mboost-dp1

LINUX - Jeg vil gerne prøve det.

Gå til bund
Gravatar #1 - mortennp
29. aug. 2004 17:13
Hej..
Jeg er igang med at forny min viden omkring software, men problemet er at jeg er 100% jomfru på linux feltet, men jeg vil så gerne komme godt igang, og måske hoppe over de almindeligste startproblemer, man nu engang får, når der søges blandt de efterhånden mange forskellige linux styresystemer og programmer (freeware eller shareware)
Jeg håber at der er en del der vil gøre deres mening til kende i dette forum, og dermed hjælpe mig igang med mit kommende linux eventyr.
Jeg er ligeledes interesseret i betragtninger og erfaringer omkring linuxstyrrede maskiner i netværk og som tynde kliener til linux server.

Findes der muligheder for at benytte microsofts produkter via en evt. linux server.

Et ønske om at køre med gamle tynde klienter og ældre bærbare via min server med linux software.

Håber på meget hjælp - På forhånd tak

Mortennp
Gravatar #2 - sKIDROw
29. aug. 2004 20:07
Jamen vi er mange der gladeligt vil hjælpe dig i gang.
Det er svært at sige andet end, at du bare skal finde en maskine til formålet, og komme i gang.
Alternativt kan du downloade en knoppix til at lege med.
Microsoft programmer under Linux bør du i første omgang glemme, og fokusere på at finde alternativer.
Det vile spare dig for en del, da emulering af Windows er meget besværligt, og langtfra altid virker.
Alternativerne vil normalt kunne klare opgaven mere end fint.

Men kom endelig med nogle flere og mere konkrete spørgsmål.
Så må vi kigge på dem.
Held og lykke.
Gravatar #3 - Wolly
29. aug. 2004 20:20
Jeg vil klart anbefale dig at starte med mandrake distributionen. Den er nemmest og du har nem adgang til download af alle de programmer du måtte ønske dig at bruge! Gå ind på www.mandrake.com og læs hvordan du downloader en gratis version af styresystemet! Og så spørger du bare løs når du problemer. Der plejer at være mange der er flinke til at hjælpe her i forummet!
Gravatar #4 - Cyrack
30. aug. 2004 06:54
Lige et par links, så du ikke skal famle i blinde:
http://distrowatch.org/ - Oversigt over stort set alle distibutioner

http://www.knoppix.com/ - Linux på CD. Brænd ISO-filen på en cd, og leg lidt med bl.a. KDE uden at skulle lægge noget på din harddisk

http://www.linuxbog.dk/ - Danske bøger om linux, lige til at læse online, hente og/eller printe ud. Der er en masse god information i disse bøger, og de kan sagtens bruges som opslagsvæk når noget driller.

http://www.mandrakesoft.com/ og http://www.redhat.com/fedora/ tilbyder umiddelbart de to letteste distributioner at komme igang med. Senere vil du måske (på grund af interesse) skifte til andre. Når det sker er http://www.gentoo.org/ et godt sted at starte, hvis du vil lave det meste selv, uden at kede sig (for meget)*

*Hvis man skal installere gentoo fra bunden er en god bog at foretrække, se evt. http://www.linuxbog.dk/ :-)
Gravatar #5 - Yasw
30. aug. 2004 14:38
Jeg vil så være vovet og faktisk anbefale Gentoo (www.gentoo.org) til at begynde med. Dog måske lige lege med en Knoppix først ;) Og det vil jeg af den simple grund, at jeg mener at det hele afhænger af engagement. Med et højt nok engagement, er alle distroer anvendelige. Specielt hvis de har en glimrende dokumentation som Gentoo har. Bare ved at følge den og installere Gentoo, er man allerede blevet halv-erfaren linuxbruger.
Og umiddelbart så lyder det som at #1 er rimelig engageret og har viljen til at lære noget nyt. I sådanne tilfælde vil jeg ikke være bleg for at anbefale noget andet end de typiske begynder-distroer.

