mboost-dp1

Filnavne i Linux

Gå til bund
Gravatar #1 - Ronson ⅍
16. apr. 2006 09:06
Jeg har netop skrottet 2 Windows-servere (gateway + server) til fordel for én med SME. I den forbindelse skal den nye server selvfølgelig også tage sig af webhosting, hvorfor jeg har sat virtuelle domæner og det hele op.

Men når jeg har overført visse af filerne (en bunke dinglebærrene-mp3'er til dingle.dk) bliver de danske bogstaver vist forkert, f.eks.:
Dinglebærrene - Dinglebærrene Finder På.mp3

Og det ser jo knap så pænt ud, hvad gør jeg så?
Gravatar #2 - Ronson ⅍
16. apr. 2006 09:12
Hm, jeg kan se at WinSCP fint kan finde ud af navnene når jeg overfører via det. Er det bare samba/windows fildeling der driller?
Gravatar #3 - Blinklys
16. apr. 2006 09:34
Prøv at kigge på indstillingerne "dos charset", "display charset" og "unix charset" i smb.conf. Mine står sådan her:

dos charset = CP850
display charset = ISO-8859-1
unix charset = ISO-8859-1

Jeg har ikke selv prøvet SME Server, men jeg synes at huske noget med den er baseret på Red Hat. I så fald er det meget muligt at "display charset" og "unix charset" skal stå til UTF-8 i stedet :)
Gravatar #4 - Ronson ⅍
16. apr. 2006 10:30
SME er vist baseret på CentOS (som vist igen er baseret på Red Hat), så den del skal nok passe.

De står til
doscharset = 850 (ikke CP850?)
display = ISO8859-1
unix = UTF-8

Skulle det ikke være i orden?
Gravatar #5 - amokk
16. apr. 2006 15:25
IMHO bør man bare undgå ØÆÅ og andre specialtegn i filnavne, selv om man kan sætte sit system op til at håndtere det nogen lunde, vil man altid få problemer på et senere tidspunkt hvis folk skal bruge filerne på et andet system...
Gravatar #6 - BurningShadow
16. apr. 2006 16:38

Der er da ingen problemer, hvis bare OS'et kan håndtere det. Det er dårligt design der gør at sådan nogle latterlige små-problemer opstår. Det er fordi man starter ét sted, og så går vidre, uden at rydde op efter sig.
(Hvorfor skal et OS have 10 måder at gøre den samme ting på, når det er logik for perlehøns, at det vil gå galt...?)
Gravatar #7 - amokk
16. apr. 2006 17:21
#6 problemet er jo, at man fra starten har været alt for nærig med allokering af plads til de tegn der bruges i alverdens sprog...

da man definerede ASCII valgte man således kun at bruge 7 bits pr tegn, og netop denne spare-løsning er i dag "roden til alt ondt"

hvis man fra starten havde lagt sig fast på ét internationalt tegnsæt, som kunne rumme alle de tegn der nu bruges i forskellige sprog, havde det været SÅ meget nemmere...
Gravatar #8 - Gruesome
16. apr. 2006 17:42

Sådan lidt ligesom man har gjort med UTF-8? Man skulle ligesom synes vi var ved at være ovre det problem med tegnsæt, men der er jo desværre lige nogen systemer der skal følge trop.
Gravatar #9 - BurningShadow
16. apr. 2006 17:50

Netop. Problemet er så at Microsoft ikke vil droppe alt det gamle, og så skifte 100% til UTF-8.

Og med hensyn til Linux... Tjaaa, det er jo håbløst. Det er jo en katastrofalt mangel på ledelse. Det der er brug for dér, er at Linus bitch-slapper dem alle sammen med selvdøde pingviner, til de bliver enige.

Og når dét er klaret, så er det nok noget der ligner 97-99% af alle SOHO maskiner der er klaret.
De fleste små OS'er jeg kan nævne, bruger allerede UTF-8.
Gravatar #10 - Ronson ⅍
16. apr. 2006 18:19
Ehm.. ok. Jeg bruger WinSCP så.

Nu skal jeg bare have gcc til at virke, så jeg kan få compilet psybnc. Men det lader sig åbenbart ikke gøre.
Gravatar #11 - Gruesome
16. apr. 2006 18:32

Nu er det jo ikke Linus's plads at bestemme char encoding. Det er nok nærmere en opgave for freedesktop.org :).
Gravatar #12 - Cyrack
17. apr. 2006 11:49
Tja, har/havde samme problem, men løste det også i smb.conf (blev indkoded lokalt på linux-boksen som ISO8859-1, men kører rent UTF-8). Faktisk er det eneste problem på min box at KTerm mener at alt skal vises som ANSI som standard, ellers er alt i UTF-8... meget rart når man skal flytte filer mellem forskellige non-crippled systemet (hvorfor bruger MS stadig forskellige codepages? det er håbløst gammeldags og ren kovertering til UTF-8 ville helt fjerne problemerne med fx. websider der indeholder obskure incodings).
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login