mboost-dp1

Dokumentering af bredbåndshastighed

Gå til bund
Gravatar #1 - BjarniM
30. jul. 2009 21:19
Jeg her igennem et stykke tid lagt mærke til, at jeg kun får en brøkdel af den båndbredde, som min internetudbyder ellers opkræver mig for. Til tider står det så slemt til, at jeg kun får 1/10 del af den oplyste download hastighed, andre tider halvdelen og hvis det står rigtig godt til 70 procent.

Jeg kunne godt tænke mig at dokumentere min nedsatte båndbredde før jer går til min internetudbyder, så jeg har min side af sagen i orden. Da jeg tidligere har prøvet at henvende mig kommer de med en omgang tågesnak om at de hele ser ud til at køre som planlagt, og så videre.

Har i nogle inputs, hvordan jeg kan dokumentere tingene godt og grundigt, før jeg snakket med store bogstaver? Findes der mon et eller andet software, der kan logge stabiliteten, båndbredden, etc.?
Gravatar #2 - Cloud02
30. jul. 2009 21:39
Kobler din computer til internettet med en trådløs forbindelse eller er det via kabel?
Gravatar #3 - BjarniM
30. jul. 2009 22:00
Trådløst. Jeg har dog tjekket min router og den ser ud til at fungere fint.
Gravatar #4 - Woller
30. jul. 2009 22:08
well http://hastighedstest.tdc.dk/ kan teste din forbindelse og så kan du jo gøre det et par gange om dagen så du har noget at vise dem.
Gravatar #5 - Jakob Jakobsen
30. jul. 2009 22:12
Hent IT- og Telestyrelsen program, der kan du lave tests med intervaller og det er nok lidt mere troværdigt end TDC eller anden udbyders eget program.

LINK
Gravatar #6 - Woller
30. jul. 2009 22:23
virker bedre end tdc's men det på tdc's side er nu ganske fint til bare lige at tjekke med :)
Gravatar #7 - Cloud02
30. jul. 2009 22:43
BjarniM (3) skrev:
Det kan tænkes at dit signal fra din trådløse forbindelse ikke er godt nok.

Min trådløse access point står frit, hvis den blot bliver rykket 10 cm fra dens position, så falder mit signal markant.

Prøv at tweake lidt rundt med programmet inSSIDer og din trådløse access points position.
Linque: http://www.metageek.net/products/inssider
Gravatar #8 - nielsbuus
31. jul. 2009 00:24
Hvilken forbindelse har du? Hvis den er højere end 10 mbit, så kan dit trådløse netværk hurtigt blive en flaskehals.
Gravatar #9 - BjarniM
31. jul. 2009 06:28
#7:

Jeg har prøvet med en anden router også, og resultatet er det samme. Derudover har jeg også prøvet med kabel direkte til routeren, når "fænomenet" opstår, så min testmetode skulle være i orden.

#8:
5 Mbit. Da jeg kun kører på G-nettet er routeren næppe et problem i den forstand.
Gravatar #10 - zin
31. jul. 2009 06:38
Du kan eventuelt prøve med IPerf. Jeg har dog ingen server oppe du kan teste imod p.t., så det skal findes først.
Gravatar #11 - hgul
31. jul. 2009 08:16
Du har næppe nogen muligheder for at klage medmindre din udbyder garanterer en bestemt hastighed, og det er der vist ikke rigtig nogen der gør.
Gravatar #12 - siliankaas
31. jul. 2009 08:39
Hvilken type forbindelse er det?
xDSL / fiber / radiokæde ??
Gravatar #13 - Norrah
31. jul. 2009 08:52
speedtest.net gemmer dine resultater.. så du kan sammeligne dem med hinanden.

eksempel.
Gravatar #14 - Spiderboy
31. jul. 2009 09:22
hgul (11) skrev:
Du har næppe nogen muligheder for at klage medmindre din udbyder garanterer en bestemt hastighed, og det er der vist ikke rigtig nogen der gør.

