mboost-dp1
imigrere til Linux!?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Software
Hej.
Jeg har før skrevet her med Linux relateret stof, og med rigtig god respons så prøver igen. Min bærbar er i øjeblikket til reperation og har tænkt på at "imigrere" til Linux fra mit Windows når jeg får den tilbage. Dette skal hovedsageligt bruges til når jeg sidder og koder, men den bærbar bruges også i sammen hæng med skole. Vil der komme, og i så fald hvilke, problemer med dette
1) så som køb af programmer til kodning og grafiske (bruger i øjeblikket adobe photoshop) opgaver
2) Problemer med at komme på min skoles netværk
3) evt. andre problemer!?
4) er der evt. en distribution som egner sig bedre til programmering end andre?
Jeg har IKKE oprettet den tråd med nogen form for ironi over for linux, da jeg har tænkt meget over at seriøst gå over til det da jeg koder en del PHP og MySQL og gider ikke være afhængig af en net forbindelse.
Håber at høre fra nogen som vil hjælpe mig med mit problem :)
Mvh.
Søren Malling
Jeg har før skrevet her med Linux relateret stof, og med rigtig god respons så prøver igen. Min bærbar er i øjeblikket til reperation og har tænkt på at "imigrere" til Linux fra mit Windows når jeg får den tilbage. Dette skal hovedsageligt bruges til når jeg sidder og koder, men den bærbar bruges også i sammen hæng med skole. Vil der komme, og i så fald hvilke, problemer med dette
1) så som køb af programmer til kodning og grafiske (bruger i øjeblikket adobe photoshop) opgaver
Jeg har IKKE oprettet den tråd med nogen form for ironi over for linux, da jeg har tænkt meget over at seriøst gå over til det da jeg koder en del PHP og MySQL og gider ikke være afhængig af en net forbindelse.
Mvh.
Søren Malling
Hvis du kun koder PHP & MySQL får du ingen problemer... Linux har et alternativ til Adobe der hedder GIMP tjek det på nettet, det virker fantastisk!
Vil anbefale at du starter med Mandrake 10.1 Den virker super godt, og samba (windows fildeling) er allerede opsat ved en normal standart installetion!
Vil anbefale at du starter med Mandrake 10.1 Den virker super godt, og samba (windows fildeling) er allerede opsat ved en normal standart installetion!
Hvis du vil have et IDE der ligner det man kender fra windows skal du nok have fat i noget som kylix fra borland eller, også skal du kigge på eclipse.org.
Borland har vist andre IDE'er til linux in lige kylix, derudover har trolltech(dem der lavet QT) også et sæt IDE'er
Der er en del der har stor gavn af standard unix shell med f.eks vim eller emacs til program udvikling men det er en lidt anden måde at gøre tingende på.
Med hensyn til PHP/mysql kodning har Tkompany vist også noget
Hvilket IDE bruger du til windows?
Med hensyn til grafik er der udover gimp også maya og blender, deter godt nok beregnet til 3D computergrafik men de kan en del triks.
Borland har vist andre IDE'er til linux in lige kylix, derudover har trolltech(dem der lavet QT) også et sæt IDE'er
Der er en del der har stor gavn af standard unix shell med f.eks vim eller emacs til program udvikling men det er en lidt anden måde at gøre tingende på.
Med hensyn til PHP/mysql kodning har Tkompany vist også noget
Hvilket IDE bruger du til windows?
Med hensyn til grafik er der udover gimp også maya og blender, deter godt nok beregnet til 3D computergrafik men de kan en del triks.
Jamen så må vi jo se hvad vi kan gøre... :)
Eclipse er vist vores bedste bud på et kodningsmiljø.
Og til grafiske ting skal du nok prøve at lege med GIMP, eventuelt vha deres dokumentation og toturials.
Begge er fri software, og samtidigt gratis.
Ikke det som ligner.
Samba er ret modent.
Ikke udfra den korte beskrivelse.
