mboost-dp1

Lære Asp.net

Gå til bund
Gravatar #1 - simonduun
22. jan. 2012 14:12
Hejsa.

Jeg har tænkt mig at gå i gang med at lære ASP.net.
Har i nogle gode forslag til tutorials, hjemmesider på nettet jeg bør have kendskab til? Hvordan gjorde i da i begyndte på asp?

Nu ved jeg godt det er et stort kapittel, og forventer ikke at blive verdensmester i sproget på 1 uge :)

VH Simon
Gravatar #2 - Brugernavn
22. jan. 2012 14:14
Hvad kan du i forvejen?
Gravatar #3 - simonduun
22. jan. 2012 14:22
#2 absolutely 0 :)
Gravatar #4 - Brugernavn
22. jan. 2012 15:23
Altså ingen programmeringssprog?

Jeg prøver at komme ind på:
- Er du vant til Basic eller C syntax og hvad vil du skrive i?
- Forstår du objekter?
- Forstår du det grundlæggende i programmering?
- Hvad har du tænkt dig at lægge fokus på: Web eller Windows forms?

Kort sagt, skal du starte med at lære programmering, eller vil du bare lære API'en og sprogets (det ene eller det andets) særheder.
Gravatar #5 - simonduun
22. jan. 2012 15:44
Nårh sorry. Har en Webintegrator uddannelse i PHP.
Men er ikke vand til at programmere OOP.
Gravatar #6 - arne_v
22. jan. 2012 16:34

ASP.NET er slet ikke et sprog.

Du bruger et normalt .NET sprog sammen med ASP.NET typisk C# eller VB.NET!
Gravatar #7 - arne_v
22. jan. 2012 16:37
#1,3,5

Forslag til emner du skal igennem:

tools inkl. Visual Studio
C# eller VB.NET sproget
.NET framework - collections
.NET framework - XML
.NET framework - ADO.NET
et eller andet ORM framework
ASP.NET web forms
ASP.NET MVC
noget web service som jo nok desværre bør være WCF

Gravatar #8 - Brugernavn
22. jan. 2012 17:40
Jeg vil foreslå C#. Dels fordi det syntaktisk er i familie med PHP men også fordi det er meget udbredt. I hvert fald i Danmark.
Gravatar #9 - Brugernavn
22. jan. 2012 18:06
Jeg er enig med Arne i at emnerne er interessante og vigtige, hvis du skal arbejde på max output. Men det, jeg vil anbefale dig at gøre er at finde på et mindre projekt med nogle løse specs, og komme igang.

Installer Visual Studio Express til det formål, du ønsker at bruge det. Find simple tutorials på nettet, der er relevante for dit projekt, men start i det små. Altså simple tutorials, og forstå alle linierne.

Bemærk at der er to meget udbredte måder at lave hjemmesider på. Web forms, som er tættest på den, du kender idag, hvor du har koden indelt i sider og user controls (der svarer lidt til dine includes) og så MVC, der er mere modulopbygget.

Hvis du skal bruge det til et hygge projekt eller fordi firmaet skal igang med at lave nye web projekter i .Net, så kom igang med MVC med det samme. Eller hvis du skal til at overtage et eksisterende projekt, så find ud af om det er baseret på forms.

Forms er det, der vil være mest naturligt for dig at lave, men MVC er bedre at komme igang med, og jeg tror også at der er mere fremtid i den model. Her er lidt videoer: http://www.asp.net/mvc/videos

Jeg kan også anbefale dig at sætte dig ind i Linq som er et query sprog til .Net.

Desværre kan jeg ikke anbefale dig tutorial sider. Det er mange år siden, jeg lærte .Net.
Gravatar #10 - arne_v
22. jan. 2012 18:13
http://newz.dk/forum/tagwall/fra-vs-verdenen-12013... siger at 70% bruger C# og 50% bruger VB.NET (og nogen må jo så bruge begge).
Gravatar #11 - JesperZ
22. jan. 2012 18:35
Kunne måske også være smart at læse om OOA&D samt OOP i forbindelse med C# inden du gik i gang med de emner arne_v har foreslået i #7.
Gravatar #12 - Brugernavn
22. jan. 2012 18:42
arne_v (10) skrev:
http://newz.dk/forum/tagwall/fra-vs-verdenen-120130 siger at 70% bruger C# og 50% bruger VB.NET (og nogen må jo så bruge begge).

De fleste job opslag, jeg har set er på C#. Det er derfor, jeg anbefaler det som det mest brugte.
Gravatar #13 - arne_v
22. jan. 2012 20:36

UML
OO A/D/P
Patterns

er naturligvis også relevante.
Gravatar #14 - arne_v
22. jan. 2012 20:49
C# vs VB.NET

dice.com har lige nu 7856 C# jobs og 1692 VB.NET job.

Lidt vanskeligere at få en god statistik for Danmark p.g.a. den langt mindre population og elendige job sites.

Men ingen tvivl om at der er flere C# jobs end VB.NET jobs i Danmark.

Men jeg tror at man skal være forsigtig med at tage C#'s totale dominans i det offentlige rum som en indikation for brugen.

C# er det man bruger på uddannelser. Og studrende er dem som har tid til at bruge diverse web sites.

Men der er altså nogen som bruger VB.NET derude. Blandt danskere kan jeg komme i tanke om Morten Jokumsen og Disky.
Gravatar #15 - Brugernavn
22. jan. 2012 21:19
Jeg bruger også VB .Net, på trods af at jeg har en Java baggrund. (Jeg arbejder fuld tid som VB .Net udvikler)

Og jeg kan faktisk rigtigt godt lide det. Men som sagt, de par gange, jeg har været på job jagt måtte jeg lede længere efter VB jobs. Det svarer nok meget godt til tallene i #14.

Skulle jeg selv vælge, ville jeg skrive i C#.
Gravatar #16 - Windcape
23. jan. 2012 00:54
Jeg vil kraftigt anbefale at undgå WebForms. Gå i stedet direkte i kast med ASP.NET MVC 3 , som minder meget om Zend Framework.

Og ligesom alle andre, vil jeg anbefale C#. VB.NET findes for compability, ikke for at det nogensinde skulle bruges i nyudvikling :p
Gravatar #18 - arne_v
23. jan. 2012 15:26
Windcape (16) skrev:
VB.NET findes for compability, ikke for at det nogensinde skulle bruges i nyudvikling

Har du husket at tage patent på firkantede meninger?

:-)
Gravatar #19 - Windcape
23. jan. 2012 15:54

Ja, og trekantede argumenter! Før i ved af det, betaler i alle sammen royality til mig :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login