mboost-dp1

Hjælp til at forbedre min XP bruger oplevelse...

Gå til bund
Gravatar #1 - m_abs
9. mar. 2006 19:35
Hej,

Jeg håber der er nogle af Windows experterne herinde som kan og vil hjælpe mig med en række problemer, jeg har med min XP bruger oplevelse:

1. "Speciel mapper"?
Hvordan slipper jeg for at stifinder behandler mapper med billeder, musik, video osv. efter deres indhold? Uden af gå tilbage til en stifinder med Win95 funktionalitet, dvs. vil sige jeg vil beholde sidebaren, men slippe for "Billedeopgaver" osv.
Det værste er når XP, helt automatik bestutter sig for at mapper med billeder i, skal vises med den indlejerede billede fremviser i stifinder. Det ville være en fin funktionalitet, hvis jeg altså selv kunne bestemme at jeg vil se på den.

2. Få XP til at lade være med at lave system-mapper og underlige filer på mine Linux-partition?
Jeg har installeret en filsystems-driver til ext2 på windows, virker rigtig godt med undtagelse af at XP smider "RECYCLED"-mappen på disse partition, også selvom jeg ikke har slettet noget på dem. Den smider også "Thumbs.db" i mapper som stifinder har været inde i.
Ingen af delene ser særligt fedt ud, når jeg er i Linux og jeg er lidt træt af at skulle slettet dem hver gang.

3. Et ordenligt tema.
Jeg savner simpelhen et ordenligt tema til XP, Luna i blå, sølv og grøn er bare grimt. Classic look får XP til at ligne noget fra midten af 90'erne.
Jeg vil helst foretrække ikke af bruge windowblinds, da jeg ikke lige har penge, jeg vil bruge på det.
Jeg hørte engang om noget der hed Plastik for XP, altså KDEs flotte plastik-stil til XP, men har kun kunne finde et død link på google.

4. Jeg savner en ordenlig musik afspiller.
Under Linux bruger jeg amaroK, og da jeg fik windows igen blev jeg ærligtalt noget skuffet da jeg installerede winamp. Media library i winamp, kan ikke nær måle sig med amaroK's og der ser ikke ud til at være globale genveje, altså så jeg kan skifte numre uden af winamp har fokus.
iTunes skulle gøre noget underligt, når man lægger sine filer ind i den, noget med at lægge dem ind i dens egen mappe efter egen forstyrrede logik, så den har jeg ikke lige gidet installere.
Den skal kunne afspille MP3, Ogg/vorbis og FLAC.

5. Nag-free?
Hvergang jeg bruger Windows, så nagger den mig dvs. den kommer med et hav af forskellige dialog-bokse, tale bobler med mere, de fleste er der ingen grund til, det skulle systemet selv tage sig af.
Når jeg sætter min usb-pen i, så skal jeg se på 4 talebobler og en dialog om det. Når maskinen starter skal den lige informere mig om at min anti-virus er udløbet (selvom det auto-opdatere).
Alle anti-virus jeg har prøvet, skal også lige have opmærksomhed når maskinen starter, splashscreen, opdatering mm.
Gode ideer til, hvordan man reducere nag i Windows XP?

6. Anti-virus og firewall.
Findes der nogle gode og gratis af dem? Med så lidt nag som muligt.
Firewall skal som mininum kunne indstille hvilke porte jeg har åbnet, ikke som zonealarm kun åbne på program basis.

7. Bruge baghøjttalere som front...
Under Linux er jeg vant til at jeg selv kan vælge hvilken slags output jeg vil have i mit SB Live!*-korts forskellige udgange, er der en mulighed for at få XP til det samme?
Altså så jeg har front udgang i både front-stik og bag-stik?

*) Mener det hedder "Soundblaster Live! 5.1 Digital". muligvis uden "Digital".
Gravatar #2 - MiniatureZeus
9. mar. 2006 19:54
hmm kan da ihvertfald hjælpe dig med #4:

Når du installere iTunes kan vælge om iTunes skal opdele og "holde orden" på din musik eller du selv vil...

Men jeg foretrækker ihvertfald iTunes istedet for de andre kendte afspillere som findes...
Gravatar #3 - mR. GULEROD
9. mar. 2006 20:12
Skift til 100% linux... Og vær glad :)
Gravatar #4 - m_abs
9. mar. 2006 20:19
Haha, køre som du nok kan læse normalt Linux. Der er altså visse ting, man ikke kan under Linux lige pt. og en af dem er at spille "Command & Conquer: The First Decade", nej hverken WINE eller Cedega er i stand til det, har prøvet og gav op efter at have spildt mange timer på det.
Gravatar #5 - The-Lone-Gunman
9. mar. 2006 20:19
4.
Winamp har globale hotkeys, og kan ikke se hvordan media library ikke kan nok... hvad er det som man ikke kan? Har du prøvet den nyeste version (5.2)?

