mboost-dp1

Programmør til startup

Gå til bund
Gravatar #1 - Køberportalen
12. okt. 2011 20:54
Hey

Da jeg sammen med en kammerat er ved at starte egen virksomhed er vi på udkig efter en programmør til vores hold som skal indgå som partner og vil derfor have ejerandel i firmaet.

Det som jeg håber NEWZ kan hjælpe med er hvor vi kan søge efter denne programmør/partner.

Håber i kan hjælpe med et par muligheder.

------------------------------------

Vores annonce lyder i øvrigt:

Startup søger programmør med sans for iværksætteri

Går du med en drøm om at blive iværksætter, og brænder du i øvrigt for programmering, men har ikke helt fundet ideen endnu?

Vi kan give dig muligheden for at blive medejer i en startup, givet at du kan nikke genkendende til følgende:

 Stor kundskab indenfor programmering, særligt Ruby On Rails, evt. app engine og Python mm.
 Villig til at tænke ”out of the box”
 Klar over at store gevinster ikke kommer uden hårdt arbejde – no pain no gain
 Lyst til at prøve kræfter med andet end udelukkende programmering og med tiden muligvis tage ansvar for et hold af programmører.

Lidt om os selv: Vi er to 24 årige studerende, der læser henholdsvis Cand.Merc.FSM (finansiering og strategi) samt Statsautoriseret ejendomsmægler.

Vi arbejder begge i ejendomsbranchen og kan godt afsløre, at vores startup relaterer sig til branchen. Vi har kompetencer til at tage os af det finansielle aspekt samt viden og erfaring direkte fra ejendomsmarkedet. Vi er godt “plugged in” i iværksættermiljøet, hvilket giver dig mulighed for at blive en del af et spændende miljø.

Vores businessplan er relativt langt henne i processen, men vores tekniske viden er begrænset. Dette er din chance for at være med til at udvikle og for at sætte dit personlige præg på det færdige produkt.

Vi håber i øvrigt at finde en, der spiller socialt med resten af holdet. Det betyder at du har en ”work hard, play hard” attitude, men samtidigt også at du har humor og sans for at få tingene til at gå op i en højere enhed.
Gravatar #2 - D_V
12. okt. 2011 21:17
Endnu en arbejd gratis, og hvis vi kan tjene penge på det så får du en andel...

Vil klart anbefale at i stedet søger støtte igennem en af de vækstpuljer der eksistere, og derved har mulighed for at aflønne en til projektet.

Da de fleste med ovenstående kundskaber højst prøver sådan et projekt én gang, uden gevinst og med et kæmpe underskud i sin privat økonomi.
Gravatar #3 - milandt
13. okt. 2011 08:46
Start med at lægge alle kort på bordet og fortæl om jeres ide.

Det kan virke meget skræmmende at være åbne om sit projekt, men ud fra ovenstående er det nok de færreste der tænker "wow, det er lige mig".

Med fuld åbenhed om projektet og ideen, så kan man langt bedre vurdere om man tror nok på ideen til at ville gå ind i jeres startup.

Hvis nogen stjæler ideen og stabler noget på benene før jer der er bedre, så var I nok alligevel ikke de rette til at løfte opgaven.
Gravatar #4 - arntc
17. okt. 2011 08:35
Og hvor meget skal programmøren arbejde i forhold til jer? Lad os sige der er 1000 timers arbejde i at lave jeres løsning, hvor stor en andel giver det? 80%?

Gravatar #5 - Arnfast
19. okt. 2011 10:23
Prøv nu at tage chancen nogen af jer.

Jeg har været på det "ride", og det er sjovt og lærerigt at arbejde i sammenspil med folk der har andre kompetencer. Det er jo ikke så meget med procenter, men mere om i tror projektet og menneskerne i det. Men hvis man fra start kigger efter penge i et start-up så er man ikke den rette person. Start-up er at tage en chance og være med til at lade en ide udvikle sig, det er lysten og ikke pengene der driver sådan et værk. Det er ikke for alle, men for dem der vil og kan er det en oplevelse.

