mboost-dp1

Linux Ulovligt (sagen)?

Gå til bund
Gravatar #1 - malu05
12. aug. 2004 21:02
Ok.... nu har jeg ikke lige haft tid til at følge med i den der Linux patent sag, det der med at linux ville få problemer med nogle (50 vist nok) patenter!

Hvordan er det lige med den sag?, hvad er der sket... og hvad vil der ske?
Gravatar #2 - sKIDROw
12. aug. 2004 22:01
Münchens Linux omlægningsprojekt blev udsat, da man var bange for at de var på vej ind i mineret farvand. (Også kendt som patenter)
Simpelthen for at undersøge, hvad for problemmer de kunne stå overfor.
Når det er sat så er projektet nu genoptaget.
Men dette er endnu et blandt mange eksempler på, hvorfor kampen om at få patentering af software stoppet er uhyre vigtig.
Gravatar #3 - malu05
13. aug. 2004 13:16
Nu var det ikke lige München aftalen jeg mente.... mere det hele! alt om den sag.. og had de patenter er og gør?
Gravatar #4 - Gruesome
13. aug. 2004 13:27
Vil tro Groklaw er et godt sted at starte? :)
Gravatar #5 - Kjellerup
13. aug. 2004 13:56
Det er delte meninger om grunden til Munchen-udsættelsen.
Gravatar #6 - sKIDROw
14. aug. 2004 00:45

Patenter er i princippet et monopol på en idé.
En bytte handel mellem "opfinder" og samfund.
De får monopol på deres "opfindelse", og vi får offentliggjort noget viden.
Denne byttehandel er dog i praksis ubrugelig, da den er afsindigt ensidig.
"Opfinderen" får monopolet, men det er begrænset hvad vi som samfund får tilgengæld.
Offentliggørrelsen i patentpapirene bliver tit gjort så obskure og uigennemskuelige som praktisk muligt.
Og idéen om at den offentliggjorte viden skulle kunne bruges, som inspiration til videreudvikling af andre holder heller ikke.
Simpelthen fordi patentansøgere, gør hvad de kan for at gøre patentet, så bredt og altdækkende som det er muligt.

#5 kjellerup

Har godt set Gartners udbrug der.
I en perfekt verden* ville Gartner sikkert have ret i mange af deres teser.
Men jeg forstår godt at bystyret gjorde som de gjorde.

* Ideelt set en verden uden patenter overhovedet. Ellers blot en verden hvor patentsystemet virke, som det var hensigten ifølge de fine ord.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login