Nej generelt kommer de alle med gode udviklingsværktøjer.
Som dog sjældent installeres, hvis du vælger "Desktop" installation.
Har selv brugte udelukkende GNU/Linux i 1½ år nu, og har skiftet lidt mellem distributioner. Det vil du sikkert også selv gøre, når du bliver eventyrlysten.
Helt sikkert.
Bare kom frem med spørgsmålene.
Hej.
Jeg har før skrevet her med Linux relateret stof, og med rigtig god respons så prøver igen. Min bærbar er i øjeblikket til reperation og har tænkt på at "imigrere" til Linux fra mit Windows når jeg får den tilbage.
Jamen så må vi jo se hvad vi kan gøre... :)
Dette skal hovedsageligt bruges til når jeg sidder og koder, men den bærbar bruges også i sammen hæng med skole. Vil der komme, og i så fald hvilke, problemer med dette
Eclipse er vist vores bedste bud på et kodningsmiljø.
Og til grafiske ting skal du nok prøve at lege med GIMP, eventuelt vha deres dokumentation og toturials.
Begge er fri software, og samtidigt gratis.
Ikke det som ligner.
Samba er ret modent.
Ikke udfra den korte beskrivelse.
Nej generelt kommer de alle med gode udviklingsværktøjer.
Som dog sjældent installeres, hvis du vælger "Desktop" installation.
Har selv brugte udelukkende GNU/Linux i 1½ år nu, og har skiftet lidt mellem distributioner. Det vil du sikkert også selv gøre, når du bliver eventyrlysten.
Helt sikkert.
Bare kom frem med spørgsmålene.
Hvis ikke du allerede kender xampp så vil jeg anbefale dig at tage et kig, det gør det noget lettere at sætte et helt apache/php/mysql udviklings setup op, og der findes både en windows og en linux udgave
http://www.apachefriends.org/en/xampp.html
http://www.apachefriends.org/en/xampp.html
IDE = "Integrated Development Environment" eller udviklingsmiljø på dansk ;)
Se evt. en.wikipedia.org
IDE = "Integrated Development Environment" eller udviklingsmiljø på dansk ;)
Se evt. en.wikipedia.org
#9 ja men han skulle da lige have af vide at alle den slags ting også findes til linux, derudover kan det da værre relevant med nogle af de funktioner et IDE tilbyder i forbindelse med PHP.
Og egentligt er det også en slags IDE han efterspørger, Apache/Mysql/php med tilhørende tunings programmer er vel egetligt et IDE.
PS jeg glemte lige at nævne Zend-studio der jo er meget relevant i forbindelse med PHP udvikling.
Og egentligt er det også en slags IDE han efterspørger, Apache/Mysql/php med tilhørende tunings programmer er vel egetligt et IDE.
PS jeg glemte lige at nævne Zend-studio der jo er meget relevant i forbindelse med PHP udvikling.
Heysa.
Jeg programmere kun i PHP men fandt lige ud af noget som måske kan blive et problem.
Jeg går på HTX og laver en del matematik og fysik afleveringer hvor der skal skrives nogle formler o.l. Der har Microsoft Word et program som hedder Equation. findes der noget tilsvarende til Linux?
Jeg programmere kun i PHP men fandt lige ud af noget som måske kan blive et problem.
Jeg går på HTX og laver en del matematik og fysik afleveringer hvor der skal skrives nogle formler o.l. Der har Microsoft Word et program som hedder Equation. findes der noget tilsvarende til Linux?
#11 også i den grad OOo's modsvarende funktion ser f.eks. sådan her ud. http://www.mythic-beasts.com/~dudsen/misc/oo.png.
Biledet er taget uder winXP men det er fuldstendigt magen til under linux.
Derudover er der der meget brugte LaTeX system som mage sværger til, der dog er rent kode baseret.
Jeg har lavet mange både fysik og matematik til afleveringer til HTML både med staroffice(det var inden OOo) og LaTeX.
