mboost-dp1

En god equalizer.

Gå til bund
Gravatar #1 - holmen
22. jun. 2006 18:44
Jeg har lige investeret i en effekt blok og en forforstærker, og bruger nu det sammen med mine Dali højttalere, istedet for min integrerede Luxman forstærker. Der er bare det lille problem, at uden en treble-knap, er diskanten lidt for kraftig til min smag, især når jeg hører musik. Jeg er derfor på udkig efter en eller anden equalizer (til computeren, et stykke software altså). En der kender noget der er fornuftigt? Det skal gerne være freeware, og må gerne have forud-indstillinger, som f.eks. en rock indstilling, live, jazz osv. På forhånd tak.
Gravatar #2 - buch
22. jun. 2006 18:55
Windows media player, samt winamp har da indbygget EQ. Det er gratis.
Gravatar #3 - coday
22. jun. 2006 19:00
#1 Nu ved jeg ikke hvad for et bundkort du har men der er en equalizer i softwaren til mit lydkort.
Gravatar #4 - holmen
22. jun. 2006 20:07
Jeg har asus, men der fulgte ikke realtek sounman med. Det gjorde der til mit gamle asus. Den (eq'en) blev installeret sammen med driverne. Og de to lydkort (på de forskellige bundkort) bruger forskellige drivere, for jeg kan ikke installere de drivere med EQ på det Bundkort jeg bruger nu.
Gravatar #5 - amokk
22. jun. 2006 21:23
holmen: Hvis du har et nogenlunde fint anlæg vil det være synd at ødelægge lyden ved at sende den igennem en equalizer som formentlig smadrer lyden lige så meget som alle de andre smarte indbyggede effekter som lydkortet har...

Men OK hvis du alligevel hører MP3 musik analogt ud igennem et onboard lydkort, gør det vel ikke den store forskel, så er lyden smadret i forvejen... Men jeg tager måske fejl af dit formål?
Gravatar #6 - holmen
23. jun. 2006 07:05
Lydkvalliteten af selve filerne (Størstedelen har jeg selv rippet fra CD'er, i forholdsvis god kvallitet) er acceptabel. Med den gamle EQ jeg havde, var der ikke nogen hørbar forskel, når man tændte for den (og alle indstillinger var default). Lydkvalliteten er faktisk udmærket, når selve lydkilden (Onboard lydkort, som skal udskiftes til noget der kan spille musik i god kvallitet. Nogen forslag?) er taget i betragtning. Problemet er/var bare at mine nye forstærkere (for- og effektforstærker) ikke har en knap til at justere diskanten, og den er tit for fremtrædende, når man hører Heavy Metal. Derfor plejede jeg lige at tage toppen af diskanten. Der er heller ingen Loudness-knap på den nye forstærker, det kunne EQ'eren også hjælpe på, for ved lav belastning, leverer de 2 x 6,5 tommer bas/mellemtone enheder i hver højttaler ikke så suveræn en bund. Det brugte jeg som sagt loudness-knappen på min gamle forstærker til. Jeg har dog fundet en EQ under lydindstillingerne for windows (den lille højttaler nede til højre). Og har nu en diskant og bund der passer mine ører.

