mboost-dp1
OEM Windows låst til computeren?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Software
Hey.
Jeg købte for nogle måneder siden en OEM Windows XP Home så jeg kunne få mig en ægte windows. Der var på et tidspunkt noget med at den CD key ville blive låst til computeren, så man ikke kunne bruge den til på andre computere.
Det er selvfølgelig fair nok, men hvad så hvis jeg vil købe en ny computer? Kan jeg så slette Windows på den gamle computer og installere windows på den nye, eller vil den så kunne se at det er en anden computer og derved være uægte?
Jeg købte for nogle måneder siden en OEM Windows XP Home så jeg kunne få mig en ægte windows. Der var på et tidspunkt noget med at den CD key ville blive låst til computeren, så man ikke kunne bruge den til på andre computere.
Det er selvfølgelig fair nok, men hvad så hvis jeg vil købe en ny computer? Kan jeg så slette Windows på den gamle computer og installere windows på den nye, eller vil den så kunne se at det er en anden computer og derved være uægte?
For at svare helt korrekt på dit spørgsmål, så skal du efter licensaftalen, købe en ny Windows, hvis du køber en ny computer.
En OEM licens hører til den computer den er købt sammen med, og må derfor ikke flyttes over på en ny pc. At du så kan ringe til M$, og få den valideret til din nye pc er så en anden ting. Men så har du faktisk ikke en lovlig kopi, af din Windows på din pc mere.
Hvis du vil have en lovlig kopi af Windows, som du kan flytte over på din nye pc, skal du købe en "rigtig" version af Windows, ikke en OEM version, derfor koster en "rigtig" version også mere.
En OEM licens hører til den computer den er købt sammen med, og må derfor ikke flyttes over på en ny pc. At du så kan ringe til M$, og få den valideret til din nye pc er så en anden ting. Men så har du faktisk ikke en lovlig kopi, af din Windows på din pc mere.
Hvis du vil have en lovlig kopi af Windows, som du kan flytte over på din nye pc, skal du købe en "rigtig" version af Windows, ikke en OEM version, derfor koster en "rigtig" version også mere.
Og ifølge danske love, må du godt flytte den til en anden pc'er eller sælge den videre. Derfor er der som regel ingen problemer med at få den valideret ved microsoft.
#3, Jeg købte den faktisk bare løs i en net butik. Så de bryder også loven ved at sælge dem løse og ikke sammen med en ny computer. Men man kan vist købe løse OEM skiver i alle butikker, så det er vist ikke noget der bliver håndhævet så meget :)
#4, Hvad er det for en lov der gør at man godt må flytte den?
#4, Hvad er det for en lov der gør at man godt må flytte den?
Jeg ville købe en OEM licens til XP i vores lokale CBS pc shop, men det måtte jeg ikke, fordi at man skulle købe noget hardware med den. Så jeg købte en bærbar computer til 9000 kr + en OEM licens. Jeg fik pakket computeren ind i gavepapir, og da jeg havde trykket godkend på dankort terminalen, åbnede jeg gavepapiret og fik ham til at tage pengene tilbage.
Derved fik jeg "lov" til at købe en OEM licens :P
Han blev lidt halvsur over at han skulle stå og pakke den flot ind, men så kan de lærer det. :P
Jeg ville købe en OEM licens til XP i vores lokale CBS pc shop, men det måtte jeg ikke, fordi at man skulle købe noget hardware med den. Så jeg købte en bærbar computer til 9000 kr + en OEM licens. Jeg fik pakket computeren ind i gavepapir, og da jeg havde trykket godkend på dankort terminalen, åbnede jeg gavepapiret og fik ham til at tage pengene tilbage.
Derved fik jeg "lov" til at købe en OEM licens :P
Han blev lidt halvsur over at han skulle stå og pakke den flot ind, men så kan de lærer det. :P
#7 Ja eller noget andet skrammel.
Men reelt har jeg ikke noget imod at de overholder reglerne, der er jo en grund til at Microsoft har lavet det (sandsynligvis for at tjene penge! :D)
Men reelt har jeg ikke noget imod at de overholder reglerne, der er jo en grund til at Microsoft har lavet det (sandsynligvis for at tjene penge! :D)
well, alm. forbrugere er beskyttet således at OEM reglerne ikke gælder dem.