Selvfølgelig skal procenter afspejle arbejdsbyrde, men tror ikke man kommer langt for f.eks. 1000 timers udvikling, uden at der også bliver lagt ihvertfald 1000 timers marketing, fundraising, salg osv. i det også..
Gravatar #6 - Mort
19. okt. 2011 10:50
#5: Jeg har selv været med i lignende projekt, hvor det var mig som var udvikleren. Jeg var den eneste som lagde arbejde i projektet og de andre havde bare en masse idéer som de gerne ville have at "nogen" udførte for dem.

Det er med god grund at folk herinde lufter deres bekymring for at dette er et projekt af tilsvarende karakter.

Der er meget langt fra at have en god idé og så til at have en færdig løsning. Hvis der kun er een person som udfører arbejdet, mens de andre deltagere kommer med idéer, så er arbejdsfordelingen ikke lige og på et eller andet tidspunkt så bliver den der bærer byrden træt af at løfte hele projektet, mens de andre deltagere forventer at høste fortjenesten.
Gravatar #7 - Windcape
19. okt. 2011 10:53
Jeg vil mene at iværksættere inden for IT, der ikke kender en bunke softwareudviklere på forhold, er helt håbløse.

Hvordan kan man starte en virksomheden inden for IT, uden at kende en ENESTE softwareudvikler??
Gravatar #8 - plazm
19. okt. 2011 11:00
Selvfølgelig skal der tages chancer, men man finder ikke mange som tager chancer for the fun of it hvad programmering angår når der er potentielt mange penge i det mere end en gang.

Men hvorfor er det netop ikke #1 som skal tage chancen og betale for at få sin ide realiseret? Personen har ikke været med til at udvikle ideen, man kan ikke få informationer om hvad ideen går ud på så man har en ide om hvad man går ind til.

Som det er udlagt er det jo kun programmøren som tager en chance her...
Gravatar #9 - Arnfast
19. okt. 2011 11:15
#7 Som det lyder virker det som om der allerede er lagt en masse arbejde, såsom businessplan samt kontakt til iværksætter miljø.. Tror næppe det er timer der er betalt... De skriver at de står for den finansielle del, så der skal nok også laves en del arbejde imens der bliver udviklet..

#7 Hvorfor? Kræver det så også at IT-folk kender nogle økonomi folk for at starte en virksomhed? Det er jo en forretningside der indebærer noget udvikling, det er ikke IT-konsulenthus.

Jeg synes generelt at der er en tendens til at direkte latterliggøre folk der prøver at skabe noget, ved at opsøge et forum for mennesker, som har de kompetencer de søger efter. Hvorfor skal man betale penge til et eksternt firma, istedet for at prøve at få en person ind der er engageret og har del i firmaet? Udvikling in-house er altid nemmere end out-sourcing projekt mæssigt og mere bæredygtigt for fremtiden.
Gravatar #10 - arne_v
19. okt. 2011 11:39

Gruppen af "vi har en super ide der vil gøre os rige men vi mangler lige en programmør til at lave arbejdet" består i høj grad af fidusmagere og plattenslagere.

Sandsynligheden for success er simpelthen statistisk set meget lille.

Det lider de seriøse "ægte" iværksættere naturligvis under.

Når det er sagt, så virkede denne her annonce faktisk lidt bedre end gennemsnittet på mig. Det fremgår at folkene bagved har arbejde og er i gang med en uddannelse. Det bringer dem vel allerede blandt de mest seriøse 25%.
Gravatar #11 - Windcape
19. okt. 2011 11:46
Arnfast (9) skrev:
Hvorfor? Kræver det så også at IT-folk kender nogle økonomi folk for at starte en virksomhed? Det er jo en forretningside der indebærer noget udvikling, det er ikke IT-konsulenthus.
Ja. Eller også lærer de det selv. Hvilket vil svare til at #0 ville lære at kode selv.

Arnfast (9) skrev:
Jeg synes generelt at der er en tendens til at direkte latterliggøre folk der prøver at skabe noget, ved at opsøge et forum for mennesker, som har de kompetencer de søger efter.
Men det *er* jo latterligt. Hvis man ikke ved noget som helst om softwareudvikling, så bør man ikke være iværksætter i IT-brancen. Punktum!
Gravatar #12 - arne_v
19. okt. 2011 12:04

Nu vil de jo altså være iværksættere i ejendomsbranchen ikke i IT branchen.

