mboost-dp1

Mandrake!

Gå til bund
Gravatar #1 - Acro
10. jun. 2003 00:28
Efter at have besluttet mig for endnu engang at evaluere hvorvidt Linux har en chance har jeg startet min test med Mandrake - første skuffelse er at det værktøj der skulle være en hjælp og derved kunne sætte netværket op bliver ved med at fjerne alle forbindelser.

Pyt, jeg kender sagtens til 'ifconfig', 'route' - pudsigt nok, hvis jeg selv sætter op og gemmer i de rigtige /etc/network-scripts/-filer og siden åbner Mandrakes konfigurationsprogram, mon så ikke det hele bliver slettet igen - det tror jeg nok!

Hvad jeg ikke kan huske, hvordan vælger man hvilken navneserver man vil bruge via konsollen - jeg stoler ganske enkelt ikke på det korrupte værktøj kan ordne noget som helst.

På forhånd tak!
Gravatar #2 - Acro
10. jun. 2003 00:34
Tak for hjælpen, jeg skulle naturligvis bare oprette en /etc/resolv.conf - regnede bare med at filen nok eksisterede og havde et andet navn - men jeg prøvede lykken, og så virkede det.
Gravatar #3 - Fafler
10. jun. 2003 06:11
Hvis du allerede kan ting som ifconfig, så er Debian nok et bedre valg. Det var nemlig samme årsag der fik mig til at skifte, jeg blev træt af at hvergang et eller andet gjorde præcis som jeg ville, så fandt mandrake udaf det og lavede det om.

Til eventuelle newbies der læser dette: I kan sagtens bruge mandrake, så længe i holder jer til de indbyggede `wizards.´
Gravatar #4 - DUdsen
8. aug. 2003 19:48
#3 og når man først lærer at arbejde med mandrakes måde at gøre tingene på er det heller ikke et problem at lave manuelle ændringer.

Man skal bare lære at rette i mandrake's init-script istedet for at forsøge at gå uden om init systemet.
Btw jeg har aldrig haft problemer med mandrake's at gui værktøger og komando prompten ikke ville sammen.

og husk lige på at scriptsne i /etc/sysconfig/network-scripts/ ikke er scripts men filer der indeholder variabler til scriptet i /etc/init.d/

GUI værktøjerne til net genskriver selvfølgeligt disse variabler hvis man beder den op at ændre på opsætningen af netværket hvordan skulle de eller kunne lave ændringer i opsætningen.

Debian har IMHO det problem at det i sin grundkonfiguration meget mangelfuld f.eks. er sådan någet som /etc/bashrc meget mangelfuld og de har af uransageligt grunder ladet color værre slået fra på f.eks. ls komandoen.
Og så virker debians understøttelse af fremmede(ikke US) sprog nermest slet ikke sammenlignet med mandrakes.

Mandrake er ikke kun for newbies.

BTW acro det magiske scrip hedder /etc/init.d/network hvis du vil konfigurere alt network manuelt.
Ellers så prøv at vælge advanced overalt hvor du kan i mandraks's gui.
Og sørg for at bruge urpmi istedet for rpm i alle situationer.
Gravatar #5 - sKIDROw
8. aug. 2003 21:35
@ Acro

Hvis man eksperimentere med en forudfattet holdning om at alt er noget lort, og at det kun kan gå helt galt så er det da ikke så underligt at det giver bøvl.
Hvilken version Mandrake har du brugt, for jeg har aldrig selv haft problemmer med at GUI'en sletter configurationen.
Har dog oplevet at den popper og to gange, hvor man blot annulere anden gang.
Gravatar #6 - Acro
9. aug. 2003 11:23
#5 @sKIDROw:
Jeg har ikke skrevet at jeg i forvejen havde en holdning, der gav grundlag til at testen ville blive subjektiv - så hvor har du det fra?
Gravatar #7 - sKIDROw
9. aug. 2003 14:24
@ Acro

Det er mere den tone du starter ud med.. ;)
Jeg siger heller ikke at det er sådan du gik igang, men du fik det til at lyde sådan med den tone du brugte i indlægget.
Thats all
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login