5.
http://www.onecomputerguy.com/windowsxp_tips.htm#b... og andre på den side.

6.
Den bedste gratis antivirus: http://free.grisoft.com/
Gravatar #6 - m_abs
9. mar. 2006 21:06
Winamp har globale hotkeys, og kan ikke se hvordan media library ikke kan nok... hvad er det som man ikke kan? Har du prøvet den nyeste version (5.2)?

Det er den, jeg har installeret. Havde ikke set dem, tak :).

Den har ikke "intelligente" playlister. Måden man vælger kunstner, album og numre på i ML, er upraktisk. Og interfacet til ML, er rodet for at sige det mildt.
Gravatar #7 - amokk
9. mar. 2006 21:08
#6 download Albumlist plugin til winamp

Ang. thumbs.db kan du slå en option der hedder "do not cache thumbnails" til oppe i folder options

du kan vist også vælge customize folder i en af menuerne for at vælge om mapperne skal vises som billeder, musik eller alm filer
Gravatar #8 - The-Lone-Gunman
9. mar. 2006 21:50

Predixis MusicMagic, som en standard funktion i Winamp, kan ikke se det kan blive meget mere intelligent end det. Vælg en sang som er i den stil du har lyst til at høre, også laver funktionen en liste med en 20 sange i samme stil som den du valgte. Den skal bare lige stå og analysere din musiksamling igennem først, men da den blot bruge idle cpu (som fx F@H gør det), er det intet problem.
Gravatar #9 - amokk
9. mar. 2006 21:53
#8 hmm ok den kendte jeg ikke - får helt lyst til at boote op i windows bare for at prøve.... naaah linux er dejligere at sidde i, selv om XMMS ikke er helt så avanceret som winamp
Gravatar #10 - Pally
9. mar. 2006 22:19
1) Stifinder: Tools | Folder Options| General | Use Windows classic

2) Lav et job der fjerner det, hvis folder æstetik virker er så vigtig... O.o

5 + 6) Mht USB: aner ikke hvad du snakker om. Min usb-pen plugger direkte i og ud uden talebobler af nogen art.

Mht anti-virus: Control Panel | Security Center | Change the way Security Center alerts me.

Windows Defender beta 2, gratis og ikke-naggy.

7) Det er vel et SB problem mere end et XP problem, oder was?
Gravatar #11 - m_abs
9. mar. 2006 22:45
(Foerst: jeg sidder lige pt. med en tekst browser saa hvis dette ser underligt ud, undskylder jeg.)

Lyder spaendende, kigger paa det naeste gang jeg er i Windows :)

1. Det reducere saavidt jeg husker stifinder til Win95 funktionalitet og udseende. Hvilket ikke er det jeg oensker.
5. Naar jeg saetter USB-pennen i, saa fortaeller en taleboble mig at der er fundet ny hardware, en ny fortaeller mig det er en usb-enhed af en art, endnu en fortaeller mig det er en usb-pen af det maerke jeg nu engang har, en sidste fortaeller mig at den er installeret. Efterfulgt af det eneste der burde komme, en dialogboks hvor jeg kan vaelge hvad jeg vil goere ved det. Jeg har endnu ikke proevet det som amokk foreslog.
7. Det er det vel, men eftersom samme kort kan det under linux med den driver der er der, kunne det jo vaere man kunne tvinge windows driveren til samme opfoersel. Og det irrittere mig, at jeg pt. ikke kan goere det, da split stikket altid giver daarlig lyd og ikke altid forbinder ordenligt.
Gravatar #12 - Deternal
9. mar. 2006 23:21
1: Du kan nulstille mapper til en bestemt opsætning - så *burde* XP jo fatte det (hvis ikke kan vi jo så diskutere om det er brugervenligt :P).
2. Principielt er det best practice kun at give windows læse adgang til linux partitioner.
3. Når du kører classic så kan du køre alle themes der virkede på 2k. Ved ikke rigtig om det er nogen hjælp. Personligt har jeg det sådan at XP standard opsætningen er mere forvirrende/distraherende og mindre funktionel end standard win2k opsætningen.
4. Zinf er imho udemærket. Men går stadig et par dage inden jeg får fixet mit NAS så ved ikke helt hvordan det håndterer store musiksamlinger.
5- Start -> run -< gpedit.msc
Der burde du kunne styre globale settings for flere forsk. ting - således vil det også være sådan for andre brugerprofiler etc.
6. Clam findes også til windows. ZoneAlarm kan godt definere porte og programmer. Generelt er windows software firewalls for intrusive.
7. Jeg mener nu nok at man kan styre det via sb softwaren til det, noget med audioprofiles etc. - kan dog huske det er hat at bruge, og altid en pain at installere. Hvis du har value! udgaven så hent softwaren til pro da de har nerfet softwaren til value! kortene.
Gravatar #13 - andresen
10. mar. 2006 00:07
Jeg har installeret en filsystems-driver til ext2 på windows, virker rigtig godt med undtagelse af at XP smider [...]

