mboost-dp1

Microsoft fjerner grafikken fra Windows-kernen

Gå til bund
Gravatar #1 - CHrunz-z
15. dec. 2005 20:51
Microsoft fjerner grafikken fra Windows-kernen

her kan artiklen læses

Nu ved jeg ikke hvor mange der har læst denne artikel på Computerworld men jeg belv da vildt glad da jeg læste den.
jeg tænke: "Nu er det slut med blå skærm:)", eller må man jo håbe, men det har dog taget dem noget tid at se at det var der problemet var, jeg mener efter de første 10 gange blå skærm på XP sp2. så så jeg et mønster, det var altid en grafik driver der var problemet men... nu skal jeg ikke kaste om mig med viden men glæder mig da til at de deler Windows op.

en sidste ting er det ikke også sådan Linux er? nu ved jeg ikke så meget om linux, men har linux ikke det på samme måde? jeg mener Kerne|grafik?
Gravatar #2 - Cyrack
15. dec. 2005 21:04
Tjo, det kan man da godt sige at linux er opbygget på samme måde, og så alligevel ikke.

Windows kernel bruger drivers til at snakke med hardware. Disse drivers kan ikke udskiftes med en anden mens systemt kører (derfor genstart når du opdaterer de fleste drivere). På linux er driveren et kernel-modul der kan indsættes og i de fleste tilfælde fjernes igen runtime.
Der hvor der kommer den helt store forskel er at i windows er desktoppen indbygget i kernel, mens på linux er desktoppen et selvstændigt program, der kan køres uafhængigt af hvilken maskine outputtet skal vises på (man kan starte en X-server på en maskine og starte en X-klient på en anden, der viser skærmbilledet fra serven).

Men godt tiltag fra MS, så kan vi måske slippe for at skulle have et grafikkort i maskinen for at kunne bruge MS-OS som server :-)

[edit]

Læste lige lidt mere om det, og sådan som jeg ser det har MS netop genopfundet X-serveren.. det skal der nok komme en masse hype omkring a la: "Se hvad vi har opfundet, aldrig set før!!!! Vi er l33t!!!" *suk*. Hvor ville verdenen være simpel hvis MS ikke havde en marketing afdeling der ikke kan se uden for Redmond campus.
Gravatar #3 - CHrunz-z
15. dec. 2005 21:19
ja bliver spændene at se hvordan fremtidens Server OS fra MS bliver.

hvorfor er dette ikke værd at sætte på forsiden som en nyhed? jeg var ved at indsende den, men jeg så at der var en der havde sendt den ind, men den var blevet slettet.
Gravatar #4 - oleo
15. dec. 2005 21:30
Var der ikke engang en, der sagde noget i stil med :
Given enough time and money, eventually Microsoft will re-invent UNIX.
Gravatar #5 - Cyrack
15. dec. 2005 21:39
oleo:
Skulle ikke undre mig hvis nogen har sagt det, og at de får ret :-)

Der er ingen tvivl om at unix/linux/*bsd-systemerne har fat i noget af det rigtige, da alle systemer er meget udbredte, skalerer godt og har et fint sikkerhedsniveau og har så lang tid bag sig at de fleste børnesygdomme er efterhånden udryddet.
Gravatar #6 - sKIDROw
16. dec. 2005 02:05

Nu ved jeg ikke hvor mange der har læst denne artikel på Computerworld men jeg belv da vildt glad da jeg læste den.
jeg tænke: "Nu er det slut med blå skærm:)", eller må man jo håbe, men det har dog taget dem noget tid at se at det var der problemet var, jeg mener efter de første 10 gange blå skærm på XP sp2. så så jeg et mønster, det var altid en grafik driver der var problemet men... nu skal jeg ikke kaste om mig med viden men glæder mig da til at de deler Windows op.

Det ER en god idé. Men det ændre jo ikke ved, at der stadig er mange andre typer drivere, som stadig vil køre ved kernelniveau. Og derved kunne trække systemet med ned. Men alle forbedringer, er jo stadig fremskridt.

en sidste ting er det ikke også sådan Linux er? nu ved jeg ikke så meget om linux, men har linux ikke det på samme måde? jeg mener Kerne|grafik?

X er ihvertfald ikke en del af kernen. Drivermæssigt er sagt lidt mere kringlet. De mest basale ting, kan sagtens styres ude i X laget. Men når vi taler 3D, kører de også i kernen.

Håber det forklarede mere end det forvirrede... :)

#5 Ups fingeren smuttede lige, under ratingen...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login