Kan sige at jeg selv startede med at installere Knoppix på min maskine, hvor jeg i den tid ikke lærte ret meget andet end at brgue KDE og dets programmer. Så da jeg hoppede på Gentoo følte jeg selv jeg var rimelig grøn i Linux, men den guide gør altså at man kommer langt. Blot man gider at lære noget nyt.
Gravatar #6 - mortennp
30. aug. 2004 15:57
Mange tak for de fine besvarelser indtil nu.

Jeg må sige at jeres meget positive tilgang til LINUX minder meget om hvad jeg ellers hører omkring mit miljø. Vi har igennem længere til på min arbejdsplads eksperimentet en del med Openoffice, hvilket har givet en del positive tilbagemeldinger, men ligeledes en del "muggen" i krogene. Alligevel føler jeg at vores indledende LINUX forsøg har været en succes og jeg ønsker som sagt at prøvekøre styresystemer derhjemme på ældre maskiner, ja faktisk helt ned til 133 Mhz med minimal ram (32Mb).

Derfor er jeg meget gad for jeres svar, men som sagt er der enkelte ting, som jeg ikke helt er med på:
1: Hvad er pingvin (jeg kender LINUX logoet, er det det der menes, eller er det et styresystem, for det er jeg ikke stødt på endnu, hvis det er tilfældet:))
2: En samlet "pakke" der kan vælte MS win 98, XP kunne ser u som følgende????????????
3: Ved brug af en webbrowser, som modzilla, begrænses mine muligheder, eller udvides de. Webcam, online chat, Fildeling og lign.
4: Gentoo - Er det til at gå til, for så undervejs at indføre sig i systemet?

Mange tak, I har allerede hjulpet mig meget, der er ingen tvivl i mit lille hovede mere, jeg skal teste LINUX

V.H.
Mortennp
Gravatar #7 - Cyrack
30. aug. 2004 16:59
For at tage det i rækkefølgen:
1) Pingvinen er Linuxs maskot, den kaldes for Tux og repræsentere selve kernen. Det der i daglig tale kaldes for linux er i virkeligheden to systemer der er smeltet sammen: Selve kernen, som er linux (skrevet fra Linus Torvald i begyndelsen af 1990'erne) og GNU (Gnu is Not Unix). Linux sørger for kommunikationen mellem software og hardware (både internt og mellem de to dele). Som sådan kan linux-kernen ikke ret meget, men med med GNU userland-værktøjer kan man manipulere med hard- og software. Userland-værktøjer er fx bash (den almindelige shell i GNU/Linux).

2) Der er ikke nogen samlet pakke når det kommer til linux. Men der findes en masse distributioner der kan installeres med alt du behøver. Her http://www.redhat.com/ et godt bud. Når du installere fx. Fedora bliver du spurgt om hvilke programmer du ønsker at installere. Det der gør GNU/Linux så specielt er at du kan ikke kun vælge mellem et program af hvor type. Den grafiske brugergrænseflade kan du selv vælge om det skal være Gnome, KDE, Fluxbox, Blackbox etc. og lige sådan med officeprogrammer, browsere osv.
Personligt bruger jeg KDE som desktopmanager, Firefox som browser, Thunderbird til e-mail og OpenOffice til at skrive i, men hvis du hellere vil bruge KOffice (KDEs officepakke) er det ikke noget problem.
Faktisk er det største problem for nybegyndere at overskue valgmulighederne :-)

3) Du bliver ikke mere begrænset af mozilla på linux end på windows, og så er begrænsning et lidt forkert ord, når man ser på den øgede sikkerhed og brugervenlighed :-)
Ang. Webcam så aner jeg ikke noget om det, men det er der nok andre der gør :-) Til online chat har du mange muligheder. En af de bedre er Gaim der pt. (pr. standard) understøtter ICQ, AIM, Yabber, Yahoo!, MSN, IRC og resten findes der plugins til. Til MSN virker ting som Whiteboard osv. ikke :-/
Fildeling er muligt, også med windows maskiner, det kræver dog at du er klar til at fuske lidt med Samba (den åbne implemation af SMB-protokollen som benyttes af windows maskiner), men det er til at komme igennem, og går det galt er der altid nogen der kan hjælpe.

