mboost-dp1

linux til ældre computer

Gå til bund
Gravatar #1 - asger_ss
22. aug. 2005 19:20
vil lægge linux ind på de gamles computer den har følgende specs:
500 mhz amd
350-400mb sdram
20 gb
8 mb sis graffikkort

hvilken distro og version skal jeg vælge?

computeren skal bruges til surfing, tekstbehandling osv.
den skal kunne køre stabilt.
den skal være brugervenlig( den er min far som skal bruge den så dette er et vigtigt punkt).
den skal køre så hurtigt som muligt.
Gravatar #2 - DUdsen
22. aug. 2005 20:02
Mandriva, jeg har kørt det fint på en maskine der var noget mindre, det kan godt være den har godt af at få nedtunet nogle af de animerede features og du skal nok heller ikke smide for mange tunge spil på dem men til alm surf/kontorbrug og lidt musik/video skulle der ikke blive det store behov for omtimering.
Gravatar #3 - mrmorris
22. aug. 2005 20:19
#1 Jeg ville også umiddelbart smide Mandrake ind, men måske med Gnome istedet for KDE. Men det godt ved Linux er så, at du blot kan skifte window manager efter ønske!
Gravatar #4 - carb
23. aug. 2005 01:41
Hvis du skal hente alt ud af de ressourcer du har, så hedder det vel gentoo.

Brugervenligheden er kun et problem i forhold til installation, og opdatering (hvilke conf filer skal redigeres, og hvordan).
Kan du klare den del?

Som (alm.) daglig bruger er det vel et fedt om det er gentoo eller SuSE.
Gravatar #5 - asger_ss
23. aug. 2005 05:35
hmm har ikke selv arbejdet med linux, udover at jeg har brugt en live cd et par gange. så hvis installationen er svær tror jeg at den bliver Mandriva...
Gravatar #6 - asger_ss
23. aug. 2005 05:36
skal jeg skaffe en ældre model eller kan jeg bare bruge den nyeste
Gravatar #7 - m_abs
23. aug. 2005 06:17
Jo nyere jo bedre. Især hvis du vælger KDE som skrivebord (hvilket jo er Mandrivas standard), da den har en tendens til at blive mere og mere optimeret for hver udgivelse.

Som Gentoo bruger kan jeg ærligt sige, at jeg aldrig ville installere Gentoo på en så langsom maskine. Det tager ca. en hel dag, med KDE og alt andet software jeg normalt bruger, at installere KDE på min maskine og jeg har en Athlon64 3000+, så jeg tør slet ikke tænke på hvorlang tid det ville tage på en 500MHz.
Gravatar #8 - amokk
23. aug. 2005 11:30
asger_ss
hvis du aldrig har arbejdet med Linux bør du nok give din far et OS, som du er sikker på du kan supportere.

Jeg kan ikke se hvad fordelen skulle være i at smide linux på den, din far er sandsynligvis ligeglad hvad den kører, og du har sikkert et andet foretrukket OS som du har bedre styr på, og derfor bedre kan hjælpe ham i
Gravatar #9 - DUdsen
23. aug. 2005 11:48
#8 hvad står en XP home retail i fortiden? 800-1000dkk?, og er winME eller win98 noget man har lyst til at bøvle med idag?
Hvis man alligevel kommer til at bruge OpenOffice og firefox da MS office vel nærmest er dyrere end windows, så hvorfor bruge de penge en windows licens koster?
Gravatar #10 - wizax
23. aug. 2005 12:23
#9: Hvad står 20+ timers fejlretning/support/informations-søgen i for tiden?

Open Office kunne jeg da forstå (Hvis WordPad ikke er nok), men WinXP indeholder da både browser og Email-klient, så hvorfor installere andre ting? Hvis jeg skulle til at hjælpe den gamle med at finde ud af FireFox (jeg kan til nød installere i default og browse med den) til både browser of Emails, ville det endda tage mere end de 20+ timers support.