Rent faktisk ville jek nok foretrække OOo's formel editor over Word's.
Mathcad bliver et prolblem linux altilernativerne matlab og mathematica koster mere end bare et par kroner, selvom der vist er en begrenset studie udgave af dem.
Biledet er taget uder winXP men det er fuldstendigt magen til under linux.
Derudover er der der meget brugte LaTeX system som mage sværger til, der dog er rent kode baseret.
Jeg har lavet mange både fysik og matematik til afleveringer til HTML både med staroffice(det var inden OOo) og LaTeX.
Rent faktisk ville jek nok foretrække OOo's formel editor over Word's.
Mathcad bliver et prolblem linux altilernativerne matlab og mathematica koster mere end bare et par kroner, selvom der vist er en begrenset studie udgave af dem.
Ang. formel-editor så synes jeg personligt at LaTeX er meget bedre end alternativerne. Dette skal dog ses i sammenhængen at LaTeX er langt bedre til at håndtere store dokumenter (hvis man først har prøvet at samle to dokumenter med MS-word fem minutter før aflevering og MS-word får den idé at alle billederne skal da ligge på første side, så gider man bare ikke WYSIWYG-editors længere :-)
Hvis nogen skulle have brug for det har jeg vist et par preamples til at ligge til både fysik, matematik og andre opgaver (ingen grund til at include noget man ikke får brug for)
Hvis nogen skulle have brug for det har jeg vist et par preamples til at ligge til både fysik, matematik og andre opgaver (ingen grund til at include noget man ikke får brug for)
Er der evt. nogen som vil have interesse i at hjælpe mig med at sætte min computer op? Vi finder ud af noget belønning :)
hvad med at finde et sted i nærheden hvor sslug holder installfest ? som det kan ses i kalenderen fra 2004 se evt. http://www.sslug.dk/adict/tablecolor.php?organizer... så holdes de jævnligt.
jeg har dog ikke været i stand til at finde nogle planlagt for 2005, men har en anelse om at det er fordi de er blevet omdøbt til sandkassemøder (go figure ;D)
her er link til 2005 kalenderen. http://www.sslug.dk/adict/mgroup.php?organizer=SSL...
jeg har dog ikke været i stand til at finde nogle planlagt for 2005, men har en anelse om at det er fordi de er blevet omdøbt til sandkassemøder (go figure ;D)
her er link til 2005 kalenderen. http://www.sslug.dk/adict/mgroup.php?organizer=SSL...
Er du pige mellem 15 og 22 år og har store bryster, så er jeg klar!!!!!!!!!!
Nej mere seriøst så tror jeg ikke du får de store problemer, andet end dem vi kan hjælpe dig med her... Hvis du har lidt tålmodighed, så prøv at smide en mandrake 10.1 boot iso i drevet, følg vejledningen, og når du er færdig, kan du bare stille dine spørgsmål her, så er der nok nogen der vil hjælpe dig!!!
Hvis du mangler et link til ISO'en, og er frisk på at prøve så sig til...
Nej mere seriøst så tror jeg ikke du får de store problemer, andet end dem vi kan hjælpe dig med her... Hvis du har lidt tålmodighed, så prøv at smide en mandrake 10.1 boot iso i drevet, følg vejledningen, og når du er færdig, kan du bare stille dine spørgsmål her, så er der nok nogen der vil hjælpe dig!!!
Hvis du mangler et link til ISO'en, og er frisk på at prøve så sig til...
#21 Wolly
Tjahh nu hvor han underskriver: Søren Malling, så er chancerne nok til at overse. Med mindre navnet kun er indtil operationen i næste uge... hehe
Er jeg er vist lidt for useriøs, tror jeg må trappe den kaffe lidt ned... :D
Tjahh nu hvor han underskriver: Søren Malling, så er chancerne nok til at overse. Med mindre navnet kun er indtil operationen i næste uge... hehe
Er jeg er vist lidt for useriøs, tror jeg må trappe den kaffe lidt ned... :D
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.