mboost-dp1
Mangler lidt hjælp til VirtualBox
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Software
Hej,
jeg prøver at installere Win95 via VirtualBox (altså en Virtuel maskine). Når jeg booter op Win95 systemet i VirtualBox sørger jeg for den booter via CD-Rom, og kan også høre at drevet går igang, men jeg får bare følgende:
Could not read from the boot medium! System halted.
Jeg går ikke ud fra at programmet er defekt (duuuh).
Kunne det være at disken simpelthen er for ridset? Kan ikke se andre "løsninger". Men hvis i tror andet, please let me know!
- På forhånd tak.
jeg prøver at installere Win95 via VirtualBox (altså en Virtuel maskine). Når jeg booter op Win95 systemet i VirtualBox sørger jeg for den booter via CD-Rom, og kan også høre at drevet går igang, men jeg får bare følgende:
Could not read from the boot medium! System halted.
Jeg går ikke ud fra at programmet er defekt (duuuh).
Kunne det være at disken simpelthen er for ridset? Kan ikke se andre "løsninger". Men hvis i tror andet, please let me know!
- På forhånd tak.
thorjak (2) skrev:Hmm så vidst jeg kan huske er det ikke alle windows 95 cd der kunne bootes fra.
Hvordan installerede folk så deres OS 'back then' :s ?
Kan jeg på en eller anden måde lave disken om til en image-fil så jeg ikke behøver tænke på om den er for ridset, og boote via filen?
Evt. hvordan?
Jeg fandt en .iso image fil på nettet der kan boote (dog Win98, ikke 95). Når jeg installerer får jeg dette:
--
--
Hvad gør jeg?
--
Windwos 98 has detected that drive C does not contain a valid FAT or FAT32 partition. There are several possible causes.
1. The drive may need to be partitioned. The create a partition on the drive, run FDISK from the MS-DOS command prompt.
2. You may be using third-party disk-partitioning software. If you are using this type of software, remove the Emergency Boot Disk and restart your computer. Then, follow the on-screen instructions to start your computer from a floppy disk.
3. Some viruses also cause your drive C to not register. You can use a virus scanning program to check your computer for viruses. (Skal siges jeg ikke har virus).
The diagnostic tools were succesfully loaded to drive C.
To get help, type HELP and press ENTER.
A:\>
--
Hvad gør jeg?
coday (14) skrev:DU mister alt på den virtuelle disk du har valgt..
Okay, siden jeg nu ikke har noget på den alligevel, so far so good.
Så kommer det her:
"Checking existing disk format.
QuickFormatting 2,047.46M
Format complete.
Volume label (11 characters, ENTER for none)? [Trykker Enter]
2,146,631,680 bytes total disk space
2,146,631,680 bytes available on disk
32,768 bytes in each allocation unit.
65,510 allocation units available on disk
Volume Serial Number is 2D06-17EE
Hva skal jeg så skrive/gøre?
--
Det er ved det der Volume Serial Number jeg er stuck..
Du skider Volume Serial Number et stykke, og glemmer alt om det.
Så sikre du dig at Win95 CD'en er i drevet, og da det sikkert er D: så går du til D:\Win95 (tror jeg at mappen hedder). Prøv så noget i retningen af install.exe eller setup.exe
Resten skulle være nogenlunde selvforklarende...
.
På en eller anden måde skræmmer det mig sgu lidt, at se en tråd som den her, her på Newz...
Så sikre du dig at Win95 CD'en er i drevet, og da det sikkert er D: så går du til D:\Win95 (tror jeg at mappen hedder). Prøv så noget i retningen af install.exe eller setup.exe
Resten skulle være nogenlunde selvforklarende...
.
På en eller anden måde skræmmer det mig sgu lidt, at se en tråd som den her, her på Newz...
BurningShadow (17) skrev:På en eller anden måde skræmmer det mig sgu lidt, at se en tråd som den her, her på Newz...
Du er ikke alene, det skræmmer mig personligt at mange gamere ikke har nogen anelse om hvad en partition er. Generelt så er antallet af de små "hackere" som piller ved alt og intet efter min opfattelse ved at være lig 0.
Efter jeg har formateret HDD i det OS (Win98) jeg kører i VBox, kommer det med license key, og som du skriver, skriver jeg så "D:\Win98" men hvilket bare ændrer kommando-linjen fra:
Til
D:\>
Har prøvet diverse kommandoer efter det:
Run D:\Setup.exe
Run D:\Install.exe
Run Setup.exe
Run Install.exe
men ingen har virket og kan stadig ikke få Win98 igang til at installere. Gør jeg noget forkert? Partitionen er aktiv og kører men ved bare ikke hvordan jeg får freacking installation igang.