De skal så bruge noget software, men det gælder jo de fleste brancher idag.
Gravatar #13 - Arnfast
19. okt. 2011 12:11
#11 Ja og det giver nok det samme resultat, crap system hvis de lærer det selv, eller crap virksomhed hvis udviklerne selv skal styre forretningerne.

Jeg blev "headhunted" til den opstart jeg var med til, og jeg kan sige med hånden på hjertet af de der hentede mig ikke havde noget som helst kendskab til IT.. Projektet lever i bedste velgående og netop modtaget sin anden venture capital indsprøjtning. Noget som kun er muligt fordi vi har pisse dygtige forretningsfolk, som er bakket op af solidt in-house udvikling. Jeg vil påstå til hver en tid at en symbiose er det bedste i en opstart.
Gravatar #14 - Windcape
19. okt. 2011 12:16
Arnfast (13) skrev:
bedste velgående
Arnfast (13) skrev:
venture capital
lolwut?
Gravatar #15 - Arnfast
19. okt. 2011 12:33
#14 Ja, det er den slagt investeringer man får når en kapitalfond finder ens projekt og de mennesker der er med i det, så interessant at de tidligt er villige til skyde flere millioner i projektet i et tidligt stadie. Dvs. en blåstempling af at det ikke bare er nogen som har fået en god ide, men faktisk er noget som folk ser en fremtid i.
Gravatar #16 - Windcape
19. okt. 2011 12:37

Venture Capital er noget for folk der ikke har fundet ud af hvordan de vil tjene penge på hvad de laver endnu.

Gravatar #17 - Arnfast
19. okt. 2011 12:47

Eller for virksomheder som har mulighed for at booste forretningen vha. kapitalindsprøjtningen, istedet for at den skal vokse organisk.
Gravatar #18 - arne_v
19. okt. 2011 13:45

Hvis man ikke har fundet ud af hvordan man vil tjene penge, så får man ikke VC.

VC er til virksomheder hvor:
- der har behov for finansiering
- har så gode udsigter til at tjene penge at det er muligt at skaffe VC
- men der stadigvæk er så stor risiko at bankerne ikke har mod på det

Gravatar #19 - Windcape
19. okt. 2011 14:49
arne_v (18) skrev:
men der stadigvæk er så stor risiko at bankerne ikke har mod på det
Selvfølgelig, med bankerne anno 2011, er VC måske mere uskyldigt end det har været tidligere.
Gravatar #20 - freesoft
19. okt. 2011 15:09
https://www.odesk.com/
Det var så lidt :D
Gravatar #21 - Mort
19. okt. 2011 19:46
freesoft (20) skrev:
https://www.odesk.com/
Det var så lidt :D

Jeps, så mangler vi bare en version af www.odesk.com som tilbyder udviklere som er villige til at arbejde gratis, indtil den dag hvor de måske får success.

Det kan godt være at der er nogen som er vilige til at arbejde gratis, men de fleste har brug for en indtægt til at betale regningerne. For de som stadig bor hjemme og ikke har brug for en indtægt er der klart en mulighed, men så mangler erfaringen og nybegynder + stort projekt = høj risiko.

Jeg må erklære mig enig med milandt. Hvis en udvikler skal overveje at investere den slags tid i et projekt, så er de nødt til at vide hvad konceptet går ud på inden de overvejer om de vil deltage.

(Der er nok heller ingen banker som ville låne penge til en som kom ind og sagde: Jeg har en brand god idé. Jeg vil ikke fortælle hvad den er, men den kræver mange penge og i får kun pengene tilbage igen hvis idéen er successfuld!)
Gravatar #22 - Thalion
19. okt. 2011 20:56

Mon ikke hvis man er intereseret i idéen så kan få lov til at tage et kig på deres forretningsplan?

Og så synes jeg det er skræmmende at i skriver at jeres forretnings plan er godt på vej? Så burde det vigtigste da inden i begynder at udvikle da være at finde ud af om der er et grundlag for jeres idé? I kan måske ikke give et fuldstændig overslag over budgettet, men i burde have nogle rimelig gode estimater på plads.

Anyways, som det tydeligt kan ses er det forretningsplaner jeg har om i mit nuværende semester.
Gravatar #23 - arntc
19. okt. 2011 22:51
Arnfast (9) skrev:
#7 Som det lyder virker det som om der allerede er lagt en masse arbejde, såsom businessplan samt kontakt til iværksætter miljø.. Tror næppe det er timer der er betalt... De skriver at de står for den finansielle del, så der skal nok også laves en del arbejde imens der bliver udviklet..