4) Gentoo e bygget lidt anderledes op end fx. Redhat Fedora og Mandrake. For Mandrake og Fedora gælder det at man henter pakker, hvor alle binære filer er i, disse hentes (med evt. pakker det nye program er afhængigt af) og disse kopieres til disken og programmet virker. Gentoo bygger på optimering til langt op over begge tandrækker. Man kan vælge at compile hele systemet fra bunden, så al koden er optimeret til netop din maskine. Den metode giver nogle performance fordele, men selve installationsprocessen er langsommelig. På min 1GHz Duron med 512MB RAM tog det tæt på en uge før alle mine yndlingsprogrammer var installeret, men tilgengæld starter fx. Firefox hurtigere i gentoo end IE på min winbox (hvilket siger en del, efter som firefox ikke er preloaded).
Hvis du er interesseret i at bruge Gentoo synes jeg du skal prøve det, da Gentoo og Mandrake adskiller sig så meget at forskellen Windows -> Mandrake og Mandrake -> Gentoo næsten er ens :-) men inden du kaster dig ud i det, så læs den manual der findes på http://www.gentoo.org/. Den er endelig oversat til dansk, så den er let at gå til, selv når alt brænder på :-)

Ellers er det bare at kaste sig ud i det. Hvis du starter med Gentoo vil jeg foreslå at du har en IRC-klient logget på #Gentoo@efnet, folkene der sidder der ved alt når det kommer til gentoo.

Held og lykke, og bare skriv her, hvis noget kokser, eller når du får det til at virke!
Gravatar #8 - Gruesome
30. aug. 2004 20:21
Vil mene debian måske er lidt lettere at gå til end Gentoo, men samtidigt er det også et utroligt skalerbart system. At sidde og compile alle sine programmer på en 133 Mhz med 32 MB RAM lyder lidt optimistisk :). Men ja, hvis man vil have et top-tunet Linux system med styr på _ALT_ så er gentoo den rigtige vej at gå.

Mit foreslag er at tage en testmaskine, slå op på www.debianguiden.dk , hente et netinst image fra http://www.debian.org/devel/debian-installer/ og så ellers bare gå i krig. Med Debian er det måske også lidt lettere at finde ud af hvilke programmer man egentligt gerne vil bruge, eftersom det er hurtigere lige at apt-gette dem, end at compile dem. Hvis man så finder ud af Debian alligevel er for langsomt, og man ved hvilke programmer man vil bruge. Så kan man jo compile det hele til de forskellige arkitekture på en hurtig maskine og så ellers distribuere :).
Gravatar #9 - hundeboll
30. aug. 2004 21:34
Jeg startede mine spæde Linux-erfaringer med Debian og synes virkelig http://debianguiden.dk gjorde et fantastisk arbejde for at hjælpe mig igang. Og jeg vil stadig anbefale Debian til helt grønne linuxbrugere, da man - som Gruesome nævner - hurtigt kan installere programmer for at prøve dem. Især hvis man kun har en 133MHz at lege med!

Og hvis du vælger at installere på en 133MHz CPU med 32MB RAM, vil jeg fraråde dig at lege med desktop envirements som KDE og Gnome, da de er forholdsvis tunge. Jeg ville i stedet tage et kig på XFCE4, som jeg fandt både let, nem og dejlig at benytte.

Held og lykke med det og jeg vil, ligesom de andre, med glæde hjælpe, sålænge jeg kan føle engagement og lysten til beskidte fingre! :)

Som en kommentar til Gentoo, kan jeg nævne, at jeg selv skiftede fra Debian til Gentoo og her er der en del ligheder. Og man føler virkelig, at man med Debian og Gentoo udvider sin viden om hvordan et OS og en PC fungerer. Og så elsker jeg at lege med Gentoo. Det er bare great!
Gravatar #10 - Dee_Kay
31. aug. 2004 23:28
Hey alle... Har også bestemt mig for at prøve Linux af, er ret garvet MS gEEk efterhånden, så savner lidt udfordringer og vil også gerne udvidde min viden på OS området, og prøve alternativer, på en anden HDD eller en anden partition på min maskine..