I maj sidste år havde jeg brugt ext2 driveren med skriveadgang i winxp i en lille måned efterhånden. Så vidt jeg husker var jeg i gang med at skrive noget til en ext2 partition, da der pludselig kom BSOD. Derefter kunne maskinen ikke boote i hverken Linux eller Windows. Tror simpelthen den smadrede dele af partionstabellerne... Bare lige en advarsel jeg synes er relevant at nævne.. Dengang lærte jeg at fat32 giver langt dårligere mulighed for recovery af data end ntfs og at værdsætte LiveCD'er. Heldigvis havde jeg backup af det væsentligste. ;)

Så vidt jeg husker svarer det at vælge klassisk visning til at gå ind i egenskaber for system, avanceret, indstillinger for ydeevne, visuelle effekter og slå alt fra (eller det meste). En mellemting er således muligt ved at slå nogle få ting til og resten fra. Klassisk visning er muligvis kedeligt, men det giver en langt bedre performance IMO. Hvis du godt kan lide opgavelisten nøjes du bare med flueben ved "Brug almindelige opgaver i mapper" og slår alt andet fra..

EDIT:
1. Det reducere saavidt jeg husker stifinder til Win95 funktionalitet og udseende. Hvilket ikke er det jeg oensker.

Udseendet reduceres muligvis, men kan ikke se nogen reduktion i funktionalitet?
Gravatar #14 - andresen
10. mar. 2006 00:22
Et andet spørgsmål til Winamp og WinXP. Er der nogen her, der kender en metode til at lave de samme globale hotkeys i Windows som jeg bruger i Linux med Amarok? PrintScreen = viser hvilket nummer der er i gang, PauseBreak = Play/Pause, Ctrl+PauseBreak = Næste nummer og Shift+PauseBreak = Forrige nummer.
Gravatar #15 - m_abs
10. mar. 2006 02:21
1: Du kan nulstille mapper til en bestemt opsætning - så *burde* XP jo fatte det (hvis ikke kan vi jo så diskutere om det er brugervenligt :P).

Går ud fra du mener vis -> "tilpas denne mappe..." -> osv.
Sidst jeg brugte den, så gik der ikke ret lang tid før mappen var tilbage som musik-mappe, billede-mappe eller hvad stifinder nu fandt på mappen skulle være.
Men nu prøver jeg, også får jeg se hvor lang tid der går før det er tilbage igen.

Jeg har kæmpet med at få den feature til at lade vær med at genere mig lige siden første gang jeg fik XP, så nu er jeg spændt på om det virker denne gang.
Hvad jeg ville foretrække var at XP aldrig slog den til, da det er pisse irritende at skulle slå det fra hver gang (hvis dette altså holder, denne gang).

Udseendet reduceres muligvis, men kan ikke se nogen reduktion i funktionalitet?

Det fjerner sidebaren med, hvad der er af gode ting i den, fil/mappe informationer, handlinger for den valgt fil.

--------------------------------------

Så er (måske) 1 løst, 5 (yes) og 6 løst.

Godt nok har jeg fået winamp til at bruge globale genveje, men jeg er stadig ikke tilfreds med dens Media Library, men jeg er ved at teste MusicMagic featuren i den.
Gravatar #16 - Gruesome
10. mar. 2006 02:45
Ang. Plastik theme til Windows så fandt jeg det her på Deviantart og ser ud til at det kunne være det du leder efter. Prøver selv lige at se om jeg kan finde ud af at installere det for jeg er godt nok træt af Windows Classic men gider heller ikke køre med Luna Themet...
Gravatar #17 - Gruesome
10. mar. 2006 03:13
Jeg er imponeret. Det var virkeligt den genstart værd. KDE's smukke brugerflade på Windows, man føler sig næsten helt hjemme igen.

For de interesserede kan themet ses her.