Hvad mit anlæg angår, så vil jeg mene at det er udmærket. Det er vist nok ca. 10 år gamle forstærkere fra Electrocompaniet i norge. Ampliwire 100 (effekt) Og en Electrocompaniet EC 1 (for). Cambridge signalkabler, Dali højttaler-kabler, samt Dali højttalere (505'ere)som hurtigst muligt skal skiftes ud med et sæt CV 1215 mkII'ere og nogle jbl'er.
Men jeg er sikker på at jeg har mindst lige så god lyd som folk med et godt lydkort + et eller andet sæt creative speakers + sub ti len nypris på 3.000,- eller noget i den dur.
Gravatar #7 - buch
23. jun. 2006 08:21
#6 Er det ikke i sådanne situationer, at man føler sig lidt snydt når man køber sådan en ;)
Gravatar #8 - holmen
23. jun. 2006 08:24
#6Når man køber en hvilken en?
Gravatar #9 - buch
23. jun. 2006 08:37
#8 Er det ikke din nyindkøbte forforstærker der er problemet?
Gravatar #10 - holmen
23. jun. 2006 09:11
Nej, overhodet ikke. Det nye sæt forstærkere er af meget bedre kvallitet end den integrerede jeg havde før. Der er med vilje udeladt knapper som treble, bas osv. for at have så få komponenter som overhovedet muligt. Jeg var godt klar over dette da jeg købte sættet. Lyden er væsentligt bedre nu. Jeg var på forhånd klar over at jeg ville ville blive nødt til at have en EQ'er, men det ender nok med at jeg køber en rigtig EQ'er, som også min CD-afspiller kan køre igennem, og så ingen EQ'er på computeren. Men nej, jeg føler mig ikke snydt, jeg var den første der ringede på sættet, efterfølgende var der vist 5 eller 6 der nåede at ringe forgæves, inden annoncen blev pillet af dba.dk
Gravatar #11 - amokk
23. jun. 2006 15:46
"Lydkvalliteten af selve filerne (Størstedelen har jeg selv rippet fra CD'er, i forholdsvis god kvallitet) er acceptabel. "

Men hvorfor smadre kvaliteten i det hele taget, når du kan rippe til et lossless format?

"Med den gamle EQ jeg havde, var der ikke nogen hørbar forskel, når man tændte for den (og alle indstillinger var default). "

Men det kræver også man hører godt efter og at kilden er optimalt (og det er en MP3 ikke)

"Lydkvalliteten er faktisk udmærket, når selve lydkilden (Onboard lydkort, som skal udskiftes til noget der kan spille musik i god kvallitet. Nogen forslag?) er taget i betragtning. "

http://www.m-audio.com/products/en_us/AudiophileUS...
eller lillebroderen
http://www.m-audio.com/products/en_us/Transit-main...

Jeg gætter på du vil køre analogt mellem PC og forstærker, så er et USB lydkort at anbefale, da du vil få meget lavere støj, når converteren ikke er placeret inden i PCen som ved et PCI/onboard lydkort...

Problemet er/var bare at mine nye forstærkere (for- og effektforstærker) ikke har en knap til at justere diskanten, og den er tit for fremtrædende, når man hører Heavy Metal.

Væn dine ører til det, det er måske bare den gamle forstærker der dæmpede diskanten for meget? :-p

"ikke så suveræn en bund. Det brugte jeg som sagt loudness-knappen på min gamle forstærker til. Jeg har dog fundet en EQ under lydindstillingerne for windows (den lille højttaler nede til højre). Og har nu en diskant og bund der passer mine ører."

Problemet er at bassen i det meste musik ikke er så kraftig som folk tror. De fleste billige produkter booster bassen til et unaturligt niveau for at tiltrække brianer, og derfor kan bassen synes svagere end normalt på et "rigtigt" anlæg...

"Dali højttalere (505'ere)som hurtigst muligt skal skiftes ud med et sæt CV 1215 mkII'ere og nogle jbl'er."

Øhm... Du vil gerne have god lyd, og så snakker du om at udskifte DALI med CV? Jeg har netop udskiftet et par 20 år gamle CV'ere med 10" bas til et par DALI Concept 6, med 2x6,5" bas, og jeg må indrømme at lyden er SÅ meget bedre i DALIerne, mere præcis og nyanceret. Det kan godt være at CVerne kunne brage og buldre en smule mere (det kan CV som regel), men IMHO er bassen i DALIerne meget bedre, da den ikke blot er mudder, men man kan høre de forskellige anslag på bas-guitaren, det kunne jeg ikke på mine CV...