Tid er Penge, man skal bare finde ud af hvor meget ens tid er værd.
Gravatar #11 - DUdsen
23. aug. 2005 12:54
#10 Vås Vås og mere vås du garentere dig på ingen måde imod at bruge 30+ timer på support ved at vælge windows over linux, det er simpelt hen bulshit.

FireFox vinder markedandele og IE på usability og hvem faen er det nu lige der vælger gmail hotmail eudora, Opera og thunderbird over Outlook Express.
Og hvad med mac brugere koster det 10x ekstre suport timer ved at vælge mac over windows, jeg har altid hørt det omvendte.
OE er ikke intutiv i sammenligning med ret meget andet.
Gravatar #12 - Kadann
23. aug. 2005 13:09
#11 -

Jeg tror at det amokk og wizax mener, er at ud fra asger_ss' indlæg ser det ikke ud til at han har den store indsigt i linux i det hele taget og det derfor vil kræve et ret stort stykke arbejde at hjælpe med det.

Nu skal jeg jo ikke kunne udtale mig om han er ekspert i Windows heller, men hvis han er, så kunne det jo være meget nemmere at have med at gøre, da han så ved præcis hvad han skal gøre, hvis der opstår problemer.
Gravatar #13 - DUdsen
23. aug. 2005 13:26
#12 Nej wimax er ude i den gamle ubehagelige myte om at MS programmer er mere brugervenlige end de konkurerende bemærk at det er firefox og ikke outlook express han mener koster support ikke linux i sig selv, det er ihvertfald det jeg hører ham sige.

Det er op til folk at vurdere om de tør/vil kaste sig over linux det skal bare ikke foregå på premisset om at linux==masser af suport og fejl finding og windows==ingen support eller fejlfinding, hvilket i mange tilfælde er forkert.
Gravatar #14 - Kadann
23. aug. 2005 13:31
#13 -

"..premisset om at linux==masser af suport og fejl finding og windows==ingen support eller fejlfinding, hvilket i mange tilfælde er forkert."

Muligt, hvis man kender til begge ting.. men er man nybegynder, så er der jo ingen af systemerne der er specielt nemme at finde ud af. Det er muligt at man kan køre installationen igennem på både XP og en eller anden nem distribution af linux, men det er jo ikke det samme som at man kan løse de problemer der kan opstå efter installationen.

Personlige er jeg ganske ok til Windows og ved hvad jeg har med at gøre, incl. de særheder der nu engang er i systemet, men blev jeg sat foran en maskine med linux, ville jeg ikke engang vide hvor jeg skulle begynde, hvis der opstod problemer med den.
Gravatar #15 - DUdsen
23. aug. 2005 14:06
#14 jeg har det nærmest lige omvendt eller jeg banger sådan ca hoved mod muren lige ofte med begge systemer, men jeg har aldrig oplevet en linux maskine gå i uorden spontant(uden roots indblanding) mens windows er lidt mindre konsitent hvad det angår
Men vi er enige op at problemet ligger hovedsageligt i konfigurationen af maskinen.
Gravatar #16 - asger_ss
24. aug. 2005 11:06
sagen er den at win xp køre meget langsomt på den, der er en opstarts tid på ca 5 min, hvilket er surt hvis man bare lige skal checke noget hurtigt, win 98 og me gider jeg ikke rode med mere. vil prøve Mandriva hvis det går galt må jeg jo bare smide noget windows ind igen
Gravatar #17 - wizax
24. aug. 2005 11:06
#11/13: tag lige og lyt til Kadann, han har da i det mindste øjnene åbne istedet for at have en foruddannet mening om hvad andre prøver på at fortælle.

Jeg nedgør ikke Linux, jeg pointerer bare, at hvis manden kender WinXP og ikke har kendskab til Linux (som han selv skriver), er der ingen økonomisk belæg for at installere en Linux, ud fra en endda ret beskeden "timeløns"-beregning.