Mit råd til player vil nok være Foobar2000 da det efter min mening er den player der kan det hele men samtidigt er utroligt "let" at bruge. Med let mener jeg at den ikke bruger så mange resourcer... Det er den player jeg bruger på ovenstående screenshot med et par components smidt på. Så vidt jeg ved kan man få alt den funktionalitet som man har i amaroK. Det kræver bare lidt arbejde, men så har man også fået det nøjagtigt som man vil have det. Vil dog sige at amaroK er suverænt den bedste player til den almindelige bruger. Mangler bl.a. at man kan klikke på et link i playeren og så automatisk komme ind på bandets wikipedia side inde i playeren, men det kan være det kommer...
Virker også fint med Audioscrobbler/Last.FM selvfølgelig.

[Edit]
Ah ja. Så faldt jeg lige over den her guide. Enjoy.
Gravatar #18 - andresen
10. mar. 2006 08:08
Det fjerner sidebaren med, hvad der er af gode ting i den, fil/mappe informationer, handlinger for den valgt fil.

Jeg har skrevet i #13, hvordan du slår netop den funktionalitet til i, hvad jeg stadig vil kalde klassisk visning. :)
Gravatar #19 - m_abs
10. mar. 2006 14:03
@Grusome,
Nu føler jeg mig virkelig dum... Hvordan installere man det tema?
Der er ingen installations vejledning med og hvis jeg dobbelt klikker på PlastikXP.msstyles åbner den bare skærn indstillinger. Jeg får heller ikke noget ud at kopiere den ind i c:\windows\resources\themes (der er ingen .theme fil med).

Ups, havde jeg ikke set.
Indstillingen "Brug et baggrundsbillede til hver mappe type" slået fra, får mappen til at se næsten normalt ud. Det eneste er at stifinder stadig lader sidebaren om så der er en "billedeopgaver" i den, men det er mere til at leve med end det andet.
Gravatar #20 - Gruesome
10. mar. 2006 16:49

Du skal bruge Neowin UXTheme Multi-Patcher toolet som du kan finde her. Du kører bare filen og gør som der bliver sagt, og så kan du dobbeltklikke på PlastikXP.msstyles for at installere, og helt uden at betale monsterbucks for Windowblinds.
Gravatar #21 - amokk
10. mar. 2006 17:24
Gruesome: Det ser nice ud det theme, men hvordan installerer jeg det på en Gnome?

Jeg tror jeg har fundet en Gnome udgave her:
http://www.customize.org/details/32858

men den synes ikke at kunne genkende XML filen når jeg har pakket den ud? (installerer den via system -> preferences -> theme -> install theme)
Gravatar #22 - Gruesome
10. mar. 2006 18:24

Nu spørger du jo så direkte...

Har ikke GNOME installeret i øjeblikket, men hvis jeg husker rigtigt gør du følgende:

Hent filen (som du jo nok har gjort) og lad den være i sin komprimeret tilstand.

Kør gnome-theme-manager (enten i en run dialog eller fra et menupunkt), tryk "Install Theme", browse dig frem til din downloadede fil og klik "Install".

Så får du vist nok 3 sektioner hvis du går ind i Theme Details. "Controls", "Window Borders" og "Icons". Nogen themes er så kun en af delene og vil tro at det er "Window Borders" du skal gå ind i og vælge Plastik.

Hvis der er nogen GNOME brugere der har lyst til at rette mig skal i være velkomne. Det er ved at være en 7 - 8 måneder siden jeg skiftede over til KDE.
Gravatar #23 - m_abs
12. mar. 2006 00:50
Tak for det. Kæft det er lækkert :)

--------------
Så er point 1, 3, 5 og 6 løst, tak for det. :)

2 er der nok ikke nogen løsning på.
4 må jeg have undersøgt lidt mere, winamps MusicMagic er ret okay men vejer ikke op for resten af programmet i mine øjne.

Jeg er rimelig sikker på at det er muligt at løse 7. Gennem noget directsound eller hvad windows' lyssystem nu hedder.
Jeg vil lige prøve det som #12 foreslog.
Gravatar #24 - Gruesome
12. mar. 2006 02:44

Ellers kan jeg som sagt anbefale den sindysgt modulære foobar2000 player. Kender ikke nogen som har brugt mere end 5 min på at sætte sig ind i den som ikke er blevet forelskede. Den kan simpelthen alt og du bestemmer helt selv hvad og som du kan se så har du selv fuldstændigt styr over hvordan det skal se ud.
Synes det er svært at afgøre hvilken player der er bedst for mig, foobar eller amaroK men så længe de begge kun er tilgængelige på hver sin platform så løser det problem seføli' lidt sig selv. Kan ikke li' Winamp. Den var fin nok dengang man havde 200 numre på sin spand, men med over 10k så halter den altså langt bagefter imo.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login