CV til brianer og folk der bare vil larme, Og de andre mærker til resten... desuden kan 2x6,5" basenheder bevæge sig hurtigere og mere præcist end en 10 eller 12"...

"Men jeg er sikker på at jeg har mindst lige så god lyd som folk med et godt lydkort + et eller andet sæt creative speakers + sub ti len nypris på 3.000,- eller noget i den dur."

Subwoofersæt har ALDRIG været velegnede til lyd, og Creatives plastic-gamer produkter kan jo slet ikke sidestilles med Hifi-produkter som DALI og Electrocompaniet mv.

#7 Øhm hvorfor tror du billige produkter (læs: forstærkere) er fyldt med masser af lamper og knapper og effekter, og de dyre produkter ser langt mere simple ud?

Det er fordi folk der køber dyrt udstyr hellere vil have ren lyd som ikke er gået igennem diverse kredsløb og omskiftere til loudness og tonekontrol mv... Ligesom lyden er bedre af et ordentligt kabel med gode stik, blive lyden også bedre af at gå direkte inden i apparatet i stedet for at gå ud igennem omskiftere mv...
Gravatar #13 - holmen
23. jun. 2006 21:48
"Men hvorfor smadre kvaliteten i det hele taget, når du kan rippe til et lossless format?"

Som hvilket?

Det er op til den der hører musiken at vurdere hvorvidt kvaliteten er tilstrækkelig, eller om den er "smadret", hvilket betyder ubrugelig (vil jeg mene), hvilket mp3 bestemt ikke er (igen, efter min mening).

"Øhm... Du vil gerne have god lyd, og så snakker du om at udskifte DALI med CV? Jeg har netop udskiftet et par 20 år gamle CV'ere med 10" bas til et par DALI Concept 6, med 2x6,5" bas, og jeg må indrømme at lyden er SÅ meget bedre i DALIerne, mere præcis og nyanceret. Det kan godt være at CVerne kunne brage og buldre en smule mere (det kan CV som regel), men IMHO er bassen i DALIerne meget bedre, da den ikke blot er mudder, men man kan høre de forskellige anslag på bas-guitaren, det kunne jeg ikke på mine CV..."

1215 og 1215 mkII fra cv er i en klasse for sig hvad angår CV højttalere. De spiller bedre end alle de der dc 1515, clsc 215 cls 215, clsc 15 osv. osv.
CV kører nogle serier som ser nogenlunde ens ud, som bliver ændret lidt og får nyt navn ca. hver 2. år, de er efter min mening udemærkede til små diskoteker og andet der kun skal spille ekstremt højt, ikke til at lytte til musik på. Ved lav belastning spiller de mudret. det gør 1215-erne ikke. de spiller nogenlunde fornuftigt ved lav belastning. mindst lige så godt som dali 505'erne. Men med den musikstil jeg har, og den ofte tilbagevendende lyst til at spille højt, så bliver jeg næppet tilfreds før jeg har noget CV. Og der passer 1215'erne godt til mig.
Ser du efter kan du se at jeg også skal investere i nogle jbl'er. så har jeg 2 sæt at skifte imellem, hvis jeg til tider bliver træt af CV'erne.

Man behøver ikke være brian, hvis man vil have bund i sit musik. Mange gamle optagelser trænger bare, efter min smag, til et boost i bunden, når man spiller lavt. ved mange db er det ikke nødvændigt. F.eks. Er det ofte svært at høre dobbelt pedal i sange på Kill 'em all og Ride the Lightning når der spilles lavt.

"Men det kræver også man hører godt efter og at kilden er optimalt (og det er en MP3 ikke)"

Jeg tvivler. Andre forringelser er straks til at høre, selv om det er mp3 filer. men HiFi og lyd er meget individuelt, så det er svært at sige hvad der er rigtigt og forkert.