#7 Hvorfor? Kræver det så også at IT-folk kender nogle økonomi folk for at starte en virksomhed? Det er jo en forretningside der indebærer noget udvikling, det er ikke IT-konsulenthus.

Jeg synes generelt at der er en tendens til at direkte latterliggøre folk der prøver at skabe noget, ved at opsøge et forum for mennesker, som har de kompetencer de søger efter. Hvorfor skal man betale penge til et eksternt firma, istedet for at prøve at få en person ind der er engageret og har del i firmaet? Udvikling in-house er altid nemmere end out-sourcing projekt mæssigt og mere bæredygtigt for fremtiden.

Hvis idéen er så fremragende er det jo intet problem at skaffe en investor til et feasability study der indvolverer udviklingen af en prototype, noget som jeg kender mange der gerne gør for mindre mængder cash + procenter.

De fleste der skriver herinde formulerer sig enten dårligt, eller også lugter det langt væk af "vi skal bare liiige have programmeret det her, så er den hjemme". Alle opslag i den dur er for useriøse, inklusive dette.

Ved at sætte sig en smule ind i softwareudvikling, og i det mindste lige give en ide om hvilke teknologier der skal benyttes, kommer man rigtig langt.

Iøvrigt driver jeg min egen virksomhed, og er derfor nødt til selv at lære om økonomi. Så tror jeg nok også de kan lære lidt om software.
Gravatar #24 - KaW
20. okt. 2011 04:31
pokernet.dk skrev:
Det skal lige siges at vi er risikovillige og har kapital til at aflønne en evt. programmør, men vores primære interesse er at finde en som vil indgå som partner da dette vil give personen større interesse for succes. Vi har samtidig arbejdet med en model med delt ejerandel delt aflønning.

Bliver der skrevet her på pokernet
Gravatar #25 - Arnfast
20. okt. 2011 06:33
#23 Forskellen er blot at investorer investere lige så meget i personerne involveret i projektet, som selve ideen på projektet.. Det er meget sjældent at den første ide er det, det ender ud med at blive 100% fordi man bliver klogere på markedet osv. i løbet af processen.. Men har man det rigtige team så har man et fundament til en forretning der gør at man har mulighed for at tilpasse sig ide'en imens den udvikler sig.

Det er da klart at sådan et projekt ikke er for personer som sidder i et hus, med kone og børn, og er afhængig af en månedlig indtægt.. Men f.eks. for en studerende som alligevel får SU kunne det være en oplagt mulighed for at være med i et start-up samt at få en masse erfaring.

Mht. teknologier, så tror det er lidt ligegyldigt for det endelige output om det er python, PHP, ASP.NET osv. der bliver brugt til at lave hjemmesiden

#21 Så må du også vide at en businessplan ofte også indeholder information af teknisk karakter, hvilket gør at en businessplan ikke kan gøres færdig før de faktisk har nogen med sådanne kompetencer :)

#24 Præcis
Gravatar #26 - Thalion
20. okt. 2011 09:00
Arnfast (25) skrev:
#21 Så må du også vide at en businessplan ofte også indeholder information af teknisk karakter, hvilket gør at en businessplan ikke kan gøres færdig før de faktisk har nogen med sådanne kompetencer :)

Jeg gætter mig til du henviste til mig, men det tekniske karakter skulle helst ikke være mere end at man selv kan sætte sig ind i det og garantere for det. Jeg tvivler på potentielle investorer gider at læse en forretningsplan igennem hvor der er en fuldstændig teknisk specifikation på hvad der kræves for at projektet kan lykkes.

Det de vil vide er en vurdering af om det er en realistisk chance for at det kan blive udviklet/lavet og holdt rimeligt overskueligt.
Gravatar #27 - Arnfast
20. okt. 2011 10:05
#26 ja var til dig :) Nej, men kan godt være interessant om f.eks. firmaet går efter en cloud løsning, om de vælger at kører på rent opensource komponenter, om der i opstarten skal bruges mange penge på serverkøb, licenser osv.
Gravatar #28 - arne_v
20. okt. 2011 10:31
arntc (23) skrev:
Ved at sætte sig en smule ind i softwareudvikling, og i det mindste lige give en ide om hvilke teknologier der skal benyttes, kommer man rigtig langt.