Det gør den til gengæld for virksomheder.
Det gør den til gengæld for virksomheder.
Der er ikke længere krav om, at software med OEM-licens skal sælges sammen med hardware. Så derfor kan man i dag købe en billig Windows uden tvangshardware.
Se hos disse forhandlere f.eks. http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID...
Men reglerne om at en OEM-Windows bindes til bundkortet den først installeres på er ikke til diskussion.
Så en alm. forbruger skal komme med en rigtig god forklaring for at få genaktiveret sin Windows efter hardwareskift.
Se hos disse forhandlere f.eks. http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID...
Men reglerne om at en OEM-Windows bindes til bundkortet den først installeres på er ikke til diskussion.
Så en alm. forbruger skal komme med en rigtig god forklaring for at få genaktiveret sin Windows efter hardwareskift.
Saa hvis jeg skifter bundkort skal jeg koebe en ny windows?
Hvorfor binder det ikke til cpu'en, eller ram'en, eller skaermen, eller hdd'en ....?
Hdd'en giver da mest mening da det er der Windows kommer til at ligge..?
"Jeg har skiftet bundkort" "Mit bundkort braendte af" ..
Hvor i OEM licensen staar der at det binder til bundkortet? :)
Saa hvis jeg skifter bundkort skal jeg koebe en ny windows?
Hvorfor binder det ikke til cpu'en, eller ram'en, eller skaermen, eller hdd'en ....?
Hdd'en giver da mest mening da det er der Windows kommer til at ligge..?
"Jeg har skiftet bundkort" "Mit bundkort braendte af" ..
Hvor i OEM licensen staar der at det binder til bundkortet? :)
Det kan ses her: http://www.microsoft.com/danmark/kundeservice/typi...
For tilfældet at link ikke åbner relevante punkt paster jeg indhold her:
Bundet - Den binder sig til det første bundkort+chipset det bliver aktiveret på. Dvs. at der i vores database står produktnøglen sammen med nummeret på bundkortet+chipset. Herefter kan disse to numre ikke skilles ad.
For tilfældet at link ikke åbner relevante punkt paster jeg indhold her:
Bundet - Den binder sig til det første bundkort+chipset det bliver aktiveret på. Dvs. at der i vores database står produktnøglen sammen med nummeret på bundkortet+chipset. Herefter kan disse to numre ikke skilles ad.
Som jeg forventede ville den ikke åbne der hvor citatet er taget.
Men scroll ned til Fakta om OEM-licenser og klik på OEM - Hvad er det?
Men scroll ned til Fakta om OEM-licenser og klik på OEM - Hvad er det?
Men gaelder det kun det ene bundkort, eller er det bare bundet til typen ? :)
Men rart at se at de har specificeret det lidt mere ;)
( Mit indlaeg var ikke ment surt, blot en opfordring til mere info om hvorvidt det reelt stod i licensen, da der plejer at vaere forvirring om det :) )
[edit]
Jeg fandt det fint i foerste hug ;)
Men gaelder det kun det ene bundkort, eller er det bare bundet til typen ? :)
Men rart at se at de har specificeret det lidt mere ;)
( Mit indlaeg var ikke ment surt, blot en opfordring til mere info om hvorvidt det reelt stod i licensen, da der plejer at vaere forvirring om det :) )
[edit]
Jeg fandt det fint i foerste hug ;)
Det er jo sådan, at når man ringer til Microsoft, og vil have sin Windows aktiveret, taler man med en person, som skal træffe en afgørelse.
Denne person forsøger efter bedste evne at overholde reglerne.
Jeg har kendskab til flere, der har fået afslag på genaktivering.
Men også til flere der sagde de rigtige ord, og fik genaktiveret mod reglerne.
Denne person forsøger efter bedste evne at overholde reglerne.
Jeg har kendskab til flere, der har fået afslag på genaktivering.
Men også til flere der sagde de rigtige ord, og fik genaktiveret mod reglerne.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.