"Væn dine ører til det, det er måske bare den gamle forstærker der dæmpede diskanten for meget? :-p"

Jeg dæmpede diskanten manuelt på treble-knappen.
Den diskant der kommer når du spiller heavy Metal på godt HiFi anlæg, den er ikke rar. jeg vænner mig ikke til noget jeg synes lyder grimt (så havde det da også for længst lykkedes for p3 at vænne mig til at elske shakires musik.)
Gravatar #14 - I.F.F.
23. jun. 2006 22:12
proev nu bare winamp ozone
Gravatar #15 - amokk
24. jun. 2006 02:56
"Den diskant der kommer når du spiller heavy Metal på godt HiFi anlæg, den er ikke rar"

Du nævner selv Metallicas albums Kill em All og Ride the Lightning, som begge kan kategoriseres som thrash metal... oversæt selv Thrash til dansk, og du vil vide hvorfor det hedder THRASH metal... :-p
Gravatar #16 - I.F.F.
24. jun. 2006 09:52
er kendetegnet ved trash metal at det er daarligt produceret?
Gravatar #17 - holmen
24. jun. 2006 11:36
#15 Deres gamle albums(MetallicaA's) kan kategoriseres som trash, men det er hovedsageligt Heavy metal. Hvis du vil have trash med, så kan vi da godt kalde det for heavy-trash-metal. Den betegnelse vi giver det, det ændrer ikke på at det stadigvæk har en for kraftig diskant (i mine ører) når det spilles på et hifi anlæg.

#16 Nej, trash er ofte kendetegnet ved hurtigheden og rå-heden. trash metal adskiller sig fra death metal, ofte ved vokalen, hvor death-metal-vokalister ofte grawler, så er det hos trash metal ofte en mere almindelig vokal, eller en råbende vokal (Som Slayer f.eks). Slayer er et meget godt eksempel på trash metal mener jeg. men ser man på deres tekster, kan disse godt kategoriseres som døds-relaterede.

Det er bare min holdning til trash metal, jeg tror ikke at der findes klare definitioner. Det er mit bud.
Gravatar #18 - Kadann
24. jun. 2006 12:04
#17 -

Det er thrash, ikke trash. ;) Anyways mener jeg ikke at det skulle være nødvendigt at indstille på noget som helst, selv når vi taler metal, hvis anlægget er i orden.

Jeg hører med stor fornøjelse Slayer og lignende på mit anlæg, uden at pille ved hverken bas eller diskant.
Gravatar #19 - amokk
24. jun. 2006 16:25
#16 #17 tør brillerne af, jeg skriver tHrash metal, ikke trash...

Thrash betyder noget i retnign af at flænse...

#18 lige mine ord... FOr mig er det også vigtigst at musikken lyder som producerne/bandet har tiltænkt det...
Gravatar #20 - holmen
24. jun. 2006 19:02
Jeg var af den forståelse at der var 2 forskellige meninger af et ord. Altså at begge betydninger af ordet, stavedes trash.
Jeg var godt klar over at du ikke mente affalds-metal. Som du ser, så beskrev jeg det jo også ved dets rå- og hurtighed.

#19 det er ikke altid at lyden er optimal, efter at være spillet ind på en cd fra gamle master-tapes, optaget tilbage i 70'erne og 80'erne.

#18 nu ved jeg ikke hvilket anlæg du har, eller hvordan du definere et godt anlæg, men jeg fik på et tidspunkt mulighed for at høre på et anlæg, som jeg mener er godt.
Det bestod af JBL højttalere, Jbl l 300 summit. En bow technologies Wazoo forstærker (aner ikke prisen, slå den op, hvis det har interesse) nogle ekseptionelt gode kabler (fra taralabs og cambridge mener jeg) samt en cd-afspiller jeg ikke kender navnet på, men den vejede 20 kg, og havde en nypris på 25.000.