Du kan da bare tage dig selv? Vil du ikke hellere give en mekaniker 400 kr for at skifte din tandrem i bilen end bruge ca 20 timer på selv at finde ud af hvordan man gør det?

Det var dig selv der frembragte OO, Firefox osv. Jeg sammenlignede bare med hvad min den gamle bruger istedet, og det fungerer fint, er gratis og kan de ting der er behov for, samtidigt med at det er ting jeg kan hjælpe med direkte, uden ret meget informationssøgen. Jeg siger ikke at de andre programmer er dårligere end Microsoft's produkter, jeg mener bare at (min) support på de programmer er væsentligt bedre og hurtigere (og dermed billigere i "timeløn").
Gravatar #18 - wizax
24. aug. 2005 11:12
#16: nu ved jeg ikke hvor længe du har kørt WinXP på den. men XP (og de andre windows) har en tendens til at være sløv (specielt i opstarten) hvis der mangler drivere, er fejl-konfigurerede (konfliktende) enheder eller drevene kører PIO istedet for DMA (f.eks).

Jeg har pt en 300 Mhz Celeron m. 256 Mb Ram og ældre Nvidia kort. Opstartstid: ca. 45-60 sek med en fuldt opdateret Windows XP.
Gravatar #19 - amokk
24. aug. 2005 11:24
asger_ss prøv en windows 2000 i stedet så.

og HUSK FFS at installere drivere til chipset osv. ellers er det klart den kører langsomt
Gravatar #20 - DUdsen
24. aug. 2005 12:39
#17 igen er du ude i at det et 1000dkk og intet manuelt arbejde med opsætning hvilket ikke er korekt, sammenligningen er om du køber en original eller en uoriginal tandrem da de 1000dkk for winXP er uden mekaniker løn, Du skal stadig selv montere den.
Din timetals ide er noget forbandet vås af ovenstående grund!
Jo erfaring betyder lidt men ikke nødvendigvis alt!

Og læs lige hvad du selv skriver!
[qoute]Hvis jeg skulle til at hjælpe den gamle med at finde ud af FireFox (jeg kan til nød installere i default og browse med den) til både browser of Emails, ville det endda tage mere end de 20+ timers support. [/quote]
Du taler om firefox påståede mindre intuitive UI, eller ville du forsvare ikke at gå til xp SP2 på grund af de ændringer den foretager i IE på samme måde!
Det er ren reaktionær tænkning, hvorfor nogensinde ændre på noget som helst, nogensinde.

Det har taget mig over 20 timer at konfigurere den winXP box jeg skriver fra nu og der er stadig fejl fra tid til anden(renderering i start menuen og et lydkort der dør fra tid til anden)
Og nej jeg er ikke fuldstendigt nybegynder, og det var heller ikke første gang jeg prøvede at instalere winXP
Så igen må jeg på det kraftigste modsige din påstand om at det med XP er at betale sig fra arbejdstimer!
hånden på hjærter hvor lang tid har du brugt på at instalere windowsXP med tilbehør på din nuværende maskine forudsat den ikke kom preinstaleret?
Gravatar #21 - amokk
24. aug. 2005 12:44
#20 Hvis man har styr på XP i forvejen og ikke styr på linux, kan man sagtens sige at man sparer arbejdstimer ved at vælge XP...

Udgangspunktet er jo ikke 0, men at han er vant til at bruge Windows.
Gravatar #22 - cjoey
24. aug. 2005 12:53
Jeg ville nok hellere vælge Ubuntu, det kører rigtig godt på min 500 MHz/256 MB ekstramaskine.
Gravatar #23 - DUdsen
24. aug. 2005 13:02
#20 ja men styr på XP betyder ikke har brugt det på en maskine hvor det kom preinstaleret, det betyder har brugt en helvedes masse tid på at få helt styr på precist winXP gør hvornår, og det er stadigvæk ikke sådan at det er 100% sikkert windows glider ind uden særligt meget arbejde, eller at man ikke sagtens kan bruge og forstå mandriva's ekstemt simple konfiguations værktøjer, uden at det tager en ½ arbejdsuge.
Jeg husker mit skift fra windows til linux som ca 10x mindre smærtefuldt som mit skift fra mac til windows og det er trodsalt noget tid siden.
Og så er erfaring delvist overførbar, mellem de 2 systemer.

