere, fandt ud af at jeg åbenbart skulle køre en række komandorer i skalen som opdaterede programmerne.

Teamspeak, standard opsætning af lydkortet kan åbenbart ikke lide teamspeak.. når nogen snakker sender den lyden tilbage til folk (echo) og når jeg snakker selv med mic boost er lyden alt for lav. Den har jeg ikke kunne løse enu, nok mest fordi den guide jeg fandt var meget generel.

printning fra Calc er mærklig hvis texten går ind "under" den næste celle. kopi, og sæt ind i Writer kan jeg ikke får den til at sætte bare text ind. Jeg er nu overbevist om de par problemer bare er fordi programmerne der opføre sig anderledes en Word og Excel.

UT2004, da jeg ville prøve at installere dette spil kunne jeg ikke se roden af cd1 i mit DVD/CD drev den viste maps eller sådan noget, da jeg prøvede mit Brænder drev virkerde det dog.

På min bærbar vil Mandrake ikke lukke ned når jeg beder den om det, jeg skal holde tænd knappen nede for at lukke komputeren.

Og så self. Installation af NVIDIA driver virkde ikke en meter indtil jeg fandt en guide som sagde man skulle bruge en gammel driver..

Det skal dog nævnes at jeg har bestillt nogen Ubuntu cder så jeg har ikke melt pas enu :)
Gravatar #8 - NFX
19. jan. 2005 21:38
#7:
Først vil jeg sige at det også ser ud som om der falder nogle bogstaver ud en gang imellem ;)

Det med lyden, lyder næsten som om line out (stereo out, eller whatever) bliver sendt tilbage til mikrofonindgangen. Her går jeg selvfølgelig ud fra at det ikke skyldes fejlopsætning af teamspeak, eller brug af en bordmikrofon og højtalere, eller lignende...

Da jeg skulle installere nogle drivere fra NVidia (for meget længe siden), var det et værre rod, og de drivere der hed NVidia fandt jeg ud af at holde mig fra. Men da jeg så et års tid efter ville gøre igen, var det rimeligt simpelt at hente en binær pakke fra NVidia, og installere det.

Der er jeg i øvrigt gået hen og blevet glad for HWD. Et program der (tidligere var) er baseret på Knoppix' hardware detection, og som selv finder ud af at lave en konfigurationsfil til X, med de rigtige drivere etc :)
Gravatar #9 - Gruesome
19. jan. 2005 22:29

Tak for det link. Det kunne godt gå hen og blive brugbart :).
Gravatar #10 - apocalypse
20. jan. 2005 14:02
Jeg håber jeg er forstålig nok aligevel :)

Angående lyd, så virker det faktisk i Ubuntu, dog er lyden meget lav i modtagerens ende. Samt at man skal stoppe en process der hedder esd for at få lyd i foreks. fozen bubble, forhåbenligt har det løst sig selv når "sudo apt-get upgrade" er færdig..

Angående nvidia drivere var det meget nemt, www.ubuntuguide.org var super god til dette.
Gravatar #11 - apocalypse
20. jan. 2005 14:07
Yir :) Nu virker lyden i Fozen Bubble uden af der skal laves krumspring ;)
Gravatar #12 - buch
20. jan. 2005 17:37
hvis du gerne vil prøve linux men ikke ved om du vil beholde det kan du dele din hdd i 2 partioner og installere linux på den ene
men ta lige en backup for nogen gange kan det godt drille
Gravatar #13 - apocalypse
20. jan. 2005 21:43
Det har jeg skam gjort :)

Og ja, drille er vist mildt sagt.. men en standard istallation kan jo heller ikke alt det man har brug for, det mest ireterrende er dog at det er svært at få lyden til at virke ordenligt i Linux, f.eks, vil den næsten aldrig køre to programmers lyd samtigit.
Gravatar #14 - hundeboll
21. jan. 2005 19:44
#13 apocalypse:
Hvis du har et lydkort med hardware mixer, er det intet problem at køre flere lyde på en gang. Det er straks værre, hvis du bruger en bærbar, da det er sjældent disse har hardware mixer...
Gravatar #15 - apocalypse
23. jan. 2005 20:31
Både min bærbar og stationær har onboard lyd, men pt har jeg aligevael opgivet at bruge linux til at spille fra, selv UT2004 som installeres navtive virker meget ringe. Det lykkedes mig at installere Call of Duty via Candea men det kørte mildes talt af helvede til, samt jeg kunne ikke få lov til at patch installationen for at installere United Offencive eller spille online.

Med på den lyse side så kan jeg lave det meste via linux nu.. bare en skam når 90% af min tid foran en PC går med at fragge noobs ;)
Gravatar #16 - apocalypse
23. jan. 2005 21:11
Du må gerne fortælle hvordan man for bærbar genveje til at virke engang :)
Gravatar #17 - cybergeek
11. apr. 2005 20:31
Gentoo er heller ikke et dålig system, men dog lidt svært at installer da man skal sidde og kopier og compile osv...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login