Arnfast (27) skrev:
Nej, men kan godt være interessant om f.eks. firmaet går efter en cloud løsning, om de vælger at kører på rent opensource komponenter, om der i opstarten skal bruges mange penge på serverkøb, licenser osv.

Nu skrev de faktisk:

Køberportalen (1) skrev:
Stor kundskab indenfor programmering, særligt Ruby On Rails, evt. app engine og Python mm.
Gravatar #29 - Arnfast
20. okt. 2011 10:42
#28 well, ruby og python er rimelig modsigende, med mindre de skal udvikle 2 systemer :) Tror det er buzzwords :)
Gravatar #30 - arne_v
20. okt. 2011 10:59

Det synes jeg så ikke.

Hvis jeg skulle have lavet noget cloud hostet RoR, så ville min prioriterings liste over ønsket erfaring nok også være:
1) RoR
2) Python hosted på Google App Engine
Gravatar #31 - arntc
20. okt. 2011 16:46
Arnfast (25) skrev:
Mht. teknologier, så tror det er lidt ligegyldigt for det endelige output om det er python, PHP, ASP.NET osv. der bliver brugt til at lave hjemmesiden.

Muligvis, men så længe i kun spørger efter "mulige" kvalifikationer og intet nævner om projektets karakter, så kan det jo være alt mellem himmel og jord.

Jeg kan selvfølgelig gætte mig til følgende:

Det skal være en portaltjeneste som gør det muligt for enten kunder eller mæglere at lave handler, eller etablere direkte kontakt imellem sælgers mægler og køber. Derudover skal alt materiale (data om ejendommen) leveres gennem en overskuelig webside. Eller hvad?

Gravatar #32 - Evade
25. okt. 2011 07:25
Hmm syntes ikke Mr. Køberportalen har skrevet så meget her inde efter d.12.
Gravatar #33 - plazm
27. okt. 2011 13:27
Evade (32) skrev:
Hmm syntes ikke Mr. Køberportalen har skrevet så meget her inde efter d.12.
Næh og det kan betyde enten: 1. de fandt en, eller 2. de indså at newz.dk nok ikke var stedet at finde gratis arbejdskraft... Jeg hælder mest til 2.
Gravatar #34 - Mort
27. okt. 2011 14:03
plazm (33) skrev:
Næh og det kan betyde enten: 1. de fandt en, eller 2. de indså at newz.dk nok ikke var stedet at finde gratis arbejdskraft... Jeg hælder mest til 2.

Du glemte 3. De ikke var så seriøse alligevel.
Gravatar #35 - arntc
28. okt. 2011 10:53
Mort (34) skrev:
Du glemte 3. De ikke var så seriøse alligevel.

4. "Det skal være en portaltjeneste som gør det muligt for enten kunder eller mæglere at lave handler, eller etablere direkte kontakt imellem sælgers mægler og køber. Derudover skal alt materiale (data om ejendommen) leveres gennem en overskuelig webside. Eller hvad?" er allerede opfundet..
Gravatar #36 - arne_v
29. okt. 2011 00:33

At noget er opfundet gør ikke nødvendigvis at det bliver en fiasko.

Google er ikke den første søgemaskine. MS lavede ikke det første PC styresystem. FaceBook var ikke det første social web site. Apple lavede ikke den første smartphone.
Gravatar #37 - arntc
31. okt. 2011 15:13
arne_v (36) skrev:

At noget er opfundet gør ikke nødvendigvis at det bliver en fiasko.

Google er ikke den første søgemaskine. MS lavede ikke det første PC styresystem. FaceBook var ikke det første social web site. Apple lavede ikke den første smartphone.

Korrekt. Men som startup er min erfaring, at det er uhyggeligt svært at få andel i et veletableret marked med mindre man har en del dukater i baglommen.
Gravatar #38 - arne_v
31. okt. 2011 16:29

Det er generelt svært at være startup.

