mboost-dp1

Hvilken Desktop Linux er bedst?

Gå til bund
Gravatar #1 - malu05
23. jun. 2004 15:12
Hi Hello, jeg er snart ved at være meget træt af windows og har lige for tiden en NavynOs(Linux) instaleret. Men det er et meget nørde Os og jeg vil gerne have et Desktop system ved siden af... men hvilket skal jeg vælge?

Hvad er bedst syntes i?
Gravatar #2 - sKIDROw
23. jun. 2004 15:35
Suse, Fedora og Mandrake er ret gode begynder distroer.. :)
Suse's nye version kan man endda, for første gang hente som ISO filer.
Gravatar #3 - Infophreak
23. jun. 2004 15:55
En lille advarsel, hvis du ikke vil slippe Windows helt, og derfor vil lave et dualboot system. I det tilfælde er Fedora nok ikke det mest heldige valg, da flere har været ude for, at de ikke har kunnet boote deres Windows installation op igen.

PS: Er der nogen, der kan huske *hvorfor* Fedora installeren kan finde på at gøre det?
Gravatar #4 - sKIDROw
23. jun. 2004 15:57

Ved ihvertfald at Windows vil nægte at boot'e, hvis ikke den lægger først på disken.
Dunno why.. ;)
Gravatar #5 - Infophreak
23. jun. 2004 16:07
STFW, næste gang, info...

Selvfølgelig findes der artikler, der forklarer problemet.
Gravatar #6 - Gruesome
24. jun. 2004 00:09
Lige nu kører jeg med SuSE på min maskine. Det var egentligt meningen jeg ville prøve Gentoo, men SuSE 9.1 blev udgivet den dag jeg havde sat af til det, og jeg tænkte jeg lige kunne prøve den inden. Det blev jeg jo så, som sagt, ved med :). Yast er et utroligt godt tool til at administrere sin maskine, og det er en leg at installere programmer fra nettet. Deres X-opsætning er også udemærket, selvom jeg havde lidt knas med at få den til at fatte at min skærm skulle køre 1600x1200 i 24 bit. Så er det godt man har /etc/xfree86/xfree86-4 (svjh) at redigere i selv :).

En anden ting jeg har bemærket i den er dog også den ikke er helt så hurtig som de Debian installationer jeg har haft. Quake III kan jeg ikke få meget over 90 FPS selvom jeg bruger samme FPS tweaks som altid (har normalt fastlåst min FPS på 120).

Lyden er der også lidt knas med. Nogen gange stopper XMMS med at spille og giver en, en fejlmeddelelse om at ens lydkort er i brug af et andet program (hvilket det ikke er, og jeg kører det igennem ARTSD). Quakes lyd har jeg btw. heller ikke fået til at funke, men virker fint i NWN. Må lige prøve at installere Enemy Territory og se om det virker egentligt.

Men generelt er SuSE rigtig lækker :).
Gravatar #7 - snailwalker
24. jun. 2004 12:43
Kan man ikke bare have to harddiske i sin computer og så lægge Linux ind på den ene og XP på den anden?
Gravatar #8 - sKIDROw
24. jun. 2004 17:04
Sagtens.
Men derfor vil Windows helst være den, som lægger først.
Har aldrig haft det til at virke, hvis ikke Windows fik lov at lægge først på systemet.
GNU/Linux er ligeglad.
Gravatar #9 - carb
24. jun. 2004 17:27
Med winXP og (vistnok også 2000) kan du installere systemet på den partition du vil. 95/98 skulle ligge på første partition på første disk.
Gravatar #10 - snailwalker
24. jun. 2004 18:11
Okay tak for hjælpen. Fik en gratis 6,4 GB's disk i dag af min onkel så nu vil jeg til at springe over til Linux her til aften. Wish me luck, hæhæ :)
Gravatar #11 - sKIDROw
24. jun. 2004 19:37

Har aldrig kunne få Windows XP til at boot'e hvis ikke den lå først på disken
Kan være jeg ikke kender tricken, men det resulterede ikke i andet end en sort skærm når jeg prøvede.
Gravatar #12 - carb
24. jun. 2004 22:56
For mit eget vedkommende ligger XP på tredie partition på første disk.
Jeg bruger GRUB(fra suse) som bootloader, og har vist aldrig bootet uden, men hvis XP vil installere på 3'eren så burde den også kunne boote derfra(-uden en bootloader).
Det kunne være boot.ini der ikke peger på den rigtige partition, hvis XP ikke vil starte op.
Gravatar #13 - Gruesome
25. jun. 2004 03:06
#10 Snailwalker (og thread starter)