Han kan altid true med at opsige sit abonnement. Det er noget, som får virksomheder til at spidse ører.
Gravatar #15 - terracide
31. jul. 2009 10:28
BjarniM (3) skrev:

Din udbyder er ikke ansvarlig for din WiFi hastighed, er hastigheden fin via kabel har du ikke en sag.

Spiderboy (14) skrev:
Han kan altid true med at opsige sit abonnement. Det er noget, som får virksomheder til at spidse ører.

Ikke hvad han whiner over WiFi hastighed, hvis den kablede forbindelse er OK...
Gravatar #16 - terracide
31. jul. 2009 14:52
#5:
Næppe, da IT og Telestyrens test-server sidder på en 15Mbit linje:
http://tptest.dk/?site=statistik

Det er faktisk en af de ringeste test i DK...go figure.
Gravatar #17 - PazO
31. jul. 2009 15:26
Hvem er din udbyder?

Du kan altid bede dem om at lave en overvågning på din linie og så vende tilbage til dem. På nogle ADSL Routere har du mulighed for selv at tjekke måleværdierne for linien og se om der er for meget støj, hvilket jeg nok ville gøre før jeg ringede til dem.
Gravatar #18 - terracide
31. jul. 2009 18:16
#17:
Hans "issue" er med hastigheden over WiFi...hint-hint.
Gravatar #19 - Nextnx
1. aug. 2009 05:18
terracide (18) skrev:
Hans "issue" er med hastigheden over WiFi...hint-hint.
Så tut er du nu her for at bredde dit FUD
Intet han har nævnt (endnu) har definitivt udelukket hans ISP eller vice versa. Hvis du evner at læse, kan du læse i #9 at han formentlig har afprøvet med kabel.

Så nej du alt for tidlig ude med dit FUD. troll
Gravatar #20 - terracide
1. aug. 2009 06:39
#19:
*host*

BjarniM (3) skrev:
Gravatar #21 - Cloud02
1. aug. 2009 08:24
#terra
BjarniM (9) skrev:
Derudover har jeg også prøvet med kabel direkte til routeren, når "fænomenet" opstår,
Gravatar #22 - Spiderboy
1. aug. 2009 08:54
Han siger at routeren ser ud til at fungere fint. Ikke at det ser ud til at fungere fint med kabel til routeren.
Gravatar #23 - siliankaas
1. aug. 2009 14:35
Jeg ville stadigvæk helt gerne vide hvilken forbindelse der er tale om - xDSL / Fiber ??
Gravatar #24 - BjarniM
1. aug. 2009 20:53
#23:

Øøhh, det ved jeg ikke.
Gravatar #25 - siliankaas
1. aug. 2009 23:46
OK, så er det nok adsl ;-)
Gravatar #26 - arntc
3. aug. 2009 07:06

Nu vil jeg helst ikke fornærme nogen, specielt ikke OP, men har du husket at tage højde for bit/byte?

Teleudbydere er jo vilde med at oplyse deres hastigheder i Kbit/s (Kilobit per sekund). Men når du downloader viser computeren hastgheden i KB/s (KiloByte per sekund).

Da der går 8 bit på en byte, er KB/s altså 1/8 * Kbit/s, plus overhead, hvilket nogenlunde svarer til en direkte omregning på KB/s = 1/10 * Kbit/s.

Jeg vil bare lige nævne det.
Gravatar #27 - mbw2001
3. aug. 2009 07:49
a) Hvilken udbyder benytter du?
b) Har du noget udstyr mellem udbyderens og din computer? (fx egen 3. parts router?). Hvis ja så prøv at tilslutte computeren direkte til udbyderens udstyr så alt 3. parts udstyr udelukkes.
c) Har du evt. forsøgt med en anden computer.

