mboost-dp1

Lille Linux?

Gå til bund
Gravatar #1 - Thatorien
19. nov. 2003 15:12
Jeg står og mangler linux til en gammel pc.
Det skal ikke fylde alverden, da der kun er 3,2 GB harddiskplads. Desuden skal den ikke kræve ret meget for at kunne køre.
Nogen der kender noget passende?
Gravatar #2 - Gruesome
19. nov. 2003 15:17
Debian med fluxbox eller IceWM som windowmanager. Links (grafisk) som browser og emacs/vi/nano som editor :).
Gravatar #3 - DUdsen
19. nov. 2003 20:24
#2 debian er ikke nødvendigvis lille i størelse hvis man bare siger ja hele vejen igenne ender man med ~2gb.

http://www.vectorlinux.com/ en slackware baseret distribution burde kunne fås ned på under 500mb med X.
Det er slackware based vilket betyder at det opføre sig som en Unix(tm), og man mangler et pakke styrings system.
Men derudover pleget slackware baserede distributioner at værre i orden

Som windows manager ville jeg andbefale dig at kigge på fwvm2, jeg ken bedre lide den end f.eks. fluxbox.
har du 128mb+ ram kan kde og gnome andvendes.

Hvis man er lidt påpasselig kan man instalere et rimeligt komplet system på ca 1.5gb, med swap bliver det så 1.8gb til selve instalationen, broderparten bestående af grafiske ting som KDE, mozilla osv.

Jeg har selv en mandrake desktop på en 3.2gb maskine(300mhz 160mb ram) og jeg har lige over 1gb fri til personlige filer.
Den mangler openoffe og en masse udviklings værktøjer men derudover er det en komplet arbejdstation, så du behøver ikke værre så minimalistisk.
Gravatar #4 - annoia
19. nov. 2003 20:43
"debian er ikke nødvendigvis lille i størelse hvis man bare siger ja hele vejen igenne ender man med ~2gb."
Hvad er det for noget lort at fyre af? Så kan man lade være med at svare ja hele vejen igennem, nøjes med at installere de programmer man har brug for, og holde sig på en gigabyte eller mindre.

Når det kommer til windowmanagers (ikke windows), så kommer det rent an på hans smag, ikke din. Det er helt iorden at foreslå fwvm2, men ikke rakke ned på de andre.
Gravatar #5 - DUdsen
19. nov. 2003 22:45
#4 hvor rakker jeg ned på andre window managere min orlyd jeg kan bedre lide.

Hvis du kiggede på linket til vectorlinux ville du se at den ligger på mks 625mb med mindre man gør vold på den.

Det er rigtigt nok at debien kan gå an men det er ikke det debien primært er designet til.
Knoppix fylder f.eks. ~2gb instaleret på hardisken, jeg går ud fra den er rimeligt representativ for en debien baseret arbejdstation.
Man kan selvfølgeligt gå helt ned i detalgerne og få den så tæt på 100mb man vil men så skal man nærmest ind og vurdere hver enkelt pakke, hvilket er tidskrævende, specielt hvis man ikke er rutineret debien bruger.
Gravatar #6 - annoia
20. nov. 2003 14:48
At du bedre kan lide fwvm2 end fluxbox er ligegyldigt.

Det er også ligegyldigt hvad vectorlinux' øvre grænse er.

Nu er Knoppix er enorm distribution der er lavet for at demonstrere de mange programmer der er til linux (og lidt blær, idet man kan have den på én cd). Der er KDE inde, som er meget stort, og mozilla + konquorer - normalt har man ikke brug for flere browsere på en maskine... Knoppix er bestemt ikke repræsentativ for noget som helst - Og især ikke Debian.
Gravatar #7 - DUdsen
20. nov. 2003 17:46
#6 du kommer ikke uden om at man selv skal ind og lave de valg på et debien system, og nej knoppix er ikke i udpreget grad enorm, den indeholder faktisk mindre end en del adre desktop løsninger.
Der er langt over det dobbelte af knoppix størelse på i debien's reprository.

