mboost-dp1
Kunsten at tage noter digitalt
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Software
Hvad bruger folk af programmer til at organisere forelæsning noter samt notater til bøger og den slags.
Det burde værre simpelt men det kommer for tæt på CMS begreber til at google er noget værd, og igen de fleste programmer lader til at have en række begrensninger.
Mit problem er lidt at jeg ikke bare vil have en wiki med Html's begrensninger men godt vil have en måde at knytte en masse metadata samt putte regneark, og den slags ind.
Hvad har folk af erfaringer, hvordan gør i den slags.
MS onenote er ude af betragtning, ingen metadata organiseringen er imho værre end bare en filstruktur med sammen google desktop.
Det burde værre simpelt men det kommer for tæt på CMS begreber til at google er noget værd, og igen de fleste programmer lader til at have en række begrensninger.
Mit problem er lidt at jeg ikke bare vil have en wiki med Html's begrensninger men godt vil have en måde at knytte en masse metadata samt putte regneark, og den slags ind.
Hvad har folk af erfaringer, hvordan gør i den slags.
MS onenote er ude af betragtning, ingen metadata organiseringen er imho værre end bare en filstruktur med sammen google desktop.
bruger notepad hvis det er noget som hurtigt skal skrives ned, bagefter skriver jeg det så ind i Word.
Ellers bruger jeg kun Word med Mathtype add-on til formler i både mat, fysik og kemi..
Ellers bruger jeg kun Word med Mathtype add-on til formler i både mat, fysik og kemi..
#3 Hvordan kan det være et problem? Med et relevant navn på filen, og så et overskueligt mappeopdelt system kan de jo ikke rigtig blive væk.
Jeg er godt nok først lige startet på mit kandidatstudie, men jeg opdeler mine ting på samme måde som på mit bachelorstudie.
En hovedmappe der hedder "Skole" for derefter en undermappe for hvert semester der indeholder en mappe for hvert fag. I hver fagmappe er der så mapper for f.eks. opgaver, slides og noter. Det gi'r lidt mange mapper, men der er styr på det.
Jeg er godt nok først lige startet på mit kandidatstudie, men jeg opdeler mine ting på samme måde som på mit bachelorstudie.
En hovedmappe der hedder "Skole" for derefter en undermappe for hvert semester der indeholder en mappe for hvert fag. I hver fagmappe er der så mapper for f.eks. opgaver, slides og noter. Det gi'r lidt mange mapper, men der er styr på det.
har det samme system som hgul næsten ihvertfald:
Htx
Htx 2.år - Htx grund - Htx 1.5 år
Dan - Eng - Komm/it - Tek - Tek.His. - Fysik - Kemi - Mat - div
(under hver mappe ligger så følgende)
Notater - Tvær - *PPT - afl.sæt. - journal - div.
og så navngiver jeg så mine filer således så det er meget nemt at søge på dem:
"dato"-"emne"-"opgaver"-"fag".doc
f.ex. ma2aug06-vektore i planet-390til400-mat.doc
Desuden har jeg een stor mappe på min ext hdd hvor alle filerne bliver backuppet ca. hver 2.uge...
Htx
Htx 2.år - Htx grund - Htx 1.5 år
Dan - Eng - Komm/it - Tek - Tek.His. - Fysik - Kemi - Mat - div
(under hver mappe ligger så følgende)
Notater - Tvær - *PPT - afl.sæt. - journal - div.
og så navngiver jeg så mine filer således så det er meget nemt at søge på dem:
"dato"-"emne"-"opgaver"-"fag".doc
f.ex. ma2aug06-vektore i planet-390til400-mat.doc
Desuden har jeg een stor mappe på min ext hdd hvor alle filerne bliver backuppet ca. hver 2.uge...
#5 hvordan gruppere man filer, jeg vil typisk ikke bare have et doc dokument men en serie dokumenter, logs fra maxima, PDF-filer af suplerende literatur, og jeg har med et mappe system ingen måde at trække referencer til tidligere forelæsninger.
Hvis jeg f.eks. vil have at hvide i hvilken forelæsning et bestemt case blev gennemgået, cases har ikke navne der knytter dem til et bestemt fag osv. så kan mappe strukturen kun delvist hjælpe mig.
Jeg bruger idag lidt et tilsvarende system som #4 men det virker ikke for mig jeg kan aldrig finde det jeg skal bruge.
Hvis jeg f.eks. vil have at hvide i hvilken forelæsning et bestemt case blev gennemgået, cases har ikke navne der knytter dem til et bestemt fag osv. så kan mappe strukturen kun delvist hjælpe mig.
Jeg bruger idag lidt et tilsvarende system som #4 men det virker ikke for mig jeg kan aldrig finde det jeg skal bruge.
hmmm altså jeg har overhovedet ingen problemer med at finde nogen af mine dokumenter vha. google desktop... men dit er jo åbenlyst lidt mere advanceret...
Tror ikke rigtig jeg lige kan hjælpe dig så... :S
Tror ikke rigtig jeg lige kan hjælpe dig så... :S
#1 Jeg har set Evernote blive nævnt et par gange på digg. Jeg aner ikke om det kan bruges, men det kan du vel prøve efter.
Jeg bruger ikke selv computer til at tage noter længere, det kan ikke rigtigt betale sig synes jeg. Da jeg gjorde brugte jeg samme metode som hgul. Og det gør jeg stadig til det arbejde jeg laver på computeren fordi det fungerer okay hvis man ikke husker totalt elendigt.
Jeg bruger ikke selv computer til at tage noter længere, det kan ikke rigtigt betale sig synes jeg. Da jeg gjorde brugte jeg samme metode som hgul. Og det gør jeg stadig til det arbejde jeg laver på computeren fordi det fungerer okay hvis man ikke husker totalt elendigt.
#9 jeg leder efter et system der ligner en relational database og ikke en digitaliseret udgave af et ringbind, det eneste jeg kan se onenote og evernote gøre er at ligget et proprietært hiraki ind istedet for en almindelig filstruktur, at dokumenterne kan indeholde links er ikke noget nyt.
Nå vi er tilbage ved hguls filstruktur, som grundstamme, den bedste digitale analogi til ringbindet, man kan forestille sig.
Nå vi er tilbage ved hguls filstruktur, som grundstamme, den bedste digitale analogi til ringbindet, man kan forestille sig.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.