Først hørte vi noget jazz, og det var helt uovertruffent. ALT kunne man høre, kniv skarpt og detaljeret. Så hørte vi noget roger waters og noget klassisk. Alt sammen lød ekstremt godt. så satte jeg noget heavy Metal på, MetallicA med no remorse, og der måtte man næsten tage sig til ørene, så meget skar diskanten igennem.

"Anyways mener jeg ikke at det skulle være nødvendigt at indstille på noget som helst, selv når vi taler metal, hvis anlægget er i orden."
hver har sin mening, men prøv at tag ind i Hifi-klubben og hør noget metal på et sæt dali megaline f.eks. (hvis de giver lov til det), ellers bare på et sæt B&W nautilus 801d. jeg er sikker på at du vil mene at diskanten er for høj. det er selvfølgelig ikke sikkert, for vi hører jo ikke alle ens.
Gravatar #21 - Kadann
24. jun. 2006 22:27
Mit anlæg består af en Denon DRA-1000, en Denon DCD-1450 og et sæt Dali Ikon 6, så kan du jo selv vurdere om det går ind i din definition af et godt anlæg. :)

Og jeg vil nu aldrig mene at diskanten er for høj, fordi spiller man på de højttalere som du nævner, så har man med garanti også et anlæg hvor der er minimale eller ingen indstillingsmuligheder og er tvunget til at høre musikken som den er produceret.
Gravatar #22 - Derfor
25. jun. 2006 13:27
#18 og #19

Kan kun give jer ret, synes efterhånden der er mange på Newz.dk der har skrevet de sammenligner musik med kunst, og man maler vel heller ikke nogle af Van gogh's malerier om.

Så det er da en selvfølge for dem der sammenligner musik med kunst at man ikke piller ved det. :)
Gravatar #23 - amokk
27. jun. 2006 01:49
#22 EEH... sammenligner musik med kunst?

musik ER kunst... nogen mennesker går op i malerier, nogen går op i brugskunst og andre går op i musik...
Gravatar #24 - Derfor
27. jun. 2006 04:02
#23 Ikke alt musik er kunst!

Og ikke alle malerier er kunst. Musik er lavet af mange mennesker, teenagere der sidder og mixer techno fordi de keder sig, vi du kalde det kunst ?

Det svarer til at et lille barn har malet et billede af spider-man , Jaah, se den lille dreng har lavet kunst ?
Gravatar #25 - Kadann
27. jun. 2006 06:40
#24 -

Det er vel ikke noget du kan gå ind og bestemme. :)

Der er jo ingen regler for hvad kunst er, hvad der er god og dårlig kunst. En teenager der sidder og laver elektronisk musik, kan da have ligeså meget på hjertet med den musik, som en fyr der sidder og laver enslydende popsange.

Det eneste du sådan set kan bestemme i den sammenhæng, er om det folk frembringer er noget du kan lide, præcis som du kan bestemme om du vil se på et billede af Kurt Trampedach eller om du vil pryde dine vægge med hunde der spiller poker.
Gravatar #26 - HashKagen
27. jun. 2006 12:25
"Hvorfor anskaffe sig en synthesizer i hardware, når det kan lade sig gøre i software?"

http://keytosound.com/ siden kommer snart... der står noget om den nye synthesizer i Alt om DATA nr. 8 fra i år.

Dette er et godt produkt til den avancerede bruger osm kunne tænke sig et billigt alternativ til den dyre hardware udgave.

går da udfra at dette er noget du skal bruge meget, ellers vil jeg sige at det er noget dyrt stads :)
Gravatar #27 - Derfor
27. jun. 2006 15:13
#25 Det er heller ikke noget jeg går ind og bestemmer.
Det er bare min egen personlige holdning til musik i forhold til kunst. :)
Gravatar #28 - HashKagen
30. jun. 2006 11:51
@ 27
Ikke alt musik er kunst!

I så fald kommer din mening ud på en lettere diktaturisk erklærende facon :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login