mboost-dp1

BIOS settings

Gå til bund
Gravatar #1 - Weepy#
14. feb. 2009 22:44
Hej,

Jeg har nu samlet min PC, og når jeg tænder den skal jeg opsætte nogen BIOS?

Eller skal jeg gå direkte til Vista instalationen?
Gravatar #2 - Clauzii
15. feb. 2009 06:27
Jeg har gjort det til en vane altid at resette til defaults med et nyt bundkort.

Normalt behøver man ikke pille ved noget, hvis ens hardware er fuldt kompatipelt med bundkortet. Undtaget bootrækkefølgen selvfølgelig.

Derudover KAN man slukke for enheder man ved man ikke bruger (LPT/COM-porte f.eks) o.lign.

Hvis ens ram, gpu og processor passer til bundkortet er det en god ide at installere systemet først så man har et funktionelt system med adgang til nettet, da det kan være en stor hjælp når man kommer i "Nu skal der tunes BIOS"-humør ;)

Man skal virkelig kun pille ved spændinger, bushastigheder og andre mere eksotiske indstillinger hvis man er 112% klar over hvad man laver.

--

Personligt har jeg 'rodet' med BIOS settings i rigtig mange år, så da jeg for nylig ville have en ældre P4 2.4 GHz op at køre, fik de to 512MB dualchannel RAM klodser en setting på FAST i BIOS. Det skulle virke, eftersom det var et par hurtige klodser, der skullle kunne tåle en hurtig timing. Starter op, Blå skærm, og det var så den XP-installation :(
Tilbage til NORMAL i BIOS. Ikke engang et bip kom der mere.. BIOS på DEFAULT, så måtte den være der - nixen...

Først efter at have sat en anden RAMklods i maskinen (med samme timings, men 333MHz istedet for 400MHz) - BIP -nå nu kører den da igen....men XP måtte installeres om. FAST i den BIOS er nogo. Selv med de hurtige 400 MHz klodser (2-2-2-5), som altså må køre 2-3-3-6 for at bundkortet gider. Til gængæld klippestabilt.

--

Lang smøre, men mest for at fortælle, at man ER i eksperimentland. Selvom ens BIOS har en indstilling til noget er det ikke sikkert den giver succes som tiltænkt og i mit tilfælde førte til en hel del timers reinstallation, da der lige skulle hentes en SP2 også.

--

Dette er en ret god samling, hvis man vil lære noget om de forskellige begreber og indstillinger i ens BIOS:

BIOS Kompendium
Gravatar #3 - Jakob Jakobsen
15. feb. 2009 09:00

Du burde kunne køre som den er, men maskinen vil så højst sandsynligt ikke køre optimalt.

Det er ikke sådan lige til at forklare om alle indstillinger i BIOS men der er en del gode guides på netet, så som THG's

Og at slå ubrugte porte og enheder fra vil også give et boost da systemet ikke skal loade en driver til dette under opstart.

Lyder som om du har et Asus bundkort?
Asus er berygtet for at overclocke CPU og RAM en lille smule, så de på samme chipset slår alle andre producenter. Dette resulterer så i stor ustabilitet med CPU og RAM hvis man i BIOS stiller dem på det man mener de skulle kunne køre.
Gravatar #4 - Clauzii
15. feb. 2009 14:00
#3:

Det er et DFI, men ellers virker det som lidt a la det du siger :)
Gravatar #5 - Weepy#
16. feb. 2009 10:05
okay tak for det (:

- Da jeg satte vista cden i gad den først ikke at læse den så jeg gik ind i bios og booter fra DVD/cd, fint så køre det, skriver licens koden og installationen gør igang, --->Kopirer filer 100%<----
Også til det næste punkt, under dette "punkt" sker der fra mellem 1 og 99 % at der kommer en blå skærm med en fejl meddelse, og bliver nød til at slukke den.
Har prøvet at køre med kun en ram klods men viker heller ikke.

Nogen ideer til hvad det kunne være ?
Gravatar #6 - Clauzii
16. feb. 2009 16:12
Hvad fejlkode står der på den blå?
Gravatar #7 - Weepy#
17. feb. 2009 14:12
Nvm det virker nu (:
Gravatar #8 - gentox
17. feb. 2009 14:37
Hvis andre kommer ud for det samme problem, var det måske en god ide at skrive hvordan det kom til at virke?
Gravatar #9 - Weepy#
25. feb. 2009 22:07
hehe, kunne være, det var min Strømforsyning som var defekt, og kunne derfor ikke levere nok strøm, ud til deforskellige hardware dele.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login