Et sån gammelt OS er ikke basis knowledge for mig :/
Efter jeg har formateret HDD i det OS (Win98) jeg kører i VBox, kommer det med license key, og som du skriver, skriver jeg så "D:\Win98" men hvilket bare ændrer kommando-linjen fra:
Til
D:\>
Har prøvet diverse kommandoer efter det:
Run D:\Setup.exe
Run D:\Install.exe
Run Setup.exe
Run Install.exe
men ingen har virket og kan stadig ikke få Win98 igang til at installere. Gør jeg noget forkert? Partitionen er aktiv og kører men ved bare ikke hvordan jeg får freacking installation igang.
Et sån gammelt OS er ikke basis knowledge for mig :/
Jamen jeg er ikke fysisk I nogen mappe, ved ikke hvorfor I tror det? Det her, er hvor jeg er: http://img76.imageshack.us/my.php?image=win98mq3.p...
Og som du kan se virker hverken 'install.exe' eller 'setup.exe'.
Og som du kan se virker hverken 'install.exe' eller 'setup.exe'.
aaah..takker for det, ser dog ingen setup eller install.exe filer.
Her er de filer der er:
ATTRIB.EXE
CHKDSK.EXE
COMMAND.COM
DEBUG.EXE
EDIT.COM
EXT.EXE
EXTRACT.EXE
FORMAT.COM
HELP.BAT
MSCDEX.EXE
README.TXT
RESTART.COM
SCANDISK.EXE
SCANDISK.INI
SYS.COM
Siden der ikke er nogen Install eller Setup.exe, kunne det så være "Extract", eller er det en dårlig image-fil jeg har fundet...
Her er de filer der er:
ATTRIB.EXE
CHKDSK.EXE
COMMAND.COM
DEBUG.EXE
EDIT.COM
EXT.EXE
EXTRACT.EXE
FORMAT.COM
HELP.BAT
MSCDEX.EXE
README.TXT
RESTART.COM
SCANDISK.EXE
SCANDISK.INI
SYS.COM
Siden der ikke er nogen Install eller Setup.exe, kunne det så være "Extract", eller er det en dårlig image-fil jeg har fundet...
Filerne fra #25 er Ja, i D:\.
Når jeg prøver Extract for at se hvad der er, er dette:
http://img300.imageshack.us/my.php?image=win982fg3...
Ved ikke om det er nogen hjælp......Hvorfor ku' der ikk bare være en setup fil og så kørte den derud af selv? Hvorfor så meget bøvl med det her gamle OS ><
Når jeg prøver Extract for at se hvad der er, er dette:
http://img300.imageshack.us/my.php?image=win982fg3...
Ved ikke om det er nogen hjælp......Hvorfor ku' der ikk bare være en setup fil og så kørte den derud af selv? Hvorfor så meget bøvl med det her gamle OS ><
Har prøvet at genstarte mange gange, har ikke hjulpet.
Lækker guide, men af en eller anden grund har jeg slet ikke muligheden "Start Windows 98 Setup from CD-ROM", men kun at starte computer med eller uden CD-Rom support, hvilket altså ikke har ført mig nogen steder hen.
Skal siges igen, at jeg kører dette Setup via en bootable image-file, kan det være at denne fil kun bruges til boot, men ikke indeholder selve installationen? Selve filen er nemlig også kun ca. 1mb hvilket jeg finder underligt for et helt OS :l
Har prøvet at genstarte mange gange, har ikke hjulpet.
Lækker guide, men af en eller anden grund har jeg slet ikke muligheden "Start Windows 98 Setup from CD-ROM", men kun at starte computer med eller uden CD-Rom support, hvilket altså ikke har ført mig nogen steder hen.
Skal siges igen, at jeg kører dette Setup via en bootable image-file, kan det være at denne fil kun bruges til boot, men ikke indeholder selve installationen? Selve filen er nemlig også kun ca. 1mb hvilket jeg finder underligt for et helt OS :l
Hmm
Hvis jeg husker ret, så tror jeg, efter at have læst denne tråd, at du bruger en win98 startdiskette.
Du har klaret at formaterer din virtuelle disk og boote fra disketten. Det der er problemet er at finde instalationsfilen til win95/win98.
