mboost-dp1

Brænde lejede DVD'er til eget forbrug

Gå til bund
Gravatar #1 - padwan
17. nov. 2009 17:02
Hej jeg har et spørgsmål af juridisk karakter.
Jeg arbejder i blockbuster og elsker at se film, men ofte kunne jeg godt tænke mig at lægge en film ind på min pc for at se den på et andet tidspunkt.
Det kunne jeg evt gøre ved at tage en ISO. Jeg kunne jo så bestemme mig for ikke at se den hjemme, men hos en homie. Så kunne jeg brænde ISO'en til en dvd.

Men er det nu lovligt?

Jeg har hørt, at det er lovligt med film, musik, lydbøger man lejer på biblioteket... altså at tage kopier "til eget forbrug." Er reglerne det samme i mit tilfælde?

Mvh Padwan
Gravatar #2 - gentox
17. nov. 2009 17:21
Uden at have læst op på reglerne, så er jeg 100% overbevist om at du ikke kan lave en lovlig kopi af en lejefilm.

Det kan du på den anden side næsten heller ikke af en du ejer, men hvis du er ligeglad med den slags, så er det jo næppe noget der kan holde dig tilbage, og det er jo ikke fordi der ikke allerede findes masser af software til formålet.
Gravatar #3 - zin
17. nov. 2009 17:32
I second gentox.

Du må ikke tage kopier af lejede objekter.
Den eneste grund til at du måtte tage kopier af medier i biblioteket var pga. at det var offentligt tilgængeligt (gratis).
Og selv det må man ikke længere.
Gravatar #4 - terracide
17. nov. 2009 17:37
Prøv at læse det der småt (dog fullscreen) når du smider skiven i en afspiller...madre mia...
Gravatar #5 - zin
17. nov. 2009 20:43
#4: Det dukker da aldrig op på de videoer man downloader fra Internettet. Hvorfor skal i lovlydige borgere plages med det?
Gravatar #6 - Thalion
19. nov. 2009 01:57

Ja de dejlige 30 sec inden man kan få lov til at se sin nyindkøbte film.

I third that, og hvorfor prøve på at gøre det lovligt? Jeg kan ikke tro det er lovligt at kopiere alle filmene på dit arbejde alligevel?
Gravatar #7 - illishar
19. nov. 2009 14:55
#1 You wish.
APG vil ønske dig en smertefuld død i helvede.
Gravatar #8 - Dr.pikkuk
19. nov. 2009 15:50
#1 - og hvad afholder dig fra at beholde ISO'en efter at du har set den? kun din egen moral - den tror jeg sguætte at udlejeren sætter så meget lid til...
Vil henvise til omkvædet på en populær børnesang fra 80'erne med Jes Ingerslev og Tom McEwan om hvad man må og ikke må...
Gravatar #9 - Plimmer
20. nov. 2009 12:56

Det pisser mig i den grad af når jeg sætter min nykøbte skive i også skal have smidt beskyldninger i hovedet omkring man er en pirat.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login