Jeg kan simpelt hen ikke tage den holdning at windows==nemt linux==svært og tager tid, virkeligheden er meget meget mere kompliceret igen.
Og jeg vil ikke finde mig at at folk går i omvent linux-zealot mode og råber instaler windows hver gang en eller anden kommer med et spørgsmål om linux.
Hvis folk vil prøve linux så lad dem da selv finde ud af om det er for tidskrævende, for det er simpelt hen løgn at påstå at det altid er det.
Gravatar #24 - wizax
24. aug. 2005 13:47
#20: på den maskine jeg kører på nu, har jeg brugt < 1,5 timer fra "insert CD" til www.bt.dk tonede frem på min browser, jeg kunne læse mine importerede emails og tage en backup af mine dokumenter via Nero. (dvs ca. det normale en bruger skal bruge maskinen til). Det includerer alle updates fra WindowsUpdate (som i sig selv tog ca. 20 min så vidt jeg husker).

mit forslag til dig: Hop ud af din lille "Microsoft hader" kasse, og se objektivt på tingene.

Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt at Windows ikke kræver support, jeg har pointereret at hvis min den gamle skulle køre linux skulle jeg bruge 30+ timer (estimeret) ekstra på at supportere det, incl den tid jeg selv skal bruge på at finde løsningerne på de problemer der opstår.

Jeg HAR prøvet FireFox, og nej, _jeg_ synes ikke den er intuitiv og nem at få til at køre 100% som jeg gerne vil, andre kan have andre syn på det, so be it. Derudover er mit krav, hvis jeg skal supportere en WinXP maskine, så SKAL den være på SP2 niveau, ellers er der for mange huller.

Jeg er da ked af at høre at du stadig ikke har fundet ud af at konfigurere din XP box, jeg vil gerne hjælpe dig, bare kom med maskinen, så skal jeg gerne få det til at køre for dig.

Du blander æbler og pærer sammen. Hvad har FF's interface med SP2 at gøre???

Jeg har rådgivet og givet min mening til kende objektivt og så sagligt jeg har kunnet, jeg havde håbet at du kunne gøre det samme, men det kniber åbenbart.

du skrev også:
"Jeg kan simpelt hen ikke tage den holdning at windows==nemt linux==svært og tager tid, virkeligheden er meget meget mere kompliceret igen."

Meget kan man sige, men det er den virkelighed jeg lever i, og ud fra hvas asger har skrevet, også den han lever i, derfor har jeg rådet som jeg har, hvis vedkommende var Linux expert, så havde det været Linux der havde været øverst på listen over hvad han burde installere efter min mening.

Skip dit lille Linux korstog, det klæder dig ikke.

"Hvis folk vil prøve linux så lad dem da selv finde ud af om det er for tidskrævende, for det er simpelt hen løgn at påstå at det altid er det. "

Jeg har ikke sagt, at Linux altid er tidskrævende. Jeg har sagt, at i mit tilfælde og hvad jeg har kunnet læse om asger også hans, så vil det være det (ihverttilfælde mere end windows).

Jeg hader ikke linux, jeg råder efter hvad jeg kan læse, hvis du ikke kan acceptere det, så find dig en tudekiks og velbekomme.
Gravatar #25 - DUdsen
24. aug. 2005 14:20
#24 okey du kan ikke hitte ud af linux jeg kan ikke hitte ud af windows og ingen har nogensinde haft problemer med at winXPsp2 ændre på IE's evner til at se IE only sider?