Synes også jeg er helt grøn og lost i Linux universet, men har bestemt mig for at lægge ud med Mandrake for at starte et sted, tror også (hvis mine erfaringer da bliver positive :) ) at jeg går videre til Gentoo, men eftersom jeg er HEEELT grøn i Linux starter jeg lige ud med Mandrake... Fik hentet Lindows den dag det var gratis (er blevet spammet lige siden af dem) men har hørt lidt negativ omtale af det af Linux-folket??? Så den vil jeg ikke lægge ud med....

Glæder mig super meget til at komme igang... Kan man bare installere OS fra disc 1 og så downloade 2&3 bagefter eller skal det helst være samlet?
Gravatar #11 - Gruesome
31. aug. 2004 23:43

Disc 1 er fint, det andet kan du hente som du vil senere. Under installation vil du blive spurgt om hvilke programmer du vil have på din computer, og alt efter hvad du vælger vil den spørge efter diverse CD'er. Bare sig til installeren du ikke har dem, og så vil de pakker den mangler der ikke blive forsøgt installeret.

Faktisk vil jeg gerne anbefale SuSE 9.1. Synes det er den mest gennemførte af de 3 store desktop distros, og alting kører ret godt med hinanden. Der er dog ikke noget der stikker et hjemme-strikket debian system (det skulle måske lige være gentoo, men er for doven til trashe min installation og prøve det).
Gravatar #12 - mortennp
1. sep. 2004 08:08
Hej....

Hvad med FreeBSD, hvor ligger det iforhold til linux?
Gravatar #13 - Yasw
1. sep. 2004 13:03
#12 - Det er noget mere 'hardcore' og hele miljøet omkring det er rimelig afskåret fra det øvrige Linux-miljø. Dog er de begge jo UNIX-kloner, så de ligner hinanden til forveksling og kan da også køre de samme programmer. Den primære forskel ligger i kernen, måden det bliver udviklet på og licensen.

I praksis er BSD typisk brugt på servere, pga. den noget højere sikkerhed. Man kan jo ikke komme udenom at Linuxkernen trods alt har haft en del rootexploits, hvorimod BSD-kernen stortset ingen har.
Det kan dog også fint bruges til desktopbrug, men desktopbrugere er ikke den primære målgruppe.

Visse BSD-folk vil nok sige at Linux er for folk der hader Windows og BSD er for folk der elsker UNIX. Sandheden i dette kan man så diskutere. Linux-folk vil så nok typisk betegne BSD som gammeldags og konservativt.
Blandt fanatikere kan der godt opstå lidt had mellem de to grupper, men de fleste erkender begge systemers styrker og svagheder.
Gravatar #14 - Wolly
3. sep. 2004 13:40
hehe jeg har lige læst strængen igennem siden mit første indlæg, og hvis det var mig der var ny i linux miljø'et ville jeg allerede være sindsyg forvirret :-)
Jeg tror ikke der er en eneste af os der har sammen mening om hvilken dist der er bedst :-)
Til de nye kan jeg kun sige at sådan er det altid, og sådan vil det nok altid være :-) Faktum er at ligegyldig hvilken dist folk køre, er det stort set de samme programmer vi alle bruger. Derfor skal i ikke være bange for at væge en som det måske kun er en eller to der har talt om, for vi har sikker allesammen prøvet dist'en, men hver i sær fundet frem til den vi bedst kan lide.

