mboost-dp1

Kan ikke finde standard program på windows. Hjælp.

Gå til bund
Gravatar #1 - holmen
2. sep. 2006 10:03
Hey, jeg har af en bekendt fået at vide at der på windows skulle være et program jeg kan bruge, når jeg via com-porten plugger computeren sammen med computerudstyret fra en båd, så jeg kan læse evt. fejlmeldelser.
Det skal kunne læse: nmea 180, nmea 181, nmea 182, nmea 183 siger han. Er ikke helt sikker på at jeg har forstået ham rigtigt, men hvis du kender det program, så ville det være perfekt. Det skulle være standard i windows.
Gravatar #2 - DUdsen
2. sep. 2006 11:13
Fejl medelelser? NMEA er så vidt jeg husker den standard GPS eller Rardar bruger til at kommunikere med Plottere/elektroniske søkort.

Ellers er det standard modem værk tøjer man bruger windows hyper terminal tror jeg programmet hedder og det gemmer sig under tilbehør -> netværk, hvad er det precist du prøver at gøre?

hvorfor vil du se fejlmedelserne, har du en manual der forklare hvad de betyder?
Gravatar #3 - holmen
2. sep. 2006 12:37
Jeg kan nu se at indlæg 1, er skrevet lidt kryptisk og det får det til at se ud som om at det er mig der skal lave båd... Til mit forsvar skal det siges at jeg havde/har tømmermænd da ham jeg kender ringede. Han skal lave båd. Han spurgte mig om jeg kendte det program. Det måtte jeg sige at jeg ikke gjorde. Jeg kunne ikke helt forstå hvad han sagde da han ringede (stadig grundet tømmermænd) så jeg skrev nogle stikord af samtalen i google's søgebar, forsøgte ellers at forstå hvad han sagde. Det er også muligt at han skal kunne kommunikere med udstyret, så han kan programmere det... Men hyper terminal var det eneste værktøj jeg kunne finde. Når man vælger start -> programmer -> tilbehør -> kommunikation og holder curseren over hyper terminal skriver den at den laver forbindelse til en anden computer bla bla bla, vi et modem eller et null-modemkabel. Et null-modemkabel, er det via comport eller hvad?
Gravatar #4 - themuss
2. sep. 2006 12:38
Programmet hedder hyperterminal.

Det skulle gerne ligge under start menu -> programs -> accessories -> communications.

Det kan kommunikere over seriel port med andet seriel udstyr, har tit brugt hyperterminal mod min Sun-maskine.

Udfyld, hvad den vil have, og så eller bare ny forbindelse og vælg den hastighed, flow-control og com-port du vil bruge, det skulle ikke være sværere.
Gravatar #5 - holmen
2. sep. 2006 12:44
Ok tak. så må han se om han kan få det til at virke.
Har det nogen interesse, så har han købt en repeater til sit ekkolod, og kan ikke få det til at virke. Så skal han, ved hjælp af hyper terminal, se hvad data der kommer fra ekkoloddet, for at se om det virker korrekt.

Sådan forstod jeg det nu, små 3 timer og en del tømmermænd senere.
Tak for hjælpen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login