Og fordi jeg påpejer at der i den virkelige verden findes situationer hvor det ikke er nemt at fikse XP og at det ikke bare glider ind på ingen tid uden tilpasning, så er jeg en MS hader mens du er realist når du ikke vil tro på at linux kan glide ind rimeligt nemt, 1.5 time og 3 musiklik fra CD'en går i drevet til du browser fra et fulgt opdateret system, så er du realist med overlegen viden om verden, javel jeg skal nok spise min tudekiks og holde kæft.
Og lade værre med at forstyrre din virkelighedsopfattelse.

For faen mand du er langt ude hvis du virkelig tror der er så simpelt.
Jeg er ikke nødvendigtvis ude på at alle skal køre linux men de skal faenme heller ikke have besked på at det automatisk og som en naturlov ikke kan betale sig, fordi det altid er bedre at bruge de ting winXP kommer med som standard.
Gravatar #26 - wizax
24. aug. 2005 15:15
#25:

MHT problemer med IE? Nope ikke jeg ved af.

MHT installation. så kan jeg kun sige at jeg har rådet ud fra mine er faringer og hvad asger har fortalt, hvis du har udledt andet af det, så må det stå for din egen regning.

Hvis manden kender XP, så er det da logisk at det er det der vil være nemmest for ham at supportere, men det er du måske ikke enig i?

og så... snak ordentligt... der er ingen grund til at bande her.
Gravatar #27 - DUdsen
24. aug. 2005 18:00
#26 der vil sige at du aldrig har opdaget at IE en gang imellem blokere indhold?
Nej det er ikke et problem, folk ikke kan tilpasse sig ret hurtigt, men det samme gælder ligeså ofte for skiftet helt fra IE outlook til andre systemer, eller mener du at det er dikrekte forkert og at det kræver 10+ timers support at gå fra Outlook express til f.eks. hotmail?

Der er seriøse usability undersøgelser der bekrefter at folk rimeligt gnidningsfrit kan gå fra windows til linux og folk går fra IE og Outlook til konkurende systemer uden at deres verden bryder sammen og de skal have vildt meget support.

Om det er nemmemst for manden at suportere windows må han helt selv vurdere det skal hverken du eller jeg fortælle ham om og da slet ikke med kategoriske udtaleleser om hvor mange timer det ene og det andet vil tage.

Det ser altid umidbart nemmere ud at blive ved det gamle, men det betyder ikke vi automatisk taler om ingen besvær vs meget besvær, computere bryder sammen de fjler og nybegyndere kan ikke finde ud af at bruge dem.

Jeg er tidligere sømand jeg bander når det passer mig lad værre med at tage mit sprogbrug alt for personligt, det er ikke ment sådan.
Gravatar #28 - wizax
24. aug. 2005 22:29
#27: jeg har opdaget, at IE blokerer indhold, men kommer med en lille linie, så man kan åbne for det blokerede.

at gå fra OE til hotmail ville jeg aldrig gøre, med mindre jeg var tvunget til det, men hvorfor skulle det tage 10+ timer? den "almindelige" email håndtering er da ikke specielt vanskelig i nogen af applikationerne, og kontoen er da sat op i hotmail fra starten :-).

Jeg ser gerne dun useability-påstand underbygget med links.

MHT support, så var mine timer-angivelse et forsøg på at vise, at det er ikke altid det kan betale sig at spare, hvis man regner et tidsforbrug med.

Det er generelt altid nemmere at bruge noget velkendt end ukendt, jeg har ikke (læs igen min tekst i #24) påstået at der er ingen besvær med XP, bare at der er væsentligt mere ved at gå over på et ukendt OS, i det her tilfælde Linux.