Eftersom du kan få en meddelelse fra win98 installationsfilen: se #5, så tror jeg din win98 image virker.
Du siger at cd'en med win95/98 er i dit cd-drev alias d: og når du kikker (via dir) finder du følgende:
ATTRIB.EXE
CHKDSK.EXE
COMMAND.COM
DEBUG.EXE
EDIT.COM
EXT.EXE
EXTRACT.EXE
FORMAT.COM
HELP.BAT
MSCDEX.EXE
README.TXT
RESTART.COM
SCANDISK.EXE
SCANDISK.INI
SYS.COM
Disse filer er inholdet af startdisketten.
Startdisketten til win98 lavede et virtuel drev selv på d: drevet.
Herved blev alle partioner =drev (efter c: drevet) skubbet en tand op af listen.
Så hvis dit cd-drev før var d: drevet, er det nu e: drevet.
Derfor: Hvis du kan boote så langt at du får en A:\> på din skærm, så skriv følgende:
cd e:\
...skulle gerne bringe dig til e: drevet alies e:\>
install
...skulle gerne starte installationen.
Hvis jeg husker ret, så tror jeg, efter at have læst denne tråd, at du bruger en win98 startdiskette.
Du har klaret at formaterer din virtuelle disk og boote fra disketten. Det der er problemet er at finde instalationsfilen til win95/win98.
Eftersom du kan få en meddelelse fra win98 installationsfilen: se #5, så tror jeg din win98 image virker.
Du siger at cd'en med win95/98 er i dit cd-drev alias d: og når du kikker (via dir) finder du følgende:
ATTRIB.EXE
CHKDSK.EXE
COMMAND.COM
DEBUG.EXE
EDIT.COM
EXT.EXE
EXTRACT.EXE
FORMAT.COM
HELP.BAT
MSCDEX.EXE
README.TXT
RESTART.COM
SCANDISK.EXE
SCANDISK.INI
SYS.COM
Disse filer er inholdet af startdisketten.
Startdisketten til win98 lavede et virtuel drev selv på d: drevet.
Herved blev alle partioner =drev (efter c: drevet) skubbet en tand op af listen.
Så hvis dit cd-drev før var d: drevet, er det nu e: drevet.
Derfor: Hvis du kan boote så langt at du får en A:\> på din skærm, så skriv følgende:
cd e:\
...skulle gerne bringe dig til e: drevet alies e:\>
install
...skulle gerne starte installationen.
Jeg kan nemt få "A:\>" på skærmen, det er bare at boote up og vælge at starte Med eller Uden CD-Rom Support, begge laver nogle hurtige skanninger og så står der ellers "The diagnostic tools were succesfully loaded to drive D", hvor der underneden står "A:\>".
Ved at skrive "cd e:\install" får jeg bare "invalid directory", og ved at prøve med mellemrum "cd e:\ install" siger den "To many parameters - install".
Her kan du se resultat ved at bruge "cd e:\install" og "cd e:\ install". http://img389.imageshack.us/my.php?image=win983ws3...
Jeg vil så igen referere til at jeg synes det er underligt der ikke i den første menu er muligheden for "Start Windows 98 Setup from CD-ROM", og at image-filen jeg kører fra kun er 1mb hvilket jeg finder meget lidt for et helt OS at være.
-
Edit: jeg fik adgang til E-drevet ved at genstarte, men der ligger ikke nogen Install ell. Setup fil på E-drevet, men op til flere af de samme som filer er der som også ligger på A-Drevet. Igen er jeg vidst ikke kommet videre.
Ved at skrive "cd e:\install" får jeg bare "invalid directory", og ved at prøve med mellemrum "cd e:\ install" siger den "To many parameters - install".
Her kan du se resultat ved at bruge "cd e:\install" og "cd e:\ install". http://img389.imageshack.us/my.php?image=win983ws3...
Jeg vil så igen referere til at jeg synes det er underligt der ikke i den første menu er muligheden for "Start Windows 98 Setup from CD-ROM", og at image-filen jeg kører fra kun er 1mb hvilket jeg finder meget lidt for et helt OS at være.
-
Edit: jeg fik adgang til E-drevet ved at genstarte, men der ligger ikke nogen Install ell. Setup fil på E-drevet, men op til flere af de samme som filer er der som også ligger på A-Drevet. Igen er jeg vidst ikke kommet videre.
Drev fra A-T, var det kun A, C, D og E der var der. Må indrømme jeg ikke regnede med andre når der ikke var nogen helt oppe ved T. I hvert fald..