BTW kde er ikke meget stor 100-300mb afhængigts af hva man instalerer, Xfree, gcc, latex osv kommer nemt derop og man hvis man oversætter meget kode kan der hurtigt ryge 100vis af MB oven i udviklings biblioteker.
Af andre store ting kan næves at mozilla med jre fylder godt 100mb fordelt på ca 40mb mozilla og ~55mb java.
Og med det løse kommer man hurtigt deropad, specielt perl/python er plads krevende.

Det er ikke helt trivielt linux ned under rigtigt minimalistiske forhold uden at man virkeligt vælger fra, eller er inde og skræddersy hver eneste komponent til diskforbrug noget der hverken er gjort med debien eller mandrake.
Med rigtigt minimalistiske forhold mener jeg
Gravatar #8 - annoia
20. nov. 2003 21:21
"Der er langt over det dobbelte af knoppix størelse på i debien's reprository."
For det første hedder det Debian, det er ikke særligt svært at stave til. For det andet, så har Debian det største repository i verden, med mange pakker, som man så absolut ikke har brug for, hvis man bare skal have en lille server. Selvfølgelig skal man lave de valg, men det er jo det rare ved Debian - man har dem!

"BTW kde er ikke meget stor 100-300mb afhængigts af hva man instalerer, Xfree, gcc, latex osv kommer nemt derop og man hvis man oversætter meget kode kan der hurtigt ryge 100vis af MB oven i udviklings biblioteker."
gcc fylder under 10MB... Naturligvis uden libc6, og den slags, som alt andet alligevel også har brug for...
Hvad mener du med det sidste? At hvis man selv compiler mange programmer bliver gcc større? Det er noget sludder, du har som normal bruger slet ikke ret til at røre installationen af gcc. Det samme gælder Xfree, latex og alt andet...

"Af andre store ting kan næves at mozilla med jre fylder godt 100mb fordelt på ca 40mb mozilla og ~55mb java."
Mozilla-browseren fylder 10MB installeret, og er på ingen måde nødvændig. Java er endnu mindre... Man kan sagtens nøjes med lynx eller emacs...

"Og med det løse kommer man hurtigt deropad, specielt perl/python er plads krevende."
Det gør de på alle distributioner... Hvor vil du hen?
Gravatar #9 - sKIDROw
20. nov. 2003 22:38
Uhh
Hvor der er gang i den.
Personligt vil jeg anbefale Debian eller Slackware.
Slackware kender jeg kun fra andres erfaringer, hvor Debian var en trofast ven til jeg faldt for Gentoo.
Og Debian fylder meget afgører man selv, den er meget lille lige når man har installeret den.
Så kan man da godt installere rub og stub, hvis man har for mange resourcer.
Men det er nu de færreste Debian brugere der gør det.
Gravatar #10 - DUdsen
21. nov. 2003 00:09
JEg snakker ikke om teoretiske minimummer jeg taler om hvad tingende rent faktisk fylder hvis man skal bruge det til noget fornuftigt ansi c er godt for hello world programmer og ikke ret meget andet stor set alle programmer kræver div pakker instaleret.

Jeg vil derhen hvor vi er enige om at debian absolut ikke er den magisk søvlkugle når vi taler linux på små systemer, det kan bruges til det men det er ikke nødvendigvis, den nemmeste løsning, og den er heller ikke nødvendigvis bedre til at udnytte resourcerne end de rpm baserede distributioner.

Hvis debien ligger på 1gb er den på nivou med min mandrake der selv med kde har samme størelse.
Skal man under dette er det mini distibutioner eller en masse håndarbejde.
Gravatar #11 - Gruesome
21. nov. 2003 02:19

Vektorlinux ser rigtigt spændende ud. Må jeg lige kigge nærmere på til min fars gamle computer. Debian ville sikkert også kunne bruges uden problemer, men det er nu godt nok at bruge noget nyt.
Debian er nu stadig min foretrukne distro, men når jeg får tid og overskud til det vil jeg prøve Gentoo af.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login