Om du så er tidligere havnearbejder søn med hang til salte beskøjtere og har sejlet på alle 7 have, så er der stadig ingen grund til at bande.
Gravatar #29 - DUdsen
25. aug. 2005 09:28
#28 jeg foretrækker mutt frem for alt andet, og der er bedre webmail's end hotmail derude men, det er vores preferencer, det er mange der bla på grund af spam virus vælger webmail og så er der også folk der alligevel ikke bruger de mere avancerede features i deres mailklienter at de ikke vil opleve en foringelse, noget der er meget typisk for nybegyndere.
De tjænester lever godt fordi de tilbyder noget en del hellere bruger end outlook ekspress eller thunderbird.

Linket til den undersøgelse jeg refere til er her
http://www.linux-usability.de/download/linux_usabi...
Det er betalt for af Munchen-komune i forbindelse med deres sikift fra windows, hvilket er grunden til at screenshots er fra en tysk linux, mandriva er oversat til dansk.

TCO er en kunst form hvor man meget sjældent kan stille generelle påstande op om hvad det ene og det andet koster, hverken i tid omskoling eller den slags.
Gravatar #30 - wizax
25. aug. 2005 10:45
tak for linket, jeg har nu rodet lidt rundt og fundet summary (nægter pure at læse 87 sider om dette emne):

http://www.linux-usability.de/download/summary_lin...

Det interessante her er:

1) The majority of the test participants enjoyed working with the Linux system

Interessant, men hvordan var det i forhold til Windows?

2) estimated that they need a maximum of one week to acquire their previous level of competence on this system.

en uge for at lære noget man allerede kan på et andet system....

The study also shows significant problems that are connected with Linux as a desktop system. This does mainly concern poor wording of programs and interfaces, partly missing clarity and structure of the desktop interface as well as the menus, and poor system feedback.

Linux UI..... dette lyder ikke optimalt.

MHT TCO, så er det korrekt, men ud fra givne omstændigheder kan man komme med meget kvalificerede gæt.
Gravatar #31 - DUdsen
25. aug. 2005 11:46
#30 det koster altid at gå fra noget til noget andet, selv hvis det andet i længden er meget bedre, har du set usability studier omkring skiftet fra office 97 til office 2003, jeg kan ikke huske den precise kontekst men der har da værret undersøgelser der viser ligeså slemme foreskelle, og omskolings vanskeligheder, og der udbydes kurser i netop dette forskellige steder.

Iøvrigt er jeg ret sikkert på at du finder påstande om at det sker ved selvstudium og der er brug for meget lidt formel træning i det nye system, flere steder i den ovenstående rapport der så også slår fast at windows ikke kan betegnes som mere intuitivt.

Bemærk også at det meget meget ofte er exell der giver de største problemer, og at exell ikke er det program hjemmebrugere har mest brug af hvilket bla ses ved at det ikke er med i works.

PS artiklen er skrevet om suse i 2003. en 2-3 major releases siden, og situationen bliver, ikke værre.

Med hensyn til TCO så bor djævlen iden grad i detalgen det er så små overfladiske forskelle i konfiguration eller versionsnumre der får det til at tippe den en eller den anden vej.
Gravatar #32 - Deternal
25. aug. 2005 12:07
#30: Du bør bemærke at der har tales om en tysk linux, og selvom der findes mange fornuftige tyskere vil jeg tro at "wording" problemerne opstår grundet oversættelserne - f.eks. mener Kopete at jeg er i tomgang når jeg ikke bruger det.

Dette er windows ikke forskånet fra. På trods af at have over 10 års erfaring med windows og mindre end 3 års erfaring med linux føler jeg mig langt mere "hjemme" på linux end på en hvilken som helst version af windows. Jeg må dog erkende at jeg fortsat føler mig mere hjemme i MS Office end OOo - dette forestiller jeg mig dog ændrer sig ved OOo v 2.0 idet det er en stor forbedring.
Gravatar #33 - Deternal
25. aug. 2005 12:09
att: asger: du må meget gerne smide dine erfaringer og/eller problemer ifb. med at fikse compen herind - iøvrigt uanset hvad du vælger.

