mboost-dp1

fjerne skrivebeskyttelse

Gå til bund
Gravatar #1 - ZenN
15. mar. 2009 11:28
Hej Newz.

Jeg er løbet ind i et (synes jeg selv) stort problem. Jeg er ikke den store nørd og har sikkert heller ikke prøvet alt, hvilket er derfor jeg spørger jer til råds. Der er sket det, at hele mit C: drev er skrivebeskyttet og jeg kan ikke fjerne skrivebeskyttelsen. Mit spørgsmål er så, om hvordan jeg gør det. Jeg kører Windows XP Home Edition og mit filsystem er NTFS.
hjælphjælphjælphjælphjælp :)

ZenN
Gravatar #2 - siliankaas
15. mar. 2009 11:40
Det er vel næppe hele dit C drev der er skrivebeskyttet??

Hvis det "kun" er fordi du har problemer med at slette enkelte filer, bør du se lidt nærmere på: http://ccollomb.free.fr/unlocker/

Bruger det selv - det spiller MAX
Gravatar #3 - ZenN
15. mar. 2009 11:47
har prøvet unlocker, men det er ikke det jeg leder efter. Jeg har nogle mapper i "My Documents", som jeg gerne vil ligge nogle filer ind på, men det kan jeg ikke da mapperne er skrivebeskyttet. Når jeg går ind i C:\ er alle mapperne og undermapperne dêr skrivebeskyttede, og jeg kan ikke ændre dem.
Gravatar #4 - siliankaas
15. mar. 2009 12:03
Har du prøvet med Scan disk?
Gravatar #5 - ZenN
15. mar. 2009 12:14
nej, kan jeg få en "idiots guide" til hvordan jeg gør det? :)
Gravatar #6 - siliankaas
15. mar. 2009 12:55
Måske der findes en lettere måde, men her kommer min version: :-)

"Dobbelt klik" på "Computer/Denne computer/ My computer"

"Højre klik" på dit C-Drev - vælg "egenskaber"

Vælg funktioner

Tryk på "undersøg nu"

Taget frit fra hukommelsen på en Vista... Håber det kan give en ide om hvordan...

Gravatar #7 - ZenN
15. mar. 2009 13:11
hmm, ved ikke om det kan være det. næste gang jeg genstarter, vil den i hvert fald starte. men på google står der alt muligt med commando prompt (cmd.exe) Har fumlet med det i langt tid nu. Når jeg prøver at fjerne skrivebeskyttelsen derfra, siger den "not resetting hidden file - C:\Documents and Settings\[NAVN]\ntuser.ini
Er det for farligt at slette den fil? og hvis jeg sletter den, kan jeg så godt fjerne skrivebeskyttelsen?
Gravatar #8 - siliankaas
15. mar. 2009 13:19
Ang. det med genstart er sikkert fordi windows ikke kan køre en scandisk imens selve styresystemet er kørende - derfor har den planlagt en disk scan næste gang du genstarter - det er helt ok (men kan tage lang tid)

Jeg er mere usikker på ntuser.ini men det lyder ikke som en fil du skal slette...
Gravatar #9 - ZenN
15. mar. 2009 14:32
Scan disk hjalp ikke rigtig noget, og mine filer og mapper er stadig skrivebeskyttede. Håber du/i har flere forslag.
Gravatar #10 - siliankaas
15. mar. 2009 14:41
Prøv evt. at læse her, det kunne måske være interessant for dig(?)

http://www.ozzu.com/mswindows-forum/cannot-remove-...
Gravatar #11 - ZenN
15. mar. 2009 18:12
har prøvet det utallige gange, men det hjælper ikke.
Gravatar #12 - JensOle
15. mar. 2009 18:34
Du bliver nok nød til at skifte til Ubuntu.
Gravatar #13 - siliankaas
15. mar. 2009 18:53
Hvad sker der hvis du tilgår dine mapper i fejlsikker tilstand?
Gravatar #14 - ZenN
25. mar. 2009 21:05
beklager forsinkelsen, men fejl i internet og blabla..
men der sker ikke meget mere end, hvis jeg åbner mappen i normal tilstand.
Gravatar #15 - squad2nd
25. mar. 2009 21:20

Log ind som en bruger med administrator rettigheder...

Gå ind i "My Computer" og vælg 'Properties' under dit C:\ drev.
Gå hen på tab'en "Security" og check at følgende brugere er tilstede med følgende rettigheder:

Administrators | Fuld tilladdelse
Everyone | DENY
SYSTEM | FULD TILLADDELSE
Users | Read & execute, List folder contents, Read.
... users er lidt tricky, fordi de har deres egen brugermappe (C:\Documents and Settings\BRUGER) som også skal have fuld rettigheder, til brugeren som har data gemt deri.

Klik "Apply" og tryk "Advanced" og marker "Replace permission entries on all child objects................"

og tryk OK
... så vil rettighederne blive ændret.

... og tryk OK igen.

....log ud, og ind igen med din almindelige bruger.

Gravatar #16 - ZenN
26. mar. 2009 05:44

Jeg er allerede logget på administrator brugeren, men jeg har slet ikke tab'en security :o

Gravatar #17 - squad2nd
26. mar. 2009 10:25

Det er sikkert fordi du har 'Simple File Sharing' slået til.

Åbn en vilkårlig mappe og tryk på menu-baren 'Tools' -> Folder Options ...
og vælg tab'en: View og slå "Use simple file sharing" fra, og tryk OK.

Prøv så igen at gøre som beskrevet i #15
Gravatar #18 - ZenN
27. mar. 2009 17:10
fantastisk nok, så er tabben 'Tools' der ikke. Når jeg går ind under Properties, står der kun General og Sharing. :s
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login