Glem alt om trådløst indtil du har opnået fuld hastighed (ca. 80% af den opgivede da der skal tages forbehold for overhead). Når du kan måle en ordentlig hastighed via kabel kan du forsøge på trådløst og begynde at optimere dette.

Det er generelt en kæmpe misforståelse at man kan forvente fuld hastighed på trådløst om man så kører A B G eller N. Det kommer meget an på bl.a. hvor mange trådløse netværk der er i området og kræver den korrekte opsætning fra brugeren.

Har desuden endnu ikke hørt om nogen udbyder som garanterer hastighed via trådløst.

Fullrate garanterer ingen hastighed, men du kan altid blive sat ned til et produkt der svarer til din hastighed. Det er dog ikke altid der er en prisforskel dog (alt mellem 11 og 20 mbit hedder bare "Op til 20 mbit og koster det samme),

TDC kører efter best effort. Men der er stadigvæk en minimum hastighed de skal levere for at de kan binde dig til et produkt.

Egentlig ikke. Husk på du snakker med mennesker som får deres løn uanset hvor mange kunder der er. Kundeservice/support folk har det tværtimod med at blive pænt irriteret hvis man straks begynder at true med opsigelse og forbrugerstyrelsen (især fordi ISP'er ikke hører under forbrugerstyrelsen).
Næ, snakker man pænt og forklarer sit problem i en høflig tone så kommer man 90% af tiden længst. Hvis de stadigvæk ikke kan hjælpe dig er et oftest fordi enten du tager fejl eller der ikke er noget at gøre. Der er selvfølgelig undtagelser hvorfor jeg synes det er en super idé at skrive her og lade andre vurdere sagen.
Gravatar #28 - BjarniM
5. aug. 2009 21:22
#17 & #27:
Jeg ved ikke, hvem udbyderen er, da det er internet, der er betalt af arbejdsgiveren.

#27:
Nej, der sidder ikke noget 3. partsudstyr imellem noget sted. Nej, jeg har ikke forsøgt med nogen anden computer, eftersom jeg aldrig tidligere har oplevet problemer med den, jeg har.
Gravatar #29 - mbw2001
5. aug. 2009 21:40
Hvad er din IP adresse hvis du går ind på www.myip.dk.

BjarniM (28) skrev:

Nej, jeg har ikke forsøgt med nogen anden computer, eftersom jeg aldrig tidligere har oplevet problemer med den, jeg har.

Jeg har altid gerne ville høre folk bruge den argumentation overfor en mekaniker fx. Det kan ikke være gearkassen, jeg har aldrig haft problemer med den før.
Ting går i stykker... Sådan er det bare.
Gravatar #30 - MiniatureZeus
5. aug. 2009 21:51
BjarniM (28) skrev:
#17 & #27:
Jeg ved ikke, hvem udbyderen er, da det er internet, der er betalt af arbejdsgiveren.

Sidder du på en sikker linje (altså en krypteret linje, hvis du f.eks. kan tilgå diverse offentlige databaser hjemmefra)?

Min far havde, ved hans sidste job, en krypteret linje fra TDC på 20 Mbit.
Ligeledes fra TDC, havde han en ikke krypteret linje, også på 20 Mbit (så vi andre kunne gå på nettet)

Med speed download 5 (til mac) kunne jeg fra RapidShare (premium) downloade med en maks hastighed på ca. 1,5 MBit/s (snit var ca. 12 Mbit) på den ikke krypteret linje. På den krypteret linje kunne jeg downloade (samme fil) med maks. 0,5 MBit/s og et snit på 0,25 MBit/s.

Generelt set er download accelerators ret gode til at tjekke om ens hastighed lever op til forventningerne.
Gravatar #31 - adhdNeXTY
7. aug. 2009 12:42
http://www.speedtest.net

hvor svært kan det være?
Gravatar #32 - terracide
7. aug. 2009 12:47
#31:
Hvis hans TCP værdier er i hegnet er speedtest.net værdiløst...da den kun tester TCP og ikke UDP.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login