Iøvrigt kan jeg anbefale dig at kigge på ubuntu (GNOME er fint til hjemmebrug - imho egner KDE sig bedre til kontorbrug idet Nautilus og smb ikke spiller mens Konqueror gør).
Gravatar #34 - wizax
25. aug. 2005 12:15
Jeg tror faktisk jeg vil lave et forsøg...

Jeg har en Bærbar ibm derhjemme, som jeg lige så godt kan teste Linux på. Så nu giver jeg den forsøget...

Jeg skal gerne komme med løbende status herinde (kommer dog ikke i gang inden weekenden).

Nogen der har et link til download af den bedste distro på markedet? (gerne en ISO fil til at brænde direkte på en Install. CD.)
Gravatar #35 - DUdsen
25. aug. 2005 12:30
http://www1.mandrivalinux.com/en/ftp.php3 eller suse http://opensuse.com/index.php/Download jeg ville andbefale mandriva men suse er også ret populær.
Gravatar #36 - wizax
27. aug. 2005 08:43
Så er Mandriva installeret på min bærbare.

Indtil videre har jeg fundet 4 ting, som ikke kører så optimalt som i XP.

1) Harddisk partitioneringen er ikke s¨nem at gå til som WinXP's installer. Den er grafisk, ja, men ikke så nem at gå til..

2) Den kunne ikke autodetecte mit grafikkort. (det kunne XP). Dette er en ulempe, hvis man ikke er sikker p hvilket grafikkort der sidder i en ældre maskine.

3) Programmerne starter noget langsommere op end under XP.

4) Jeg har ikke adgang til nettet efter maskinen har været en tur i dvale mode.

Jeg har ikke været en tur igennem emails og brænde-programmer endnu.. Antivirus heller ikke.
Gravatar #37 - DUdsen
27. aug. 2005 09:02
#36 der er ingen linux virusser "in the wild" endnu så antivirus behøver du ikke tænke på.

Med hensyn til grafik kort så havde jeg det samme problem da jeg instalerede XP, havde så en driverCD men, uden den ville XP vel have nogenlunde samme problem.

Patitioner automatisk?, ellers så ja med winXP har du 2 mugligheder hvis du ikke vil ud i dos og bruge fdisk, mens DiskDruid giver lidt flere valgmugligheder.

Pkt 4 kan selvfølgeligt løses med en "su -c /etc/init.d/network restart" i konsollen men ja det er lidt en fejl at mandriva ikke har den slags med som standard.

MHT til mail så er det vel thunderbird eller mozilla-mail( navne for den samme klient) der er mest windows like, hvis da ikke evolution.
Gravatar #38 - wizax
27. aug. 2005 10:24
#37: forkert... Der er bare ikke så mange som til Windows..

Mandrake krævede, at jeg identificerede mit grafikkort da jeg installerede den... Windows har som regel nogle generic drivers.

WinXP har på installations CD'en et simpelt værktøj til at slette og oprette partitioner og formatere dem. Jeg synes ikke det der var på Mandrake DVD'en var simpelt og overskueligt.

jeg fandt noget der hedder KMail, det minder noget om OE, hvad jeg lige kunne se, nåede ikke lige at komme dybere ind i det.

Hvilke (gode) brænde programmer er der på linux?

Et andet problem jeg er stødt på er, at når man skal hente et program på nettet, skal man vide hvilken version af hvilken core man bruger... Det gør det mindre overskueligt for den alm bruger.
Gravatar #39 - Gruesome
28. aug. 2005 03:53

KDE's brænderprogram K3B er nok det bedste brænderprogram jeg har set nogen sinde... Båede til Windows og Linux, så tag og prøv med det ;).
Gravatar #40 - Deternal
28. aug. 2005 12:49
#38: "Et andet problem jeg er stødt på er, at når man skal hente et program på nettet, skal man vide hvilken version af hvilken core man bruger... Det gør det mindre overskueligt for den alm bruger."

