mboost-dp1

Excel hjælp - to enheder på en y-akse

Gå til bund
Gravatar #1 - laspe18
2. mar. 2009 16:23
Hej nørder.

Jeg står i den situation, at jeg er i gang med en opgave, der indeholder lidt økonomistyring. I den forbindelse har jeg udarbejdet et par nøgletal for en virksomheds regnskab, hvilket er gået fint.
Nu kommer problemerne i midlertid med at få det grafisk præsenteret ordenlig i Excel.

Jeg har nogle omsætningstal, antal fuldtidsbeskæftigede m.f. der alle sammen er i absolutte tal, der nemt kan vises i samme graf.
Problemer er nu, at jeg gerne ville have vist disse grafer sammen med fx en graf-udvikling for afkastningsgrad, gældsratio m.m. der alle er i %.

Sammensætter man bare direkte disse to, fucker Excel op, fordi den ikke ved, om man ønsker sin y-akse i procent eller alm. tal. Er der ikke en måde, man kan lave enheden på y-aksen om i højre del af diagrammet, så den kan have begge med?

Altså tal i venstre side som alm, og pct. tal i højre del?

Anyone?
Gravatar #3 - laspe18
2. mar. 2009 17:21
Tak omend det ser noget besværligt ud...
Hvad med i Excel 2003, som jeg benytter?
Gravatar #4 - Clauzii
2. mar. 2009 17:33
OffT:
#2:
Utroligt man stadig falder over gode links, man burde kende, takker :)
Gravatar #5 - Josso
2. mar. 2009 17:37
Gravatar #6 - stevns
2. mar. 2009 18:23
først markere du de ting der skal være på x-asksen. Slipper musseknappen, og så holder du ctrl nede mens du markere det du vil ha på y-aksen.

Det burde virke, men nogen gange fucker det også lidt meget op med mig :S Men er ved at lære det, har en fysik lære der er besat af grafer, ALT skal bare tegnes som en graf, og derefter kan man aflæse. Hvis man gør det på andre måder får man lorte karakter for afleveringer og rapporter. :i
Gravatar #7 - laspe18
3. mar. 2009 09:27
Tak for alle idéer og så videre, men fandt selv ud af det (på den nemmeste måde)

Marker det, man vil have. Vælg diagram, brugerdefineret typer, kurve med to akser. Done.
Ikke helt den samme valgfrihed, men det er hurtigere, og nemmere - gider ikke bøvle mere med det nemlig.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login