mboost-dp1

Linux begynder - hvad og hvilket?

Gå til bund
Gravatar #1 - foffer
8. jun. 2006 10:42
Hej. Jeg er helt ny i forhold til linux og, så vidt jeg kan forstå, dens fantastiske egenskaber. Så derfor kunne jeg godt tænke mig at installere Linux på min Laptop som i øjeblikket kører XP.
Men hvilket linux skal jeg installere, eller hvilken version? Jeg vil meget gerne lære det og har lyst til at prøve noget nyt, så udfordringer hindrer mig ikke :)
jeg så et link på et andet forum til et ret flot interface jeg syntes det kunne være sjovt at køre med http://video.google.com/videoplay?docid=-330468285...
por favor, nogen der kan hjælpe mig? evt. med et par link til download osv. :)

på forhånd tak.

foffer
Gravatar #2 - mrmorris
8. jun. 2006 10:54
Linux distroer og brugsmønstre er normalt delt i 2 lejre. Server og desktop. Jeg hører til dem der mener Linux er suverent til det første, men ikke helt klar endnu til at overtage desktoppen.

Nuvel, den window manager du nævner hedder XGL og den kan du faktisk lege med i den nyeste Ubuntu (Dapper Drake). Ubuntu er også den distro der pt. er nemmest for nybegyndere, så det kan næsten ikke blive bedre. En udemærket artikel om XGL og Ubunto DD kan læses her.

God fornøjelse!
Gravatar #3 - foffer
8. jun. 2006 10:55
ok, super duper!
tak for det hurtige svar :)

edit: er det den der hedder ubuntu 6.06?
Gravatar #4 - mrmorris
8. jun. 2006 11:04
#3 Jep!

...noget tekst, fordi Newz kræver minimum 10 karakterer som jeg vist nok er oppe på nu... mindst!
Gravatar #5 - foffer
8. jun. 2006 11:04
ok, nu kommer der flere spørgsmål :)

Når det nu er en live cd. Kan jeg så brænde cd'en ned og smække den i computeren og så kører det? uden at lægge noget ind på computeren ?
Gravatar #6 - Derfor
8. jun. 2006 11:06
Men jeg er ved at hente Suse 10.1 er det svært at komme igang med når man er mega nybegynder til Linux ?
Gravatar #7 - The-Lone-Gunman
8. jun. 2006 11:07
#5 Jep!

...noget tekst, fordi Newz kræver minimum 10 karakterer som jeg vist nok er oppe på nu... mindst!
Gravatar #8 - mrmorris
8. jun. 2006 11:08
Ja, men bemærk at kun x64 versionen baserer sig på en liveCD! Hvis du bare vil se XGL i aktion, så prøv istedet en dedikeret liveCD som f.eks. Kororaa (en Gentoo variant, knapt så brugervenlig som Debian varianten Ubuntu).
Gravatar #9 - andresen
8. jun. 2006 11:12
Da du siger, at du gerne vil lære noget nyt, så vil jeg helt klart anbefale Gentoo Linux pga. dens fremragende dokumentation og hjælpsomme community.

Jeg vil helt klart anbefale, at du går i gang med Gentoo håndbogen og sørger for at læse hele håndbogen i stedet for at stoppe, når systemet er installeret. De bedste guldkorn befinder sig i de sidste 3 dele af håndbogen.

Denne fremgangsmåde kræver, at du læser mere, men giver så også lettere, bedre kontrol over maskinen, og hvis man har mod på at prøve nogle ting og læse lidt, så giver det gode muligheder for at lære.

Der findes et såkaldt overlay til Gentoo, der byder på XGL, men det er endnu ikke officielt understøttet af Gentoo, da XGL stadigt er eksperimentel software.

Hvad er dit gfx forøvrigt?
Gravatar #10 - foffer
8. jun. 2006 11:12
ok, men jeg tror nu alligevel jeg vil installere det på min bærbare. Gør man det med den samme cd?

eidt: #9 intel graphics standart laptop ting... på ignen måde det vilde
Gravatar #11 - mrmorris
8. jun. 2006 11:16
#10 Så kan du godt glemme at køre med XGL!
Gravatar #12 - foffer
8. jun. 2006 11:17
ok, men på min stationære har jeg godt nok Nvidia gforce 7800gtx ... derfor jeg spurgte om det med live cd...

Men ville ubuntu drapper køre fint på laptop ?

1.4 celeron
7xx ddrram (kan ik lige huske ^^)
intel sucky graphics
Gravatar #13 - andresen
8. jun. 2006 11:19
eidt: #9 intel graphics standart laptop ting... på ignen måde det vilde
Ved du ikke, hvad det hedder?
Gravatar #14 - foffer
8. jun. 2006 11:23
Intel 82852/82855 GM/GME Graphics controller
Gravatar #15 - andresen
8. jun. 2006 11:34
Ja, så tror jeg også bare du skal glemme alt om XGL på laptoppen. Men på desktoppen burde det med en smule held nok kunne køre. Nvidias (og Intels) gfx drivere til Linux fungerer langt bedre end Atis. Og det er uafhængigt af, hvilken distro du vælger.

(K)Ubuntu og SuSe er klart nogle af de letteste distroer at gå til, hvis man bare vil have lortet til at virke. Gentoo er sourcebaseret, så alt skal compiles, men det er fuldautomatiseret, så det er ikke noget man skal sidde og kigge på.. ;) Til gengæld får man så langt bedre kontrol over maskinen.

For nogle uger siden prøvede jeg Kubuntu Dabber (da var den i beta2), og jeg var imponeret. Men jeg følte også rimeligt hurtigt, at jeg var begrænset, fordi jeg er vant til Gentoo og den kontrol, det giver. :)
Gravatar #16 - foffer
8. jun. 2006 11:40
ok, kan jeg køre med begge systemer på en gang? altså bare vælge hvilket jeg vil køre med i bootup?

og hvordan lægger jeg dem permanent ind så jeg ikke behøver og køre dem fra cd (hvis der er en kort forklaring på det :))
Gravatar #17 - andresen
8. jun. 2006 12:08
ok, kan jeg køre med begge systemer på en gang? altså bare vælge hvilket jeg vil køre med i bootup?
Du kan installere ligeså mange distroer ved siden af hinanden, som du har plads til. Men de skal have en root partition hver. Evt. boot, home, swap partitioner kan dog sagtens deles mellem dem.
og hvordan lægger jeg dem permanent ind så jeg ikke behøver og køre dem fra cd (hvis der er en kort forklaring på det :))
For (K)Ubuntu og SuSe skal du have en install cd/dvd (som ikke er en livecd). For Gentoo følger du bare håndbogen. Er det virkeligt så svært at finde? Du kan i øvrigt finde masser af andre distroer på distrowatch.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login