mboost-dp1
Gammel DVD -> Rip -> Brændes på ny DVD ??
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Software
Hej Folkens
Jeg har en gammel DVD med noget undervisnings video på. Originalen er efterhånden så slidt at det kun er et spørgsmål om tid før den står af.
Nogle tricks til hvordan jeg ripper den og får lavet mig en ny DVD skive - Det er vigtigt at jeg kan bibeholde de originale menu'er, undertekster osv.
Har set lidt på MacTheRipper er liidt i tvivl om det kan klare opgaven
(Ps. meget gerne gratis/open software)
På forhånd tak for hjælpen
Jeg har en gammel DVD med noget undervisnings video på. Originalen er efterhånden så slidt at det kun er et spørgsmål om tid før den står af.
Nogle tricks til hvordan jeg ripper den og får lavet mig en ny DVD skive - Det er vigtigt at jeg kan bibeholde de originale menu'er, undertekster osv.
Har set lidt på MacTheRipper er liidt i tvivl om det kan klare opgaven
(Ps. meget gerne gratis/open software)
På forhånd tak for hjælpen
Hvis der er kopi-beskyttelse på, må du ikke lovligt foretage kopier af den.
Moving on, du kan muligvis lave et image via Imageburn www.imgburn.com eller CdBurnerXP www.cdburnerxp.se og så brænde ud igen.
Begge programmer er gratis.
ellers er der også dvdshrink - www.dvdshrink.org
Moving on, du kan muligvis lave et image via Imageburn www.imgburn.com eller CdBurnerXP www.cdburnerxp.se og så brænde ud igen.
Begge programmer er gratis.
ellers er der også dvdshrink - www.dvdshrink.org
Mozez (2) skrev:Hvad med bare at bruge Disk Utility?
eh måske jeg har overset noget, men hvad er det ??
Never mind - har fundet ud af det.
Tak Mozez - Var slet ikk klar over at disk utility kunne det trick.
Tak Mozez - Var slet ikk klar over at disk utility kunne det trick.
Dvd decrypter/Imgburn --> Muligvis Dvdshrink --> Nero DONE
Edit: Nå det havde #3 allerede skrevet, nevermind
Edit: Nå det havde #3 allerede skrevet, nevermind
Cloud02 (3) skrev:Hvis der er kopi-beskyttelse på, må du ikke lovligt foretage kopier af den.
Ja, det er netop i sådan nogen tilfælde hvor 'loven' er for åndssvagt. Men mener faktisk at man har lov til at tage en sikkerhedskopi, som dette jo faktisk er, da DVD vil gå til.
Du må ikke omgå "effektive tekniske foranstaltninger" (§75c i Ophavsretsloven), den eneste undtagelse der gives er edb-programmer.mcgreed (10) skrev:Ja, det er netop i sådan nogen tilfælde hvor 'loven' er for åndssvagt. Men mener faktisk at man har lov til at tage en sikkerhedskopi, som dette jo faktisk er, da DVD vil gå til.
Du må altså gerne bruge en noCD crack, brænde en kopi af et spil eller et program til husstanden (§12 stk.2 5) men du må ikke lave en kopi af en film-DVD hvis den har DeCSS.
Ja, loven er åndssvag.
Cloud02 (11) skrev:men du må ikke lave en kopi af en film-DVD hvis den har DeCSS.
Jo, hvis kopibeskyttelsen forhindrer dig i at se filmen må du gerne bryde den.
Men selvom det er lovlig kopiering må man ikke modtage fremmed medhjælp, og det er der vist flere tilfælde på i den her tråd ;-)
hgul (12) skrev:Jo, hvis kopibeskyttelsen forhindrer dig i at se filmen må du gerne bryde den.
Men selvom det er lovlig kopiering må man ikke modtage fremmed medhjælp, og det er der vist flere tilfælde på i den her tråd ;-)
Ah, det der dét der står så kryptisk i §75d, mente også at det var et sted.
Det er kun i Norge at man stadig ikke må.
den var sgu slem (14) skrev:Hvor læser du det henne?
.http://infokiosk.dk/sw81582.asp skrev:
Fremmed medhjælp ved kopiering til privat brug
Efter ophavsretsloven må du frit fremstille enkelte kopier af et værk til privat brug. Du må som hovedregel også gerne bestille sådanne kopier hos andre, fx på biblioteket; dette kaldes fremmed medhjælp.
Ved digital kopiering, fx kopiering af musik-cd’er, dvd-film og litterære værker, må du ikke benytte fremmed medhjælp. Det samme gælder for musik- og filmværker i analog form.
