mboost-dp1

Antivirus på Mac OS X

Gå til bund
Gravatar #1 - Jace
10. aug. 2007 19:39
Hey,

Jeg så lige til min store skuffelse at AVG ikke findes til OS X :(

Er der nogen der kan anbefale et andet program?

Jeg har kun brugt AVG i mange år, så jeg har slet ikke fuldt med i hvad der findes...
Gravatar #2 - Cloud02
10. aug. 2007 19:43
Hvorfor vil du dog have en antivirus kørende på OS X, der ikke tjener andet formål end blot at tage system ressourcer?
Gravatar #3 - Jace
10. aug. 2007 19:59
#2 - Tjah.. Med chance for at lyde arrogant, hvad så med at beskytte mod virus? :)

Men jeg kan næsten tyde af dit svar at det ikke er nødvendigt på en Mac ?
Gravatar #4 - Cloud02
10. aug. 2007 20:03
Altså jeg har ingen anelse om det, men af hvad man hører fra Apple følget, så er der jo intet at frygte på hvis man kører OS X.
Derfor må den naturlige konklusion være at have en anti-virus kørende er spild af ressourcer.
Gravatar #5 - Jace
10. aug. 2007 20:22
Okay... Så må jeg sende min indre trykhedsnarkoman på afvænning :)
Gravatar #6 - MathiasLM
10. aug. 2007 20:26
Det er ikke svært at undgå Vira i Windows - i OS X er det nærmest umuligt ikke at undgå!
Gravatar #7 - arne_v
10. aug. 2007 20:35
Der findes vira til Mac.

Der findes også danskere som ejer en Ferrari.

Men det er nok betydeligt nemmere at finde en Ferrari på de danske veje end en Mac inficeret med Virus.
Gravatar #8 - Jace
10. aug. 2007 20:44
Okay.

Er det fordi der bare ikke bliver skrevet vira til Mac, eller er platformen bare bedre sikret mod det?
Gravatar #9 - MathiasLM
10. aug. 2007 20:49

En blanding.
Gravatar #10 - trylleklovn
10. aug. 2007 20:50
#8 Platformen er bedre sikret.

Der fandtes en god potion vira til Mac OS 9 og ældre.

Mac OS X er dog baseret på en bsd kerne, som giver den et unix miljø, der er ret sikkert, og opsætningen af denne er samtidig også ret sikker.

Jeg har hørt folk siger der findes vira til mac os x, men i realiteten findes der ingen trusler du umiddelbart skal bekymre dig om. Selvfølgelig er det smart lige at være bag en router nat, så du ikke er helt eksponeret.

Der findes antivira til OS X, som f.eks. ClamAV, men denne tjekker ikke for vira til OS X. Derimod kan den hjælpe til at du ikke videredistribuerer inficerede filer til f.eks. windows.
Gravatar #11 - arne_v
10. aug. 2007 20:50

MacOS X's Unix baggrund er et ret godt udgangspunkt.
Gravatar #12 - Mr.Weasel
13. aug. 2007 11:00
Mach kernel, ikke BSD. Der er en masse BSD sovset ind i Mac OS X, men kernel'en er MACH.

Du kan få ClamAV til Mac OS X, det er open source. Egentligt er det et kommandline tool, men du kan få ClamXav som frontend.

Evt. prøv at søg lidt på iusethis.com
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login