Jeg vil på det kraftigste fraråde at starte på gentoo, da denne dist tager MANGE timer at installere. Jeg kan kun give resten af skribenterne i denne tråd ret i at man lære meget af at installere den, men hvis man bruger SINDSYGT lang tid at installere, og VANDVITTIGT SINDSYGT lang tid at konfigurere senere, mister man hurtigt glæden ved sit nye system. Vælger man debian bliver man fra starten bedt om at lave partitioner og mountpoints til /home /usr /swap o.s.v. samtidig skal man vælge filsystemer og meget mere. Er man helt grøn bliver man skræmt af alle disse spørgsmål, man intet kender til! Efter installetionen af disse to systemer ender man op med en brugerflade der er tåbelig grim, som man så skal til at bruge timer på at lære at ændre, i stedet på at bruge sin tid på at lære alle de nye programmer at kende.

Hvis jeg var dig ville jeg klart vælge at starte ud med at installere en af de 3 store "nemme" dists; Redhat(fedora), Mandrake eller SUSE, på din almindelige desktop maskine. Brug så nogle dage eller uger på at finde dig tilrette med alle de nye programmer. Når du så er blevet lidt mere erfaren i Linux kan du prøve dig frem med gentoo eller debian hvis du synes at du vil lære mere.

Som jeg tidligere har sagt anbefaler jeg mandrake da jeg synes at det er den nemmeste dist der pt findes, men valget er jo op til dig! Held og lykke med forsøget!
Gravatar #15 - Yasw
3. sep. 2004 14:09
#14 - "...at man lære meget af at installere den, men hvis man bruger SINDSYGT lang tid at installere, og VANDVITTIGT SINDSYGT lang tid at konfigurere senere, mister man hurtigt glæden ved sit nye system."

Hmm, sjovt nok er det netop en af de ting der giver en glæden ved at bruge systemet. Selvfølgelig er det fedt når tingene virker og man kan bruge dem, men det er ikke synderligt interessant og spændende. Den del kommer nemlig når man konfigurerer og leger med sit system. Derigennem lærer man noget og deri ligger det interessante.
Gravatar #16 - Wolly
3. sep. 2004 14:19
@Yasw

Hmm ja måske du har ret. Måske man kunne formulere det anderledes. Det er nok nødvendigt at definere sit formål med linux inden man går igang. Hvis man gerne vil lære noget om styresystemer på et relativt højt plan og gerne vil bruge tiden på det, er gentoo og tildels debian løsningen. Vil man der i mod blot have et stabilt styresystem og have glæden af de mange programmer der findes til Linux, er det Redhat o.s.v. man skal gå efter!

Kan godt se at min anden post var lidt for negativ overfor gentoo og debian. Jeg har for øvrigt kørt begge i længere tid, men er dog altid vent tilbage til mandrake, da jeg ikke gider bruge den tid det krever at installere og konfigurere systemerne...
Gravatar #17 - Gruesome
3. sep. 2004 19:03

Det var derfor jeg linkede til Debian network install med deres nye installer. Der skal man ikke vælge mount-points, filsystem osv. hvis man ikke vil, så det er blevet meget lettere end det gamle system. Startede selv med Debian og jeg var godt rund-forvirret. No screens found bliver meget hurtigt træls at se på ;).

Men man skal jo vælge ud fra hvad man har mod på :-).
Gravatar #18 - hundeboll
4. sep. 2004 09:56
#14 Wolly:
Nu er det længe siden jeg har installeret Debian, men sålænge man kan følge http://debianguiden.dk , så kan man komme langt.
Gravatar #19 - sKIDROw
4. sep. 2004 22:12
Jeg gik så lidt til ekstremerne.. :)
Brugte Acovea til at benchmarke, hvilke CFLAG der var mest optimale for min spand. (Havde ikke bedre ting at bruge to dage på... Eller?... :D)
Hvorefter jeg rekompilerede alting med emerge -e world.