I må meget gerne poste hvilke distroer i prøver og om evt. problemer / ting som i synes var bedre end i nogen af de andre :). Er altid meget sjovt at høre.
Gravatar #14 - snailwalker
25. jun. 2004 18:07

Jeg bruger Mandrake 10.0 official. Den fungerer ganske glimrende. Fandt uden problemer min hardware, selvom mine quick keys på mit microsoft tastatur ikke virker, det havde jeg da heller ikke regnet med :)

Men jeg synes det er svært at installere programmer. Har været ude i konsollen og rode, men det er de færreste der giver en ordentlig introduktion til hvordan man installerer :(

Ville være rart hvis der var nogle der havde et link til en eller "Sådan kommer du i gang med Linux" side. Ville godt lige lære hvordan man installerer programmer mv.

Men jeg er positivt overasket. Der er sket noget med brugervenlighed siden jeg sidst rodede med en RedHat 5.2 tilbage i 99 :) Men der er stadig en del ting der gør det for svært for middelbrugeren, dvs. hr. Danmark som godt vil kunne installere sit eget software, og som kommer lige fra Windoze...
Gravatar #15 - Gruesome
26. jun. 2004 03:17

Linuxbog.dk er en glimrende måde at komme igang på. Faktisk er det også 'installation af programmer' jeg ikke bryder mig om i Mandrake. Det er ikke særligt svært selv at installere en RPM, men har altid problemer med at få deres packet manager til at hente pakker selv fra nettet.
Gravatar #16 - Infophreak
26. jun. 2004 05:04
Min personlige grund til at anbefale Mandrake er PLF, som sammen med urpmi giver adgang til et kæmpestort forråd af rare - men muligvis patentinficerede - ting. Der er f.eks. binaries af:

faac (AAC encoder - ikke den bedste, men den er da open source)
faad2 (AAC decoder)
libdvdcss (Afløseren for DeCSS)
freetype med hinting enabled (Freetype2 er dog ganske udemærket uden hinting)
win32codecs (Videocodecs til Windows i binær form. Kan bruges af mplayer)
enemy-territory (I RPM-form endda. Nemmere bliver det næsten ikke :D)

Plus en masse andre småting. Mest video-, emulations- eller P2P-relaterede.
Gravatar #17 - sKIDROw
26. jun. 2004 18:03

Det findes forskellige pakker, så du kan programmere de ekstra taster.
Debian og Gentoo har en pakke der hedder hotkeys.
Men der er mange måder at gøre det på.
Vist også til Gnome så vidt jeg husker.
Gravatar #18 - snailwalker
26. jun. 2004 22:24
Ok den prøver jeg at kigge lidt på :)

Men jeg kan nok desværre ikke undvære min XP helt :( Bliver jo desværre nødt til at bruge word og IE til min skole da deres hjemmeside ikke understøtter andre browsere. Den er så dårligt programmeret og jeg HAR klaget til dem, men de kommer med den sædvanlige undskyldning. Jamen 95 % bruger...

Det kan jeg jo ikke bruge til noget, de kan lave deres side ordentligt...

Tak for hjælpen :)
Gravatar #19 - sKIDROw
27. jun. 2004 15:49

Bliv ved med at brokke dig.
Krav om Word og IE hører ingensteder hjemme, og kan ikke kritiseres ofte nok.... ;)
Gravatar #20 - snailwalker
27. jun. 2004 23:06

Jeg gør sandlig hvad jeg kan, men da vi har jordens mest inkompetente webmaster (det er lærerne der laver siden i Frontpage, så når man ikke så langt :( )
Gravatar #21 - sKIDROw
28. jun. 2004 09:18

Folk der bruger frontpage er heller ikke webmastere, når de ikke kan HTML.
Nå pyt... ;)
Gravatar #22 - .dot
11. aug. 2004 16:54
#21 - Hørt, hørt!
Gravatar #23 - Magenta
20. aug. 2004 11:35
freebsd og X med noget fluxsnask smidt ovenpå

nå ja freebsd er jo nicer pga. portstræet og den uundværlige handbook :D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login