mboost-dp1

Hvor meget slukker ved standby/hybernate?

Gå til bund
Gravatar #1 - Jace
17. jul. 2007 13:20
Heay,

Jeg sidder og tænker over hvilken indstilling jeg skal bruge når jeg lukker skærmen på min laptop. Jeg tænker her på hvis jeg bare klapper den sammen for at tage til/fra skole eller lignende.

Jeg er lidt nervøs for om den slukker nok i standby tilstand til at den ikke ligger og brænder varm i tasken eller man skal helt ned i hybernate?

Desuden tænker jeg også på om harddisken stadig kører rundt ved standby? Det må jo give større chance for en ødelagt harddisk ved stød i transporten hvis den er tændt og kører rundt i forhold til hvis den er helt slukket.

Det var tankerne - så mangler jeg svarende :)
Gravatar #2 - trylleklovn
17. jul. 2007 13:23
Standby holder kun strøm på ram, sådan at dit nuværende "state" gemmes og er klar så snart du går ud af standby. Hvis computeren mister strømmen her skal du starte forfra.

Hibernate gemmer dit nuværende ram "state" på harddisken og lukker herefter computeren HELT ned. Der er intet tændt.

Når du tænder computeren igen loader den dataerne ind igen og du er klar til at fortsætte fra hvor du slap.
Gravatar #3 - Jonasee
17. jul. 2007 13:24
vil forslå du slukker den eller hybernate.
Gravatar #4 - helsinghof
17. jul. 2007 13:30
Jeg har ofte overvejet det samme. Altså ikke hvad den gør, men hvad der er bedst at gøre.

Mine tanker går mere på hvorvidt batteriet tager skade af at stå i standby?
Gravatar #5 - trylleklovn
17. jul. 2007 13:47
Hvordan skulle batteriet tage skade af at blive brugt?
Gravatar #6 - helsinghof
17. jul. 2007 13:51
Jeg vil mene at konstant aflagring af et batteri påvirker batteriets kapacitet og levetid.
Gravatar #7 - trylleklovn
17. jul. 2007 13:55
Ja. Det påvirker batteriet i en positiv retning, fordi det er på den måde som batteriet skal bruges. Jeg vil vove at påstå at batteriet mister mere kapacitet hvis du slet ikke bruger det, end hvis du lader det bruge lidt strøm hele tiden.
Gravatar #8 - Jace
17. jul. 2007 18:52
#2 - Er det KUN ram der bliver holdt strøm på ved standby? Altså dvs. harddisk, netværk, cpu og alt det der er 100% slukket?

For så er der vel ikke noget forskel på risikoen for skader under transport ved de 2 muligheder?
Gravatar #9 - KaW
18. jul. 2007 14:22
Jeg mener at have læst at hvis der er konstant spænding på batteriet vil det over tid miste kapacitet. Men batterier er en stor videnskab, og mange tips passer kun til nogle producenter og nogle typer af batterier (Selvom idioten nede i Supermarkedet ved bedre og giver samme tips til alle typer).
Gravatar #10 - Benjamin Krogh
21. jul. 2007 13:35
#8 Både og. :) ram har strøm for instant on, og cpu'ens bruger lidt strøm for at holde sin cache. Intel havde en bi-nyhed hvori de skrev at de arbejde på en metode til at flushe cachen til rammene ligefør standby for længere standby tid. Aner dog ikke hvor langt de er kommet med det.

Resten af computeren skulle, svjv, være helt slukket. Gætter på at risiko for skader er den samme som ved slukket når du sætter den i standby.
Gravatar #11 - Cloud02
21. jul. 2007 14:49
Hvis du bruger Vista, og readyboost, så skal du slukke din computer. Du skal ikke sætte den i standby, eller i hibernate da det vil slette al den optimering readyboost har lavet på dit portable drev, og det skal starte forfra.
http://blogs.technet.com/robert_hensing/archive/20...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login