"When optimization becomes an obsession..." :D

Nyeste MM-Sources (Grundet Reiser4)
Og så gav min nye WD Raptor lige en 10-20% hurtigere rsync og kompilering... :)
[OT]
Mine ram spassede dog lige midt i det hele.
Blev dybt uvenner... (De virker pludselig kun hver for sig?!?!?!)
Gravatar #20 - ymer
5. sep. 2004 09:02
Jeg har (som nævnt i tidligere indlæg) forsøgt mig med et par stykker af de såkaldte ”minimal Linux” distributioner for at udnytte en ældre pc som ”gæstemaskine” til lidt tekstbehandling, Internetadgang og newsgroup læsning, dog uden det store held. En af de ting jeg f.eks. fandt uoverskueligt var, at jeg som novice indenfor Linux, på et meget tidligt tidspunkt, skulle tage stilling til hvordan min disk skulle opdeles. Første forsøg med accept af default værdier til allokering af diskplads til root, etc, usr og swap på en 1GB disk resulterede i, at installationen stoppede med for lidt diskplads på en af partitionerne? Det er ting der er helt dynamisk i Windows. Jeg ved selvfølgelig ikke om det samme gør sig gældende for de større og nyere, direkte konkurrerende distributioner til Windows, men jeg syntes at indlæggende her på glimrende vis illustrerer hvor meget sværere tilgængeligt Linux er set i forhold til Window for den helt almindelige bruger. Derfor faldt jeg selv tilbage til en gammel Windows NT da det væsentlige for mig, i det pågældende tilfælde, drejede sig om at få maskinen op at køre. Mine erfaringer udi opstart med Linux har gjort, at jeg venter med det indtil jeg havner på en arbejdsplads hvor der findes en Linux nørd (og det er absolut ikke negativet ment) som kan ”holde mig hånden” mens jeg ”træder mine barnesko”.

Jeg forstå heller ikke hvorfor mange har så meget imod Microsoft set i forhold til f.eks. Apple – et firma der ikke alene sidder 100% på operativsystemet, men også klamrer sig til et totalt lukket hardwaresystem. Mig bekendt findes der ingen alternativ hardware hvis men ønsker at køre med deres OS, når man undtager indstikskort?
Gravatar #21 - Yasw
5. sep. 2004 09:08
#20 - Der er intet der forhindre dig i at lave en stor partition til / og en swap. Det fungerer skam fint. Der er intet krav om at lave et partition til /usr, /var, /home osv.

Men nu handler Linux jo netop om at have kontrol over sit system, så hvis man ikke ønsker at rode med tingene, er der vist ikke så meget ide i det mere. Eller sagt på en anden måde, hvis man gør alt for at ens Linux kommer til at opføre sig som Windows, så kan man da ligeså godt køre Windows.
Gravatar #22 - Deternal
5. sep. 2004 09:30
Mht minimal distro så kan man kigge på LTSP for at køre thin-clients.
Hvis man i virksomhedsøjemed skal køre windows programmer på en linux box bør man kigge på tarantella og citrix (ja findes citrix klient til linux). Umiddelbart vil jeg tro at en win2k server med citrix og backoffice er det nemmeste, prisbesparelsen er dog ikke så stor så. Alternativt kan man nøjes med citrix til dem som er til at køre et windows program såsom navision osv.

Til en moderne desktop kan jeg klart anbefale at kigge på SuSE og Gentoo. Når man har kigget på dem og stadig føler man vil lære mere kan man kigge på LFS (Linux From Scratch) bogen og evt. gå igang der.

Til dine p133 vil jeg anbefale dig at rode lidt i distro listerne, da hverken SuSE, Mandrake eller Fedora kan anbefales til disse systemer (mm. man alligevel skal sove).

Mine cents.
Gravatar #23 - ymer
5. sep. 2004 09:51
Til #21 – Yasw:
Aha, jamen det er jo ikke til at vide når man starter på bar bund. Mht. at få Linux til opfører sig som Windows, så vil det for mig i første omgang kun dreje sig om at få noget op at køre, og så er der vel ikke noget galt i at det lugter lidt af noget velkendt ;o). Når man så har lært systemet af kende, så kan man jo altid eksperimenter. At der så muligvis ligger en masse sikkerhedsmæssige fordele i sådan en diskopdeling, det skal jeg ikke kunne argumentere imod. Tak for dit svar.
Gravatar #24 - sKIDROw
5. sep. 2004 17:19
@ Ymer
Normalt vil du kun behøve at oprette en swap partition (Samme størrelse som mængden af ram eller dobbelt), en /boot (På ca 20MB. Kan tit undlades.) og en / på resten.
At lave seperate partitioner til /usr /var osv er først når man bliver mere hård.
(f.eks kan disse så mountes med forskellige rettigheder, alt efter hvad de skal bruges til. Readonly, no execute er blandt andet tit nyttigt til datamapper for services :))