Og at der allerede er etablerede spillere på markedet gør det naturligvis endnu vanskeligere.
Gravatar #39 - apkat
31. okt. 2011 17:57
Mail skrev:
Startup søger programmør med sans for iværksætteri

Går du med en drøm om at blive iværksætter, og brænder du i øvrigt for programmering, men har ikke helt fundet ideen endnu?

Vi kan give dig muligheden for at blive medejer i en startup, givet at du kan nikke genkendende til følgende:
Stor kundskab indenfor programmering, særligt Ruby On Rails, evt. app engine og Python mm.
Villig til at tænke ”out of the box”
Klar over at store gevinster ikke kommer uden hårdt arbejde – no pain no gain
Lyst til at prøve kræfter med andet end udelukkende programmering og med tiden muligvis tage ansvar for et hold af programmører.
Lidt om os selv: Vi er to 24 årige studerende, der læser henholdsvis Cand.Merc.FSM (finansiering og strategi) samt Statsautoriseret ejendomsmægler.

Vi arbejder begge i ejendomsbranchen og kan godt afsløre, at vores startup relaterer sig til branchen. Vi har kompetencer til at tage os af det finansielle aspekt samt viden og erfaring direkte fra ejendomsmarkedet. Vi er godt “plugged in” i iværksættermiljøet, hvilket giver dig mulighed for at blive en del af et spændende miljø.

Vores businessplan er relativt langt henne i processen, men vores tekniske viden er begrænset. Dette er din chance for at være med til at udvikle og for at sætte dit personlige præg på det færdige produkt.

Vi håber i øvrigt at finde en, der spiller socialt med resten af holdet. Det betyder at du har en ”work hard, play hard” attitude, men samtidigt også at du har humor og sans for at få tingene til at gå op i en højere enhed.

Mvh Thorbjørn Rønje [email protected] og Thomas Hølmer [email protected]

---
Sendt via CampusNet-mailservice

Modtaget på dtu webmail. Mails hvis i ønsker at kontakte dem. Jeg sender en mail om de bør svare her inde og om lønniveau.
Gravatar #40 - apkat
31. okt. 2011 23:38
mail skrev:
Hej tak for tippet, du har helt ret. Grunden til vi ikke har fulgt op er nok at vi egentligt har fundet den rette og ikke rigtigt har tænkt over at den stadigt svæver rundt i cyberspace :D Men tak for tippet.

Vh Thorbjørn

quoted text:
2011/10/31
Hej,
I har skrevet en jobansøgning på newz.dk men i har ikke fulgt op på den, jeg synes i bør besvare alle de ellers gode spørgsmål, hvis i ønsker at vise i er seriøse og ikke bare endnu et useriøst programmerings-projekt nogen lige har fundet på i en brandert. (her er linket hvis i har glemt det: http://newz.dk/forum/programmering/programmoer-til... )

Det er lidt tvetydigt hvad i vil give i løn, det burde i måske komme ind på.

/ap
Gravatar #41 - Thorbjørn
1. nov. 2011 13:20
Hej Allesammen,

Nu var det mig der havde forfattet den oprindelige tekst og min partner der havde posted den her på newz. Jeg kan godt se at der var en del ting man godt kunne udspecificere mere, men hvis i læser det oprindelige spørgsmål var det vi spurgte jo efter: Hvor kan vi finde dem vi leder efter? Ikke nødvendigvis henvend dig her:) Ikke at der ville være noget galt i det.

anyways tak for al den konstruktive kritik! Grunden til vi ikke fik fulgt op var at vi fik en del henvendelser og egentligt bare gik i gang med møder med interesserede parter og vi er kommet meget videre siden det. Jeg er lidt forbløffede over hvor meget modvilje der er imod det at man leder efter en programmør, det er jo ikke fordi der ikke er arbejde forbundet med at drive en virksomhed efter man eksempelvis har sat en hjemmeside op, men fred med det :)

Over and out og tak for kritikken.
Gravatar #42 - arne_v
1. nov. 2011 13:29

Der er næppe nogen som har noget imod at der søges en programmør sålænge det er normale vilkår - enten freelance til XXX i timen eller fastansat til XXXXX om måneden.

Men "du kan få en ejer andel af et usikkert projekt" vilkår rejser altid meget stor skepsis!
Gravatar #43 - apkat
1. nov. 2011 17:25
Bare rolig, har meldt dem begge til Blizzard.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login