mboost-dp1

installation af linux => Partition

Gå til bund
Gravatar #1 - quimby
12. feb. 2007 21:34
Hej,

Jeg skal have lavet en dual boot med min Windows XP og Ubuntu. Der bliver en (ca) 10GB partition til windows hvor der kan installeres styresystemet og til ubuntu bliver der ligeledes 10GB til installering og de sidste 40 GB bliver et fælles FAT32 drev som begge systemer kan tilgå.

Mit spørgsmål går på, i hvilken "mappe" bliver programmer i Ubuntu/Linux installeret og bør man evt. lave en seperat partition til dette, da det hovedsageligt bliver Ubuntu jeg vil bruge.

Håber at det er forståeligt og at nogen kan svare, ellers stil gerne uddybende spørgsmål og fortæl mig gerne om faldgrubber eller hints jeg ikke har været opmærksom på.

På forhånd tak.

Mvh.

Søren
Gravatar #2 - arne_v
12. feb. 2007 21:44

En traditionel Unix/Linux mand vil nok anbefale:
/
/usr
/tmp
/var
/opt
/home
swap

Jeg mener at der er en del idag som anbefaler bare:
/
swap

Jeg vil antage at din distros installations program kommer
med et forslag (jeg kender dog ikke ubuntu).

Der er ikke meget som Windows folk og Linux folk er enige,
men de er nok enige om at FAT32 ikke er godt.

Jeg er skeptisk overfor den ide.

10 GB er iøvrigt ikke meget til styre system og programmer idag.
Gravatar #3 - sKIDROw
13. feb. 2007 07:34
Vil give to råd.

Altid installere Windows før på disken, og med hensyn til partitionslayout:

/boot 20-100MB
SWAP svarende til system ram eller det dobbelte.
/ Så meget som du vil bruge.

Grunden til at jeg, modsat ovenstående, bruger seperat /boot partition, er så kernen ikke berøres af eventuel filsystem korruption. (Af samme grund, vi ikke bruger SWAP som en fil.)
Gravatar #4 - BurningShadow
13. feb. 2007 07:41

(Af samme grund, vi ikke bruger SWAP som en fil.)

Nu skal jeg ikke påstå at det ikke er grunden, men det er altså værd at bemærke at det filsystem der brugs til SWAP er en hel del hurtigere end de fleste andre filsystemer, da man på en SWAP partition ikke har brug for en hel masse features, som man normalt ville sætte pris på.
Gravatar #5 - plazm
13. feb. 2007 18:46
jeg stemmer nok mere
/boot
/
swap
/home

Da det er træls at skulle til at tage backup af sine data hvis man uheldigvis skulle få smadret et eller andet når man sidder og piller, eller bare vil installere en anden distribution
Gravatar #6 - sKIDROw
14. feb. 2007 09:15
#4 BurningShadow

Nu skal jeg ikke påstå at det ikke er grunden, men det er altså værd at bemærke at det filsystem der brugs til SWAP er en hel del hurtigere end de fleste andre filsystemer, da man på en SWAP partition ikke har brug for en hel masse features, som man normalt ville sætte pris på.

Der er slet intet filsystem... ;)
Det er bare rå swap data. mkswap mærker blot swap partitionen til brug, og derved vil du ikke kunne mounte andre drev som swap ved en fejl.
Gravatar #7 - BurningShadow
14. feb. 2007 21:26

Interessant, det vidste jeg ikke. Jeg troede faktisk at der var et simpelt filsystem, for at holde styr på de data der blev skrevet til partitionen, men det ser ud til at du har ret :)

Men, det øger jo også bare hastigheden, at den ikke engang skal bekymre sig om et simpelt filsystem :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login