mboost-dp1

Ekstern HD med ntfs på linux

Gå til bund
Gravatar #1 - Hotsp0t
31. jan. 2005 10:53
Jeg har langt om længe fået mounted min eksterne HD med NFTS i linux, men jeg kan kun åbne den som root, hvilket jeg ikke kan bruge til så meget. Hvordan giver jeg min user lov til at bruge den?

Jeg ved godt at jeg kun kan læse fra den, og det er også meningen :) Jeg er super linux n00b, da jeg kun har brugt det i 3 dage. Det drejer sig i øvrigt om pro Mepis.

Kan i bruge dette til noget? her er en linie fra fstab:
/dev/sda1 /mnt/drive vfat,ext2,hfsplus,ntfs noauto,users,dev 0 0

- Kresten
Gravatar #2 - Gruesome
31. jan. 2005 11:08
I stedet for 'users' skal du have 'user' stående. Så vidt jeg ved er der ikke en option der hedder users, men jeg kan tage fejl.
Gravatar #3 - Hotsp0t
31. jan. 2005 11:18
Der står "users" ved floppy og cd-rom, så det kan da ikke være det?
Gravatar #4 - Gruesome
31. jan. 2005 11:50
Prøv en linie som følgende:

/dev/sda1 /mnt/drive ntfs noauto,user,ro 0 0

[Edit]

Googlede lidt og fandt http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/fstab.html ... Så kan du jo kigge lidt på den hvis det ikke virker :).
Gravatar #5 - Hotsp0t
31. jan. 2005 12:17
Jeg er helt lost.
Gravatar #6 - Cyrack
31. jan. 2005 14:10
Umiddelbart burde dette virke:
/dev/sda1 /mnt/drive ntfs noauto,user 0 0

Du kan evt. skifte 'ntfs' ud med auto, da sdX normalt assignes til både usb, scsi og sata, hvilket kan give lidt problemer. Men den opsætning jeg lige har vist dig burde virke.
En ting du skal være opmærksom på er at hvis fx. root mounter drevet kan en bruger godt bruge det, men kun root kan afmontere drevet.
Hvis du har lyst til det kan du også kigge lidt nærmere på udev og automount, så du slipper for at skulle montere drevet manuelt hver gang.
En sidste ting: tjek din kerne-opsætning og se om du har aktiveret muligheden for at skrive til ntfs. Ellers vil kernen automatisk sætte den til readonly (ro).
Gravatar #7 - hundeboll
31. jan. 2005 15:37
Hvor godt virker Linuxkernens driver, når det drejer sig om rw til NTFS ? For det kunne da være lækkert at slippe for FAT32 på min laptop :)
Gravatar #8 - sKIDROw
31. jan. 2005 15:49
#7 Hunn
http://www.jankratochvil.net/project/captive/
Virker 100%

Lidt af et hack, men det virker uden problemmer.
Gravatar #9 - hundeboll
31. jan. 2005 16:02
#8 sKIDROw:
Hmm... Må jeg lige kigge lidt på når jeg får fri. Tak ! :D
Gravatar #10 - blackthorne_dk
7. feb. 2005 10:22
linux egen ntfs subsystem er useless.

Man kan kun ændre i filer, der allerede har samme filstørrelse, dvs ikke oprette filer og biblioteker, ikke ændre filstørrelse og ikke slette noget som helst :(

Med hensyn til 'users' flaget i fstab, så betyder det at alle brugere, der har execute rettigheder til mappen, kan mounte drevet, og at alle kan umounte den igen, uafhængigt af hvem der har mountet den til at starte med. Ved 'user' er det kun den user der har mountet, der kan umounte igen, hvorefter en ny user så kan mounte drevet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login