Endelig er der særlige regler for kopiering af litterære værker i analog form, fx bøger, aviser og blade. Her må du kun benytte fremmed medhjælp, som ikke medvirker i erhvervsøjemed. Du må altså ikke bestille en kopi af en bog i en kopibutik, men derimod gerne på et bibliotek.
I øvrigt må du ikke selv benytte teknisk udstyr, fx fotokopimaskiner og cd-brændere, der er stillet til rådighed på biblioteker, i forretninger og lignende steder ved kopiering af musik- og filmværker. Det samme gælder ved kopiering af litterære værker, hvis det tekniske udstyr er stillet til rådighed i erhvervsøjemed.
Du må godt lave programmet ogligge det op på nettet, skrive en eller anden legal disclaimer, men brugeren må ikke downloade dit program og benytte det...
Du må godt lave programmet ogligge det op på nettet, skrive en eller anden legal disclaimer, men brugeren må ikke downloade dit program og benytte det...
@19
Præcist hvad jeg prøvede at sige :-)
@18
Uanset hvad der bliver skrevet i enten EULA eller Disclaimer kan du stadig ikke undsige dig lovgivningen.
Så du kan skrive hvad du vil, men hvis du laver et program, hvis eneste formål er at omgå DRM. Så bryder du lovgivningen ved at gøre det offentligt tilgængeligt. (hvorvidt du må fremstille og benytte det selv, er så vidt jeg ved lidt en gråzone).
Og ligeledes hvis du benytter dig af selvsamme stykke software.
(der tages selvfølgelig forbehold for evt. fejl fra min side, eller ændringer i lovgivningen).
Så er spørgsmålet hvor grænsen går imellem at hjælpe, og medhjælpe.
Hvis programmet ikke er compiled. Er det så hjælp, da man nok vil kunne argumentere for at det kun er anvisninger til hvorledes man udfører handlingen.
Modsat hvis det er compiled og klart til at blive eksekveret....?
(det er rent og skær tankespind på nuværende tidspunkt, da man som Cloud02 påpeger snildt kan omgå lovgivningen på nuværende tidspunkt...)
Præcist hvad jeg prøvede at sige :-)
@18
Uanset hvad der bliver skrevet i enten EULA eller Disclaimer kan du stadig ikke undsige dig lovgivningen.
Så du kan skrive hvad du vil, men hvis du laver et program, hvis eneste formål er at omgå DRM. Så bryder du lovgivningen ved at gøre det offentligt tilgængeligt. (hvorvidt du må fremstille og benytte det selv, er så vidt jeg ved lidt en gråzone).
Og ligeledes hvis du benytter dig af selvsamme stykke software.
(der tages selvfølgelig forbehold for evt. fejl fra min side, eller ændringer i lovgivningen).
Så er spørgsmålet hvor grænsen går imellem at hjælpe, og medhjælpe.
Hvis programmet ikke er compiled. Er det så hjælp, da man nok vil kunne argumentere for at det kun er anvisninger til hvorledes man udfører handlingen.
Modsat hvis det er compiled og klart til at blive eksekveret....?
(det er rent og skær tankespind på nuværende tidspunkt, da man som Cloud02 påpeger snildt kan omgå lovgivningen på nuværende tidspunkt...)
Vi har altså lige ret i Danmark. Hvad der er muligt for en nørd indenfor lovgivningen er og skal også være mulig for Hr. og Fru. Jensen.
Hvis man har behov og kan argumentere for at skulle tage en backup så må man gerne benytte et program der gør dette muligt,
hvis producenten ikke selv stiller en løsning til rådighed.
Ligeledes må du omgå kopibeskyttelse hvis du er forhindret i at afspille dette på normalvis og på dens oprindelige måde,
men kun i de tilfælde hvor du reelt er forhindret.
Eksempel. du kan rippe en cd til din bils anlæg men du må ikke bruge den cdm andre steder og sælger du bilen med anlæg skal du også "ødelægge" cd'en. Da du ikke længere opfylder kravet for at have lov til at omgå kopibeskyttelsen i den situation.
Hvis man har behov og kan argumentere for at skulle tage en backup så må man gerne benytte et program der gør dette muligt,
Ligeledes må du omgå kopibeskyttelse hvis du er forhindret i at afspille dette på normalvis og på dens oprindelige måde,
men kun i de tilfælde hvor du reelt er forhindret.
Eksempel. du kan rippe en cd til din bils anlæg men du må ikke bruge den cdm andre steder og sælger du bilen med anlæg skal du også "ødelægge" cd'en. Da du ikke længere opfylder kravet for at have lov til at omgå kopibeskyttelsen i den situation.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.