Ja det er linux udgaven af DLL hell, og du har ret i at den er lige så brugerfjendsk.

Af samme grund henter folk ofte pakker som er lavet specifikt til deres distribution.

Autopackage skulle iøvrigt løse dette problem, det er dog begrænset hvor mange pakker der er lavet i autopackage format endnu.

Mere erfarne linux brugere plejer iøvrigt at skifte til distributioner med stor pakke support - det vil primært sige red hat, suse, debian eller gentoo. De første 2 grundet den store industri support og fordi der oftest er pakker til dem og de 2 sidste fordi der er en stor række pakker til det i deres egne repositories/mirrors.
Gravatar #41 - Gruesome
28. aug. 2005 22:48

Autopackage's liste over pakker gror dog rimeligt http://autopackage.org/packages/ . Men nu har de vist været på slashdot to gange eller mere, så jeg ved ikke helt om jeg tør håbe på det bliver til noget, når det ikke er mere supported allerede. Dog er systemet totalt genialt. Utroligt let at bruge for pakkeren og for brugeren.
Gravatar #42 - Deternal
30. aug. 2005 08:22
Tjeah v. 1.0 blev released i slutningen af marts, og først der kunne udviklerne regne med det som stabilt.

Dernæst skal det vel udbredes lidt.
Gravatar #43 - Gruesome
30. aug. 2005 12:32

Ja det er selfølgeligt klart. Håber at det er noget der bliver omfavnet i større grad af spilproducenter og properitære udviklere, så det bliver let at installere 'ikke fri' software på en uniform måde.
Gravatar #44 - Deternal
30. aug. 2005 13:17
Ja især proprietær software vil få meget ud af det - rimeligt dødssygt med deres scripts når de fejler :)
Gravatar #45 - wizax
30. aug. 2005 18:35
Ok... så er jeg klar med en status efter et par dages prøven på Linux.... (alt er sammenlignet med XP.)

PRO:
Gratis.
Kodeord til opsætningsting (root) uden at logge af.
Ikke så svært at installere/bruge som forventet.

CON:
Ikke så nemt at installere som XP (specielt formattering/ partitioneringen og grafik-driver problemerne er i øjnefaldende).
Ikke så overskuelig at hente ting på nettet.
Langsom opstart af PC og programmer.
jeg har personligt svært ved at supportere det, da jeg ikke kender det godt nok.

Så indtil videre er jeg stadig Pro XP, men er rykket 1-3% tættere på Linux (så den er på 96% XP...)
Gravatar #46 - H.E.R.O.
30. aug. 2005 19:38
husk at der er en del hjemmesider som kun virker i IE, så jeg vil foreslå at du undersøger hvilke din far benytter sig af.

det ville jo være surt at ruge 10 timer på linux for at finde ud af at din far nu ikke kan benytte sin netbank mere.
Gravatar #47 - Deternal
31. aug. 2005 06:55
#46: Tjeah, nordea, danske bank og bg bank fungerer (de 2 sidste kræver dog at man bliver opgraderet til det der net id så vidt jeg har forstået, samt at man foregiver at være Mac bruger hvis man har brug for lidt hjælp til tingene).

Netbanks problematikken er ikke lige så stor som den har været, dog har du selvfølgelig ret i at det er ganske smart lige at checke :P
Gravatar #48 - wizax
31. aug. 2005 12:57
Jeg er rimeligt sikker på at Jyske Bank's også virker i FF, men jeg har ikke checket.
Gravatar #49 - Gruesome
31. aug. 2005 14:04

Det kan jeg bekræfte at den gør ;). Uden problemer overhovedet.
Gravatar #50 - H.E.R.O.
31. aug. 2005 19:30
netbank var bare et eksempel, der er jo masser af sider som kun fungerer i IE.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login