mboost-dp1

Netværksdrev over internettet

Gå til bund
Gravatar #1 - Mort
10. mar. 2009 10:01
Er der nogen af jer som kender noget brugbart Windows software til at mappe et netværksdrev over internettet ?

Windows har selv en WebDAV implementation som kan dette, men denne er mildt sagt elendig. Bruger man den vil man på klient siden opleve at ens Windows explorer tit hænger, at filoverførsler er enormt langsomme, at filoverførsler knækker undervejs og andre generelle ustabilitets problemer.

Jeg ved godt at jeg i teorien ville kunne bruge FTP til at overføre filer med, men det har to ulemper: Det er ukrypteret og det er ikke direkte integreret som et drev i Windows, hvilket vil sige at ens programmer ikke kan læse og skrive til filerne uden at man først overfører filerne lokalt, retter i dem og overfører dem tilbage igen til FTP serveren.

Jeg ved også godt at det er muligt at få diverse (gratis) online data services til at opbevare ens data i "skyen", men jeg er heller ikke interesseret i denne løsning da jeg ikke har lyst til at overlade sikkerheden af mine data til tredjepart (Selv Google kom for nyligt til at lække private dokumenter til andre som ikke skulle have adgang til dem).

Nogen som har nogen gode (Gerne gratis) bud på software som løser opgaven ?
Gravatar #2 - kasperd
10. mar. 2009 10:08
WinSCP kan bruges til at overføre filer til og fra en ssh server. Alt kommunikationen er krypteret, og identifikationen kan f.eks. foregå med en passwordbeskyttet nøglefil.
Gravatar #3 - Mort
10. mar. 2009 10:16
Så vidt jeg kan læse så er WinSCP, ligesom FTP, ikke integreret som et drev i Windows, er det ikke rigtigt ?

Jeg har brug for at mit software kan tilgå filerne uden at jeg først behøver at manuelt overføre dem lokalt, foretage min rettelse og så overføre dem tilbage igen.
Gravatar #4 - siliankaas
10. mar. 2009 10:30
Skal det være windows Software?

Hvis det er en løsning du skal bruge permanent, kan en VPN tunnel direkte i din router jo løse problemet :D

Det bruger jeg selv - det spiller MAX
Gravatar #5 - fidomuh
10. mar. 2009 10:56

Din traffik over et "Windows Share" ( eller Samba om man vil ) er typisk heller ikke krypteret.
( Login, etc )

Du skal enten bruge SFTP ( hvem bruger dog FTP idag? o.O ) eller noget VPN.

Jeg kan ikke lige se hvordan du ellers vil have krypteret trafik mellem din server og dig. :)
Gravatar #6 - siliankaas
10. mar. 2009 11:01
fidomuh (5) skrev:
Din traffik over et "Windows Share" ( eller Samba om man vil ) er typisk heller ikke krypteret.

Netop derfor jeg foreslår en VPN tunnel - evt. direkte i router, parret med en ACL så køre det bare :D
Gravatar #7 - fidomuh
10. mar. 2009 11:17

Ja, det foreslog jeg ogsaa.
Du skrev bare intet om hvorfor. :)
Gravatar #8 - siliankaas
10. mar. 2009 11:51
Fair nok så :D
Spændende at se hvad Mort finder på at gøre :D

I forlængelse af #4 kan jeg da lige nævne at det selvfølgelig kræver at den router man vælger har support for krypteret tunnel, ellers er gevinsten selvfølgelig lidt svær at få øje på (hvis det skal være krypteret)
Gravatar #9 - kasperd
10. mar. 2009 12:04
Mort (3) skrev:
Så vidt jeg kan læse så er WinSCP, ligesom FTP, ikke integreret som et drev i Windows, er det ikke rigtigt ?
Korrekt. Ud fra din beskrivelse lød det som om det var den foretrukne løsning.

Jeg har brug for at mit software kan tilgå filerne uden at jeg først behøver at manuelt overføre dem lokalt, foretage min rettelse og så overføre dem tilbage igen.
Men så er det at du får de problemer du beskriver med programmer der hænger på filtilgang.

Hvad er det præcist du ønsker at opnå? Hvis du bare vil blive ved med at bruge SMB men have trafikken krypteret, så kan du køre SMB enten over en VPN løsning eller en ssh tunnel.
Gravatar #10 - Mort
10. mar. 2009 17:12
VPN løsningen er også en jeg tidligere har overvejet, problemet er blot at de implementationer jeg kender bruger porte som ikke nødvendigvis er åbne i en firewall eller gennem en proxy server.

Grunden til at jeg gerne vil bruge et netværksdrev til at tilgå mine filer er at jeg ønsker at mit software (Tekstbehandling, udviklings værktøjer og lignende) kan åbne en fil, rette i den og gemme den igen - Lige meget om jeg er hjemme eller på farten.

Hvis det blot var et spørgsmål om at overføre filerne ville jeg med relativ lethed kunne lave en webservice som understøttede stærk kryptering og overføre filerne den vej igennem. En webservice ville jeg med stor sikkerhed kunne tilgå selv gennem en proxy server, når blot der er åbent for HTTP trafik.

Det der er den største udfordring er at integrere overførslen med Windows' filsystem, således at min arbejdsgang ikke bliver unødigt kompliceret (Som ved at overføre, redigere og overføre igen), det er derfor jeg nævner brugen af et netværksdrev. Et emuleret fysisk drev, en virtuel folder eller lignende objekter i filsystemet ville også løse opgaven.

Jeg er ikke interesseret i at bruge et stykke hardware til at løse opgaven med. Gør jeg det, er der blot endnu et stykke elektronik jeg altid skal slæbe rundt på.
Gravatar #11 - siliankaas
10. mar. 2009 17:20
Dvs. du har brug for at kunne tilgå et bestemt subnet fra forskellige lokationer hvor du ikke nødvendigvis har adgang til router/firewall?

Jeg kender det ikke personligt, men måske http://wippien.com/ eller lig. kunne være noget så?

Alternativ, kan du måske smide en SME server op på det netværk som du selv styre - på den kan du så oprette en OpenVPN server, du kan tilgå via alm. dialup software på din(e) klient(er)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login