Filen jeg kører på er en .iso fil så jeg valgte at åbne for at se dens indhold via PowerIso, og ved at kigge alle filer igennem (der er nu ikke så mange) kan jeg konstatere der ikke er en eneste fil der hverken hedder Install eller Setup (eller lign. man ville tro ville være den rigtige fil til installation).
Tror slet ikke at den fil jeg kører på har filerne til at installere OS'et?? Måske er det bare en fil til ... "alle de andre funktioner" en boot-disk nu har, END installation.
Filen jeg kører på er en .iso fil så jeg valgte at åbne for at se dens indhold via PowerIso, og ved at kigge alle filer igennem (der er nu ikke så mange) kan jeg konstatere der ikke er en eneste fil der hverken hedder Install eller Setup (eller lign. man ville tro ville være den rigtige fil til installation).
Tror slet ikke at den fil jeg kører på har filerne til at installere OS'et?? Måske er det bare en fil til ... "alle de andre funktioner" en boot-disk nu har, END installation.
ah - jeg gjorde det så ikke klart nok. Det var meningen du skulle trykke "enter" efter at have skrevet cd e:\ så a:\> blev til e:\>
Først derefter skulle du skrive install.
Men hvis du bare har de samme filer på e: drevet så ved jeg godt ikke. Kender ikkelige VirtualBox af personlig erfaring.
Prøv som #35 skriver og på hver drev, laver du en dir kommando for at se om der sku ligge en install.exe et eller andet sted.
Edit. prøv at se om din win95 cd virker nu hvor du har fået lavet en partition.
Først derefter skulle du skrive install.
Men hvis du bare har de samme filer på e: drevet så ved jeg godt ikke. Kender ikkelige VirtualBox af personlig erfaring.
Prøv som #35 skriver og på hver drev, laver du en dir kommando for at se om der sku ligge en install.exe et eller andet sted.
Edit. prøv at se om din win95 cd virker nu hvor du har fået lavet en partition.
Gjorde jeg skam også (Trykkede Enter), filen er der ikke, og som jeg skriver i #36 har jeg konstateret at hverken Install eller Setup.exe findes I den image-fil jeg kører, "for some reason."
Du kan jo se nederst i #36 hva jeg tror det er jeg har fået fat i, men jeg må jo prøve en "rigtig" Win 98 Image-fil, da nuværende åbenbart ikke er "rigtig" når det kommer til installation af selve OS'et.
Gjorde jeg skam også (Trykkede Enter), filen er der ikke, og som jeg skriver i #36 har jeg konstateret at hverken Install eller Setup.exe findes I den image-fil jeg kører, "for some reason."
Du kan jo se nederst i #36 hva jeg tror det er jeg har fået fat i, men jeg må jo prøve en "rigtig" Win 98 Image-fil, da nuværende åbenbart ikke er "rigtig" når det kommer til installation af selve OS'et.
Kiggede lige på en youtube film hvor en person installerede Win98 samme måde som mig, anderledes var han havde en Floppy-Disk image-fil han brugte i starten. Er det en jeg også skal bruge? Eller er det bare hans måde at bruge den .iso fil jeg bruger..
Jeg prøvede nemlig at mounte filen og se directory, men får bare "CDR101: Not ready reading drive E"
Jeg prøvede nemlig at mounte filen og se directory, men får bare "CDR101: Not ready reading drive E"
Mange forumer siger at disse burde virke flawless:
http://www.allbootdisks.com/download/98.html
Kan heller ikke se hvorfor de ikke skulle.
Jeg går dog i stå det samme sted når det er jeg prøver at komme ind i "E:\Win98" hvor det altså er der at SETUP filen ligger, får jeg det samme hele tiden - "CDR101 - Not ready reading drive E".
Kiggede på forumer og der er forskellige løsninger, men jeg kunne jo prøve at putte filen ned på en disk i stedet for at køre den som den er..... Kan jo os være filen er f00ked up..
http://www.allbootdisks.com/download/98.html
Kan heller ikke se hvorfor de ikke skulle.
Jeg går dog i stå det samme sted når det er jeg prøver at komme ind i "E:\Win98" hvor det altså er der at SETUP filen ligger, får jeg det samme hele tiden - "CDR101 - Not ready reading drive E".
Kiggede på forumer og der er forskellige løsninger, men jeg kunne jo prøve at putte filen ned på en disk i stedet for at køre den som den er..... Kan jo os være filen er f00ked up..
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.