mboost-dp1
Måske prøve Linux?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Software
Jeg står her og skal snart formatere min bærbar (Zepto 4200), og så overvejede jeg om det var værd at prøve at lægge Linux ind på den? Er det til at finde ud af, når man aldrig har prøvet andet end Windows, uden man nødvendigvis er super IT-nørd?
Er der noget man skal tage højde for når nu det er en bærbar? Fx batteritid, speedstep osv?
Og kan man få Officepakken til at fungere på den, eller er man så ovre i noget OpenOffice?
Hvis Linux skal prøves havde jeg umiddelbart tænkt på Ubuntu, lyder det fornuftigt?
Er der noget man skal tage højde for når nu det er en bærbar? Fx batteritid, speedstep osv?
Og kan man få Officepakken til at fungere på den, eller er man så ovre i noget OpenOffice?
Hvis Linux skal prøves havde jeg umiddelbart tænkt på Ubuntu, lyder det fornuftigt?
Jeg vil anbefale dig at starte med at geninstallere windows på den, og denne gang lave en mindre partition, sådan at der er et område ledigt på din disk (10 GB er fint)
Her installerer du så fx ubuntu linux, altså EFTER windows er kommet ind - så sørger installeren selv for at sætte en bootloader med menu op osv. så du kan vælge under opstart.
Tror det er dumt at smide ren linux på den, for så ender det bare med at du pludselig i frustration formatterer den og smider windows ind igen, det er bedre at have dem parallelt så du kan lege i linux og lave de seriøse/nødvendige ting i windows så længe du ikke er fortrolig med linux.
Her installerer du så fx ubuntu linux, altså EFTER windows er kommet ind - så sørger installeren selv for at sætte en bootloader med menu op osv. så du kan vælge under opstart.
Tror det er dumt at smide ren linux på den, for så ender det bare med at du pludselig i frustration formatterer den og smider windows ind igen, det er bedre at have dem parallelt så du kan lege i linux og lave de seriøse/nødvendige ting i windows så længe du ikke er fortrolig med linux.
Jeg har selv dualboot med ubuntu og windows XP på min zepto 4200, der er en (gammel) guide her; http://www.student.dtu.dk/~s971652/index.shtml
Iøvrigt kan du lave en 3 delt partition og lave en FAT32 partition der kan deles af windows og ubuntu (hvis du følger amokks råd om at køre med begge dele).
Iøvrigt kan du lave en 3 delt partition og lave en FAT32 partition der kan deles af windows og ubuntu (hvis du følger amokks råd om at køre med begge dele).
Hvis du lige vil prøve Linux før du installerer det som permanent operativsystem på din maskine, kan jeg anbefale Knoppix.
Knoppix er en Linux disto som kører direkte fra dit CDROM drev. Du kan derfor køre den på en maskine med et andet operativsystem, uden at den ødelægger noget.
Knoppix er en Linux disto som kører direkte fra dit CDROM drev. Du kan derfor køre den på en maskine med et andet operativsystem, uden at den ødelægger noget.
Nu vi er ved Linux:
Er det rigtig at det er umugligt at kører linux (og andre open source distroer) på en Toshiba Satelite Pro L10? Det påstår min kommunikation lærer ihvertfald..?
Er det rigtig at det er umugligt at kører linux (og andre open source distroer) på en Toshiba Satelite Pro L10? Det påstår min kommunikation lærer ihvertfald..?
haha, man kan køre linux på en gamle konsoller, routere, en ipod, macs, whatever, hvorfor i alverden skulle den X86 bærbar være et problem?
#7 stodderen
Han siger at det er pga. skærmen(eller sådan noget lign!) er speciel og at der ikke findes skærmdrivere til den... :S
Han siger at det er pga. skærmen(eller sådan noget lign!) er speciel og at der ikke findes skærmdrivere til den... :S
#8 At der ikke findes linux grafikdrivere til den laptop betyder da ikke at det er umuligt a køre linux på den... men sandsynligvis får man ikke så meget grafik frem...
#5 man lærer jo bare ikke at bruge linux som dagligdags OS hvis man bare booter fra en knoppix CD... hvis man derimod installerer det ved siden af windows, bliver man jo fristet til at boote i linux hver gang man starter PCen og kan stadig vælge at bruge windows hvis man pludselig kommer til at smadre sin linux installation
#5 man lærer jo bare ikke at bruge linux som dagligdags OS hvis man bare booter fra en knoppix CD... hvis man derimod installerer det ved siden af windows, bliver man jo fristet til at boote i linux hver gang man starter PCen og kan stadig vælge at bruge windows hvis man pludselig kommer til at smadre sin linux installation
Mange tak for Jeres svar. Jeg har hentet Ubunto i den nyeste version, men mangler lige at brænde den ned på en cd, så vil jeg prøve.