Grunden til /boot er dels, grundet begrænsninger i bios og lignende, og så at det drev så normalt kun mountes skrivebeskyttet.
Så kernen og de andre ting der ligger der ikke bliver beskadiget af eventuel filsystem korruption.

[Jeg forstå heller ikke hvorfor mange har så meget imod Microsoft set i forhold til f.eks. Apple – et firma der ikke alene sidder 100% på operativsystemet, men også klamrer sig til et totalt lukket hardwaresystem.]

Det har du også ret i.
Men Apple er heller ikke foretrukket i fri software mijøet.
Der gik man længe en stor bue uden om Apples platform af den simple grund.
Og det til trods for, at de fleste udviklere jeg har talt med, finder Intel arkitekturen elendig. (Sagt på en pæn måde.)

[Mig bekendt findes der ingen alternativ hardware hvis men ønsker at køre med deres OS, når man undtager indstikskort?]

Nej det har du ret i.
Og det er heller ikke godt.
Forskellen er vist, at Apple vil EJE deres platform 150%.
Og Microsoft vil gerne EJE verden 150%.
Gravatar #25 - Deternal
5. sep. 2004 22:08
#24: Tjeah kan man takke hr. jobs for, var faktisk et firma der fik lov at lave klon maskiner en overgang (mener de lavede 603 og 604'ere), og de var da også en del billigere for samme hardware.
Jeg mener også at Apple er gået over til Open PPC arkitekturen, og dermed er det idag /kun/ kravet om en særlig boot rom der gør at man ikke kan bruge andre boards etc.
Iøvrigt det samme der er sket med Amigaen (det var ellers ikke oprindeligt planlagt - men AmigaOS 4 vil også kræve en særlig boot rom som kun findes på boards'ne fra Eyetech).
Gravatar #26 - Cyrack
11. sep. 2004 08:16
#19 - sKIDROw

Hvilke parametre brugte du til acovea? For at være helt ærlig kan jeg ikke få noget som helst output, så ved du hvilke config jeg skal bruge til en AMD duron (gcc ser den som en athlon)?
Gravatar #27 - sKIDROw
11. sep. 2004 09:35
#26 CyRacK

Jeg håndediterede en kopi af en af config filerne.
Og erstattede Pentium4/opteron med min egen, i dit tilfælde athlon.
Så bruge jeg et script som kørte alle benchmarks, og derefter et som genererede et mere humant output.
Hvor de enkelte switches står med Yes, Maybe og No
Normalt en længere smøre, så fordi jeg stadig er et dovent svin, kørte jeg det sidste script med | grep Yes ;)
Kan sende dig begge scripts.
Kun det ene behøver at blive editeret.
(navnet på din nye config fil... ;))
Men som jeg vist fik nævnte, så tager det en evighed.
Gravatar #28 - Cyrack
12. sep. 2004 20:12
sKIDROw, du må meget gerne sende dem til newz_dk hos cyrack.dk
Gravatar #29 - Gruesome
13. sep. 2004 08:34
Tænkte på hvis nogen skulle ha' lyst til at prøve Linspire, så kører de igen et samarbejde med deviantart hvor de uddeler gratis licenser.

Først hop ind på http://tinyurl.com/6wtgh og tilføj linspire til indkøbskurven. Tryk add coupon og skriv coupon koden deviant9. Tryk update for at få tilføjet de nødvendige dollah og tryk continue for at hente ISO'erne.
Enjoy.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login