mboost-dp1

Linux desktop

Gå til bund
Gravatar #1 - Cyrack
12. okt. 2002 12:24
Nu har jeg de sidste måneder brugt Mandrake 8.2 på min desktop, hvilket har været ganske udemærket, men jeg synes at Mandrake er for træls at arbejde med, i forhold til at det kun er som desktop, så jeg ville høre om der er findes en distribution af linux som der kan følgende:
- let at installere (dvs. ingen eller meget lidt konsol)
- let at konfigurer (dvs. add / remove progs a la windows)
- kan opdateres lige som Mandraks SoftwareAdministrator
- kan bruges på 233 MHz maskiner, med 64MB RAM (mindre netcafé på htx, herning :)
- + en masse andre lækre features som jeg ikke kan komme i tanke om nu

//ZyBo[SE]

(PS. ingen flaming om at *BSD / windows er bedre, det er en linux distro jeg skal bruge, og den må meget gerne kunne bruges 1. års htx'ere (vores 1. års'ere i herning er ikke for snu :) )
Gravatar #2 - Cyrack
21. nov. 2002 14:33
Anyone???
Har kraftigt brug for et godt gnu/linux os.....

unset($ZyBo);
Gravatar #3 - Wolly
21. nov. 2002 14:40
Nu kan det godt være at det er mig der er københavner, men hvad mener du med at den er for træls at arbejde med???

Hvad er det der er galt med den???

Du kunne ju evt. prøve Mandrake 9 :-)
Gravatar #4 - west
21. nov. 2002 14:41
- let at installere (dvs. ingen eller meget lidt konsol)

Udelukker det ene det andet?

Gentoo's documentation er uovertruffen .... :)
Gravatar #5 - Gruesome
21. nov. 2002 14:47
Nu siger du ikke nogen konsol. Men Debian er nu lækker og med debianguiden.dk og en masse andre gode sider i baglommen er det slet ikke så svært igen.

For at fjerne et program: apt-get remover [program]
For at installere et program: apt-get install [program]

Lettere bliver det da ikke?

Har ikke haft mulighed for at prøve libranet endnu men den skulle være meget let og er bygget på Debian. Tjek evt http://www.distrowatch.com/ og se om der er noget du kan bruge der.
Gravatar #6 - Cyrack
21. nov. 2002 14:52
#3 Wolly
"Nu kan det godt være at det er mig der er københavner, men hvad mener du
med at den er for træls at arbejde med???"
Jeg kommer fra et totalt w32 miljø, så for mig er ctrl+c kopier, i alle programmer.... og at når man vil installere noget så virker det.... men det kan godt være at linux ikke er moden til at kunne gøre det endnu... dunno... :)

#4 west
"- let at installere (dvs. ingen eller meget lidt konsol)
Udelukker det ene det andet?
Gentoo's documentation er uovertruffen .... :)"
Har prøvet Gentoo.... men så konsol nørd er jeg ikke lige frem.... så at sige fik jeg aldrig startet min netforb. men det er nok mest pga. manglende interesse.... når jeg skal have et os ind skal der være en grafisk install og hjælp til op over begge øre, og gerne lige ved hånden (dvs. ingen less komandoer som peger på mærkelige filer, som ingen kan huske.... :)

BTW. kan man ghoste en maskine og ligge ghosten ind på en anden maskine, med et andet bundkort? eller vil den ikke virke???

unset($ZyBo);
Gravatar #7 - Cyrack
21. nov. 2002 14:54
Debian står meget højt på min liste....
Jeg kan dog godt lige SW administrationen i MDK... se det er squ let!!!!

unset($ZyBo);
Gravatar #8 - H.E.R.O.
21. nov. 2002 14:59
mandrake er vel det mest brugervenlige hvis man kan snakke om brugervenlighed overhovedet når man snakker linux.
Gravatar #9 - Cyrack
21. nov. 2002 15:30
Men MDK er også, IMHO, tung at danse med... specielt når det kommer til alt andet end RPM installs....

unset($ZyBo);
Gravatar #10 - sKIDROw
21. nov. 2002 15:49
Gentoo ER guld værd!
Men livet sgu for kort til at kompile en komplet installation på en 233Mhz.. hehe
Hvis i har problemmer med at Mandrake er sløv, er det fordi den kører en MASSE unødvendige services under opstart.. :o/
Så der ville jeg nok starte med at lave en grovsortering.
Pil alt det fra i ikke behøver.
Gravatar #11 - Simm
21. nov. 2002 15:59
Har prøvet Mandrake 9, Lycoris og Debian (Woody), må nok indrømme at jeg synes Debian er klart nemmest at bruge...Installationen af programmer, som er det der har irriteret mig mest, forløber smertefrit
Gravatar #12 - blackthorne_dk
16. jan. 2003 11:41
ZyBo: jo du kan sagtens bruge et ghost til flere maskiner med forskellig hardware. Bare kernen er standard, eller indeholder de moduler du skal bruge.
Gravatar #13 - Cyrack
20. jan. 2003 20:34
#12 - blackthorne_dk

Mange tak, men det er lidt for sent :) vi har fået Win95 (USB ver.) licenser af skolen, Jubiii!!!! Vildt!!! men der kan vi i det mindste bruge DeepFreeze (nice prog).
Og jeg gider ikke til at ligge linux ind på nogen af maskinerne, for jeg har kun et halvt år tilbage...

//ZyBo
Gravatar #14 - brislingf
20. jan. 2003 22:20
svaret du søger,, hedder Xandros tidligere Corel linux. Det kan opdateres via debian systemet og du kan faktisk næsten undvære din konsol da systemet er bygget op om KDE, du kan jo altid hente corel linux og så opdatere programmerne via dabian.
Jeg ved godt at det lyder indviklet, men det er det eneste desktop os jeg har haft held med i forhold til skole elever.. (folkeskolen)

/brislingf
Gravatar #15 - Cyrack
21. jan. 2003 17:49
#14 - brislingf

Som du sikkert huske prøvede vi med Corel Linux, resultatet var.... hmmm... anderledes :)
Men jeg kan fprtælle dig at vi pt. har 6 computere som stadig virker... :) Jeg flår forhuden af den nar som overclockede vores 433MHz cpu'er....
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login