Kan man under installationen oprette en ny partion til Ubuntu eller skal man gøre det på en anden måde? Har i øjeblikket delt harddisken i to, en til Windows og "hovedprogrammer" og en til film, spil osv. Det er den sidste jeg så vil tage en del af til Ubuntu.
Kan man under installationen oprette en ny partion til Ubuntu eller skal man gøre det på en anden måde? Har i øjeblikket delt harddisken i to, en til Windows og "hovedprogrammer" og en til film, spil osv. Det er den sidste jeg så vil tage en del af til Ubuntu.
Tak for Jeres svar. Har nu lagt det ind, og har stadig XP som det var tidligere, umiddelbart er der ikke noget på de to partitioner der er blevet slettet, udover jeg kan se der ikke er noget plads tilbage på den ene af partionerne, hvilket jeg går ud fra er Ubunto der har taget den plads.
Har lidt problemer med det, bl.a. at jeg ikke kan få den til at gå på nettet i linux selvom der ikke er problemer i XP.
Når jeg nu engang får lagt en ny XP ind, hvis jeg så ikke bliver gode venner med Linux, hvordan får jeg så afinstalleret det så jeg kan bruge pladsen i XP?
Har lidt problemer med det, bl.a. at jeg ikke kan få den til at gå på nettet i linux selvom der ikke er problemer i XP.
Når jeg nu engang får lagt en ny XP ind, hvis jeg så ikke bliver gode venner med Linux, hvordan får jeg så afinstalleret det så jeg kan bruge pladsen i XP?
Hvis du vil fjerne Linux igen, så gør du ét af følgende:
1) Sletter Linux partitionen. Opretter en ny partition, fra Windows's partitioneringsværktøj (hvor de så end har gjort af det, i XP...). Formatere den nye partition.
2) Retter partitionstypen fra 0x83 til 0x07 og formatere den med NTFS.
Hvis du vil fjerne Linux igen, så gør du ét af følgende:
1) Sletter Linux partitionen. Opretter en ny partition, fra Windows's partitioneringsværktøj (hvor de så end har gjort af det, i XP...). Formatere den nye partition.
2) Retter partitionstypen fra 0x83 til 0x07 og formatere den med NTFS.
Nu ville jeg fjerne linux da jeg synes det var mere omfattende at lære end jeg synes jeg pt. har tid til, og så bruge hele pladsen til en nyindstalleret XP, men siden jeg har fjernet linux, har jeg istedet for to partitioner fået fire. Hvordan får jeg det til at blive til to igen? XP vil ikke umiddelbart slå de tre partitioner sammen til én og så lade den sidste blive. Den skriver at to af dem er et logisk drev og den sidste er en partition? Samtidigt synes jeg at XP er blevet utroligt ustabil siden jeg har lagt det ind igen, er der noget jeg mon har gjort forkert? Har lagt XP ind på normalvis, og brugt repareringskonsollen til at resette master boot recorden, men det blev først gjort efter jeg havde lagt den nye XP ind.
Mit spørgsmål kan også omformuleres til, om en total formattering af hele harddisken kan afhjælpe mine problemer? Og hvis det kan, hvordan gør man så det?
stram ballerne mester, de 3 første uger er slemme, så beynder du at føle dig hjemme.........
De nye partioner er sandsynligtvis Swap og din ext3/2/reiserfs du lavede for at installere linux, de kan ikke merges uden specielt software, f.eks. partion magic.
Angående at din xp er blevet ustabil, er du sikker på det ikke er fordi du nu sammenligner det med linux, og du simpelthen ikke har lagt mærke til hvor ustabil xp er?
[spoiler]påtaget linux nazi kommentar, xp er fint nok :p[/spoiler]
De nye partioner er sandsynligtvis Swap og din ext3/2/reiserfs du lavede for at installere linux, de kan ikke merges uden specielt software, f.eks. partion magic.
Angående at din xp er blevet ustabil, er du sikker på det ikke er fordi du nu sammenligner det med linux, og du simpelthen ikke har lagt mærke til hvor ustabil xp er?
[spoiler]påtaget linux nazi kommentar, xp er fint nok :p[/spoiler]
Jeg er sådan set heller ikke så meget i tvivl om, at jeg nok skal prøve Linux igen, men på min gamle stationær istedet for, 15 gb plads ud af en 40 gb harddisk kommer ikke til at fungere dagligt på min bærbar, så der slipper jeg ikke udenom, at der kun skal være windows fremover.
Mht. ustabiliteten så er der ikke noget jeg tidligere har opdaget med XP, pc'en sidder simpelthen bare fast nogle gange. Det starter næsten altid med menulinjen går i stå.
Mht. ustabiliteten så er der ikke noget jeg tidligere har opdaget med XP, pc'en sidder simpelthen bare fast nogle gange. Det starter næsten altid med menulinjen går i stå.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.